AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

"Maxat" texturer och render maps ja, men inte shader kvalite, partiklar, post effecter, dekaler ect för dessa är beräkningsintensiva och har inte så mycket med minnet att göra. Skilja vad som kräver minne och vad som kräver beräkningskraft.

Jag skrev maxat för att förenkla. Vissa av dom andra inställningarna kräver också mer, ex AA i vissa fall. Det är hur som helst inget som motsäger själva poängen med mitt inlägg.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Japp, det är spel jag pratar om, inget annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns en hel del användare som gör mer än spelar. Kör man t ex 3D-rendering med grafikkortsaccelererad rendering så är det mängden minne på grafikkortet som begränsar hur stor "scen" man kan rendera. Säkert finns det andra, mer nischade användningsområden som också är minneskrävande.

Sen är det väl så att den extrema minnesbandbredden, som är en viktig komponent i den totala prestandan, inte hade gått att få till med en mindre mängd minne, så enbart av det skälet verkar det vettigt.

Ja, jag säger inget om det. Men jag tycker fortfarande kortet har en dålig kylare, låter mycket och är relativt dyrt för just spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att montera en Morpheus II kylare med två 120mm static pressure fläktar? 360w TDP är ju inga problem för denna och med bra fläktar kan den nog klara undervolting/överklockning galant?

Vill man komma 3 grader bättre till kan man ju köra med Conductonaut men jag tror inte ens det är nödvändigt med denna headroom. Tar 3,5 slots totalt istället för 2 men det kanske det kan vara värt ur oväsen synpunkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Framtidssäker. Det kommer ju givetvis mindre krävande spel än BFV.

Problemet är inte att BFV är tungt, då RT-delen är separat från rastereringen, det är alltså RTRT-renderingen som håller tillbaka FPS. Detta innebär att spel som använder RT inte kan göra "mer" än BFV utan att få sämre prestanda (Doom RT är väl så bra vi kan få med den nuvarande generationen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av crion:

Är det inte bara att montera en Morpheus II kylare med två 120mm static pressure fläktar? 360w TDP är ju inga problem för denna och med bra fläktar kan den nog klara undervolting/överklockning galant?

https://www.youtube.com/watch?v=7e2BUnYFbM8

Vill man komma 3 grader bättre till kan man ju köra med Conductonaut men jag tror inte ens det är nödvändigt med denna headroom. Tar 3,5 slots totalt istället för 2 men det kanske det kan vara värt ur oväsen synpunkt?

Funkar säkert.

Men varför AMD? varför kunde ni inte låtit kylaren vara lite tjockare, det hade antagligen räckt med 2½ slot, varför?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Uppfattningen jag får när man läser på techpowerup och gamernexus, är att kylaren inte har så bra kontakt mot gpu:n som den borde ha och på så sätt gör det kortet onödigt varmt.

Permalänk
Medlem

@thomson: Tror grund problemet är att allt är skruvat till max för å prestera som de gör, man har ingen marginal att ta av.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Monterade in mitt R7 nu. Ljudlöst i idle, låter en del under kraftig belastning men personligen tycker jag inte ljudet är störande. Inget coilwhine eller high-pitchat ljud. Bara fläktar som snurrar och flyttar luft.

En bättre kyllösning hade kanske varit önskvärt för att få det tystare, men jag tycker inte ljudnivån är irriterande. Bytte från ett MSI kort med Twin Frozr kylning, kanske den bästa luftkylaren på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@thomson: Tror grund problemet är att allt är skruvat till max för å prestera som de gör, man har ingen marginal att ta av.

Då borde väl även deras Instinc MI50 ha problem med värmen då frekvenserna för gpu och minne är rätt så likvärdiga på pappret.
Men MI50 har kanske en annan kylare?

Permalänk
Medlem

en Kraken G12 och H55 kan nog göra susen?

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Då borde väl även deras Instinc MI50 ha problem med värmen då frekvenserna för gpu och minne är rätt så likvärdiga på pappret.
Men MI50 har kanske en annan kylare?

Annan kylare? Absolut!

https://www.tomshardware.com/news/amd-radeon-instinct-mi60-mi...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Framtidssäker. Det kommer ju givetvis mindre krävande spel än BFV.

"Framtidssäkert" är verkligen att spå i sump. Vad det ser ut just nu så är det ett par år innan RT blir riktigt spelbart och då är RTX 2060 ganska så utdaterat.

Skrivet av Mange43:

@Vash:
Det är som vanligt med amds grafik lanseringar.
Man blir alltid besviken.

Är det inte lite roligt att det även gäller Nvidias kort? De är inte så klockningsbara som de en gång var och för varje generation så blir det mer och mer uppenbart att korten mer eller mindre kommer maxade direkt ur box. Med andra ord... båda aktörer gör exakt samma sak.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jo den är annorlunda och helt fläktlös design, undrar hur de håller nere tempen på dessa?

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Sista kortet som var värt å klock var 980ti. Mitt 1080 ti är iofs inte fy skam heller men de krävs vatten för att de ska bli någorlunda vettiga ljudnivåer.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Lite för högt pris bara tyvärr. Annars hade Nvidia fått rejäl konkurrens där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Xinpei: Sista kortet som var värt å klock var 980ti. Mitt 1080 ti är iofs inte fy skam heller men de krävs vatten för att de ska bli någorlunda vettiga ljudnivåer.

Kan väldigt väl stämma. Vet bara att 1080 Ti tenderar att klocka "sämre" än tidigare generationer medan 980 Ti även de inte klockar lika bra som generationen före. Kan vara så att man nått ett tak eller så är det så att Nvidia och AMD valt att klocka korten till 100% direkt från fabrik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Japp, det är spel jag pratar om, inget annat.

