Permalänk
Medlem

Vattenflöde

Har precis registrerat mig, grymt bra sida!

Är på väg att införskaffa mig en ny burk som ska klockas med vatten kylning. Ingenjör som man är så måste man ju tillverka lite delar själv till kylningen. Nu har jag en liten fundering som det inte diskuterats nåt om hör, man kan ju inte göra kanalerna i vatten blocket för smala. En konsekvens av detta är ju att flödes hastigheten ökar lokat som i sin tur kan medföra turbulent strömning. Man borde ju sträva efter laminär strömning för bästa kontakt mellan vatten och vattenblock, eller? ..........

Visa signatur

2800+, NF7-S 1024 Mb, 9800 pro,
Zalman 7000 Cu

Permalänk
Medlem

Japp, du ska försöka få samma innerdimension på blocket som du har i slangen. Jag tycker personligen att smalare slangar är bättre, blir lite högre tryck då.

Jag är inte så ingenjör'ig av mig, håller mer på känsla

Välkommen till forumet förresten!

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

TROR att det är så här:

Turboläns vill man väll ha inne i vattenblocken antar jag.
Vattnets värmekonduktivitet är ju mycket låg men ifall det är lite turbolens så är det ju hela tiden nytt vatten som kommer i kontakt med kopparbotten.

Detta förut satt att man inte har nått luft i vattnet (men det har man väl
inte).

....

Vad är en laminär ströming??

...

Fördelen med att ha tjocka slangar är väl att du kan flytta mera vatten utan att trycket/motåndet (eller vad man kallar det) blir mindre. Och en pumps liter/h är ju en funktion av motståndet.

Ifall du är intresserad av block så kolla på Swifttech 5000 blocken - de är de bästa (men dyra), de har en liten annan teknik än t.ex maze. (www.swiftnets.com)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Japp, du ska försöka få samma innerdimension på blocket som du har i slangen. Jag tycker personligen att smalare slangar är bättre, blir lite högre tryck då.

Jag är inte så ingenjör'ig av mig, håller mer på känsla

Välkommen till forumet förresten!

Har ingen erfarenhet av vattenkylning, men jag jobbar som konstuktör av bevattningsanläggningar till bl.a. golfbanor och du får INTE högre tryck av smalare slangar.

Teoretiskt sett får du mer tryckförlust (lägre tryck) ju smalare slang du har, men det är så korta sträckor att det förmodligen inte märks.

Däremot får du en högre vattenhastighet, och om det är bra eller dåligt i kylningssammanhang låter jag nån annan svara på!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Re: Vattenflöde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompa_B
Har precis registrerat mig, grymt bra sida!

Är på väg att införskaffa mig en ny burk som ska klockas med vatten kylning. Ingenjör som man är så måste man ju tillverka lite delar själv till kylningen. Nu har jag en liten fundering som det inte diskuterats nåt om hör, man kan ju inte göra kanalerna i vatten blocket för smala. En konsekvens av detta är ju att flödes hastigheten ökar lokat som i sin tur kan medföra turbulent strömning. Man borde ju sträva efter laminär strömning för bästa kontakt mellan vatten och vattenblock, eller? ..........

Man vill ha största möjliga utbyte av värme från cpu till vatten ja, det innebär att stor yta, hög hastighet och mycket turbulens är *bra*. Dock kan det ju påverkar flödet negativt och högt flöde är också bra.

Om du har laminärt flöde åker väl det mesta vattnet rakt igenom blocket utan att göra nån nytta, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Har ingen erfarenhet av vattenkylning, men jag jobbar som konstuktör av bevattningsanläggningar till bl.a. golfbanor och du får INTE högre tryck av smalare slangar.

Teoretiskt sett får du mer tryckförlust (lägre tryck) ju smalare slang du har, men det är så korta sträckor att det förmodligen inte märks.

Däremot får du en högre vattenhastighet, och om det är bra eller dåligt i kylningssammanhang låter jag nån annan svara på!

