Vilket grafikkort med e-gpu till MacBook pro 15" 2017 Touch Bar?
Hej alla medlemmar! Detta är min första tråd på forumet men jag postar en tråd då jag trots mycket läsning inte lyckas komma fram till en vettig lösning! Jag har bestämt mig för att investera i en egpu till min Macbook Pro. Tanken är att framtidssäkra och göra en så bra setup som möjligt redan från början, då jag bestämt mig för att behålla macen i minst 3 år framåt (att sälja datorn och bygga en egen stationär pc är således inte ett alternativ i nuläget då jag behöver portabilitet och trivs med datorn för andra ändamål)
Datorn har följande specs:
MacBook pro 15" 2017 Touch Bar
3.1Ghz i7
16GB ram 2133 MHz
1 TB ssd
Intel HD Graphics 630, 1536 MB
Radeon Pro 560 4GB
Då jag både är intresserad av filmredigering (Premiere, Final Cut Pro), Colorgrading, stillbildsredigering (Adobe Lightroom) samt CAD och Rendering/visualisering hoppas jag på att lyckas få ihop en prisvärd setup som klarar sig någorlunda. Tidigare har jag enbart använt mig av Autodesk Inventor och Solidworks för CAD samt Lightroom för bildredigering (inte på macen)
Vilket grafikkort tror ni skulle kunna passa min dator för hantering av bildrendering, videoredigering samt CAD? Inget behov finns eller kommer att finnas för datorspelande. Drömscenariot skulle vara att få det att flyta I både OSX samt Windows 10 via Bootcamp.
Förslag på program som önskas fungera någorlunda;
Solidworks
Vray
Final Cut Pro
Adobe Premiere
DaVinci Resolve
Vegas Pro
Sketchup
Lightroom
Blender
Ev. 3DS max
Catia/Alias
Jag är väldigt öppen för förslag på program som passar bäst för olika grafikkort och datorn, och främst Gpu-intensiv mjukvara för att inte belasta processorn för mycket.
Huvudsakligen önskar jag kunna redigera Raw-filer i Lightroom (foto), 4K-film 60/24fps, 1080p 120/96fps från ex. Panasonic GH5 samt rendera relativt fotorealistiska bilder av produkter/produktutveckling i olika CAD-miljöer.
Jag är lite inne på en Razer Core X eller annat chassi samt Asus Vega 64 Strix 8Gb/ Vega 64 16GB Frontier Edition om det går. Bör jag satsa på OpenCL eller Cuda för mina ändamål? Jag överväger tanken på ett Gtx 1080, alternativt Quadro P2000 isåfall. Hur skulle det vara att köra AMD och använda de program som stödjer Mac i OsX, och resten i bootcamp med OpenCL? Eller är det vettigare att låsa sig till Bootcamp istället för att försöka få Nvidia med CUDA att fungera i Windows?
Vill helst köra det som samspelar mest och stödet för AMD lockar, men är villig att köra Nvidia ifall det är ett måste. Jag inser att detta är många krav för en MacBook pro och att det kanske inte är rätt val av dator i nuläget, men går det att få någonting att flyta med e-gpu?
Går det att i huvudsak använda internskärmen och utnyttja e-gpu:n eller är det ett måste att köpa en extern skärm?
Väldigt tacksam för svar!