Simpel interkom vi LAN

Permalänk
Medlem

Simpel interkom vi LAN

Söker med ljus och lykta efter mjukvara som kan hjälpa mig med följande:
Användare A startar genväg/program på dator 1 -> detta triggar någon form av meddelande på dator 2.
Meddelandet kan vara att en bild öppnas överst eller på annat sätt tydligt syns.

Användarscenario: kassörska med PC behöver hjälp i lilla butiken. Chefen sitter på kontoret en våning upp, och kassörskan vill ha hjälp med att få dit chefen så att hon kan bemanna en kassa till. Att ringa/messa duger inte.
Datorerna är Win10 home, lokalt nätverk.

Har labbat lite med psexec men får inte till det, har svårt att hålla isär vad som är client/server.

EDIT: Jag är inte ute efter en remote desktoplösning.

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk
Rekordmedlem

Msg är kanske användbart, prova en batchfil att klicka igång som sedan skickar msg till den andra datorn.
Det kanske inte funkar om ni kör home...

Plan b:
PsExec, kan starta program på annan dator, tänker mig att man skriptar så det startar nån bildvisare eller liknade som fläker upp en bild typ "HJÄLP"
https://docs.microsoft.com/sv-se/sysinternals/downloads/psexe...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det inte är så långt avstånd mellan kassan och kontoret så kan man ju dumma ner lösningen rejält, och köra med en trådlös ringklocka för dörr. Körde så i en butik jag arbetade i förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Msg är kanske användbart, prova en batchfil att klicka igång som sedan skickar msg till den andra datorn.
Det kanske inte funkar om ni kör home...

Plan b:
PsExec, kan starta program på annan dator, tänker mig att man skriptar så det startar nån bildvisare eller liknade som fläker upp en bild typ "HJÄLP"
https://docs.microsoft.com/sv-se/sysinternals/downloads/psexe...

Kör home, kanske det som bråkar för mig?

Skrivet av ezah:

Om det inte är så långt avstånd mellan kassan och kontoret så kan man ju dumma ner lösningen rejält, och köra med en trådlös ringklocka för dörr. Körde så i en butik jag arbetade i förut.

Tyvärr redan provat, för långt.

Synd att BackOrifice inte längre funkar, det hade varit susen...

Kanske nån chattklient som har tydliga notiser kan vara nåt?

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reboot:

Kör home, kanske det som bråkar för mig?

Tyvärr redan provat, för långt.

Synd att BackOrifice inte längre funkar, det hade varit susen...

Kanske nån chattklient som har tydliga notiser kan vara nåt?

Psexec funkar nog oavsett home eller pro bara du installerar det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på valfri chattklient?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj