Helt förlorad i 32" djungeln... SNÄLLA hjälp mig se ljuset

Permalänk
Medlem

Helt förlorad i 32" djungeln... SNÄLLA hjälp mig se ljuset

Hej!

Har försökt senaste två veckorna att bestämma mig för vilken skärm jag ska köpa. Det enda jag egentligen har kommit fram till är att det är 32" jag vill ha. I dagsläget har jag endast en MacBook Pro 15" 2017 som jag främst använder för att programmera/surfa/lite photoshop/spela strategispel med/koppla in Xbox One S. I framtiden (1-3 år) kommer jag säkert att skaffa en gaming pc.

Har läst över hela Reddit och även här att once you go 144hz så är 60hz vidrigt till och med när man rör musen eller skrollar vilket fått mig att endast leta efter 144hz-skärmar vilket leder till min första fråga: är det vettigt att jag har 144hz som krav när jag använder MBP och inte spelar FPS på den? Märks det så stor skillnad i vardagligt användande i "smoothness" osv?

Har även haft som krav att ha minst 1440p vilket verkar vara enda alternativet för 144hz-skärmarna. Är 1440p för lite för 32"?

Vill helst ha IPS-panel men då 1440p och 144hz hör ihop med VA så har jag främst kollat på dessa. De jag främst kikat på är:

Benq EX3203R
Samsung C32HG70
AOC Agon AG322QC4

Är dessa vettiga för mina ändamål eller borde jag satsa på en 60hz IPS-panel (kanske 4K) istället?

Är superduper tacksam för svar, håller på att bli galen. Aldrig varit med om maken på svårare köpbeslut.

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är det ingen större skillnad på säg 80 och 144hz för kontorsarbete. Däremot för spel...

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte skaffa 144hz för annat än FPS-spel. Har både stationär dator (Med 144hz skärm) samt bärbar dator där jag använder den bärbara för programmering och stationära för spelande.

Självklart är det rent subjektivt men jag hade satsat på bättre kvalité över högre frekvens om strategi är vad du håller dig till gällande spel.

Gällande upplösning hade jag lagt mig på åtminstone 1440p men helt ärligt beror det mest på storlek av skärm samt avstånd till skärm. Generellt sett borde 1440p räcka utmärkt för dig men 4k hade nog också fungerat. Det är något du bör kolla upp på egen hand och jämföra dock.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt, du har väl bara 60Hz på macbooken? I så fall kommer du inte att märka något om du köper en 60Hz skärm, det är lite av en vanesak. Själv har jag en 120Hz skärm men många spel för mig körs bara i 50-70 fps så märker inte av det annat än i desktop. Visst gör det skillnad, men jag vill påstå att allt över 120Hz inte ger så mycket. Har 75Hz på jobbet och tycker det är fullt tillräckligt, personligen tycker jag 100 Hz är en rätt bra limit.

Ska du spela xbox sen räcker det ju med 30Hz skärm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@airley: Macbooken bör utan problem via DP kunna driva dessa skärmar i 144 eller 120 Hz. Däremot är det en öppen fråga vilken vinning som kommer av detta, förutom mjukare flyt när du rullar text och flyttar fönster?

Ska du göra annat än att spela koordinationskrävande spel finns ingen större vinst med 144 Hz. Spendera istället pengarna på en traditionell allroundskärm med IPS-panel. Jag har kört alla tre skärmar du länkar till och Samsung-skärmen skulle jag direkt avråda ifrån – förutom vid just 144 Hz-spelande när din högsta prioritet är låg latens och låg eftersläpsnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har kört alla tre skärmar du länkar till och Samsung-skärmen skulle jag direkt avråda ifrån – förutom vid just 144 Hz-spelande när din högsta prioritet är låg latens och låg eftersläpsnivå.

Bara nyfiken, du har inte fått någon återkoppling från Samsung här? Jag var nyfiken på denna skärm innan din recension, men man kan tycka att Samsung borde vilja få löst lite av problemen du lyfte.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Om det är så att "once you go 144hz så är 60hz vidrigt" så är väl det enklaste och billigaste att inte go 144 Hz?

Jag har precis beställt en 32" med 60 Hz, jag tyckte inte det var värt att betala en massa extra för att få 144 Hz, men jag spelar heller inte FPS på hög nivå, där det kanske skulle göra skillnad.

Permalänk
Medlem

@airley: har du faktiskt suttit vid en 32"-skärm och provat hur det känns? Jag bytte från 24" till 27" tidigare i år, och jag tycker fortfarande att det känns ganska stort när man sätter sig vid dem (har 2 bredvid varandra), trots att de inte är "många tum" det skiljer mellan det nya och det gamla.
Håller med de som säger att när man väl provat 100+Hz i gaming så vill man inte gå tillbaka, 60Hz fungerar i kontor/surf, men inte alls i gaming längre (känns som att allting hackar )

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Bildexpert 📺

@MoNkeY-05: Är det något jag lärt mig om tillverkarna så är grundläggande konstruktionsproblem aldrig "fixas", likt hur det är med Samsung C32HG70QQ. Detta eftersom mycket av problematiken ligger i dels PWM-flimmret som är en del av konstruktionen, dels problematiken runt flimmer med Freesync, som baseras på hur panelen beter sig vid olika frekvenser. Sådana fel kommer aldrig att fixas utan är den del av hur skärmen är konstruerad.

De fel som fixas är sådana som med Benq EX3203 och Asus MG279 där en firmware-uppdatering kan återfå korrekt synk vid 144 Hz. Sedan är det ironi att skärmtillverkarna är så långt efter att ny firmware kräver att du skickar in skärmen. Ja, förutom Samsung då som kan uppdateras via USB. Men där är det inte mycket en ny firmware kommer kunna lösa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag fattar inte riktigt, du har väl bara 60Hz på macbooken? I så fall kommer du inte att märka något om du köper en 60Hz skärm, det är lite av en vanesak. Själv har jag en 120Hz skärm men många spel för mig körs bara i 50-70 fps så märker inte av det annat än i desktop. Visst gör det skillnad, men jag vill påstå att allt över 120Hz inte ger så mycket. Har 75Hz på jobbet och tycker det är fullt tillräckligt, personligen tycker jag 100 Hz är en rätt bra limit.

Ska du spela xbox sen räcker det ju med 30Hz skärm.

Jo det stämmer men var inne på Webhallen och drog lite med musen på en 144hz och kändes så mycket mjukare att jag tänkte att det kanske är värt även för icke-FPS

Skrivet av Laxpudding:

@airley: Macbooken bör utan problem via DP kunna driva dessa skärmar i 144 eller 120 Hz. Däremot är det en öppen fråga vilken vinning som kommer av detta, förutom mjukare flyt när du rullar text och flyttar fönster?

Ska du göra annat än att spela koordinationskrävande spel finns ingen större vinst med 144 Hz. Spendera istället pengarna på en traditionell allroundskärm med IPS-panel. Jag har kört alla tre skärmar du länkar till och Samsung-skärmen skulle jag direkt avråda ifrån – förutom vid just 144 Hz-spelande när din högsta prioritet är låg latens och låg eftersläpsnivå.

Det är väl främst mjukare flyt samt lite mer framtidssäker tänker jag mig.

Tack! Har du kanske några tips på allroundskärmar som kostar max 6k? När jag drar i lite filter på prisjakt utan 60+hz som krav så får jag endast upp skärmar i klassen över 10k kr eller de runt 2k som AOC Q3279VWFD8 och ViewSonic VX3276-2K-mhd. Är dessa något att ha? Tack för avrådan från Samsungskärmen, när du nu har använt alla dessa måste jag också för nyfikenhets skull fråga vilken av BenQ och Agon du föredrar?

Skrivet av miklon:

Om det är så att "once you go 144hz så är 60hz vidrigt" så är väl det enklaste och billigaste att inte go 144 Hz?

Jag har precis beställt en 32" med 60 Hz, jag tyckte inte det var värt att betala en massa extra för att få 144 Hz, men jag spelar heller inte FPS på hög nivå, där det kanske skulle göra skillnad.

Haha sant, vilken är det du beställt?

Skrivet av sweisdapro:

@airley: har du faktiskt suttit vid en 32"-skärm och provat hur det känns? Jag bytte från 24" till 27" tidigare i år, och jag tycker fortfarande att det känns ganska stort när man sätter sig vid dem (har 2 bredvid varandra), trots att de inte är "många tum" det skiljer mellan det nya och det gamla.
Håller med de som säger att när man väl provat 100+Hz i gaming så vill man inte gå tillbaka, 60Hz fungerar i kontor/surf, men inte alls i gaming längre (känns som att allting hackar )

Jag är inte helt säker men har suttit på PC-Bangs i Korea och jag skulle tro att dessa var 32" men som sagt inte säker. Har flera 27" på jobbet men får bara plats med en skärm hemma därav jag tänkte att 32" passar bäst

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av airley:

Tack! Har du kanske några tips på allroundskärmar som kostar max 6k? När jag drar i lite filter på prisjakt utan 60+hz som krav så får jag endast upp skärmar i klassen över 10k kr eller de runt 2k som AOC Q3279VWFD8 och ViewSonic VX3276-2K-mhd. Är dessa något att ha? Tack för avrådan från Samsungskärmen, när du nu har använt alla dessa måste jag också för nyfikenhets skull fråga vilken av BenQ och Agon du föredrar?

Benq EX3203R och AOC AG322QC4 är nästan identiska. Båda har snarlika VA-paneler och gör fel med HDR. EX3202R ska ha en nyare firmware för att synka korrekt mot Nvidia-kort vid 144 Hz. Den har tydliga variationer i hur eftersläpsskuggor yttrar sig.

AOC AG322QC4 har en VA-panel med en subpixelstruktur som gör sig synligare, särskilt ifall man arbetar med grafik. Har exempel på detta i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26730 – syns på "Rocket"-texten en bit ned i artikeln. Samsungen ger en liknande upplevelse men där är strukturen ännu tydligare på grund av PWM-flimret.

I grunden verkar de allra flesta VA-paneler ha subpixelstrukturer och sub-subpixelstrukturer som inverkar på bilden och leder till strukturer inom strukturen, i form av olika halvtonsmönster och även artefakter. Fungerar för spel och allround, men inget jag skulle sätta mig ned och svära mina foton eller grafik på. Då behöver du en IPS-panel för att säkra den biten.

Angående framtissäkerhet – det finns inga framtidssäkra köp, utan det är en klassisk snuttefilt (och försäljningsknep). Utgå från vad du vet idag och hur du ska lösa dagens behov. Ingen tillverkare kan skapa en produkt som svarar mot vad som händer flera år framåt. Du som köpare kan heller inte säga hur du kommer använda din utrustning i framtiden. Men man tror gärna man kan besluta detta idag. Så låt inte inbillningen straffa din plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Benq EX3203R och AOC AG322QC4 är nästan identiska. Båda har snarlika VA-paneler och gör fel med HDR. EX3202R ska ha en nyare firmware för att synka korrekt mot Nvidia-kort vid 144 Hz. Den har tydliga variationer i hur eftersläpsskuggor yttrar sig.

AOC AG322QC4 har en VA-panel med en subpixelstruktur som gör sig synligare, särskilt ifall man arbetar med grafik. Har exempel på detta i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26730 – syns på "Rocket"-texten en bit ned i artikeln. Samsungen ger en liknande upplevelse men där är strukturen ännu tydligare på grund av PWM-flimret.

I grunden verkar de allra flesta VA-paneler ha subpixelstrukturer och sub-subpixelstrukturer som inverkar på bilden och leder till strukturer inom strukturen, i form av olika halvtonsmönster och även artefakter. Fungerar för spel och allround, men inget jag skulle sätta mig ned och svära mina foton eller grafik på. Då behöver du en IPS-panel för att säkra den biten.

Angående framtissäkerhet – det finns inga framtidssäkra köp, utan det är en klassisk snuttefilt (och försäljningsknep). Utgå från vad du vet idag och hur du ska lösa dagens behov. Ingen tillverkare kan skapa en produkt som svarar mot vad som händer flera år framåt. Du som köpare kan heller inte säga hur du kommer använda din utrustning i framtiden. Men man tror gärna man kan besluta detta idag. Så låt inte inbillningen straffa din plånbok.

Grymt, tack så mkt för förklaringen och artikeln, riktigt bra! Nu när du spräckt min snuttefilt med 144hz och man har blivit mer accepterande till 60hz, har du någon 32" att tipsa om för max 6k? Verkar som att det inte finns något mellanting mellan 2k-klassen och 10k-klassen eller så är jag bara försäljarnas dröm som direkt drar parallellen pris och kvalité.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att den här verkar lite spännande..

AOC Q3279VWFD8

Dock 'bara' 75hz, men ett steg upp från 60hz. Löjligt bra prissättning, dugliga recensioner, men kanske får man vad man betalar för.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag kan tycka att den här verkar lite spännande..

AOC Q3279VWFD8

Dock 'bara' 75hz, men ett steg upp från 60hz. Löjligt bra prissättning, dugliga recensioner, men kanske får man vad man betalar för.

det var inget farligt pris på den nästan sugen på att beställa då jag ute efter ny skräm... spelar typ inga spel till största del surf film/serier Photoshop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

För vanlig datoranvändning jämför jag det helt klart med från HDD till SSD eller 1 till multipla skärmar; allt annat känns segt och fel när man är van vid 100 Hz eller mer.
På en TV har man dock inte samma användningsområden och man sitter längre bort, så det kan nog fungera. Jag märker ingen direkt skillnad mellan frugans "200 Hz" 42" och min 60 Hz 55".
Men om du ska sitta nära så uppgraderar du dig för evigt, eller så avvaktar du. Jag förstår inte hur man kan vilja ha en 32" som vanlig monitor men det är ju jag det...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Köpte själv en AOC Q3279VWFD8 i slutet av Oktober, och är helnöjd. Gick från en 24" 1080p IPS till denna som mainskärm.

Med 1440p på 32" är det så gott som samma antal pixlar per tum som på en 24" 1080p, d.v.s. fönstren/programmen på skärmen är lika stora som på 24" 1080p, om du inte skalar upp bilden förstås.

Har ju visserligen inte testat varken 4k eller 144Hz, men kan inte heller påstå att jag märker 75Hz mot 60Hz som den tidigare skärmen hade. Dock så är färgerna minst lika bra, och all yta är guld värd, både i spel och till arbete. Det tog någon dag att vänja sig, men nu kommer jag inte gå ner i storlek igen.

Nackdelen jag såg när jag själv letade är att i denna billiga prisklass verkar stativen/ergonomin vara sämre. AOC Q3279VWFD8 står på en plastfot och går endast att luta. Den går inte att höja upp/ner och har inte heller något VESA-fäste; foten är permanent fast i skärmen (om du inte sågar ). Så från bordet är det sådär 12-13cm innan skärmen börjar - det är den fasta höjden, bara att leva med.

I alla fall, jag chansade och köpte av Elgiganten (som inte säljer den längre? ), tänkte att i värsta fall nyttjar jag öppet köp. Men är helt nöjd för mina ändamål.

Recension som fick mig att köpa: https://www.youtube.com/watch?v=QOOk-E53Opk

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Inaktiv

@airley Har du kollat på dessa modeller från LG? LG 32GK850F-B (freesync) LG 32GK850G-B (g-sync)
Dessa VA paneler har enligt de recensioner jag kollat på relativt lindriga "VA-problem" jämfört med andra modeller.

Permalänk

Jag har vant mig vid skärmar med högre Hz och skulle aldrig köpa en skärm med mindre än 120 Hz. Sitter på 144 Hz idag. Det kan hända att grafikkorten inte klarar av att leverera upp till det i alla spel med högsta upplösningen men den höga Hz är även märkbart i Windows. Så lent och fint.

Men har du inte upplevt det så är det kanske inget bekymmer. Tills du åker hem till en polare och ser hans skärm. Då blir du arg på dig själv för du var snål mot dig själv