Metro Exodus skippar Steam till förmån för Epic Games Store

Permalänk
Medlem

”I en kommentar på Steam står att läsa att speldistributören informerades om säljstoppet nyligen, varför kunderna inte underrättats tidigare. Bolaget anser att handlandet är orättvist mot de som förköpt spelet, men både Steam och utgivaren Deep Silver lovar att Metro Exodus blir tillgängligt på lanseringsdatumet oavsett plattform.”

Oavsett plattform? Så det kommer till steam ändå eller vad menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mirialia: alla tycker vi olika Jag föredrar att ha så lite onödigt krimskrams startat / installerat och tycker att Launchern och UIt absolut är en väldigt viktig aspekt!
Säger inte att det ska vara en copy-paste-historia från steam, Men att den känns banal och gjord i paint... Det är som att ha en dålig framsida och kass service i en affär... Det lockar liksom inte att gå in.

Men Men vi får la se, kanske blir en "ja sägare" i ledet om nu steam blir det skepp som sjunker längre fram ^^

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

”I en kommentar på Steam står att läsa att speldistributören informerades om säljstoppet nyligen, varför kunderna inte underrättats tidigare. Bolaget anser att handlandet är orättvist mot de som förköpt spelet, men både Steam och utgivaren Deep Silver lovar att Metro Exodus blir tillgängligt på lanseringsdatumet oavsett plattform.”

Oavsett plattform? Så det kommer till steam ändå eller vad menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man hann förhandsboka på Steam innan stoppet kommer man fortfarande kunna lira på Steam.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag gick in o chansade och köpte en preorder nyckel på någon random site som fortfarande hade det listat som steam nyckel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Missade jag det helt? Vad blir priset på Epic store?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uselt och inte alls bra för oss konsumenter som en del här verkar tycka. Det är bra med alternativ, men exklusivitet är inte ett alternativ. Om utvecklare väljer bort Steam på grund av för höga avgifter för att släppa på flera andra plattformar så sätter det press på dem, vilket är bra. Det här handlar ju bara om att Epic kör över konsumenterna genom att köpa exklusivitet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@trickeh2k: Japp, hatar redan att jag måste ha 3 olika launchers med alla dessa jävla processer de kräver i bakgrunden, absolut så är det bra att det sätts lite press på Steam, men vi går bakåt i utveckligen...

edit: Jag stöder tillverkare genom att t.ex. köpa Collectorsboxar osv, men någonstans måste man ändå visa sitt missnöje istället för att rycka på axlarna och bara följa med flocken.

"Alla jävla processer"? Jag har aldrig märkt att det varit resurskrävande, sen har jag sällan igång mer än en launcher för det spel jag ämnar spela. Om jag inte ska spela det mer så stänger jag ned det. Men kan hålla med dig om att det ligger helt i din rätt att avstå att köpa spelet pga. detta val. Det är väl ett utmärkt sätt att visa att man inte är nöjd med beslutet, om än lite märkligt för mig personligen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Missade jag det helt? Vad blir priset på Epic store?

Skickades från m.sweclockers.com

60 euro i Europa.

Permalänk
Medlem

Jag finner det helt ok att spelföretag väljer bort sig från steams skyhöga royalties längtsr själv somfan efter Metro så mitt 2080ti får jobba lite.

Permalänk

Lär sluta som alla 100 olika streamingtjänster om några år. Får ha 20 olika för att göra samma sak. Kanske dags att bara lösa så man får köpa direkt från utgivarens hemsidor som man sedan kan köra från en enkel guiluncher man inte ens kan handla ifrån (neutral ful launcher).

Eller go full GOG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Permalänk

Detta får mig att fråga varför jag ska betala 59,99 euro for spelet nu när spelutvecklarna har mindre utgifter per sålt spel? Nej detta faller jag inte för och jag tänker verkligen inte stödja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Missade jag det helt? Vad blir priset på Epic store?

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar vara försent direkt på Steam. Men som någon sa så är ju säkert fysiska utgåvorna fortfarande Steam nyckel? Billigare dessutom.

Permalänk
Medlem

Gött man hann och köpa det på steam innan det försvann.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det här är bra för oss konsumenter!
Steam behöver ruskas om och inse att de inte är ensamma.

