får problem med datorns viloläge hjälp.

Permalänk
Avstängd

får problem med datorns viloläge hjälp.

Tjena! jag har stött på problem med datan att när den går i viloläge efter att jag inte har suttit vid datorn på ett tag och sen ska sätta mig vid den igen så kommer jag inte ur viloläget, dvs skärmen vaknar inte upp och tex idag så hade jag bild på skärmen men datorn har fryst sig fast och fick hålla in Power knappen för att stänga av den och man är ju alltid rädd att sakerna ska gå sönder om man stänger av den på det sättet och eftersom det inte finns någon reset knapp på mitt chassi så blir det så. Kan tillägga att jag kör på high performence på energialternativ inne på kontrollpanelen och har bara skärmen av efter 30min men med high performence.

Mina saker jag har är -

Chassi: Corsair crystal 570X RGB
nätagg: corsair RM 750W
Grafikkort: MSI RTX 2080 ti gaming x trio
Ram minnen: Corsair vengeance RGB PRO 3200mhz
Processor: AMD ryzen 7 2700X
bildskärm: Samsung C49HG90 49tum 144hz

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Vet att gigabytes moderkort kan ha detta felet på deras am4 plattformar.
Den ändrar i det fallet spänningen till ram-minnet till lägre än vad den kräver vilket låser datorn.

Permalänk
Avstängd

@Mrnicke32:
För övrigt så finns det någon röra av Powerstate inställningar (har inte orkat sätta mej in i hur det fungerar) som heter saker som S1 och S3. Man kan ställa in usb så den ger ström så att man kan väcka genom tangentbord i bios. Och ställa in powerknappen funktion, också i bios.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleeZy:

Vad har du för moderkort?

Vet att gigabytes moderkort kan ha detta felet på deras am4 plattformar.
Den ändrar i det fallet spänningen till ram-minnet till lägre än vad den kräver vilket låser datorn.

Sorry för att jag glömde skriva om moderkortet det är ett asus rog strix f gaming x470

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paralog:

@Mrnicke32:

För övrigt så finns det någon röra av Powerstate inställningar (har inte orkat sätta mej in i hur det fungerar) som heter saker som S1 och S3. Man kan ställa in usb så den ger ström så att man kan väcka genom tangentbord i bios. Och ställa in powerknappen funktion, också i bios.

Då borde jag in i bios och kolla upp det?
har ett asus rog strix f gaming x470 moderkort.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrnicke32:

Sorry för att jag glömde skriva om moderkortet det är ett asus rog strix f gaming x470

Då skulle jag misstänka deras aurora programvara.
Som har ställt till med mycket problem förr. Men jag är inte tillräckligt insatt i just asus modellen för att kunna ge några exakta bra tips :/

Edit: Snabb googling kastade mig hit.
Kanske kan vara värt att ta en titt på. Eventuellt uppdatera bios, om inte inställningarna fungerar som han ovan tipsade om.
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?102858-Asus-Strix-X...

Permalänk
Avstängd

@Mrnicke32: ***bort/mod***

Dom andra har nog rätt i att det är något djupare problem än bios-inställningar. Jag har stängt av en massa sånt i bios och kan ändå väcka min dator om jag råkat snubbla på avstängningen i Windows och satt datorn i djupt-viloläge istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleeZy:

Då skulle jag misstänka deras aurora programvara.
Som har ställt till med mycket problem förr. Men jag är inte tillräckligt insatt i just asus modellen för att kunna ge några exakta bra tips :/

Edit: Snabb googling kastade mig hit.
Kanske kan vara värt att ta en titt på. Eventuellt uppdatera bios, om inte inställningarna fungerar som han ovan tipsade om.
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?102858-Asus-Strix-X...

tack för länken den verkar användbar. Tror det borde försvinna med en bios uppdatering men finns ingen bios uppdatering som verkar åtgärda för just detta problemet om man kollar på bios filerna på asus support sida.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Skrivet av Mrnicke32:

tack för länken den verkar användbar. Tror det borde försvinna med en bios uppdatering men finns ingen bios uppdatering som verkar åtgärda för just detta problemet om man kollar på bios filerna på asus support sida.

Det är väl bara att köra i senaste bios och prova om det hjälper.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Flyttade tråden till rätt forumdel samt tog bort några halvotrevliga inlägg (se §1.1 och §5 i forumreglerna).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mrnicke32: Utöver problemkällor som är kopplade till moderkort, grafikkort och Windows i allmänhet kan det också finnas problemkällor i form av dåliga/felkopplade DP-kablar: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075

Ifall skärmen har ett alternativ att stänga av Deep Sleep och strömspararfunktioner, testa även detta.