Permalänk
Skrivet av ågren:

Då skulle man ju dels kunna lyfta fram det som en frågeställning ('Är det fler som har fått undermåligt pakterade försändelser?') istället för att lägga fram det som ett klagomål men även skapa ett neutralt foruminlägg där man utelämnar namnet på företaget till dess att man fått bekräftat att just detta företag utmärker sig på ett negativt sätt.

Skulle man skapa liknande trådar för Komplett, Webhallen etc. skulle man med största sannolikhet få samma respons och då spelar det egentligen roll vilket företag det rör sig om då det handlar om ett övergripande problem med logistiken i allmänhet snarare än att en viss aktör inte sköter sig och det är just det sistnämnda som, enligt mig, är syftet med forumdelen.

Beställde från komplett för 2 veckor sedan och fick ett väldigt väl packat packet med plast på insidan som förhindrade sakerna att flyga om kring i lådan.

Jag tror inte någon kommer få ett liknande paket från komplett då dom verkar har ett system för packmaterial i sina packet som troligen är automatiserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Jag tror inte någon kommer få ett liknande paket från komplett då dom verkar har ett system för packmaterial i sina packet som troligen är automatiserat.

Det är ju precis den här typen av inlägg som faktiskt bidrar till något annat än en pöbelmentalitet, att man jämför olika aktörer på lika villkor och låter svaren tala för sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Då skulle man ju dels kunna lyfta fram det som en frågeställning ('Är det fler som har fått undermåligt pakterade försändelser?') istället för att lägga fram det som ett klagomål men även skapa ett neutralt foruminlägg där man utelämnar namnet på företaget till dess att man fått bekräftat att just detta företag utmärker sig på ett negativt sätt.

Skulle man skapa liknande trådar för Komplett, Webhallen etc. skulle man med största sannolikhet få samma respons och då spelar det egentligen roll vilket företag det rör sig om då det handlar om ett övergripande problem med logistiken i allmänhet snarare än att en viss aktör inte sköter sig och det är just det sistnämnda som, enligt mig, är syftet med forumdelen.

Men lägg ned för fan. Jobbar du på Inet eller? Riktlinjerna för forumdelen specificerar att den bland annat är till för feedback, vilket är precis vad detta är. Är man inte helt bakom flötet fattar man även att feedbacken ifråga öppnar upp för andra att dela med sig av sina åsikter och erfarenheter.

Erkänn att du helt var ute och cyklade istället för att försöka komma med nya löjliga infallsvinklar. Snart heter det väl att man måste bifoga minst fem bilder för att det ska få klassas som giltig feedback.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Är inte det där en sån kartong som ska ha krympplast i sig för att hålla fast vad som nu ligger i?
Ett mejl till återförsäljaren och meddela att något verkar missats i linan kanske inte vore dumt i det läget.

Permalänk
Medlem

@ågren
Du står för en tredjedel av alla inlägg i denna tråden.
Vad sägs som att tagga ner lite och låta Inet själva försvara (eller iallafall förklara) sitt val av packetering?
Dom kommer klara det galant på egen hand.

Skrivet av katsuaki93:

Är inte det där en sån kartong som ska ha krympplast i sig för att hålla fast vad som nu ligger i?
Ett mejl till återförsäljaren och meddela att något verkar missats i linan kanske inte vore dumt i det läget.

Ett flertal användare i denna tråden har skrivit (och visat) att de fått paket som varit likadant packade, dvs. utan stoppning, så det är bevisligen inte en engångsförteelse.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har själv fått det likadant dom senaste gångerna jag har köpt grejer av inet och är inte jätte Impad, men å andra sidan så tror jag inte det kommer hända så mkt heller, vilket är synd då jag gillar Inet, men det har verkligen blivit sämre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är det inte mer rimligt (och rättvist) om man skapar en generell fraktrelaterad med t.ex. en omröstning istället för att skapa en tråd där man redan från start hänger ut ett visst företag och ställer ledande frågor?

Vore nog bäst om du kanske låter Inet sköta svaret själva, sen kan du starta en tråd med omröstning så kan dom som vill gå in i den och rösta. Låter rätt så bra eller hur?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är det inte mer rimligt (och rättvist) om man skapar en generell fraktrelaterad med t.ex. en omröstning istället för att skapa en tråd där man redan från start hänger ut ett visst företag och ställer ledande frågor?

Jag tror att du förstorar upp problemet lite.
Kartongen ser ut att vara av bra kvalite och kan tåla lite mer. Problemet är väl att kartongen är för stor och att varan man beställt ligger löst. Möjlig lösning, ta mindre låda och på något sätt säkra så att produkten ej glider runt i lådan.

Ett annat företag använder sig av plast i lådan som de limmar fast för att på så sätt motverka att produkten glider runt. Dvs de plastar in produkten och limmar fast plasten i lådan. Det är en möjlig lösning men skulle öka materialkostnaderna. Samt att extra plast kanske inte är det bästa ur miljösynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Inet kör med mypack så det är mycket möjligt att de har förhandlat fram ett bra pris för paket upp till en viss volym (och längd) och därmed väljer att bara ha ett fåtal emballagestorlekar. Emballage är en stor kostnad för ehandel där marginalerna ofta är små och därför försöker man ofta rationalisera och minimera antalet varianter. Det är inte helt ovanligt att man har en storlek som går att få ner i brevlåda och max två eller tre större emballage där mer skrymmande produkter packas. Detta innebär att vissa produkter hamnar precis över en storlek och därmed får packas i nästa storlek och då uppstår detta problemet (stating the obvious). Det är med andra ord enligt mig inget misstag att frakta luft utan det baseras på en kalkyl där eventuell (inte säkert) extra kostnad för transport pga större volym vägs mot kostnaden för fler sorters emballage som då också minskar behovet av de existerande vilket i sin tur leder till högre kostnad per emballage.

När jag jobbade inom ehandel så var faktumet att vi transporterade stora mängder luft ofta uppe för diskussion men det slutade alltid med att vi inte kunde motivera kostnaden för ytterligare en storlek då det som nämnts tidigare skulle minska volymen på de existerande med högre styckpris som följd, och där transportkostnaden ändå var densamma oavsett storlek (upp till viss volym).

TLDR... Inget misstag, Ågren har fel

Permalänk
Medlem

Verkar som att @inet har kontrakterat till PostNord, mitt senaste paket därifrån såg liknande ut, lite bättre men inte mycket.

Kändes lagom tråkigt att få en WD Red Pro i ett paket där det kunde skutta runt, förvisso hade min bubbelplast.

Bör ju inte vara allt för jobbigt att slänga i lite paketeringsmaterial, eller @inet? Synd eftersom de varit en trogen butik att vända sig till i många år utan några problem (i alla fall för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är givetvis bra att såna här saker lyfts fram och kritiken är så klart befogad men återigen, vad åstadkommer en tråd på Sweclockers jämfört med ett snabbt samtal?

Det är bra att såna saker lyfts fram, så har man möjlighet att undvika dem som packar dåligt om man vill.
Exempelvis som när Cdon skickade HDD i jiffy som brevpost.
Det sätter större press på företagen att bättra sig jämfört med att bara kontakta dem.
Förmodligen skickas bara prylen ner i en låda av en robot.

Permalänk
Inet

Hej!

Som det ser ut just nu så har vi bara en storlek på våra emballage efter vår lagerflytt då vi först ska säkerställa att allting fungerar som det ska i och med att det är robotar som packar Där efter kommer vi ta in mindre mer anpassade lådor. Inuti sitter det även ett lock för att hålla fast produkterna. Det emballage vi använder just nu är testat för att klara av de krav som finns för att produkterna ska vara säkra. Vi arbetar på system för att bättre hålla allt på plats bättre men vi tar självklart emot synpunkter.

Skulle någonting mot förmodan vara trasigt så är det bara att höra av sig så ska vi lösa det så smidigt som möjligt.

Ha det gott!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inaktiv

Fick paket från Inet idag ochså och ser ut som de missat en kartongbit som ska pressas ner och limmas på sidorna som håller fast det som är i.

Fick ett moderkort i en kartong som va 3ggr så stor men allt var förankrat väl med det locket som är ner pressad och limmad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag skämtade t.om. med en kompis när jag hämtade ut det senaste om att Inet inte har mindre lådor att packa i.

Skrivet av Inet:

Som det ser ut just nu så har vi bara en storlek på våra emballage[...]

Hah!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har också varit med om att just Inet packat dåligt och inte haft med något stötdämpande material alls, köpte pc-komponenter för kanske 3 år sedan som kom i en stor kartong med endast en pingvinstång som utfyllnad, inget hade gått sönder men en del av förpackningarna såg inte så roliga ut precis, hade det varit en hårddisk eller så i ordern hade jag returnerat, bra bemötande av deras kundtjänst dock som höll med om att något måste gått snett när min order packades och jag fick erbjudande om returnera men valde att behålla och testade av allt,

Var väl ingen jättegrej egentligen men när man köper elektronik för typ 10k är det ju trevligt om det packats med omsorg o kantstötta förpackningar ser lite tråkigt ut, och man blev ju minst sagt förvånad när man packade upp

Något jag dock vill ge Inet stor eloge för är att ni tagit in DHL som alternativ! Grymt, dels slippa postnord men också så att till mitt DHL ombud har jag 1000m medan till närmsta postnords ställe är det över en mil ToR,

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte pingvinstången skyddar mot den tortyr postnord utsätter hälften av mina paket med.

Permalänk
Medlem

Nu låg det där fastlimmade locket också inuti, så det satt fast, men visst blev jag förvånad över storleken.
Gillar dock inte den lådtypen, måste i princip klippa sönder den för att få ihop den till slängbar storlek

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Då känner jag mig tvungen att flika in med mina erfarenheter jag med.
Jag tycker om den nya typen av paketering med ett "hyllplan" som håller fast produkten istället för fyllnadsmaterial av plast.

Ett förbättringsförslag hade i så fall varit en låda som är lättare att fälla ihop för återvinning som moonblase säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej!
Som det ser ut just nu så har vi bara en storlek på våra emballage efter vår lagerflytt

Onödigt stort, det där måste bli bättre.
* Fler transporter krävs om kollin är onödigt stora i förhållande till beställd vara.
* Mer wellpapp, större miljöpåverkan.

Verkar inte vara något tänk alls åt miljöhållet, trots flytt och nya maskiner(?), utan bara att robotar och packsystem ska fungera optimalt.
(jag är ingen miljöaktivist, utan gör som de flesta andra, försöker sortera...)

Kan vara ok men då med straffskatt, som givetvis kommer påverka konsument.

Permalänk
Avstängd

Känns ibland som att de skickar onödigt stora paket för att de vill att kunden ska behöva ta buss eller åka bil för att hämta ut paket. Då stora paket inte kommer hem till en, i brevlådan. Miljösmart! Korkat om man köpt ett eller två spel som förr damp ned i brevlådan i ett paket stort som ett VHS. Nu kommer de i paket som kan rymma kanske 10-20st staplade.

Eller inte, blir väl billigare för t.ex Inet att endast ha en typ av kartong, färre produktinköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Onödigt stort, det där måste bli bättre.
* Fler transporter krävs om kollin är onödigt stora i förhållande till beställd vara.
* Mer wellpapp, större miljöpåverkan.

Verkar inte vara något tänk alls åt miljöhållet, trots flytt och nya maskiner(?), utan bara att robotar och packsystem ska fungera optimalt.
(jag är ingen miljöaktivist, utan gör som de flesta andra, försöker sortera...)

Kan vara ok men då med straffskatt, som givetvis kommer påverka konsument.

Hur hade en mindre låda passat om jag hade köpt denna kylare och ett tangentbord? Längden krävs för tangentbordet och höjden krävs för kylaren.

Förstår att inet har valt denna storlek för att testa med och bra att de förklarade orsaken. Nu får vi hoppas att de inte köpt 1000pallar av denna lådstorlek och planerar att använda slut på alla innan de börjar med nya storlekar.
Kan ju gissa att det även kommer finnas programvara så lådorna automatiskt anpassas till rätt storlek.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Hur hade en mindre låda passat om jag hade köpt denna kylare och ett tangentbord? Längden krävs för tangentbordet och höjden krävs för kylaren.