Skrivet av Michael1:

Bra med lite press på Steam. Har majoriteten av alla spel på Steam men senaste åren känns butiken närmast som bloatware. Så mycket skit som föreslås. Sen lär det vara positivt att företaget som faktiskt gör spelet får större del av kakan. Valve har blivit lata, istället för att göra bra spel som man gjorde en gång i tiden lever man bara på enkla pengar från andra bolag, deras dominans har förvaltats dåligt.

Skrivet av gonace:

Men tror konkurensen som kommer är bättre för oss som konsumenter än de funktioner man missar, jag menar, titta på steam som är uppsvällt till den grad att det inte går att hitta det man vill. Det är t.ex. näst intill omöjligt att hitta bra spel om du inte vet vad du är ute efter, 95% av alla speal på steam är mer eller mindre skräp.

Skrivet av mill:

Bra! Steam är omotiverat dåligt trots alla miljarder de tjänar, de kan gott få en nagel i ögat. Hade personligen föredragit GOD utan DRM dock.

Det här är inte positiv konkurrens till konsumenternas fördel. Detta är endast ett företag (Epic) som köper tidsexklusivitet så att konsumenter inte ska kunna få välja. Bättre hade varit om butikerna faktiskt fick konkurrera på sina egna meriter. Epic med lägre pris pga sin låga publishing-avgift och Steam med sina utbyggda features såsom Steam-communities, BPM, controller-customization, Proton etc. men högre pris. Ist får vi ett MegaCorp som slänger fram plånboken för att ta bort fritt konsumentval, precis som vi har sett flertalet gånger på konsol. Det var lika illa när Microsoft köpte Tomb Raider exklusivitet i ett år bara för att dom inte hade produktportfolion för att konkurrera med Uncharted. Tyvärr verkar detta bli standard för Epic och deras butik.

Skrivet av Torhrolfr:

Detta får mig att fråga varför jag ska betala 59,99 euro for spelet nu när spelutvecklarna har mindre utgifter per sålt spel? Nej detta faller jag inte för och jag tänker verkligen inte stödja detta.

Exakt, gissar dessutom att publishern fått en fin liten rund summa av Epic för flytten också. Skulle varit intressant att veta om utvecklaren ens får någon ökad del av kakan. Begränsa konsumentens valfrihet utan någon synbar fördel och vissa skyndar sig fram för att hylla den ökade konkurrensen. Bisarrt.

Permalänk
Medlem

Detta är ju lite av ett paradoxalt läge för den som vill ha kakan och äta den. Utopia?

Fler launchers innebär fler applikationer som måste uppdateras, använda resurser och ökad risk för sårbarheter. Samtidigt sprids allting ut och konsumenten får inte allt i en applikation vilket jag misstänker de flesta hade velat.

Och andra sidan är brist på konkurrens både dåligt ur prissynpunkt och innovation.

Personligen drar jag öronen åt mig lite och försöker hålla mig till Blizzard och Steam. Men om ett spel jag verkligen vill spela släpps på annan launcher så hade jag gett efter. Origins launcher sög så sjukt hårt (nu är jag snäll) när den släpptes att det satt sina spår hos mig. Battlefield hade kanske annars varit titlar jag köpt. Men det är ju inte heller titlar jag fantiserar om innan release.

Så jo jag tror helt klart spelutvecklare tappar pengar på att försöka låsa ner konsumenter i deras launchers. En spelutvecklare borde även ha intresset att göra spelet tillgängligt så mycket som möjligt. Jag kan ju tycka det i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Alla butiker borde gå ihop och ha en mjukvara. Så kan man välja vilken storefront man handlar från men spelet installeras i samma mjukvara på klienten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så jävla dåligt att göra detta två veckor innan release. 2 månader innan, visst...men två veckor? Hur kan man ens ta ett sådant beslut är för mig ogripbart.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Det här är inte positiv konkurrens till konsumenternas fördel. Detta är endast ett företag (Epic) som köper tidsexklusivitet så att konsumenter inte ska kunna få välja. Bättre hade varit om butikerna faktiskt fick konkurrera på sina egna meriter. Epic med lägre pris pga sin låga publishing-avgifft och Steam med sina utbyggda features såsom Steam-communities, BPM, controller-customization, Proton etc. men högre pris. Ist får vi ett MegaCorp som slänger fram plånboken för att ta bort fritt konsumentval, precis som vi har sett flertalet gånger på konsol. Det var lika illa när Microsoft köpte Tomb Raider exklusivitet i ett år bara för att dom inte hade produktportfolion för att konkurrera med Uncharted. Tyvärr verkar detta bli standard för Epic och deras butik.

Jag ogillar också plattformsexklusiva spel. Lika illa när Sony öppnar plånboken och köper upp utvecklare som när Microsoft gör det. Den stora skillnaden här är att du som konsument slipper köpa en plattform till för att spela ett spel, du måste ladda ner en till launcher. Visst det är drygt, jag skulle helst ha en för alla mina spel, men inte till priset av att vi står med en ensam gigant som sätter alla villkor för utvecklare och konsumenter.

Permalänk
Medlem

Och då skippar jag Metro Exodus till fördel av spel som finns på Steam och Gog

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det här är bra för oss konsumenter!
Steam behöver ruskas om och inse att de inte är ensamma.

Ett litet orosmoln dock kan vara om de olika spelbutikerna inte tillåter multiplayer mellan varandra.

Förklara på vilket sätt det här är positivt för konsumenter? Spelen är inte billigare på Epic Store och plattformen har långt färre funktioner än Steam. Funktioner som jag använder ofta som: big picture mode, bra stöd för olika kontroller, workshop för moddar, recensioner, proton i Linux, streaming för att kolla när kompisar spelar nåt nytt spel osv.

Jag fattar att spelutvecklare och utgivare får mer pengar och att det i långa loppet kan gynna mig. Men att det ska vara ett argument för att jag ska byta plattform är befängt. Jag byter inte till Tidal från Spotify för att artister får bättre betalt där.

Skrivet av Michael1:

Jag ogillar också plattformsexklusiva spel. Lika illa när Sony öppnar plånboken och köper upp utvecklare som när Microsoft gör det. Den stora skillnaden här är att du som konsument slipper köpa en plattform till för att spela ett spel, du måste ladda ner en till launcher. Visst det är drygt, jag skulle helst ha en för alla mina spel, men inte till priset av att vi står med en ensam gigant som sätter alla villkor för utvecklare och konsumenter.

Plattformsexlusivitet kan vara positivt i de fall där utgivare finansierar spel som annars inte blivit av. Det kan vara svårt att bedöma utifrån men man kan iaf konstatera att Sony finansierat en rad single-player spel denna generationen, när många andra utgivare lägger allt mindre resurser eller tom stänger ner sådana projekt till förmån för multi-player. Jag tycker ändå det är skillnad mot det som Epic gör eftersom de inte är med och finansierar spel från start. De tar spel som är mer eller mindre färdiga och köper tidsexlusivitet. Det begränsar konsumenter utan att ge oss några fördelar som jag ser det.

Permalänk

Verkade ändå som att det inte skulle bli bättre än de tidigare spelen som jag aldrig orkat dra igenom innan jag tröttnat. Jag har försökt med Origen ett par tre gånger men alltid avinstallerat innan jag orkat köra igenom BF4 t.ex. orkar inte ha 17 launchers med spel spridda över halva jordklotet. Jag är för gammal för sånt här.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

usch då, då skippas detta spelet också.
Orka massor av olika konton med tillhörande riktad reklam och registrering av aktivitet m.m.

Som nämnt ovan är big picture mode för oss som gillar att spela i soffan riktigt trevlig steamtjänst...

Permalänk
Medlem

Mycket av det som nämns som negativt i tråden är detsamma som när Steam kom. Fast man glömmer fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag ogillar också plattformsexklusiva spel. Lika illa när Sony öppnar plånboken och köper upp utvecklare som när Microsoft gör det. Den stora skillnaden här är att du som konsument slipper köpa en plattform till för att spela ett spel, du måste ladda ner en till launcher. Visst det är drygt, jag skulle helst ha en för alla mina spel, men inte till priset av att vi står med en ensam gigant som sätter alla villkor för utvecklare och konsumenter.

Det är skillnad på plattformsexklusiva spel och timed exclusives. Med det tidigare så har plattformsägaren investerat tid och pengar för att producera en produkt som endast dom kan erbjuda och för att ge sina plattformsägare mervärde. Den senare är ett företag som viftar med plånboken för att hyra exklusivitet för en produkt som annars hade kunnat köpas av alla konsumenter, oavsett plattform. Det ena adderar, det andra subtraherar.

Skillnaden för konsumenter är nu att spelet plockats bort från alla andra butiker och priset har gått från 45-60dollar/euro till att endast finnas på Epic-store för 60€. Amerikanerna får det iaf för 50 dollar ist för oss EU-scrubs. Hänvisar till denna ResetERA-tråd. Det handlar alltså om lite mer än att "bara ladda ner ännu en launcher" och det är knappast positiv konkurrens som gynnar oss konsumenter.

Skrivet av mill:

Mycket av det som nämns som negativt i tråden är detsamma som när Steam kom. Fast man glömmer fort.

Steam släpptes i samband med Half-Life 2, ett spel utvecklat och utgivet av Valve. Epic å andra sidan har satt i system att moneyhatta redan utvecklade multiplattforms-spel till att endast släppas i deras butik. Peka gärna på ett spel där Valve gjort samma sak för AFAIK så har dom en policy att låta publishers och utvecklare behålla autonomi för hur dom släpper sina spel och ägnar sig inte åt moneyhatting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Mycket av det som nämns som negativt i tråden är detsamma som när Steam kom. Fast man glömmer fort.

Du kan inte släppa en plattform som är undermålig jämfört med konkurrenten och förvänta dig att användarna ska flockas. Det är som att släppa ett MMO idag på samma nivå som WoW var när det släpptes. Epic måste lägga de kommande åren för att ens komma upp i samma nivå som Steam funktionsmässigt. Sen ska de gärna innovera på något sätt, ge mig något nytt och användbart innan jag byter.

Permalänk
Medlem

Samma pris som på steam, trots lägre distributionspris på EGS?
Låter som att man vill casha in lite extra.
Synd att vi som inte vill använda 25 miljarder launchers får vänta till 2020 om vi vill använda steam (där 90% av mitt spelbibliotek ligger).

Börjar bli ganska trött på att EGS, GOG, Origin och steam ska krävas vid en uppstart för att kunna spela de spelen man vill. Speciellt när flera av launchersen drogs med stora minnesläckor och dryga buggar vid lansering. Vem glömmer inte när Origin minnesläckte som ett såll och om man startade ett spel som osynlig men sedan ändrade till online i friends-systemet, så krävdes det ändå en omstart av Origin för att man skulle kunna skicka inbjudan till sina vänner.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Så du avstår ett spel enbart pga av en launcher? Skit i att stödja en utvecklare du gillar(?).

Ja, absolut.
Förutom Steam så suger alla plattformar. UPlay är värst, men Origin är inte mycket bättre.
Jag såg fram emot Stalk... Jag menar Metro Exodus, men inte så mycket att jag installerar YTTERLIGARE en skit-distributions-plattform och sprider ut mina spel ÄNNU mer och uppmuntrar distributörerna att ha ÄNNU fler exclusive-titlar.
Jag kommer nu att köpa spelet på en Steam rea, aldrig annars. Till dess är det samma för mig som med Red Dead Redemption 2: spelet finns inte.

Permalänk
Skrivet av BlackscorpioZ:

go full GOG.

Det är vad som vore bäst för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Nä, nu får det fan vara nog.
Jag var intresserad av att köpa spel från Epics egna platform när dem lanserade sin butik, men efter allt detta blir det att ta bort programmet och avstå alla deras produkter tills dem skärper sig.

Det lär väl inte påverka dem så mycket, men mina pengar kan gå till utvecklare med bättre principer.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av CyberVillain:

Alla butiker borde gå ihop och ha en mjukvara. Så kan man välja vilken storefront man handlar från men spelet installeras i samma mjukvara på klienten.

Lite så. Har sneglat lite på playnite samt lite varianter som jag tipsades om på discord.
Är det någon som provat något liknande? Blir iaf lite mer överskådligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord