moderkortets inbyggda HDMI kontakt - skicka ljud?

Permalänk
Medlem

moderkortets inbyggda HDMI kontakt - skicka ljud?

Hej,

Sitter och planerar i TV bänken för att dra kablar osv. Har ett helt nybyggt system med ett asus X470-i moderkort. Detta har en HDMI utgång på baksidan som jag nu funderar över ifall jag kan använda för att skicka ljduet separat via HDMI till förstärkaren.
Systemet är helt nybyggt och har inget OS än så kan inte testa det nu. Men hade gärna velat veta för det hade underlättat kabeldragningen enormt.

Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Det beror på vilken processor du använder dig av. Är det en Raven Ridge (exempelvis 2200G eller 2400G) och du har tänkt att använda den integrerade grafikdelen i processorn så kan du även mata ut ljud via HDMI-porten.

Ska du däremot använda en "vanlig" Ryzen-processor med ett separat grafikkort så kommer du inte kunna mata ut något från HDMI-porten på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det beror på vilken processor du använder dig av. Är det en Raven Ridge (exempelvis 2200G eller 2400G) och du har tänkt att använda den integrerade grafikdelen i processorn så kan du även mata ut ljud via HDMI-porten.

Ska du däremot använda en "vanlig" Ryzen-processor med ett separat grafikkort så kommer du inte kunna mata ut något från HDMI-porten på moderkortet.

Hej, Tack för svar!

Jag får se hur jag kan lösa detta då... Jag vill få ut 4k 4:4:4 60hz från datorn till TVn samt HD ljud som DTS-Master surround osv..
Men kopplar jag till receivern som sen kör "HDMI Passthrough" till TVn så vill inte bilden visa sig som den ska i 4k/60hz.
Men kopplar jag direkt till TVn så fungerar det. Tycker det är lite märkligt men det är väl så hög bandbredd som krävs att receiverns hantering sabbar något på vägen.. Fast det är passthrough..
Det är en rätt duktig receiver med.. Aja får väl nöja mig med lagom mycket HD-ljud via optisk kabel från datorn till receivern.

Visa signatur

Citera för svar!