Förstår att inet har valt denna storlek för att testa med och bra att de förklarade orsaken. Nu får vi hoppas att de inte köpt 1000pallar av denna lådstorlek och planerar att använda slut på alla innan de börjar med nya storlekar.
Kan ju gissa att det även kommer finnas programvara så lådorna automatiskt anpassas till rätt storlek.

Har jag ens citerat dig?
Tänker på TS inlägg, ser helt sjukt ut. Går inte ens att diskutera, bara helt sjukt och onödigt som fan!

En gång är ingen gång men vi har sett flera exempel på sjuka grejer.

Förövrigt ser lådan åt helvete för stor ut, även i ditt fall, dock inte dig jag citerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har jag ens citerat dig?
Tänker på TS inlägg, ser helt sjukt ut. Går inte ens att diskutera, bara helt sjukt och onödigt som fan!

En gång är ingen gång men vi har sett flera exempel på sjuka grejer.

Förövrigt ser lådan åt helvete för stor ut, även i ditt fall, dock inte dig jag citerade...

Ny regel att man måste få ett svar för att få citera och ge ett svar?

Det var tankar jag fick från ditt svar där du citerade inet bara.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Ny regel att man måste få ett svar för att få citera och ge ett svar?

Det var tankar jag fick från ditt svar där du citerade inet bara.

Ingen ny regel alls.
Du skriver till mig(citering) om DIN paketering, som jag inte ens kommenterat.
Därav min motfråga. Blir lite som ett "påhopp".

Permalänk
Medlem

Frågade ju själv Inet angående deras paketering av datorkomponenter jag beställde förra året. När de hade valt att dela upp allt i tre separata kollin istället för att skicka dem som ett. Fick aldrig något svar från dem. Då hade de inte bytt lager ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ingen ny regel alls.
Du skriver till mig(citering) om DIN paketering, som jag inte ens kommenterat.
Därav min motfråga. Blir lite som ett "påhopp".

Frågade dig om hur man skulle hantera en sådan paketering om man som du föreslår, skulle valt en mindre kartong.
Min lådas paketering och TS låda är i umgefär samma klass med resursslöseri.

Det var Inget påhopp, ville bara höra hur du hade löst det med en mindre låda nu i startskedet för inets nya paketeringslager när de testar maskinerna.
Det var en teoretisk tanke ifall jag hade beställt ett tangentbord också, hade de då valt en mindre kartong för sin testhamteeing så hade de ej kunnat packa paketet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Frågade dig om hur man skulle hantera en sådan paketering om man som du föreslår, skulle valt en mindre kartong.
Min lådas paketering och TS låda är i umgefär samma klass med resursslöseri.

Det var Inget påhopp, ville bara höra hur du hade löst det med en mindre låda nu i startskedet för inets nya paketeringslager när de testar maskinerna.
Det var en teoretisk tanke ifall jag hade beställt ett tangentbord också, hade de då valt en mindre kartong för sin testhamteeing så hade de ej kunnat packa paketet.

Om vi håller oss till TS, så ser du väl själv på hens bilder hur onödigt stor lådan är?
(eller ska jag göra en paintbild åt dig?

Det sjuka med detta är minst tre saker:
* Produkten slår runt och får sjuka krafter mot sig ända fram till ombudet.
* Onödigt emballage är en miljöfråga, inte bara i form av onödigt mycket wellpapp utan också;
* Ju större paket ju fler transporter.

Vad är det du inte förstår?
Anpassa emballaget till varan.

Jag skiter i Inets "nya" lager och robotar.
Som uppenbarligen bara har en enda sak säker, att spotta ut paket och tjäna pengar.
Återigen så är jag ingen miljöaktivist, men jag kommer verkligen inte beställa mer från Inet.
Betalar hellre två hundra spänn mer för korrekt emballering.

"Årets nätbutik"... kanske ska väga in lite miljö i värderingen också...

Permalänk
Medlem

Hahahaha detta är ju komiskt XD!