Oki, tackar för rättelsen. Hur kan det bli lägre tryck ju smalare slang det blir då? Har du tex en pump som hivar ut 10l/min och sätter 1" slang på den så blir det inte överdrivet hög vattenhastighet/tryck. Däremot om man sätter 3/8" slang på så blir det väl ett jäkla sprut? Eller har jag fel nu igen?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Oki, tackar för rättelsen. Hur kan det bli lägre tryck ju smalare slang det blir då? Har du tex en pump som hivar ut 10l/min och sätter 1" slang på den så blir det inte överdrivet hög vattenhastighet/tryck. Däremot om man sätter 3/8" slang på så blir det väl ett jäkla sprut? Eller har jag fel nu igen?

bara o testa o se......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Oki, tackar för rättelsen. Hur kan det bli lägre tryck ju smalare slang det blir då? Har du tex en pump som hivar ut 10l/min och sätter 1" slang på den så blir det inte överdrivet hög vattenhastighet/tryck. Däremot om man sätter 3/8" slang på så blir det väl ett jäkla sprut? Eller har jag fel nu igen?

Hastigheten ökar som sagt men inte trycket.

När man räknar friktionsförluster så talar man om kanske 2-3%/100m=ointressant i dessa sammanhang!

Så om hög vattenhastighet är bra i kylningssammanhang borde det inte finnas någon anledning till att ha grövre slangar, förutsatt att pumpen orkar.

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Swed räknar ni med turbulent flöde då? Hade varit intressant att se hur den modelen ser ut.

Permalänk

Jag stror det är såhär:

Vid ett helt vanligt vattenkylarsystem så är det nog så att du inte behöver så värst mycket vattenflöde i ditt system, eftersom vatten ej tar upp värme så bra. Så försök få ett block med så mycket kontaktyta som möjligt, men man behöver ju ej överdriva med motståndet i blocket så att det knapt går igenom något vatten. Men om du använder peltier så är det en helt annan fema, då behöver du mycket flöde pga att det är en jäkla massa mer värme som tillvärkas"typ 360W extra på en 226W peltier" och vid sådana höga värmeutveklingar så krävs ett högra flöde. Men som sagt, om du bara kör vattenkylning så försök bygga ett block med mycket kontaktyta!

Och det med flödet, flödet och trycket minskar ju mindre slang du har. Det ända du förbättrar är strålen sprutlängd i änden, och det har du ej någon nytta utav!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man vill ha turbolent flöde i ett vattenblock inte laminärt. Just för att turbolent flöde tar upp mycket mer värme än laminärt. Finns många sett att göra bra presterande block så jag tänker inte säga någon speciel design, men kolla hur andra har gjort innan du bestämmer dig för hur du ska göra. Just nu är microchannelblock(Flera ca 1mm parallella kanaler) med jetinpingment över kärnan populärt.

procooling.com har ett mycket bättre forum när det gäller vattenblocksdesign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp
Swed räknar ni med turbulent flöde då? Hade varit intressant att se hur den modelen ser ut.

Nej!
Vi räknar efter resultatet av ett praktiskt test som statens provningsanstalt har gjort på PE-rör. Ambisionen med en bevattningsanläggning är ju att behålla så mycket tryck och flöde som möjligt fram till spridarna.

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Ok, klart vettigt. Hade bara velat se nån model för turbolent flöde nångång (mest för att det verkar vara att jävla jobb att få en model som fungerar ).

Permalänk
Medlem

sp, vadå model? Vadå få en modell som fungerar?

Skillnaden mellan laminärt och turbolent flöde, inga konstigheter.....

Permalänk
Medlem

jo jag råkar oxå veta vad skillnaden är, men det brukar anses vara svårt att göra en matemtisk model för flödes minskning osv i turbolent flöde medans det finns färdiga formler för laminär. Därför räknar man oftatst på lamniärt flöde eller räknar på mätdata (vilket är det mest praktiskta och säkert ger bäst resultat) men det hade varit skoj som kuriosa att ha sett ett försök till anmäll formel för turbolent flöde.

Permalänk
Medlem

Alltså... Heter det inte turbulent???

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Det går ju göra ett block med väldigt litet motstånd i... Dock skulle det troligtvis inte kyla särskillt bra... Eftersom man är ute efter bra kylning på liten yta får man ta smällen med att ett turbulent flöde stoppar upp... Det är ju trots allt kylningen man är ute efter... Man får jämka sig fram till ett bra block som har acceptabelt motstånd men ändå kyler tillräckligt bra...

