Hur bra är operatören Hallon?

Permalänk
Medlem

Hur bra är operatören Hallon?

Tjena alla!

Fick ett sms från tele2 att de kommer höja avgiften på mitt abonnemang från 69 till 109 i månaden (3GB surf). Tycker inte detta är värt längre och vill byta operatör. Jag har kikat lite på hallon eftersom jag såg att de erbjuder 4GB surf för 99kr i månaden.

Är det någon här som har erfarenhet av hallon? Bra/dåliga saker? Hur bra täckning har de? Hur snabb 4G har de? Hur trovärdiga är de?

Tack

Förtydligade rubriken att det handlade om mobiloperatören/Thoms Y
Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Avstängd

Samma som 3, så kolla om du kan testa ett kontantkort innan du byter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Tjena alla!

Fick ett sms från tele2 att de kommer höja avgiften på mitt abonnemang från 69 till 109 i månaden (3GB surf). Tycker inte detta är värt längre och vill byta operatör. Jag har kikat lite på hallon eftersom jag såg att de erbjuder 4GB surf för 99kr i månaden.

Är det någon här som har erfarenhet av hallon? Bra/dåliga saker? Hur bra täckning har de? Hur snabb 4G har de? Hur trovärdiga är de?

Tack

De fungerar bra för mig, 4G just där jag bor är ingen höjdare men det är knappt någon operatör som fungerar bra här, då vi ligger som i en gryta kan man säga.

Däremot i grannorten så fungerar det perfekt så jag tror att du skulle bli nöjd med dem.
Man får väl något på 20-24GB när man tecknar plus att man får 4GB per månad som sparas om du inte använder upp det.

Så jag skulle säga kör på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hallon fungerade undermåligt för mig när jag var i Norrland förra sommaren. Just i Stockholm fungerar det fint men ska du ut på landsbygden så bör du leta efter något annat. Vimla har fungerat perfekt för mig däremot.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

4 GB ?!?!?! WTF, har unlimited för 200kr i Finland. Kört 1000 GB / månad i höst

Sveriges operatörer är rena rama blodsugarna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hade också Hallon ett tag men även i Sthlm var täckningen undermålig, samtal bröts så fort man hamnade för långt in i en affär, Vimla däremot har varit mycket bättre.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ring tele2, så ''matchar'' dom säkert budet.

För övrigt funkar 3:s nät bra i Sverige. Mycket bättre än för några år sedan.
Att det funkar dåligt i Stockholm, är ju inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

4 GB ?!?!?! WTF, har unlimited för 200kr i Finland. Kört 1000 GB / månad i höst

Sveriges operatörer är rena rama blodsugarna.

Helt riktigt. Det värsta är att de till och med backat, vi hade bättre avtal förr i tiden än vad vi har nu.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nyss bytt från Hallon till Vimla då det var samma pris för min del som studerande samt mycket bättre täckning med Vimla.
Vart rätt störande med dålig täckning av Hallon efter ett tag, och då bor jag ändå mitt i Stockholm Stad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Helt riktigt. Det värsta är att de till och med backat, vi hade bättre avtal förr i tiden än vad vi har nu.

Jepp, förstår inte hur ni klarar er utan att se på Netflix på tåg, i bilen, i bussen o.s.v. Käkar ju data så in i norden!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Hallon fungerade undermåligt för mig när jag var i Norrland förra sommaren. Just i Stockholm fungerar det fint men ska du ut på landsbygden så bör du leta efter något annat. Vimla har fungerat perfekt för mig däremot.

Har samma erfarenhet, 3 nät funkar inte bra i glesbygd.
Där folk med andra operatörer hade full 4G hade jag inte ens täckning öht.

GSM verkar dom även ha avvecklat helt och hållet, så går inte ens ringa/smsa där man inte får minst 3G.

Enda skälet att jag har dom kvar är att jag har nån gammal deal som kostar fikapengar.

