Permalänk
Medlem

Byta bromsar på bil

Hej alla och en god fortsättning på er.

Det är snart dags för service på bilen (om 200mil).
Bromsarna på bilen har börjat låta på sistone och bromsverkan börjar bli dålig. Bromsarna tar med andra ord dåligt och detta skrovlande ljudet när metallen i beläggen börjar komma fram låter numera.
Tog mig en titt på mitt förra serviceprotokoll och upptäckte att bromsarna bak redan då inte var godkända - 2-5 mm belägg + rostiga skivor. Detta var för ganska exakt 1 år sedan (och 2800 mil tidigare) - så jag har svårt att tro att bromsarna idag skulle vara bättre än då.

Främre bromsar är bytta för 2 år sedan/5400 mil sedan varpå Mekonomen gjorde jobbet med deras "bättre-kategori".

Så till mina frågor:

Jag har tänkt att byta skivor + belägg men vill ha lite inputs.

1. Det är bakaxeln som är aktuell. Vad är skillnaden mellan belagda och oljade bromsskivor?

2. Bromsskivor (2st) + bromsbelägg (4st) + hållare skivbromsar (4 st) är allt som behövs? Det behövs inte luftas något bromssystem eller liknande?
Dessutom trillar bilen in på service max några veckor efter att jag bytt. Jag vill inte betala 3000kr för nya bromsar bak när jag kan få det för över halva priset + bättre grejer.
Just nu har jag lagt inte dessa Bromsbelägg.

3. Hur i tusan vet jag vilka grejer jag skall köpa?
Har bestämt för Bosch för att jag tycker det känns tryggt. Hade säkert kunnat köpa Biltemas också - men prisskillnaden där emellan är kanske 400kr och då känns Bosch bättre. Men bara hos Bosch det finns ju över 100 olika bromsbeläggssatser till skivbromsar för bakaxeln (och detta efter att jag filtrerat på mitt registreringsnummer). Hur vet jag vilka jag skall köpa - eller är det sak samma allting?

Har ännu inte riktigt jämfört olika siter och kollat priser runt om. Kan kanske göra det senare, men vill mest nu bara ha lite mer "kött på benen".

(Aktuell bil är en VW Passat B6 (3C) från 2010)

Tack för hjälpen allesammans.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att köpa delar på tyska Ebay.
Jag köpte själv skivor och belägg runtom till hela bilen där förra sommaren.
Landade strax över 1000kr med frakt och levererat till dörren.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@Zarlor: Så länge du inte öppnar upp hydraulik delen, dvs ingen olja kommer ut (Ingen luft går in) behövs ingen avluftning av systemet. (Man behöver inte uppna för bytet, man lägger oket åt sidan.)
Jag vet inte hur det är på VW Passat med handbromsen? Sitter det separata handbroms backar eller separat ok, är det inget att tänka på. Om handbroms funktionen är inbyggd i bromsoket, kan du behöva skruva tillbaka kolven, det skall egentligen göras med ett specialverktyg (Finns på biltema) men brukar gå lika bra med en polygrip/rörtång.
Annars sitter oket med två bultar och skivan med et par skruv mot navet. Inga konstigheter för någon att byta.

Vad gäller vad du behöver, brukar tex mekonomen ha så du kan söka med bilens reg-nr, så får du fram vad din bil skall ha.
Sedan behöver man inte köpa delarna där, om man inte vill.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Undvik Biltemas saker, själv fick jag fel delar till min Honda, det var fel uppgifter i katalogen. 5 mil enkel väg, bara att åka tillbaka och byta.
OBS! Har du ny bil med elektronisk handbroms så måste den programmeras för att den skall släppa trycket, annars riskerar du att kolvarna trycks ut :). Vet en som fick lära sig det den hårda vägen.
Du behöver inte lufta bromsarna efteråt eftersom du inte behöver släppa ut någon olja.
När du är klar, glöm inte trycka på bromspedalen några gånger så du har rätt bromsverkan, annars kommer du få en obehaglig överraskning när du kör ut ur garaget och skall stanna

Det bästa med att göra det själv är att man kan ta sig tid till att göra rent ordentligt och fetta in skruvarna, nästa gång du skall demontera så blir det rena mekanot. Utom hjulbultarna, dom skall bara rengöras, får inte gå för lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Hej alla och en god fortsättning på er.

Det är snart dags för service på bilen (om 200mil).
Bromsarna på bilen har börjat låta på sistone och bromsverkan börjar bli dålig. Bromsarna tar med andra ord dåligt och detta skrovlande ljudet när metallen i beläggen börjar komma fram låter numera.
Tog mig en titt på mitt förra serviceprotokoll och upptäckte att bromsarna bak redan då inte var godkända - 2-5 mm belägg + rostiga skivor. Detta var för ganska exakt 1 år sedan (och 2800 mil tidigare) - så jag har svårt att tro att bromsarna idag skulle vara bättre än då.

Främre bromsar är bytta för 2 år sedan/5400 mil sedan varpå Mekonomen gjorde jobbet med deras "bättre-kategori".

Så till mina frågor:

Jag har tänkt att byta skivor + belägg men vill ha lite inputs.

1. Det är bakaxeln som är aktuell. Vad är skillnaden mellan belagda och oljade bromsskivor?

2. Bromsskivor (2st) + bromsbelägg (4st) + hållare skivbromsar (4 st) är allt som behövs? Det behövs inte luftas något bromssystem eller liknande?
Dessutom trillar bilen in på service max några veckor efter att jag bytt. Jag vill inte betala 3000kr för nya bromsar bak när jag kan få det för över halva priset + bättre grejer.
Just nu har jag lagt inte dessa Bromsbelägg.

3. Hur i tusan vet jag vilka grejer jag skall köpa?
Har bestämt för Bosch för att jag tycker det känns tryggt. Hade säkert kunnat köpa Biltemas också - men prisskillnaden där emellan är kanske 400kr och då känns Bosch bättre. Men bara hos Bosch det finns ju över 100 olika bromsbeläggssatser till skivbromsar för bakaxeln (och detta efter att jag filtrerat på mitt registreringsnummer). Hur vet jag vilka jag skall köpa - eller är det sak samma allting?

Har ännu inte riktigt jämfört olika siter och kollat priser runt om. Kan kanske göra det senare, men vill mest nu bara ha lite mer "kött på benen".

(Aktuell bil är en VW Passat B6 (3C) från 2010)

Tack för hjälpen allesammans.

1: Brukar vara en beläggning på skivorna så att dom inte rostar under transport som med oljade skivor enklast tas bort med bräklen (Bromsrengöring kostar 40kr på biltema) eller så vitt jag förstår det i fallet med belagda skivor så får du åka och bromsa bort beläggningen (man brukar få bromsa väldigt hårt ett par gånger tills beläggningen är borta )

2: nej det behöver inte luftas något så du klarar dig

3: Ta dom som rekommenderas så brukar det bli bra

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

@Zarlor: belagda skyddar mot rost där inte beläggen nöter, tänk på att du inte ska tvätta belagda innan du monterar dom. vanligen tvättas skivorna med t-röd innan montering annars går oljan in i beläggen.
personligen gillar jag biltemas bromsskivor och belägg, dom har bra kvalite på sina bromsar, det man ska tänka på är att "köra in" nya skivor/belägg. satte dit nya runt om på min xc70 2015 för några månader sedan, dom funkar kanon och "dammar" inte.
har du elektronisk handbroms är det vanligen särskilda bromsar för det.

kvalitets mässigt brukar det inte skilja jättemycket på skivor mellan olika tillverkare, dom stora kostnaderna är vanligen gjutningen vilket är samma för billiga och dyra märken, materialkostnaden är kronor i skillnad och knappas något som fuskas med.
Bromsbeläggen däremot går göra på olika sätt och där kan det vara större skillnad.
Att man får problem med bromsar efter ett byta beror nog snarare på dålig montering.

du behöver inte lufta systemet,
Nu vet inte jag hur dina bromsar/drivning ser ut, men har du kört metall mot metall så finns det risk att du får metallspån på den magnetiska kugghjuls kransen, ger felmeddelande för abs och antisladd. kan även trigga andra felmeddelande, brukar gå att få bort med lite pill.

du behöver 2 skivor, och två paket bromsbelägg (4st) hållare vet jag inte vad det är?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@The_St1g @Turbonisse @EmilH @MeatWeed
Tack alla än så länge. Här kommer lite kort återkoppling:

1. Tyska ebay skall jag kolla på. Har konto där redan så borde inte vara några problem.

2. Passat och handbroms. Elektriskt är den så det är rätt.
När jag kollat lite på Youtube så visas det på Autodoc.se - bromsskivor bak ingenting om någon elektronisk handbroms här. DÄREMOT när bromsoket till framhjulen böjs upp används ett specialverktyg här, framhjul (dock Passat CC1).

