HTC avtäcker Vive Pro Eye med inbyggd ögonspårning från Tobii

Permalänk
Melding Plague

HTC avtäcker Vive Pro Eye med inbyggd ögonspårning från Tobii

I samarbete med svenska Tobii presenterar HTC Vive Pro Eye, vilket är en Vive Pro med inbyggd ögonspårningsteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi är inte där ännu men det här är ett stort steg i att göra VR mogen för allmänheten.

Jag har lovat mig själv ett nytt VR-set som examenspresent till mig själv om drygt två år. Hoppas de foveated rendering fungerar bra då. Hoppas i ärlighetens namn också att Oculus kommer ha släppt en ny version tills dess eftersom jag är investerat i deras ekosystem men men.

Lite kul också att för en gångs skulle se aktien gå åt rätt håll. Jag har några få aktier i tre bolag mest på skoj och för att jag tror på att de är framtiden. Tobii är en utav dom men kursutvecklingen har inte varit speciellt munter senaste tiden. Får se om det vänder nu eller om det bara är en kortvarig skjuts uppåt.

Permalänk
Medlem

Tobii + VR = Sant!

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem

Bara högre FOV kvar nu då. Sen e de klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ju bara testat den icke-pro vive, men det är ju i princip omöjligt att få det skarpt förutom då i mitten. Med bättre FOV och linser med en betydligt större sweet-spot skulle det ju funka sjukt bra med foveated rendering, men vi är inte där ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Nu har jag ju bara testat den icke-pro vive, men det är ju i princip omöjligt att få det skarpt förutom då i mitten.

Många var besvikna när de använde samma kassa linser i Vive Pro, och de har förmodligen inte förbättrat dem i år heller.

Permalänk
Medlem

Coolt! Men jag inväntar Oculus Quest. Trålöst ftw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Många var besvikna när de använde samma kassa linser i Vive Pro, och de har förmodligen inte förbättrat dem i år heller.

Såg en video på youtube på ett mod man kan göra där man tar linserna från GearVR och sätter in dom i sitt Vive. Sweetspoten ska vara mycket större och hela bilden ska generellt vara mycket skarpare. Såg skit nice ut

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Fördröjning yay!

Permalänk
Medlem

Det borde vara den sprillans nya eyetrackingen, IS5 från Tobii som sitter i.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det borde vara den sprillans nya eyetrackingen, IS5 från Tobii som sitter i.

Har du möjligtvis någon länk där jag kan läsa mer om IS5? Kikade på deras blogg, men hittade inget om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man fysiskt blinka i spel.

Det var definitivt det som saknades.

Permalänk
Medlem

Ingen virtual link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Har du möjligtvis någon länk där jag kan läsa mer om IS5? Kikade på deras blogg, men hittade inget om det.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.tobii.com/group/news-media/press-releases/2018/10...

IS5 kommer användas i Alienwares laptops som kommer 2019.
https://www.tobii.com/group/news-media/press-releases/2019/1/...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Coolt! Tack för länkarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vi är inte där ännu men det här är ett stort steg i att göra VR mogen för allmänheten.

Ja det är lite onödigt att beräkna miljontals skarpa bildpunkter i perferin som ändå inte märks.

Permalänk
Medlem

Hmmm, förutsatt att en spelar i native-upplösning så borde det väl vara FPSen som möjligen går upp och att upplösning runtomkring sänks med hjälp av Foveated rendering snarare än att en får "högre upplöst bild" som det står i artikeln?

Har svårt att se detta som en feature värd att betala extra för då pengarna en eventuellt sparar på GPU för att driva detta då läggs på headsetet istället, om vi inte pratar om en procentuell höjning av FPS markant högre än mellanskillnaden på GPU.. (Hängde ni med?)

Kanske har vi tagit oss ur early adopter-fasen när denna feature är standard på samtliga headset...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Hmmm, förutsatt att en spelar i native-upplösning så borde det väl vara FPSen som möjligen går upp och att upplösning runtomkring sänks med hjälp av Foveated rendering snarare än att en får "högre upplöst bild" som det står i artikeln?

