Göra om hemsida från grunden (nybörjare)

Permalänk

Göra om hemsida från grunden (nybörjare)

Hej!

För att ta det från början. Jag gick med i en manskör tidigare i år. Jag har med mina 30 levda år nu dragit ned medelåldern rejält på kören och det säger sig självt att dom blev väldigt glada över att en "ungdom" gick med. Inte så mycket för min sångförmåga eller just att jag är ung, utan mest för att nu fick de äntligen tillgång till någon som "kan det där tekniska".

Efter påtryckningar har jag nu gått med på att hantera hemsidan. Till en början så tänkte jag mest gå in och uppdatera texterna för att hålla informationen relevant. Men som ni kanske förstår så är hemsidan skapad typ, 1995 och ser ut och hanteras där efter.

Jag har själv aldrig gått någon form utav media-kurs eller jobbat med hemsidor i någon form tidigare. Detta är alltså helt nytt för mig.

Hemsidan det gäller är http://sundbybergsmanskor.se/
Denna hemsida är horribel att jobba med. Vad jag önskar är att rensa hela skiten och lägga till något enkelt och användarvänligt system. Wordpress? Squarespace? Wix?

Samtidigt vet jag inte hur det fungerar.

Det jag vet är att vi har ett konto hos one.com, där vi betalar för "Paket: Hosting Starter (25 GB)"
I kontrollpanelen på one.com finns "Hemsideprogram" men jag tycker den är krånglig. Eftersom att jag heller inte vill spara över (innan jag har något färdigt att spara över med) den nuvarande informationen på hemsidan så känner jag att det blir lurigt.

Funktioner som jag önskar på vår hemsida är följande.
- Informationssida om kören
- En kalender (alt, en lista) på kommande evenemang
- Ett bildgalleri
- En inloggningssida där man, mot uppvisande av lösenord (behöver inte vara personspecifikt) kan ladda hem dokument som jag laddat upp. Tänk ett bibliotek av noter samt ljudfiler.

Hur ska jag ta mig an denna drake tycker ni? Jag vill lära mig och skulle väldigt gärna ta någons hjälp för att förstå. En mindre summa pengar kan komma på tal vid effektiv hjälp.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Göra en responsiv statisk webbsida är inte så svårt med t.ex. Bootstrap eller Materialize tillsammans med baskunskap om CSS och HTML.

Behöver du en inloggningssida och registrering kommer du att behöva en webbserver med någon form av databas, då det verkar vara en simpel lösning så kan det räcka med en NoSQL db som tex MongoDB, då du bara behöver spara ner användarkontot och du verkar bara behöva ett?

Sedan finns det olika former av serverspråk för backend, t.ex. PHP, nodeJS eller .NET. Jag håller själv bara på med .NET och till viss del nodeJS och kan därför inte ge något stöd angående PHP.

Vill du enkelt kunna underhålla och har behov av att kontinuerligt uppdatera, t.ex. posta artiklar / kommande eventet, om de redna är länkade från någon annan sida du kan använda som API. Så bör du köra på ett CMS och där är wordpress enkelt att komma igång med, men då blir sidan lite mer som en blogg.
Annars går det givetvis att skapa allt du önskar själv, men då behöver du kunskaper om serverprogrammering.

Edit:
Angående att ladda upp filer så behöver du också en webbsever med viss authentication, då det är bara du som ska kunna ladda upp filer som jag förstår det, men andra ska ha behörighet att ladda ner filerna? Även här behöver du någon form av databas i bakgrunden för att hantera filerna och behörigheterna för användare. Dvs. om du inte hanterar filerna via någon annan sida och endast länkar direkt till datan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Göra en responsiv statisk webbsida är inte så svårt med t.ex. Bootstrap eller Materialize tillsammans med baskunskap om CSS och HTML.

Behöver du en inloggningssida och registrering kommer du att behöva en webbserver med någon form av databas, då det verkar vara en simpel lösning så kan det räcka med en NoSQL db som tex MongoDB, då du bara behöver spara ner användarkontot och du verkar bara behöva ett?

Sedan finns det olika former av serverspråk för backend, t.ex. PHP, nodeJS eller .NET. Jag håller själv bara på med .NET och till viss del nodeJS och kan därför inte ge något stöd angående PHP.

Vill du enkelt kunna underhålla och har behov av att kontinuerligt uppdatera, t.ex. posta artiklar / kommande eventet, om de redna är länkade från någon annan sida du kan använda som API. Så bör du köra på ett CMS och där är wordpress enkelt att komma igång med, men då blir sidan lite mer som en blogg.
Annars går det givetvis att skapa allt du önskar själv, men då behöver du kunskaper om serverprogrammering.

Edit:
Angående att ladda upp filer så behöver du också en webbsever med viss authentication, då det är bara du som ska kunna ladda upp filer som jag förstår det, men andra ska ha behörighet att ladda ner filerna? Även här behöver du någon form av databas i bakgrunden för att hantera filerna och behörigheterna för användare. Dvs. om du inte hanterar filerna via någon annan sida och endast länkar direkt till datan.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta låter väldigt overkill för TS. Han har enkla krav, och inga förkunskaper. Ditt svar passar bättre för nån som vill bli professionell webbutvecklare än för en man som bara behöver en ensam sida för ett specifikt syfte.

Sen har jag inte direkt nåt svar på din fråga TS. Sitter själv bara och programmerar, så färdiglösningar är inte min grej. Tror dock du är inne på helt rätt spår med Squarespace/Wordpress. Lycka till!

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Skickade pm. Enkel projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på WordPress och installera en jäkla massa extensions hit och dit, brukar fungera för de som inte vill koda.
One.com har stöd för WordPress, så kolla in det: https://www.one.com/sv/wordpress

Det enda kravet som jag skulle tycka är lite mer avancerat än dem andra är inloggningen och uppladdningen av filer. Men om du skulle t.ex. kunna använda en delad Google Drive för sådant så har du ju det problemet löst iaf.

Permalänk
Medlem

Allt detta kan du göra i en standardversion av Wordpress, behövs egentligen inte ens några tillägg för det.
Så installera Wordpress med nåt valfritt tema.

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Hade kört Wix.com eller Instapage istället. Framförallt för att du bara kan lämna över login till föreningen sen om någon annan ska ombesörja textuppdateringar osv. Det är en del pill att komma igång, men det är mer som Word än att jobba med webb. Du loggar in något semi-cms som har mer fokus på det visuella läget än själva koden. Visst, du har kanske inte exakt samma flexibilitet men det mesta som du kan tänka dig finns tillgängligt.

Permalänk
Skrivet av Hal0:

Allt detta kan du göra i en standardversion av Wordpress, behövs egentligen inte ens några tillägg för det.
Så installera Wordpress med nåt valfritt tema.

Skrivet av anon193054:

Hade kört Wix.com eller Instapage istället. Framförallt för att du bara kan lämna över login till föreningen sen om någon annan ska ombesörja textuppdateringar osv. Det är en del pill att komma igång, men det är mer som Word än att jobba med webb. Du loggar in något semi-cms som har mer fokus på det visuella läget än själva koden. Visst, du har kanske inte exakt samma flexibilitet men det mesta som du kan tänka dig finns tillgängligt.

Detta låter rimligt. Men hur gör jag för att "spara över" eller radera den nuvarande sidan? Hur får jag One.com att släppa det som den visar på hemsidan just nu till fördel för en annan sida (wordpress, wix)?

Tack för era svar allihopa!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

https://help.one.com/hc/sv/sections/115001491649-WordPress

Lite info om WordPress på One.

Du borde kunna ansluta till One:s ftp-server där hemsidans filer finns. Då kan du till exempel säkerhetskopiera allt innan du sätter igång. Borde finnas en supportartikel om ftp.

Edit: https://help.one.com/hc/sv/articles/115005593785-G%C3%B6r-en-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Röstar helt klart för Wordpress installation, t.ex. på one.com. "Gör en hemsida enkelt och snabbt med vår hemsideslösning"-tjänster kan låsa in dig i tjänsteleverantörens sätt att tänka mycket mer än Wordpress. Och det låser dig till leverantören också. Det är inrte svårare att lämna över ett login till en Wordpress-installation än till en Wix-installation. Och med Wordpress har du dessutom ett community av lirare som spänner över hela världen så det är aldrig svårt att få hjälp med nåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newbranch:

Detta låter rimligt. Men hur gör jag för att "spara över" eller radera den nuvarande sidan? Hur får jag One.com att släppa det som den visar på hemsidan just nu till fördel för en annan sida (wordpress, wix)?

Tack för era svar allihopa!

Finns guider på Wix och One hur de pekar vidare en domän till en annan.
Ett fulsätt är ju att lägga in en re-direct till nya sidan Men gör inte det som första val. Killgissar att det fuckar upp Google-resultat och liknande.

Chatten på båda tjänster brukar vara väldigt hjälpsamma. Så ställ frågan där helt enkelt så ger dig ett exakt svar för vad som gäller på just den plattformen.

Permalänk
Avstängd

Min röst gå till Joomla som nu är bygg på Bootstrap.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Jag bygger mina hemsidor i Duda.co - GLÖM WORDPRESS

Hemsidan du droppade behöver lite kärlek!

Jag har i många år använt Wordpress när jag byggt mina hemsidor
Jag har beställt sidorna från webbdesigners och så har jag underhållit dem på egen hand.

Dock har det varit svårt och inte alls roligt. Jag hittade en annan plattform av en rent slump: Duda.co
Det är som att jämföra en smartphone med T9 om vi jämför Wordpress med Duda.co

Dessutom är det otroligt enkelt att sökoptimera.

Jag har inte träffat på någon ännu som hört talas om Duda.co så jag slår ett slag för saken!

Jag har byggt https://www.studentstäd.se och https://www.stadalliansen.se på 1 månad totalt.
Om någon är duktig på analysera kod så skulle jag behöva hjälp här för övrigt:
Får flagg av Google att jag använt Frames på sidan, fattar dock inte vad som klassificeras som frames.

Duda är lite dyrare än Wordpress men min mamma hade kunnat bygga hemsidor i Duda.