Gammal thinkpad som behöver nytt batteri. Vågar man noname?

Permalänk
Medlem

Gammal thinkpad som behöver nytt batteri. Vågar man noname?

Batteriet på laptopen i min signatur är nästan helt kass (den går 10 min utan sladd). Den har inte använts på ett par år men nu ska den användas till studier. Originalbatteri kostar nästan 2500kr. Ett piratbatteri kostar under 300 kr, så det känns som en summa som är värd att spendera.
Den stora frågan är dock hur säkert ett sådant "kinabatteri" är. Blir det kass efter ett års användning? Risk för explosion?
Någon som har erfarenhet?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag körde noname till en macbook för flera år sen, och det fungerade helt ok. Jag skulle tro att eftersom Thinkpads är populära begagnatdatorer så borde det gå att få tag på billigbatterier som är av ok kvalitet.

Permalänk
Medlem

Kört en hel del noname till Thinkpads. Något nyare modeller, från T420/X220 och uppåt, men inga problem. Förvänta dig inga rekord. Även 9-cellsbatterier ger tider som man blir besviken på, för att tekniken i processorerna i såna här burkar (och massa annat) är dålig. Skulle överväga, om du inte är okej med budget-budget, att sälja din burk och köpa en något nyare. Med detta sagt, kinabatterier funkar bra enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

@Fargoth
Tack för svar. Blir nog en beställning.

Skrivet av fesoj:

Kört en hel del noname till Thinkpads. Något nyare modeller, från T420/X220 och uppåt, men inga problem. Förvänta dig inga rekord. Även 9-cellsbatterier ger tider som man blir besviken på, för att tekniken i processorerna i såna här burkar (och massa annat) är dålig. Skulle överväga, om du inte är okej med budget-budget, att sälja din burk och köpa en något nyare. Med detta sagt, kinabatterier funkar bra enligt min erfarenhet.

Den ska klara 10h+ av konstant surfande via wifi med 9 cell-batteri enligt ett test:
https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/lenovo-thinkpad-x20...
Vill minnas att min höll dryga 4h i början (6-cell), men då var batteriet välanvänt så ett nytt borde klara runt 6-7h.
Nu förväntar jag mig inte några sådana siffror men om den klarar 3-4 timmar med ett pirat 6-cells så vore det bra.
Tror den för sin ålder är relativt strömsnål. Den är lätt och tangentbordet suveränt, så tar emot att byta ut mot en plastig modern maskin.
Det är visserligen min fru som ska ha den, så hon får sista ordet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Fargoth
Tack för svar. Blir nog en beställning.

Den ska klara 10h+ av konstant surfande via wifi med 9 cell-batteri enligt ett test:
https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/lenovo-thinkpad-x20...
Vill minnas att min höll dryga 4h i början (6-cell), men då var batteriet välanvänt så ett nytt borde klara runt 6-7h.
Nu förväntar jag mig inte några sådana siffror men om den klarar 3-4 timmar med ett pirat 6-cells så vore det bra.
Tror den för sin ålder är relativt strömsnål. Den är lätt och tangentbordet suveränt, så tar emot att byta ut mot en plastig modern maskin.
Det är visserligen min fru som ska ha den, så hon får sista ordet.

Håller med dig, gamla 7-rads tangentborden är det absolut bästa man kan ha i en laptop. Faktiskt mitt favorittangentbord alla kategorier.