Jag får läsa på lite extra här. Konstigt att det varken nämns eller visas på första filmen jag länkat...

3. Slutsatsen med oljade och belagda skivor är alltså att jag kan bromsa bort beläggningen som finns där som rostskydd medan oljade skivor så bör jag ta bort oljan med någon form av bromsrengörning/T-röd.

Och jag håller med. Tycker gärna om att försöka göra saker på bilen själv istället för att lämna iväg. Man lär sig + att man vet hur man gör nästa gång varpå det går dubbelt så fort (minst). Det dryga är såklart att man behöver alla grejer, och första gången är det extra lätt att missa någonting. Så drygt att inte ha rätt grejer för jobbet när man skall göra någonting. Saker som borde vara så enkla kan genast bli riktigt besvärliga...

Permalänk
Medlem

Har du elektriskt handbroms måste du ha diagnosverktyg för att får isär bromsoket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför ska du byta bromsskivor?
har du tittat på hur de faktiskt såg ut?`

Är inte ovanligt att verkstäder anser skivor "rostiga" alldeles för lättvindigt.

Reservdelar24 köper jag mina grejer från oftast.
Dock bör du se till att dra ett mail/meddelande efter ordern är lagd till deras kundtjänst, annars "uppgraderar" de din order av t.ex Lemförder till sitt egna "high quality superior brand" STARK, och ifrågasätter varför du inte är glad när du fått hem ditt paket.

+ som ovan.
Vad för bil? Elektrisk handbroms?
Elektrisk handbroms?
Tänkte bytt bromsbelägg på en lite senare Passat men där krävdes dator.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@The_St1g @Turbonisse @EmilH @MeatWeed
Tack alla än så länge. Här kommer lite kort återkoppling:

1. Tyska ebay skall jag kolla på. Har konto där redan så borde inte vara några problem.

2. Passat och handbroms. Elektriskt är den så det är rätt.
När jag kollat lite på Youtube så visas det på Autodoc.se - bromsskivor bak ingenting om någon elektronisk handbroms här. DÄREMOT när bromsoket till framhjulen böjs upp används ett specialverktyg här, framhjul (dock Passat CC1).

Jag får läsa på lite extra här. Konstigt att det varken nämns eller visas på första filmen jag länkat...

3. Slutsatsen med oljade och belagda skivor är alltså att jag kan bromsa bort beläggningen som finns där som rostskydd medan oljade skivor så bör jag ta bort oljan med någon form av bromsrengörning/T-röd.

Och jag håller med. Tycker gärna om att försöka göra saker på bilen själv istället för att lämna iväg. Man lär sig + att man vet hur man gör nästa gång varpå det går dubbelt så fort (minst). Det dryga är såklart att man behöver alla grejer, och första gången är det extra lätt att missa någonting. Så drygt att inte ha rätt grejer för jobbet när man skall göra någonting. Saker som borde vara så enkla kan genast bli riktigt besvärliga...

Han bara pressar tillbaka kolven. Behävs inget specialverktyg, däremot bak måste i vissa fall kolven skruvas tillbaka.
Vet du inte om du har en elektrisk handbroms? Hur kan du inte veta det? Jag menar att dessa Passater har det?

Jag tycker du ska lämna på en verkstad.

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: det är väl inte rosten i sig som vanligen är problemet? problemet är väl att det byggs upp en kant som måste svarvas ner, skivorna är så billiga idag att det knappas finns någon som svarvar skivor längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1.
Oljade måste rengöras med bromsrengöring, finns på dom flesta bildelsbutiker.
Belagda är bara att bromsa in.