Permalänk

@Esseboy: Det var väldigt billigt! Har själv Tele2 unlimited för 250kr i månaden med student- och grupprabatten som de har vilket jag tyckte var ett väldigt bra pris.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

@GraffeT:
Om du är nöjd med den täckning och hastighet du har med ditt Tele2 abonnemang, varför inte titta på Comviq (vilket är ett dotterbolag till Tele2) istället, för 145:- får du fria samtal, SMS, MMS och 5GB data.
De har även Fastpris Mini för 95:-, det har visserligen inte fria samtal, SMS, MMS och 3GB data istället, så det passar bäst om man inte ringer mycket.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har Hallon och bor i centrala Örebro, mestadels 5/5 bars i täckning, är endast utanför tätorten som jag tappar till 3/4 bars. Men då dom går i Tre's nät var jag medveten om detta. Bytte från Vimla! då dom inte hade nåt billigt 4gb abonnemang.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör Hallon och har inga klagomål utom GPS-täckning och det hade jag redan innan så jag vet inte om det beror på dem. Väldigt snabbt och stabilt 4G tycker jag, kör både i Göteborg och Jönköping.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jepp, förstår inte hur ni klarar er utan att se på Netflix på tåg, i bilen, i bussen o.s.v. Käkar ju data så in i norden!

Personligen har jag inget intresse av netflix, hbo eller dylika tjänster. Däremot är det värre för de som bor på landsbygden och vill ha sin internetuppkoppling via 4g.

Varför utvecklingen gått bakåt och ingen erbjuder något ordentligt obegränsat abonnemang vet jag däremot inte.

Undrar hur mycket data man får om man roamar med ett obegränsat finskt abonnemang i sverige.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Proffsmoddare

Föredrar jordgubbar. Smultron är dock klart bäst.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Personligen har jag inget intresse av netflix, hbo eller dylika tjänster. Däremot är det värre för de som bor på landsbygden och vill ha sin internetuppkoppling via 4g.

Varför utvecklingen gått bakåt och ingen erbjuder något ordentligt obegränsat abonnemang vet jag däremot inte.

Undrar hur mycket data man får om man roamar med ett obegränsat finskt abonnemang i sverige.

I USA har de ju data gränser även på fiber >.<"

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schackmannen:

@Esseboy: Det var väldigt billigt! Har själv Tele2 unlimited för 250kr i månaden med student- och grupprabatten som de har vilket jag tyckte var ett väldigt bra pris.

Hmm, kanske borde trycka på studentrabatt för att få ned det till 150 kr?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Tjena alla!

Fick ett sms från tele2 att de kommer höja avgiften på mitt abonnemang från 69 till 109 i månaden (3GB surf). Tycker inte detta är värt längre och vill byta operatör. Jag har kikat lite på hallon eftersom jag såg att de erbjuder 4GB surf för 99kr i månaden.

Är det någon här som har erfarenhet av hallon? Bra/dåliga saker? Hur bra täckning har de? Hur snabb 4G har de? Hur trovärdiga är de?

Tack

Skrivet av Ryzer:

Ring tele2, så ''matchar'' dom säkert budet.

För övrigt funkar 3:s nät bra i Sverige. Mycket bättre än för några år sedan.
Att det funkar dåligt i Stockholm, är ju inte sant.

Som Ryzer Säger
Ring Tele2 och säg att du vill säga upp, de frågar varför, säg rakt ut; Hallon har detta och detta för dessa priser, men inte ni...

DESSUTOM: Så sparas din surf hos Hallon - Vilket Tele2 måste anpassa sig rätt bra till för att möta upp

Ditt pris blir sänkt för att matcha, och du slipper dålig anslutning, Hallon är BRA men deras anslutning är relativt tråkig i Tunnelbanan (Stockholm) om man jämför till Tele2, det fungerar men med lite hack/seghet!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kör med Hallon just nu.. aldrig haft några problem. Ända jag kan tänka mig är väl supporten som inte är i världsklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

4 GB ?!?!?! WTF, har unlimited för 200kr i Finland. Kört 1000 GB / månad i höst

Sveriges operatörer är rena rama blodsugarna.

200kr för ett abonnemang utan begränsningar är ett bra pris.

Om man nu behöver det.

TS verkar dock klara sig fint på 3Gb i månaden, och att då betala 200kr skulle då vara att betala nästan 3ggr så mycket för något han inte behöver....

Permalänk
Medlem

Jag har Hallon sedan ett år tillbaka och det jag har märkt är

1. Inga större problem att ringa/sma däremot försvinner oftast täckning när du befinner dig inne i byggnader och det har hänt mig rätt ofta.

2. Surfa i Stockholm fungerar generellt bra dock händer det ganska ofta att 4g-hastighett försvinner och man sitter på "H hastighet" och surfar.