Har svårt att se detta som en feature värd att betala extra för då pengarna en eventuellt sparar på GPU för att driva detta då läggs på headsetet istället, om vi inte pratar om en procentuell höjning av FPS markant högre än mellanskillnaden på GPU.. (Hängde ni med?)

Kanske har vi tagit oss ur early adopter-fasen när denna feature är standard på samtliga headset...

Jag tror jag hänger med. Tobii säger "Potential of up to 70% reduced GPU load". Det är ju ganska skapligt men säkerligen kommer det inte vara så bra än på ett par år skulle jag tro.
https://vr.tobii.com/foveated-rendering/

Jag vet inte exakt hur dom tänkt använda foveated rendering. Kanske är det upplösningen på texturer i spel eller liknande som höjs. Inte att skärmarna visar olika upplösning i olika områden, som kanske är det första man tänker.

Så här säger i alla fall Jensen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag tror jag hänger med. Tobii säger "Potential of up to 70% reduced GPU load". Det är ju ganska skapligt men säkerligen kommer det inte vara så bra än på ett par år skulle jag tro.
https://vr.tobii.com/foveated-rendering/

Jag vet inte exakt hur dom tänkt använda foveated rendering. Kanske är det upplösningen på texturer i spel eller liknande som höjs. Inte att skärmarna visar olika upplösning i olika områden, som kanske är det första man tänker.

Så här säger i alla fall Jensen.
https://youtu.be/772O4_iT4x0

Ah orkade verkligen inte med hans tjöt om gigarays och just works en gång till efter RTX-lanseringen, kul att det var något nytt bland repetitionen!

Det kan ju sannolikt vara en blandning av ovanstående då jag kan tänka mig att det utan problem räcker med en lägre upplösning utanför "synfältet".

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

Hade inte hört talas om Tobii förut, så kikade in på sidan och tittade under fliken "Om Tobii".
En av styckena nämner "Genom att kunna observera en persons blick ges möjlighet att nå djupa insikter i vad denne uppmärksammar, och som följd även dra slutsatser om vilka faktorer som driver ett visst beteende."

Visst har det väldigt stor nytta i att i sitt eget liv vara ständigt uppmärksan vad det är ögonen dras mot.
Man lär känna sig själv på en mycket djupare nivå än om man bara... Glor och konsumerar, och tänker "äh, det är ändå bara något jag tittar på". Och man lär känna andra på ett annat plan genom att vara uppmärksam på vad de uppmärksammar.

Men att låta den informationen falla i företagens händer?

Ja det låter förstås konspiratoriskt, och det är en nödvändighet för att ha en så integrerad VR-upplevelse som möjligt.
Samtidigt har jag svårt för att... Ja själva fönstret in i själen så att säga, kan sparas på en hårddisk och analyseras in i minsta detalj av valfri mänsklig PR-konsult.

Varje huvudrörelse, varje blinkning, varje flämtning.
Vilken del av någons ansikte du tittar på för att identifiera dem, och var mer du fokuserar.
Hur länge du tittar på en annons, och vilka delar.
Hur du reagerar när du lägger märke till saker som avsiktligt ska påminna om något annat.
Hur du behandlar problemlösning som avslöjar vem du är på ett annat plan än ett simpelt IQ-test.
Om du kollar offren i ögonen när du skjuter dem, eller om det bara har blivit rutin.
Hur avtrubbad inför tanken på döden du har blivit.

Om du ens är medveten om... De där små detaljerna som kan avslöja om du faktiskt har reflexmässig medkänsla, eller om du måste tänka efter för att veta vilken reaktion som visar det för andra.

Ett fantastiskt steg i teknisk utveckling, men implikationerna ger mig rysningar.
Tur att det finns tröst i bibeln iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Hade inte hört talas om Tobii förut, så kikade in på sidan och tittade under fliken "Om Tobii".
En av styckena nämner "Genom att kunna observera en persons blick ges möjlighet att nå djupa insikter i vad denne uppmärksammar, och som följd även dra slutsatser om vilka faktorer som driver ett visst beteende."