2.
Du behöver:
Bromsbelägg,
Skivor,
Glidbläcken som sitter på bromsok/belägghållaren
Keramikpasta (smörja bromsbeläggen och bläcken),
Fett för glidpinnar,
Diagnosverktyg för att dra in elmotorerna i bromsoken innan du tar loss något, och kalibrera efter byte,
Bromsoksverktyg för att snurra in kolvarna,
XZN-hylsa storlek M14, 1/2"
Långt dragskaft för att lossa och dra fast M14 bromsokhållare, Dessa sitter svinhårt och
ska dras nästan lika hårt tillbaks. Du får inte loss dessa med mutterdragare.
Säger det igen, glöm inte att dra in elmotorer och kalibrera efter montering, lyssna att båda "surrar" och att det står "operation lyckades" eller liknande både när du drar in motorerna och kalibrerar. Allt för många struntar i detta steg och det innebär garanterat trasiga bromsok, vilket blir SVINDYRT.

3.
Tyskland, slå på regnr så hittar du med största sannolikhet rätt.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

@Dunde: @Asus_84:
Det är elektriskt handbroms ja.

Nu jobbar jag inte som bilmekaniker och påstår inte att mitt tilltänkta tillvägagångssätt på något sätt är rätt sätt - för det är det inte.
Har läst lite på denna länken: Passat 2.0 TDI 2008 - att överlista den elektriska parkeringsbromsen och ser där att det finns 3 alternativ (+1 till jag snart presenterar).

1. Använd en dator som drar tillbaka kolven via styrsignaler till parkeringsbromsen (rätt sätt - men jag har ingen VAG-COM eller liknande dator (även om det säkert hade varit bra att ha!)

2. Skruva loss motorn och dra ut kolven för hand (jag vet inte om det finns risk att andra styrsignaler blir felkalibrerade här, men av vad jag förstått hittills så är motorn ganska dum (eller snarare smart) varpå den vid första uppstarten efteråt kalibrerar in sig till rätt längd. (tror inte jag gör på detta sätt)

3. Använd en extern DC-kraftkälla för att driva motorn. Kontakten består av 2 stift. Koppla på och dra ut kolven. (Tänkte ha detta som backup-metod)

(4. Beskrivs i sista inlägget i tråden - Använd ett bromskolvverktyg och dra tillbaka kolven, därefter drar du parkeringsbromsen och släpper, varpå du erhåller ca. 1mm spel. Dra upp kolvverktyget 1 mm och upprepa proceduren 7-8 gånger tills du har fått ut kolven till det läge det är möjligt att installera beläggen). Jag är lite osäker hur det är med bromsvätskebehållaren här om den tanken kan bli så fylld att den "svämmar över" vid detta läge? (Tror jag använder detta sätt än så länge)

@Bellerefon:
Nej jag har inte fysiskt kollat på mina bromsskivor. Kan jag absolut göra innan.Går ju snabbt att plocka upp och ner ett hjul (dessvärre bor jag i lägenhet och vill inte göra det på en parkering mitt i januari...). Hur är måtten?
10mm är minsta på de Bosch jag tittat på än så länge. Då borde det vara 10 på alla bromsskivor för min modell?

@Meckoman,
För övrigt bra med ytterliggare tips här om fett för glidpinnar och keramikpasta.
Du vet inte åtdragningsmomentet för bromsokhållaren? Annars drar jag dem "svinhårt" tillbaka. Vart skall det stå "operation lyckades"? Jag antar att det är i VAG-datorn/liknande. Nu har jag ju ingen sådan. Men att lyssna så att de blir rätt inställda efter återmontering känns däremot som en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@Dunde: @Bellerefon: @Asus_84:
Det är elektriskt handbroms ja.

Nu jobbar jag inte som bilmekaniker och påstår inte att mitt tilltänkta tillvägagångssätt på något sätt är rätt sätt - för det är det inte.
Har läst lite på denna länken: Passat 2.0 TDI 2008 - att överlista den elektriska parkeringsbromsen och ser där att det finns 3 alternativ (+1 till jag snart presenterar).

1. Använd en dator som drar tillbaka kolven via styrsignaler till parkeringsbromsen (rätt sätt - men jag har ingen VAG-COM eller liknande dator (även om det säkert hade varit bra att ha!)

2. Skruva loss motorn och dra ut kolven för hand (jag vet inte om det finns risk att andra styrsignaler blir felkalibrerade här, men av vad jag förstått hittills så är motorn ganska dum (eller snarare smart) varpå den vid första uppstarten efteråt kalibrerar in sig till rätt längd. (tror inte jag gör på detta sätt)

3. Använd en extern DC-kraftkälla för att driva motorn. Kontakten består av 2 stift. Koppla på och dra ut kolven. (Tänkte ha detta som backup-metod)

(4. Beskrivs i sista inlägget i tråden - Använd ett bromskolvverktyg och dra tillbaka kolven, därefter drar du parkeringsbromsen och släpper, varpå du erhåller ca. 1mm spel. Dra upp kolvverktyget 1 mm och upprepa proceduren 7-8 gånger tills du har fått ut kolven till det läge det är möjligt att installera beläggen). Jag är lite osäker hur det är med bromsvätskebehållaren här om den tanken kan bli så fylld att den "svämmar över" vid detta läge? (Tror jag använder detta sätt än så länge)

@aragon:
Nej jag har inte fysiskt kollat på mina bromsskivor. Kan jag absolut göra innan.Går ju snabbt att plocka upp och ner ett hjul (dessvärre bor jag i lägenhet och vill inte göra det på en parkering mitt i januari...). Hur är måtten?
10mm är minsta på de Bosch jag tittat på än så länge. Då borde det vara 10 på alla bromsskivor för min modell?

@Meckoman,
För övrigt bra med ytterliggare tips här om fett för glidpinnar och keramikpasta.
Du vet inte åtdragningsmomentet för bromsokhållaren? Annars drar jag dem "svinhårt" tillbaka. Vart skall det stå "operation lyckades"? Jag antar att det är i VAG-datorn/liknande. Nu har jag ju ingen sådan. Men att lyssna så att de blir rätt inställda efter återmontering känns däremot som en självklarhet.

tror du menade att citera någon annan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@aragon:
Tack. Blev mycket där på en gång.
Redigerat och ändrat.

Permalänk
Medlem

@Zarlor:
Tyvärr har jag inget åtdragningsmoment på bultarna. Svinhårt men lite mindre än för att dra loss är lagom.

Exakt, det är på dator med Bosch som det brukar stå den texten på.
Har du inget diagnosverktyg skulle jag tipsa om Ross-tech VCDS, det är så nära VW orginal du kan komma.

MVH

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

@Meckoman:

På tal om Ross-tech VCDS,
Läsare på Blocket, 450kr. Det är en sådan du tänker på?

Har kollat lite på deras hemsida. Att ha ett diagnostikverktyg till sin bil är ju visserligen väldigt bra att ha. Att köpa en från Ross-Tech ligger på 3,395 kr ($199 i USA...) på den svenska återförsäljaren och gäller då 3 VIN.
Nu vet jag inte hur denna på Blocket är (ser ut att vara en lite äldre modell kanske).

Men om jag frågar han som säljer, kan det vara ett bra alternativ att ha hemma tror du?

Permalänk
Medlem

OBD2 + Carista appen fungerar för att styra parkeringsbromsen behövs inte VAG-COM.

Finns under fliken Service i appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Kan rekommendera Getech.se för att köpa bromsbelägg & skivor, alltid fått rätt grejer från dom.
Om du köper från Tyskland eller autodoc och liknande, se till att du får rätt skivor & belägg.
Jämför produkt-kod på din bil mot butikens märkning, finns ofta under mattan i bagageutrymmet ( se bild)
Dom visar ofta upp alla olika alternativ för din karossmodell.

Skulle själv inte plocka isär oken bak, finns billiga varianter av diagnostikverktyg på EBAY.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

@M89:
Alright.
200kr för läsaren på Ebay via deras butik.
Sedan 100kr/veckan för användning (eventuellt ingår 1 månad vid nyköp om jag förstod rätt).

Kan vara intressant! Skall bara komma åt mitt konto på amazon.uk. Missade lösenordet och var tvungen att höra av mig till deras support.

Har du använt denna själv och är nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@M89:
Alright.
200kr för läsaren på Ebay via deras butik.
Sedan 100kr/veckan för användning (eventuellt ingår 1 månad vid nyköp om jag förstod rätt).

Kan vara intressant! Skall bara komma åt mitt konto på amazon.uk. Missade lösenordet och var tvungen att höra av mig till deras support.

Har du använt denna själv och är nöjd?

Köpte min på Clas eller om det var Kjell sen drog jag ner en äldre version av Carista på nätet så slipper man abonnemanget, fungerar lika bra.

EDIT:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinst...

EDIT2: Såg att den var slut i lager men det var en sån jag köpte.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B