Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till en storm!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Ofan, kanske dags att sälja lite aktier om det nu inte redan är för sent...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de öppnar på riktigt i Swe.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Konkurrensen kommer hårda rejält och det kommer säkerligen resultera i att vissa butiker måste slå igen sina portar.

Däremot tror jag Sverige inte är lika lätt "att ta över" som vissa andra marknader.

Förtydligande: Vid en första anblick det det verka bra att Amazon kommer in och pressar konkurrensen. Men på sikt kan det bli omvänd effekt.

Exakt här på kontinenten där Amazon har närmast monopol kan man bli tvingad att handla till Amazon's priser och det är inte alltid billigare än svenska priser. De kör också fruktansvärt ofta med lockreor med 25% nedsatt pris på gamla saker som redan har det lägre priset som ordinarie i Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis konkurerrar Amazon fram lite bättre leveranslösningar hos alla svenska onlinebutiker med gratis frakt, overnight shipping och billiga hembudsalternativ. Fast dom har ju teamat upp med PostNord så lär väl inte hända

Permalänk
Medlem

Kan vara en investering i att kunna sälja inom EU 😊 få hoppas på de 😊

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Verkligen på tiden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är väl alltid trevlig med mera konkurrens på e-handels marknaden. Frågan är väl dock vad det kommer betyda för många mindre etablerade företag. Kan ju vara så att man behöver vara väldigt nischad eller ha till exempel fysiska butiker för att differentiera sig.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Kan Cdon ha sålt sina sista granolapaket nu?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är nog många som får det tungt beroende på hur stor del av marknaden Amazon vill ha. Känner dom för det så kan dom sätta vem som helst i konkurs.
Kör dom bara "närvaro" är det väl som nämnts redan CDON som ryker i första fasen.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Woho! Konsumtionen ökar och klimatet blir värre!

Goda nyheter detta...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappen:

Det är väl alltid trevlig med mera konkurrens på e-handels marknaden. Frågan är väl dock vad det kommer betyda för många mindre etablerade företag. Kan ju vara så att man behöver vara väldigt nischad eller ha till exempel fysiska butiker för att differentiera sig.

Om du har egna produkter har du ju en krockkudde, men företag som endast återförsäljer andras produkter utan att ha ensamrätt lär få det tuffare. Det gäller att vara snabb och besluta om man vill gå in som affiliate eller försöka stå utanför.

Sedan tror jag precis som många andra redan skrivit att det mest kommer handla om skit. 90% av allt man hittar på Amazon är krimskrams och undermåliga kopior. "Riktiga" produkter från etablerade märken är sällan billigare än i redan etablerade kedjor i Sverige.

Fysiska butiker fungerar bara i Stockholm och större städer. Tror inte framtiden ligger i att ha en fysisk butik om man "bara" är återförsäljare. Inte bara för de höga merkostnader som kommer med att driva fysisk butik på tillgänglig adress. En fysisk butik kan inte förändra sig lika enkelt och snabbt som en nätbutik, som i princip kan hitta köpare från hela landet.

Permalänk

Dom tar ju bara kunder från amazon de / uk. Det går ju precis lika bra att handla där och slippa den puckade kemikalieskatten.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Tror inte de fysiska butikerna kommer pressas mer än innan. De som kan ge den extra servicen för de som använder butiken kommer överleva. De som kommer försvinna i första vågen är som redan nämnts CDON som inte ger någon service in inte bästa pris.

Frågan är snarare hur Inet och Komplett kommer "svara" på denna extra konkurrens. I den mån som jag behövt använda Amazons kundservice så är det höstlängder före svensk standard, och pris blir inte lätt då Amazon kan köpa in bra mycket större partier.

Skall man spekulera i övrigt så kan man alltid undra om det verkligen är lagerlokaler som byggs i Sverige. Betydligt sämre kostnadsbas att anställa svenskt folk än att ha lågbetald tysk arbetskraft och fortsätta skicka från DE. Det enda som segar ner den leveransen är Postnord då det går bra mycket snabbare att få ett paket till Sveriges gräns än att sedan dela ut den inom landet. Från ett mer långsiktigt perspektiv som hoppas jag snarare att de lanserar en "nordisk" sida men då skickar från utlandet men vi får väl se imorgon.

Japp det är sjukt, går snabbt till Sveriges gräns, men sedan händer något och kan ta allt mellan 3-7 dagar att få paketet.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

CDON kommer ryka snabbt. Det har gått sådär för dem på senare tid och de erbjuder ingenting som Amazon inte skulle erbjuda.

Är däremot stensäker på att framförallt Inet och antagligen Webhallen kommer stå sig och klara sig bra. Inet är ett mycket mindre bolag än komplett/webhallen och elgiganten, men de gör betydligt bättre procentuell vinst än de andra. Gissningsvis för att folk är beredda på att betala för servicen som de erbjuder över de andra. Webhallen har fysiska butiker och komplett i ryggen.

