Permalänk

Köpråd dator till barnen

Hej,

Tänkte fixa en dator åt barnen men har inte hållt på med komponenter på ett bra tag så lite input skulle uppskattas.

Har hittat denna dator på komplett och vill så klart ha så mycket bang for the buck.

Datorn måste vara hyffsad och kunna köra lättare spel men kanske lite cs och liknande på sikt.
Inget krav på några max inställningar eller så.

Max budget är typ 6k så inget över det är aktuellt och tanken är att man kanske kan byta ut cpu om ett tag när mer krävande spel ska köras.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vill du spara några hundra så ta istället 8 GB RAM men jag rekommenderar inte det.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar @Sasser 's förslag trots att det är dyrare, på grund av att moderkortet är bättre. A320 korten ska vara rätt tråkiga och inte så bra. B350 korten är bra och kommer utan problem klara uppgradering av processorn.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Det blev denna istället

Permalänk
Medlem

@mithaniel:

Du kan ha problem nu.

För det första så valde du Zen+ processor med ett Zen moderkort.
Det är möjligt att moderkortet inte komma funka med den nya processorn om den inte redan fått en BIOS uppdatering. Du kan heller inte uppdatera BIOS utan kompatibel processor med det där moderkortet.

Sen så ser jag inget nätagg, har du redan ett nätagg?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

@mithaniel:

Du kan ha problem nu.

För det första så valde du Zen+ processor med ett Zen moderkort.
Det är möjligt att moderkortet inte komma funka med den nya processorn om den inte redan fått en BIOS uppdatering. Du kan heller inte uppdatera BIOS utan kompatibel processor med det där moderkortet.

Sen så ser jag inget nätagg, har du redan ett nätagg?

Ja nätagg finns, har ett 700W liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Bra val av komponenter. Kommer klara de flesta spel i 1080p med högsta grafikinställningar.