Visst har det väldigt stor nytta i att i sitt eget liv vara ständigt uppmärksan vad det är ögonen dras mot.
Man lär känna sig själv på en mycket djupare nivå än om man bara... Glor och konsumerar, och tänker "äh, det är ändå bara något jag tittar på". Och man lär känna andra på ett annat plan genom att vara uppmärksam på vad de uppmärksammar.

Men att låta den informationen falla i företagens händer?

Ja det låter förstås konspiratoriskt, och det är en nödvändighet för att ha en så integrerad VR-upplevelse som möjligt.
Samtidigt har jag svårt för att... Ja själva fönstret in i själen så att säga, kan sparas på en hårddisk och analyseras in i minsta detalj av valfri mänsklig PR-konsult.

Varje huvudrörelse, varje blinkning, varje flämtning.
Vilken del av någons ansikte du tittar på för att identifiera dem, och var mer du fokuserar.
Hur länge du tittar på en annons, och vilka delar.
Hur du reagerar när du lägger märke till saker som avsiktligt ska påminna om något annat.
Hur du behandlar problemlösning som avslöjar vem du är på ett annat plan än ett simpelt IQ-test.
Om du kollar offren i ögonen när du skjuter dem, eller om det bara har blivit rutin.
Hur avtrubbad inför tanken på döden du har blivit.

Om du ens är medveten om... De där små detaljerna som kan avslöja om du faktiskt har reflexmässig medkänsla, eller om du måste tänka efter för att veta vilken reaktion som visar det för andra.

Ett fantastiskt steg i teknisk utveckling, men implikationerna ger mig rysningar.
Tur att det finns tröst i bibeln iallafall.

Neuromarketing till nästa nivå helt enkelt!

Angående VR så tycker jag det behövs minst 8K pixlar per öga(!) för det ser fortfarande för mycket som om man tittar nära på en gammal CRT-skärm än att man tittar ut genom fönstret, imho. Sedan har vi inte talat om hur sjukt beroendeframkallande det lär bli för personer med avoidance personality disorders = bara göm dig i VR-världen tills hjärtat stannar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AplAy:

Neuromarketing till nästa nivå helt enkelt!

Angående VR så tycker jag det behövs minst 8K pixlar per öga(!) för det ser fortfarande för mycket som om man tittar nära på en gammal CRT-skärm än att man tittar ut genom fönstret, imho. Sedan har vi inte talat om hur sjukt beroendeframkallande det lär bli för personer med avoidance personality disorders = bara göm dig i VR-världen tills hjärtat stannar.

Dokumentär
https://www.imdb.com/title/tt1677720/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Högre FoV för sjutton!!
Jag uppskattar eyetracking då jag använder en Tobii EyeX(helt underbart) men om det inte blir högre FoV så blir det inte ett köp heller. >:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tuomi:

Hmmm, förutsatt att en spelar i native-upplösning så borde det väl vara FPSen som möjligen går upp och att upplösning runtomkring sänks med hjälp av Foveated rendering snarare än att en får "högre upplöst bild" som det står i artikeln?

Har svårt att se detta som en feature värd att betala extra för då pengarna en eventuellt sparar på GPU för att driva detta då läggs på headsetet istället, om vi inte pratar om en procentuell höjning av FPS markant högre än mellanskillnaden på GPU.. (Hängde ni med?)

Kanske har vi tagit oss ur early adopter-fasen när denna feature är standard på samtliga headset...

Om du inte sett det så är VR-spelen rätt långt efter desktopspelen i bildkvalitet. Detta för datorerna inte fixar VR i samma kvalitet som desktoplir. Foveated rendering skulle kunna ändra på detta.

Man kan öka bildkvaliten där man tittar genom supersampling så absolut går det öka bildkvaliten inte bara försämra periferseendet

Visa signatur