Ser personligen fram emot detta. Gillar amazon

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

CDON kommer ryka snabbt. Det har gått sådär för dem på senare tid och de erbjuder ingenting som Amazon inte skulle erbjuda.

Är däremot stensäker på att framförallt Inet och antagligen Webhallen kommer stå sig och klara sig bra. Inet är ett mycket mindre bolag än komplett/webhallen och elgiganten, men de gör betydligt bättre procentuell vinst än de andra. Gissningsvis för att folk är beredda på att betala för servicen som de erbjuder över de andra. Webhallen har fysiska butiker och komplett i ryggen.

Ser personligen fram emot detta. Gillar amazon

Ser inte hur dom ska kunna erbjuda bra priser på elektronik, med kemikalieskatten. Men det är kanske inte elektronik som dom främst tänker pressa priser på utan allt annat. Säljs så otroligt mycket annat på amazon än just elektronik.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Inte som det kommer vara samma utbud på Amazon ändå
Ge mig utbudet som finns på Amazon.com please.

Finns för få säljare här, för hög moms, för dålig vinstmarginal etc.

Amazon kommer bli som vilken annan ehandlare som helst i Sverige.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer; Hejdå CDON. Hoppas bara att den starka fackföreningsrörelsen förhindrar att de behandlar sina anställda som skit, som annars verkar vara fallet i resten av världen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag avstår från processen att behöva vänta 1-2 veckor på att få rättelse med ett återköp/reklamation. Jag beställer alltid från Webhallen, Inet eller Elgiganten då det är bara att gå dit och få hjälp direkt. Men bra om det tillför konkurrens med priserna. Känns som våra handlare har nån kartellbildning idag.

Cdon blir dock ett självklart offer för detta.

Permalänk
Avstängd

Återigen, amerikansk företag på svensk mark, som lyder under amerikanska lagar. Lagra data på Amazon cloud är trots allt ingen bra ide om man bryr sig om integritet och anonymitet, oavsett om servrarna ligger på svensk mark.

Jag orkar inte utveckla mer.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

"Att Amazon inte kommer etableras i Sverige"

Varför ska/skulle dom komma då? (För något så sådant stort)

Norden är dock ganska stort med köpstarka konsumenter. 25 miljoner rika invånare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Amazon är inte kända för lysande arbetsvillkor, så visst ger det fler jobb men till vilket pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Amazon är inte kända för lysande arbetsvillkor, så visst ger det fler jobb men till vilket pris..

De måste ju följa villkoren vi har här så sämre än tex postnord kan det ju inte vara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Swedman18: Vi har redan sådana förhållanden i Sverige. Läs upp om kundtjänstmedarbetare och callcenter i allmänhet. Telia mäter hur mycket tid du som medarbetare spenderar på toaletten t.ex.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hoppas på datacenter, för det behövs verkligen en prispressare på cloudtjänster.
Butiker är självklart inte fel de heller, men det går redan idag att köpa därifrån.

Min gissning är att det är på tok för ostabilt politiskt miljö i sverige för det, men framför allt, brist på billig energi från naturlig kylning som havet ger. Dom har en hel del datacenters i olika delar av Norge och använder fjordars tidsvatten som naturlig kylning. Det är väl nått stort på gång i Kiruna som jag förstår det dock.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@Swedman18: Vi har redan sådana förhållanden i Sverige. Läs upp om kundtjänstmedarbetare och callcenter i allmänhet. Telia mäter hur mycket tid du som medarbetare spenderar på toaletten t.ex.

Källa ang Telia?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

"Företaget har köpt 300 000 kvadratmeter mark för 60 miljoner kronor i logistiska knutpunkter som Eskilstuna, Västerås och Katrineholm. På områdena är Amazon i full gång med åtta byggnader om 25 000 kvadratmeter vardera och såväl köp som byggnation har omgärdats av hemlighetsmakeri."

Um, hur kan det ens vara hemligt? Måste ju vara flera tusen pers som jobbar med detta då.

Skrivet av Swedman18:

Amazon är inte kända för lysande arbetsvillkor, så visst ger det fler jobb men till vilket pris..

De får följa de lagar och regler i det land de är etablerade i. Men vi får nog räkna med att det är billigare att köpa från Amazon.de än .se i slutändan.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara på liknande utbud
Finns massa roliga saker som inte går att få tag på i sverige som finns på amazon de och uk.
Köper ibland därifrån men känns inte lika tryggt om något skulle bli fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dåligt!

Amazon verkar aldrig nöja sig! De kommer äga varenda jävla e-handelsbolag i Norden om några år... Företag kommer antingen gå under eller bli tvingade att köpas upp av Amazon.. Förr eller senare äger de även våra matbutiker, sjukhus, skolor, stat.... - det blir diktatur för fan! För att inte tala om AI som säkerligen kontrollerar varenda jävla atom i världen. Antingen blir vi bränsle eller slavar, i vilket fall innebär det slutet.

Enbart Elon kan rädda oss ur detta helvete, ELON MUSK OUR SAVIOR!