Permalänk
Medlem

Surr från GPU - 1070 ti

Hej,

Lägger denna tråden här för att det känns mer allmänt GPU relaterad även om det i mitt fall råkar gälla ett nvidia kort.

Sedan jag överklockade mitt 1070 ti så har det börjat surra konstigt (lite elektriskt) om det när det får anstränga sig (i.e när jag spelar) och jag vet inte vad det kan bero på. Jag vet att det inte är fläktarna som låter då jag har prövat att ändra fläkthastigheterna manuellt när jag inte spelar och då uppstår inte detta spraket. Jag har spelat in surret och hoppas att jag kan få några tankar om det.

I inspelningen så har jag BF1 uppe när det surrar, när surret stoppar så är det för att jag Alt-Tabbar till skrivbordet för att man skulle kunna jämföra.

https://soundcloud.com/mummel-live/gpu-surr/s-KSw7u

Är det farligt för kortet? Kan det vara något annat (PSU kabel? Antar ej.) Har läst något om att en beläggning som finns på vissa elektronikdelar kan "spricka" och då kan det låta konstigt.

Ljudet kan jag leva med men vill inte utsätta kortet för onödig stress. Överklocken är rätt mild, 500 på memory och 150 på core.

Mvh
Fabian

Edit: Glömde säga det men kortet blir aldrig för varmt, har inte gått över 71 grader någon gång såvitt jag vet. (Har kollat temps rätt regelbundet). Kortet är ett pallit jetstream.
Modellen

Permalänk
Medlem

Coil whine

Permalänk
Medlem

Coil-whine??
Rätt vanligt att spolar börjar vibrera när man belastar dem, när man gör det börjar de vibrera och det uppstår ljud. Kallas även för Spol-tjut här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Förmodligen inget du kan göra åt heller, bara att leva med det typ

Permalänk
Medlem

Är det ofarligt för kortet?

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1339639-vad-ar-coil-wh...

Coil Whine eller Spoltjut. Fritt översatt av några men så vitt jag vet inte vedertaget som svenskt ord snarare som en böjelse och sammansättning av Spole- och tillägget -tjut. Då det är spolarna som som låter illa.

Du borde ha det redan innan du överklockar, men det blir mer markant om man har hög FPS som du t.ex. kan ha i menyer i spel om v-synk är av. För mer info se länken.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar och info

Jag har ju hört talas om coil-whine men hade fått om bakfoten att det rörde sig om någonting i fläkten.

Permalänk
Medlem

@McFunk:
Det är spolar som avger ett högfrekvent ljud vid vissa frekvenser.
Du hade ju testat utan grendosa men det kan även vara andra saker som stör även om de inte är inkopplade på samma uttag som stör men går till samma propp/jordpunkt från ett annat el uttag.
Kan även vara så att du t.ex har högtalarna, mobilladdare mm. kopplade på samma fas i ditt elskåp.
Men även att det kan vara krympspänning vi pratar om. I kontorsmiljö, oftast och man använder sköldade nätverkskablar (inte vanligt) mellan datorn och switchen. Den ena har jord mot ett elskåp den andra mot ett annat. Då motståndet till jord inte var den samma på båda sidor så kan det gå spänning med lite väl hög strömstyrka från jord mellan datorn och switchen då jorden i andra skåpet hade en närmare väg till att utjämna sig. DVS det blir jordfel.

Dåligt beskrivet av mig dessvärre. Ett klassisk problem med ljud. Har inte lyckats lösa mina här hemma. Men det beror även på de andra lägenheterna i samma kedja och har bara några få uttag i lägenheten som är jordade.

Edit:
skrev om en del

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av McFunk:

Är det ofarligt för kortet?

Ja helt ofarligt. Vad har du för chassi? Är det ganska milt ljud så skulle du kunna få det ohörbart med ett byte till ett ljuddämpat chassi.

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W