Gammal dator till NAS/server

Permalänk
Medlem

Gammal dator till NAS/server

Hejsan,

Är helt ny inom detta område och hade behövt lite hjälp i rätt riktning. Jag har en gammal dator och några gamla hårddiskar liggandes av blandad kvalité och storlek och har precis börjat på hobbynivå redigera drönarfilmer som jag gärna hade backat upp mot en NAS/Server.

Krav på lagringen:
*Kunna lagra och ha filmer med någon typ av raid så att 1st hårddisk kan krascha.
*Komma åt smidigt via nätverk.

Önskemål:
*Nå innehållet och kunna streama i 1080P via internet.
*Använda för att ladda ner och lagra serier/filmer (1080P räcker 4k vore nice).
*Gärna stödja plex

Bettan:
AMD Phenom 965 black edition
DDR3 2X2GB Corsair XMS3
GA-890GPA-UD3H
SSD Intel 120gb
HDD: 1X 2tb, 2 olika 500GB (investerar i riktiga om det är bättre)
Corsair TX650W
Fractal define r2-r3

Läste och tänkte köra FreeNas men verkar för tungrott för mina specs, finns det något lättare/bättre alternativ?
Eller är detta döfött och med andra ord bättre att sälja datorn och spara ihop pengar till typ en NUC?

Permalänk
Vila i frid

XPenology (dvs Synology DSM) rekommenderas. Kör det på mina tre HP microservers.

Permalänk

Xpenology har jag testat, tyckte det var lite ostabilt att rulla, men finns flera olika builds, så möjligt att jag inte fick ihop allt rätt.

Kört Freenas, flexibelt, men kan vara krångligt, är rätt avancerat med inställningar etc, så flexibilitet finns.

Testat också OpenMediaVault, körde med det i två veckor, avbröt mitt test efter att haft problem med docker och Jackett som crashade typ en gång i timmen, men det är jacketts docker repo mer än openmediavault.

Just nu kör jag det simpla egentligen, Windows 10 med HDD utdelat, kör Sonarr, Radarr, Jackett torrent, openvpn på den, utan några som helt problem, så ibland fungerar vanliga windows lika bra.
Plex kör jag på en Nvidia Shield, men det funkar bra under windows, möjligt din hårdvara kan ligga lite i nerkanten av vad plex behöver för en bra 1080P stream, men det finns listor på plex hemsida om det.

Födelen med opensource Nas programvaror är att de är ofta väldigt lättdrivna, och är väldigt fokuserade på sin egna del.

Fördelen med Windows, är att det är större flexibilitet i vad du kan göra, installera etc.

Windows går att ersättas med Linux, för fildelning och så, finns plex där också, En Samba server för fildelning om man vill ha lite mer inställningar.

Enda anledningen att jag inte kör linux är just Radarr och Sonarr som rullar bättre på windows än linux.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

XPenology (dvs Synology DSM) rekommenderas. Kör det på mina tre HP microservers.

Ajjemän, då blir det nog att ja googlar fram en guide men det är inte så att mina 4gb minne är för lite även för Xpenology?

Skrivet av alex_farnstrom:

Xpenology har jag testat, tyckte det var lite ostabilt att rulla, men finns flera olika builds, så möjligt att jag inte fick ihop allt rätt.

Kört Freenas, flexibelt, men kan vara krångligt, är rätt avancerat med inställningar etc, så flexibilitet finns.

Testat också OpenMediaVault, körde med det i två veckor, avbröt mitt test efter att haft problem med docker och Jackett som crashade typ en gång i timmen, men det är jacketts docker repo mer än openmediavault.

Just nu kör jag det simpla egentligen, Windows 10 med HDD utdelat, kör Sonarr, Radarr, Jackett torrent, openvpn på den, utan några som helt problem, så ibland fungerar vanliga windows lika bra.
Plex kör jag på en Nvidia Shield, men det funkar bra under windows, möjligt din hårdvara kan ligga lite i nerkanten av vad plex behöver för en bra 1080P stream, men det finns listor på plex hemsida om det.

Födelen med opensource Nas programvaror är att de är ofta väldigt lättdrivna, och är väldigt fokuserade på sin egna del.

Fördelen med Windows, är att det är större flexibilitet i vad du kan göra, installera etc.

Windows går att ersättas med Linux, för fildelning och så, finns plex där också, En Samba server för fildelning om man vill ha lite mer inställningar.

Enda anledningen att jag inte kör linux är just Radarr och Sonarr som rullar bättre på windows än linux.

Kanske kan vara ett allternativ att köra windows men blir lite orolig om det är än mer tungrott. Inte hört om Sonarr och Radarr innan men verkar som riktigt trevliga program får jag säga.

Permalänk

Testa unraid,har stöd för plex och lägre hårdvarukrav än freenas.
Jag håller just på själv med en unraid install, kört det snart än vecka så bara nybörjare ännu,men det finns massa om det på tuben, kolla in spaceinvaderone mfl.

Det kör xfs eller btrfs så inte samma krav på minne som freenas, docker och vm finns samt plugins för en massa, nackdelen är att det kostar men jag själv tycker det verkar bra så jag ska nog köpa licensen efter trialen.

Edit finns sonarr och en massa mer till det, kolla videos jag tipsade om ovan.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Unraid på liknande hårdvara som du har och det fungerar suveränt!!

har lite olika användnings områden av den men har hemsida, Plex, nextcloud,Timemachine, Backup och Minecraft för polarna..

så jag rekommenderar att du provar Unraid i 30 dagar

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jackeswe:

Hejsan,

Är helt ny inom detta område och hade behövt lite hjälp i rätt riktning. Jag har en gammal dator och några gamla hårddiskar liggandes av blandad kvalité och storlek och har precis börjat på hobbynivå redigera drönarfilmer som jag gärna hade backat upp mot en NAS/Server.

Krav på lagringen:
*Kunna lagra och ha filmer med någon typ av raid så att 1st hårddisk kan krascha.

Önskemål:
*Gärna stödja plex

Bettan:
DDR3 2X2GB Corsair XMS3
GA-890GPA-UD3H
SSD Intel 120gb
Corsair TX650W
Fractal define r2-r3

Läste och tänkte köra FreeNas men verkar för tungrott för mina specs, finns det något lättare/bättre alternativ?
Eller är detta döfött och med andra ord bättre att sälja datorn och spara ihop pengar till typ en NUC?

Jag vet inte om det räknas som bäst att sälja datorn men kolla verkligen hur mycket ström den drar, äldre maskiner drar ofta så mycket el att de kostat mer i el än att köpa nya lågenergidelar redan efter 1-2år.
Jag skulle bli förvånad om din dator inte kostar minst 2 kr per dygn att ha i drift och om du inte bara gör det för att det är roligt så är det knappast en vettig lösning att bygga en ganska konstigt dimensionerad server med låg lagringskapacitet om det är lagring du vill ha.

Undantaget är väl om ni har elvärme, då kostar ju inte datorn lika mycket i el för den avlastar värmen lika mycket som den drar så den går gratis på vintern men kostar på sommaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Jackeswe:

men det är inte så att mina 4gb minne är för lite även för Xpenology?

Den klarar sig fint på 512 MB (som de flesta mindre modeller kommer levererade med) men måste du köra via Docker, t.ex. GitLab eller RedMine lär du har minst 4 GB interneminne, vilket du har. Även med Docker installerat verkar den "vila" med bara 1,8 GB upptaget. Plex Server (native, inte via Docker) drar ca 165 MB nu när det installerades på en som inte redan hade Plex.

Permalänk
Medlem

Se till att ha en bra backupstrategi. Raid ersätter inte en backup så raid kan du strunta i. Det finns andra saker än fysisk hd-krasch som gör att din data försvinner.
Syftet med t ex raid 1 är tillgänglighet, dvs en server kan fortsätta fungera som vanligt trots kraschad hårddisk, viktigt för företag men inte för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om det räknas som bäst att sälja datorn men kolla verkligen hur mycket ström den drar, äldre maskiner drar ofta så mycket el att de kostat mer i el än att köpa nya lågenergidelar redan efter 1-2år.
Jag skulle bli förvånad om din dator inte kostar minst 2 kr per dygn att ha i drift och om du inte bara gör det för att det är roligt så är det knappast en vettig lösning att bygga en ganska konstigt dimensionerad server med låg lagringskapacitet om det är lagring du vill ha.

Undantaget är väl om ni har elvärme, då kostar ju inte datorn lika mycket i el för den avlastar värmen lika mycket som den drar så den går gratis på vintern men kostar på sommaren.

Räknar du inte fel nu?
Det känns som att du förutsätter att en nyare dator skulle dra betydligt mindre. Vi tar ditt exempel - 2kr per dygn för hans nuvarande. Han köper en energisnål för 3 000kr som kostar 70 öre att ha på.
Det innebär att det skulle ta 1 500 dagar att komma upp i 3 000kr, dvs inköpspriset på datorn. Ponera att han skulle få 1 000kr för sin dator, då tar det ändå 1 000 dagar, knappt tre år.
En dator som kostar 70 öre per dag kostar 255,50kr per år.

Om jag räknar rätt så här på natten blir det 1 128 dagar innan man når en break even, förutsatt att datorn han köper kostar 3 000kr och att han får 1 000kr för datorn.

Jag tror personligen inte att en äldre Phenom burk drar särskilt mycket, majoriteten av tiden kommer datorn att vara i idle och ren streaming gör en sådan burk utan problem och är snarare för kraftig för ändamålet. Absolut om man lägger på transcoding och annat men vanlig strömning är inga problem.

Till TS: Kör på det du har. Min rekommendation är att se över fläktar och nätaggregat så att de snurrar och mår bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Räknar du inte fel nu?
Det känns som att du förutsätter att en nyare dator skulle dra betydligt mindre. Vi tar ditt exempel - 2kr per dygn för hans nuvarande. Han köper en energisnål för 3 000kr som kostar 70 öre att ha på.
Det innebär att det skulle ta 1 500 dagar att komma upp i 3 000kr, dvs inköpspriset på datorn. Ponera att han skulle få 1 000kr för sin dator, då tar det ändå 1 000 dagar, knappt tre år.
En dator som kostar 70 öre per dag kostar 255,50kr per år.

Om jag räknar rätt så här på natten blir det 1 128 dagar innan man når en break even, förutsatt att datorn han köper kostar 3 000kr och att han får 1 000kr för datorn.

Jag tror personligen inte att en äldre Phenom burk drar särskilt mycket, majoriteten av tiden kommer datorn att vara i idle och ren streaming gör en sådan burk utan problem och är snarare för kraftig för ändamålet. Absolut om man lägger på transcoding och annat men vanlig strömning är inga problem.

Till TS: Kör på det du har. Min rekommendation är att se över fläktar och nätaggregat så att de snurrar och mår bra.

Jag har behövt sätta på värmen i datorrummet nu sedan jag bytte till en R5 2400G från en 960T och den nya monitorn, totalt sett så minskade datorns elförbrukning ca 100W och den nya monitorn som ersatte 2 äldre 30" innebär ca 200W lägre förbrukning jämfört med de 2 gamla monitorerna, oftast när jag är hemma har monitorerna varit aktiva men av när jag inte är hemma, datorn har alltid varit igång och hållit på med nått.

Min dator har alltså minskat elförbrukning med ca 2,5 kWh/dygn och monitorn kanske lika stor minskning eftersom varken den nya eller de gamla varit i drift hela dygnet.
Det märks hur som helst stor skillnad i temp i huset efter datorbytet.

Jag kan ansluta lagring i min router om jag vill, det skulle i mitt fall kunna innebära en usbdisk som drar säg 6-7 W och det skulle ge mig nästan samma funktionalitet som en lösning där bara "gammeldatorn" drar 100 W i tomgång så bara där skulle det bli ca 2 kWh/dygn.

Nu handlar ju inte hela energiförbrukningen om att det är en Phenom 960T i datorn utan den har även ett äldre moderkort, ram och grafikkort och en nätdel med lägre verkningsgrad än den nya burken som man verkligen får kämpa för att få över 60 W förbrukning på mätt i väggen vid normalt användande medans den gamla var svår att få under 100W.

Min nya monitor drar ungefär 1/5-6 så mycket som mina 2 gamla men ger fler pixlar men lite mindre total area, den har led i stället för ccfl.

Jag har iofs nått am3 moderkort med integrerad grafik och det skulle gå att stänga av kärnor och under- volta/klocka för att spara el men en gammal dator är sällan ett bra alternativ som nått som ska stå på mestadels i tomgång om man inte har elvärme och det är vinter.
Nu är det mest mitt ljudsystem till datorn som värmer rummet, det drar nånstans runt 200 W i tomgång men det orkar inte hålla tempen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Ajjemän, då blir det nog att ja googlar fram en guide men det är inte så att mina 4gb minne är för lite även för Xpenology?

Kanske kan vara ett allternativ att köra windows men blir lite orolig om det är än mer tungrott. Inte hört om Sonarr och Radarr innan men verkar som riktigt trevliga program får jag säga.

Sonarr och Radarr går att köra på en synology enhet, finns guider hur man lägger till dem.
Och de är väldigt smidiga små system, tillsammans med jackett så rullar allt på väldigt smidigt.

Windows är lite mer tungdrivet än en opensource NAS programvara.

Skulle säga att testa runt lite, de flesta är rätt lätta att komma igång med, Freenas, Xpenology och Openmediavault är möjliga att köra från ett USB minne, så kan vara rätt lätt att testa runt lite och känna av hur man upplever Interfacet etc.

Kan vara värt att kolla upp kompabiliteten med nätverkskortet och de olika systemen, nätverkskortet i en av mina datorer fungerade inte med Freenas då det var något Realtek de inte stödde, men det finns lite listor på på nätet, men de flesta vanliga kort stöds utan problem.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Hejsan,

Krav på lagringen:

Önskemål:
*Gärna stödja plex

Bettan:
DDR3 2X2GB Corsair XMS3
GA-890GPA-UD3H
SSD Intel 120gb
Corsair TX650W
Fractal define r2-r3

Det klarar du nog med vilken linux som helst som är mindre än 10 år gammal bara raid är enablat i kerneln och mdadm är installerat. Det som kommer sätta kravet är vilken streamingprogramvara du kommer använda.

Sen som andra skriver RAID är inte backup, så du lär behöva ordna en backuplösning också. Ett sätt är en maskin med lämplig raid-nivå som backupmaskin. Då den bara behöver vara igång när man kör backup så spelar strömförbrukningen inte nån större roll.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips!

Angående strömförbrukningen så är det klart något som kan vara värt att fundera på, i alla fall plocka ur de två 4870 som slukar ström, sedan om jag använder den som tänkt får jag fundera på att köpa riktiga grejer och hårddiskar. Blir nog att jag ger mig på att testa Xpenology med Synology, rätt säker på att vi körde det på mitt förra företag på en HP microserver och det fungerade bra vill jag minnas.

Synology ska ju ha en software "raid" om jag förstått det rätt som gör det möjligt för en hårddisk att gå sönder, eller är jag ute och cyklar? Förstår att man inte säker mot allt som stöld, vattenläckor och brand o.s.v men den risken är jag redo att ta men iom att jag tänkte testa med lite gamla hårddiskar vore gott att veta att jag har lite felmarginal så att säga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jackeswe:

Tack för alla svar och tips!

Angående strömförbrukningen så är det klart något som kan vara värt att fundera på, i alla fall plocka ur de två 4870 som slukar ström, sedan om jag använder den som tänkt får jag fundera på att köpa riktiga grejer och hårddiskar. Blir nog att jag ger mig på att testa Xpenology med Synology, rätt säker på att vi körde det på mitt förra företag på en HP microserver och det fungerade bra vill jag minnas.

Synology ska ju ha en software "raid" om jag förstått det rätt som gör det möjligt för en hårddisk att gå sönder, eller är jag ute och cyklar? Förstår att man inte säker mot allt som stöld, vattenläckor och brand o.s.v men den risken är jag redo att ta men iom att jag tänkte testa med lite gamla hårddiskar vore gott att veta att jag har lite felmarginal så att säga.

Det finns olika typer av raid och några skyddar mot diskras, en del ökar prestandan och riskerna för dataförluster men det viktigaste är att raid aldrig kan ersätta backup för det ger inget skydd mot tex virus, ransomware eller användaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns olika typer av raid och några skyddar mot diskras, en del ökar prestandan och riskerna för dataförluster men det viktigaste är att raid aldrig kan ersätta backup för det ger inget skydd mot tex virus, ransomware eller användaren.

Väldigt sant, slog mig inte ens med virus o.s.v sen av de 3 hot du nämner så misstänker jag att jag är det största ;).

Tack för hjälpen och tipsen!

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att du inte kan förvänta dig att alltid ligga på den senaste versionen av DSM som Synology släpper. Ibland implementerar nämligen Synology lite nya säkerhetsfunktioner/käppar i hjulet som gör att Xpenology-ful-hacket inte fungerar dag 1. För att kunna köra DSM på annan hårdvara än Synologys så måste det finnas någon form av "Loader" den i sin tur måste någon underhålla och uppdatera. Strulet brukar uppkomma när DSM släpps i ny major version.

Det jag menar är att ska du köra den här burken i någon slags produktionsmiljö där någon annan än bara du/din familj är beroende av den så kanske inte Xpenology inte är den rätta lösningen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Finns olika raid-nivåer, kortfattat, antag du har 5 lika diskar (eller partitioner om vi talar om Linux mjukvaruraid):

RAID0: 5 diskars användbart utrymme, 1 pajar och du förlorar allt data.
RAID1: 1 disks utrymme, 4 kan paja utan att förlora data (används normalt med bara 2 diskar)
RAID5: 4 diskars utrymme, 1 kan paja utan att förlora data (behövs minst 3 diskar)
RAID6: 3 diskars utrymme, 2 kan paja utan att förlora data (behövs minst 4 diskar)
Pajar ytterligare en disk på ovanstående så är allt data förlorat (i princip).
RAID10: kombination av raid 0 + 1, i detta fallet 2 diskars utrymme, 1 kan paja (normalt 4 diskar)
Pajar ytterligare en disk så beror det på vilken ifall man förlorar sitt data eller ej.

Sen finns unraid och har jag fattat rätt så gäller:
4 diskars användbart utrymme, 1 kan paja utan att förlora data, om mer än en pajar så finns data på de hela diskarna kvar.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Tänk bara på att du inte kan förvänta dig att alltid ligga på den senaste versionen av DSM som Synology släpper. Ibland implementerar nämligen Synology lite nya säkerhetsfunktioner/käppar i hjulet som gör att Xpenology-ful-hacket inte fungerar dag 1. För att kunna köra DSM på annan hårdvara än Synologys så måste det finnas någon form av "Loader" den i sin tur måste någon underhålla och uppdatera. Strulet brukar uppkomma när DSM släpps i ny major version.

Det jag menar är att ska du köra den här burken i någon slags produktionsmiljö där någon annan än bara du/din familj är beroende av den så kanske inte Xpenology inte är den rätta lösningen.

Jag förstår, kommer nog knappt uppdatera alls om jag får det att lira bra, tack för infon/varningen :).

Skrivet av SAFA:

Kortfattat, antag du har 5 lika diskar (eller partitioner om vi talar om linux mjukvaruraid)

[code]
RAID

Här hände jag inte riktigt med, har försökt läsa på om de flesta olika raid men kan givetvis har garanterat missat något.
Jag kommer köra 3 helt olika hårddiskar, eventuellt en fjärde extra 3tb hårddisk också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Jag förstår, kommer nog knappt uppdatera alls om jag får det att lira bra, tack för infon/varningen :).

Här hände jag inte riktigt med, har försökt läsa på om de flesta olika raid men kan givetvis har garanterat missat något.
Jag kommer köra 3 helt olika hårddiskar, eventuellt en fjärde extra 3tb hårddisk också.

Läs inlägget igen, var inte färdigskrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Ibland vill man uppdatera för att det upptäcks lite läskiga säkerhetshål som måste täppas till.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.