Då tillhör vi olika målgrupper mao. Vet inte hur gammal du är men tycker du om att spela spel så är det ju så. Själv så föredrar jag att använda min dator till nåt kreativt. Därför så hade det inte varit helt fel med 16 GB på grafikkortet. Lite synd på ljudnivån men är helt säker på att det går att åtgärda så småningom.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vash:

@Xinpei: Sista kortet som var värt å klock var 980ti. Mitt 1080 ti är iofs inte fy skam heller men de krävs vatten för att de ska bli någorlunda vettiga ljudnivåer.

Skrivet av Xinpei:

Kan väldigt väl stämma. Vet bara att 1080 Ti tenderar att klocka "sämre" än tidigare generationer medan 980 Ti även de inte klockar lika bra som generationen före. Kan vara så att man nått ett tak eller så är det så att Nvidia och AMD valt att klocka korten till 100% direkt från fabrik.

Fanns ju en tid när tillverkarna, testade hur högt det gick att klocka och lade sig en bra bit nedanför, för att ha marginal.
På den tiden var det lätt för en överklockare att vinna prestanda genom att minska den marginalen något.

Numera har de en drös sensorer, som övervakar temperaturer, spänningar effekter och jag vet inte vad, detta tusentals gånger i sekunden, utifrån dessa värden klockas sedan kortet upp och ned automatiskt.

Ni vi lite klumpigt försöker klocka en sådan krets, kan vi vinna en aning prestanda, men ofta kostar det rejält med energieffektivitet.

Samma sak med CPU:r, för Rysen 2600x och 2700x är det bästa alternativet att inte skruva på dess inställningar.
Det tar tid att smälta, speciellt på ett forum som heter Sweclockers, men i dag lönar det sig väldigt lite och kostar väldigt mycket att överklocka.

Min Ryzen 1700 är oklockad, den har då också en TDP på 65W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vet inte hur gammal du är men tycker du om att spela spel så är det ju så. Själv så föredrar jag att använda min dator till nåt kreativt.

Du ger ju inte ett särskilt vuxet intryck med den kommentaren precis.

Jag ser inte vad datorspelande har med ålder att göra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hejsan SweC,

Skulle ni vilja vara så vänliga och börja lägga till "Prestanda vid samma klock" i era GPU-recensioner?
Jag skulle vilja se hur Maxwell, Pascal och Turing ser ut vid samma klock, samma sak med Vega 14nm och Vega 7nm. Har man gjort några förbättringar i IPC eller är det "bara" frekvenshöjningar som står för den ökade prestandan. Detta test körs lämpligen både i Dx11 och Dx12.
Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomson:

Jo den är annorlunda och helt fläktlös design, undrar hur de håller nere tempen på dessa?

Jag tror kylaren på MI60 är tänkt utifrån att kortet att monteras i ett kompakt rackchassi med galet mycket luftflöde (jämfört med en PC) som går genom hela chassit. Kylaren har alltså inga egna fläktar.

Har du någonsin satt handen framför (och lyssnat på!) utblåset på en rackserver vet du vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror kylaren på MI60 är tänkt utifrån att kortet att monteras i ett kompakt rackchassi med galet mycket luftflöde (jämfört med en PC) som går genom hela chassit. Kylaren har alltså inga egna fläktar.

Har du någonsin satt handen framför (och lyssnat på!) utblåset på en rackserver vet du vad jag menar.

Jo jag har hört hur dessa jetplan låter
Där är drag från dessa fläktar utan tvivel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror kylaren på MI60 är tänkt utifrån att kortet att monteras i ett kompakt rackchassi med galet mycket luftflöde (jämfört med en PC) som går genom hela chassit. Kylaren har alltså inga egna fläktar.

Har du någonsin satt handen framför (och lyssnat på!) utblåset på en rackserver vet du vad jag menar.

kollade runt lite snabbt och du har helt rätt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem

Snygg gamingrig. Klarar den Crysis? Eller rättare sagt, hur många kan spela Crysis på den samtidigt?

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed har testat Radeon VI igen med dom nya drivrutinerna.
30 spel testade i 1440p med DX 11.

Kortet är i snitt 7% långsammare än RTX 2080 och 5% långsammare än GTX 1080 Ti.
Noterbart är att Radeon VII är 18% snabbare än RTX 2080 i Dirt 4 och 13% snabbare i BF:V.

Inga överklocknings/undervoltningsresultat i denna videon tyvärr, de kommer vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har Radeon VII någon slags tile-baserad optimering av rastreringen som NVidia har på sina kort men som AMD Radeon-serien tidigare saknat?

AMD brukar ju överlag ha större rå beräkningskraft i sina kort men NVidia har slagit dem ändå i FPS i varje prisklass just pga att det tile-baserad steget tillåtit dem att undvika undvika onödiga beräkningar för pixlar som inte kommer att synas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Har Radeon VII någon slags tile-baserad optimering av rastreringen som NVidia har på sina kort men som AMD Radeon-serien tidigare saknat?

AMD brukar ju överlag ha större rå beräkningskraft i sina kort men NVidia har slagit dem ändå i FPS i varje prisklass just pga att det tile-baserad steget tillåtit dem att undvika undvika onödiga beräkningar för pixlar som inte kommer att synas.

Nepp, fortfarande GCN 5.0, hoppas det kommer till Navi

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hjälpsam

AMD har väl sin egen variant DSBR, Nvidias TBR är patenterad.
DSBR verkar tyvärr inte vara lika effektiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Gillar verkligen hardware unboxed, perfekt om man vill se äldre kort i nya titlar med då dom offta har över 30 kort i sina benchmarks.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2