3. Ringa/Surfa i norra delen av sverige är generellt dåligt jämnfört med andra operatörer.

Jag har både Telia och Hallon. Telia är i 9 fall av 10 bättre på alla punkter har jag märkt.

MEN för det pris jag betalar för HALLON så är det oslagbart och jag kan leva med att täckningen försvinner lite då och då samt att surfen inte är lika snabbt över allt öven i sthlm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

4 GB ?!?!?! WTF, har unlimited för 200kr i Finland. Kört 1000 GB / månad i höst

Sveriges operatörer är rena rama blodsugarna.

Skrivet av Esseboy:

Jepp, förstår inte hur ni klarar er utan att se på Netflix på tåg, i bilen, i bussen o.s.v. Käkar ju data så in i norden!

Ja, de är säkert bra på att sälja folk mer än de behöver dessutom. Säkert lite samma sak i Finland, själv klarar jag mig på 95 kr/m. I Finland verkar det inte finnas billigare abonnemang och kontantkort istället. Får jag surf och några hundra minuter samtal för 95 kr i Finland? Vad använder snåljåparna? I Sverige bakar de in samtal och sms i abonnemang och kontantkortsplanerna, Hallons 4 GB för 99 kr kommer även med fria samtal och sms exempelvis.

Netflix har väl offline-läge? Ärligt talat har jag bara sett folk titta på warez på tåget. Piratkopierat var det enda som var gångbart när plattor och större telefoner började bli populärt, som de laddat ner i förväg då.

Vad det gäller Hallon är det Tre, Tre har aldrig haft 2G/GSM, så telefonsamtal är över 3G/UMTS eller VoLTE på 4G/LTE. Hur väl Tre fungerar beror på vart du befinner dig som med allt annat.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

4 GB ?!?!?! WTF, har unlimited för 200kr i Finland. Kört 1000 GB / månad i höst

Sveriges operatörer är rena rama blodsugarna.

När jag bodde i Kanada kostade det cirkus 300 kr plus skatt för en halv futtig GB i månaden. Då ingick dock X antal lokala SMS och samtalsminuter, men dessa gällde inte i hela landet (och dessutom ingenting som jag brydde mig om). Även om svenska priser kan anses som orimligt höga så har vi det bättre än vissa andra, vilket är en liten tröst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ja, de är säkert bra på att sälja folk mer än de behöver dessutom. Säkert lite samma sak i Finland, själv klarar jag mig på 95 kr/m. I Finland verkar det inte finnas billigare abonnemang och kontantkort istället. Får jag surf och några hundra minuter samtal för 95 kr i Finland? Vad använder snåljåparna? I Sverige bakar de in samtal och sms i abonnemang och kontantkortsplanerna, Hallons 4 GB för 99 kr kommer även med fria samtal och sms exempelvis.

Netflix har väl offline-läge? Ärligt talat har jag bara sett folk titta på warez på tåget. Piratkopierat var det enda som var gångbart när plattor och större telefoner började bli populärt, som de laddat ner i förväg då.

Vad det gäller Hallon är det Tre, Tre har aldrig haft 2G/GSM, så telefonsamtal är över 3G/UMTS eller VoLTE på 4G/LTE. Hur väl Tre fungerar beror på vart du befinner dig som med allt annat.

Finns nog med unlimited samtal och 1 mbit unlimited för 100kr

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hallon är ju 3 och deras täckning är så mycket bättre än vad tele2 var när jag hade dom. Rekommenderar starkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

4 GB ?!?!?! WTF, har unlimited för 200kr i Finland. Kört 1000 GB / månad i höst

Sveriges operatörer är rena rama blodsugarna.

Japp, ska du ha unlimited här får du la punga ut 600kr i månaden skulle jag tro? Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns nog med unlimited samtal och 1 mbit unlimited för 100kr

Finns nog inte? Fria samtal och 1 Mbit/s verkar kosta 21,90 EUR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns nog med unlimited samtal och 1 mbit unlimited för 100kr

Vilka då?

Snabb koll på abbonemang hos finska operatörer så verkar det som om man vill ha något billigt så stryper de också hastigheten. Ordentligt. Samtal/sms/mms verkar inte heller ingå.

Kan ju dock ha missat något...

Edit: här är tex en prislista för finska DNA.