Angående om folk räknar på sina block så gör dom nog det till en viss gräns... Sedan är det bara praktiska tester som visar vägen fram till det slutgiltiga blocket...
Cathar, som konstruerat det berömda White Water håller i dagarna på med ett nytt block som han tror skall prestera bättre än WW. Om man läser tråden så är det så att han börjar med en teori som grundar sig i hans kunskaper i flödes och termo-mekanik... Man i slutändan är det ändå testerna som avgör vilken design som han jobbar vidare på...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak: Procoolings forum och overclockers.com:s vattenkylnings del. Btw, välkommen Tompa_B

Permalänk
Medlem

Var bara intresserad av hur man skulle uttrycka det rent mattematiskt. För att göra saker så brukar det bästa vara att ha en aning om hur det hela funkar och sen testa och se.

Sen så är jag medveten om att jag skriver och stavar som jag svetsar (dåligt dvs) men känns som sweclockers forum inte direkt är en högborg då det gäller korrekt användning av svenska språket

Permalänk
Medlem

flödets karaktär, turbulent eller laminärt, beror på hastigheten.

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är det inte i princip omöjligt att ha ett helot laminärt flöde i en slang/rör? Rörets väggar har ju viss friktion som sätter vattnet i rörelse. Jag har för mig att man oftast har en blandning av turbulent och laminärt flöde i rören (precis som diagrammet visar).

Angående flödeshastigheten, så bör den ju vara så pass hög att tempen ut i från blocket och vattentempen in till blocket inte skiljer sig mer än man önskar. Varmare vatten, ut i från blocket gör ju att blocket inte får en lika kall yta mot CPU:n, eller hur? En viss diff får man ju alltid. Men en sak bör man i alla fall tänka på: Högre flödeshastigheter ger högre erosions-skador, dvs "slitskador", på utrustningen i systemet.

Jag jobbar som tekniker på en krackeranläggning och håller på med värmeväxlare och kylvattenflöden upp mot nio hundra tusen kubikmeter i timmen så viss erfarenhet av större vattenkylningssystem har man fått. Och sin beskärda del av erosionsskador har man sett och oftast är dom inte vackra.

Påstar Mattias

Visa signatur

Workstation: Abit AN7, Barton2500+@3200+ 1024mb, 5*120gb raid5, 2*(2*200gb raid0) 2*36,7gb WD raptor raid0 (system)Radeon 9800PRO Samsung 19,1" TFT

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta en anekdot om vattenflöde som jag lärt mig:
Jag lade för några veckor sedan till ett block i mitt system för att kyla nordbryggan på mitt nForce-kort. Före jag lade till blocket hade jag ett cpu-block och ett gpu-block i serie, men jag tänkte att flödesmotståndet lär påverka temperaturen negativt om jag lägger till det nya blocket i serie med de två andra, så jag provade att parallell-koppla gpu-blocket och nordbryggeblocket. Resultatet var att jag nu får ett par grader lägre cpu-temperatur än innan, trots att jag har mera värme som tillförs systemet. Anledningen är det högre vattenflödet genom cpu-blocket.
Jag använder 3/8" slang vilket kanske är i minsta laget, men jag köpte mina grejer för ett par år sedan och då var det inte så vanligt med 1/2".

Permalänk
Medlem

Beldin:

Det är nog sant att man alltid längs med väggarna i slangen och blocket har en viss turbulens pga friktionen. FRågan är om denna turbulens är tillräcklig. Man vill nog ha mer i blocket... Och iof gärna mindre i slangen...

Angående erosion så tror jag inte det är någon större fara eftersom det inte är så mycket tryck i dom flesta vattenkylningssystem.. Jag kan tänka mig att det kan vara lite värre på ett aluminiumblock om oxidskiktet hela tiden spolas bort. Men på ett kopparblock borde det inte vara några problem.

Eftersom du jobbar med såna där anläggningar kan du säkert fixa lite magnesiumbitar billigt Jag har kompisar i Stenungsund...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv