SweClockers-gubben - berätta vad du tycker!

Permalänk
Medlem

Gubben e fin han!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker gubben är väldigt ful och utdaterad, hans utseende ger inte heller någon tydlig koppling till Sweclockers annat än att han funnits med länge. Ser gärna att han byts ut mot något nytt.

Permalänk
Medlem

Så länge Emil är kvar så är gubben kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av NickeLT2:

Porträtt likt. På pricken. Inte kan ni vara så grymma att ni tar bort Emil. Eller har han fallit i onåd?

Jag har alltid (lite elakt) tänkt att det är ju Emil fast gammal. Gubben förändras ju inte, så med tiden har vi en perfekt match. Om 50 år kan vi säga att: Det är ju Emil fast ung.

Permalänk
Medlem

Jag har hängt här rätt länge men har ändå ingen stark koppling till gubben så för min del så kvittar det lite. Sweclockers utmärkelselogor är mer Sweclockers för mig.
Tycker ni kan göra några nya förslag och låta folk rösta men ha med gubben så får ni se om han lyckas slå de nya alternativen .

Permalänk

Fixa en fru till honom. Det räcker XD. Han ser ensam ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Riktig tråk-gubbe. Får ju Sweclockers att se ut som ett gubb-forum där alla blir arga ifall det skulle komma på tal om att ta bort en gammal gubbe från loggan hehe

Permalänk
Medlem

Det finns gott om företag som bytt ut en välkänd men åldrad logga mot en ny som ligger i tiden. Efter 3 år så känns den nya loggan ännu mer utdaterad än den gamla, just för den var ett försök att anpassa sig till samtiden. Problemet med ReBranding överhuvudtaget är att man ofta byter ut något specifikt som länge hört till ett företags identitet (typsnitt, ledord, logotyp etc) till något allmängiltigt (typsnitt, ledord, logotyp etc) som tillhör tiden.

BP´s (British Petroleum) sköld ansågs (precis som Sweclockers gubbe) vara ur tiden och man bytte till en mer samtida logga. Man bytte också från igenkänningsbar till fullständigt anonym. Yahoo´s gamla logga ansågs för barnslig så man bytte till en mer seriös (och därmed mer anonym) logga. Alltså från fånig men identifierbar till slätstruken. Sweclockersgubben är knappast den logga redaktionen skulle få om de gick till en reklambyrå på Södermalm år 2019, då skulle man ju självklart få något mer tidsanpassat och neutralt. Förslaget ovan om att fixa en fru till honom känns roligare än att någon grafisk formgivare skall arbeta upp 200 000 kr på att rita en stiliserad fläkt.

EDIT: SF/Filmstadens nya logga är ett färskt, svenskt exempel på en modern anpassning av en inarbetad, äldre logotyp där man effektivt har tvättat bort allt som sticker ut.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Du verkar ha väldigt stereotypa fördomar om teknikintresserade.

Kanske bra att hålla isär äpplen och päron. Jag var otydlig. Det finns en obalans generellt ifråga om teknik och kvinnor (tex
https://www.nyteknik.se/nyheter/fortsatt-ojamstallt-i-it-bola.... Det är inget tyckande från min sida, utan fakta.

Resultatet ser ungefär likadant ut inom de kategorierna jag nämnde: gamers och sci-fi. Här finns också ett brett statistiskt underlag som pekar ut skillnaderna.

Jag hållet med om att generaliseringar sällan blir jättebra och att stereotyper inte hjälper, men jag håller fast vid att jag tycker det är bra att denna debatt fått oss tänka till kring de storbystade kvinnliga stereotyperna i spel.

Att generalisera över teknikintresserade drabbar säkert en del personer som inte alls känner igen sig, ungefär som kvinnor drabbats av osynliggörande och stereotypiseringar, men i långt större utsträckning. Två fel gör inte ett rätt, så det är väl bra att vi lyfter ämnet från flera håll då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt förstått poängen med gubben eller vad han är tänkt att representera. Förstår ännu mindre varför så många användare här är emot att byta ut honom. Det brukar vara mig ni kallar "bakåtsträvare" när jag sitter och muttrar över hur spel har blivit på senare år, men byta ut en gubbe är strängt förbjudet.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker att gubben är bra! Man känner igen den och köper man en produkt med denna logga så vet mam att man inte köpte katten i säcken. Den ger ett intryck på seriösitet och bra kvalitet på tester. Om ni nu vill göra ngt nytt med figurer skapa en ny som kanske stå för ”bra för gamers” eller ”bäst i test” för små uppstikare med mindre tradeoffs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Inaktiv

Tyckt att loggan varit malplacerad sedan dag 1. Men som tidigare kommentarer nämnt kanske det är bättre att ha kvar den än att ersätta med något ännu sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket vacker skapelse den där gubben. Ändra inget med honom!

Permalänk
Medlem

Tyckte i början faktisk att Sweclockersgubben var rätt ful.

Men nu har man vant sig vid gubben och jag är så gammal att jag är gubbe själv men håller fortfarande på med mina datorer och spelar mina spel.Jag kommer bli en jäkla plåga när det är dags för hemmet med mitt spelande om jag inte trillat av pinn före dess.

Precis som med andra sådana här föryngringsprojekt där man ska byta logga bara därför att man kan så lär det inte bli bra.

Säga vad man vill om gubben men han har varit med så länge att han är en del av Sweclockers identitet och en sådan byter man inte bara ut.

Dessutom är det sant att vi som är riktigt gamla i gården på sweclockers många gånger blivit gubbar själva och inte tänker vi lägga av för det.

Vi gamla har dessutom varit med om hela historien hur den personliga datorn har utvecklats från enkla monokroma saker där man fyllde minnet på 15min kodskrivande via allehanda speldatorer, pc-datorernas födelse och utveckling, inklusive internets barndom, modem, BBSer till hur dagens mobiltelefoner man har i fickan har mera datakraft än tidiga jättestora superdatorer som Cray som tog upp ett halvt hus. Spelen som i början bara var några streck och fyrkanter och utvecklingen till dagens fotorealistiska och högupplösta spel.
Men också det trevliga i att spela nostalgispel med kanske inte så bra grafik men roliga ideér och just nostalgi som gör dem odödliga.

Vi fick också vara med om att varje ny generation hårdvara var dubbelt så snabb som den innan(och betala det dyra priset).
Är inte precis de stegen i teknikutveckling längre när vi närmar oss gränsen för vad naturlagarna tillåter.
Dagens beräkningskraft och vad man kan göra med den är en otrolig utveckling som det är roligt att ha varit med om.

Nej i slutändan så säger jag därför klart och tydligt "RÖR INTE SWECLOCKERS GUBBEN!"

Permalänk
Medlem

Byt ut! En stämpel för att sweclockare skulle vara lillgammal!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Äh, viktiga är ju vad gubben heter...
Vi behöver ju rösta fram ett namn, göra en fysisk kopia (gärna i någon ädelmetall) och ha en riktig dopceremoni! The Holy Water kan ju vara vinnaren av LäskClockers eller liknande!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Jag tänker i princip alltid på Inet gubben när jag ser den där för nån anledning

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Kul med en gubbe i en modern miljö. Som 66-åring känner jag mig lite hemma

/ B

Permalänk
Medlem

"If it ain't broken, don't fix it"

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt att han känts helt malplacerad. Överlag känns de grafiska figurerna som random hopplock utan koppling till sajten i övrigt. Får gärna göras om. Lik Emil? Nej, inte ett jäkla dugg faktiskt.

En cpu med blixt på eller nått åt det hållet skulle vara både könsneutral och visa inriktningen om vad SC handlar om.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Fint med så många svar tack alla som har tagit sig tid att skriva.

Jag vill bara förtydliga att det här inte alls betyder att gubben nödvändigtvis kommer försvinna, det kanske inte kommer att ske några förändringar öht. Men det är en fråga som har dykt upp internt och ute i forumet och vi tyckte att det kändes på tiden att göra en grundlig undersökning. Svaren här i tråden pekar ändå åt lite olika håll vilket jag tycker är intressant! Alla kommer självklart få vara del av hela den här resan under året som är en del av 20årsfirandet. Ifrågasätt gärna om ni undrar något, men ”rör du så dör du” är kanske inte är den konstruktiva kritik som jag är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Låt loggan vara och fixa ett natt-tema som inte kräver tillägg i webbläsaren.

Permalänk

Gubben var ålderstigen redan för 20 år sen.. ser ut som en logga på 60- 70 talet. Tittar man på Hwbot med svenskar så har de flesta tydligen " trillat av pin" så det kanske reflekterar bra på deltagandet när det gäller clockers i Sverige. Men med Sweclockers som namn så borde det gå göra något mer attrakivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Kommer ni ihåg när Slack försökte förnya en redan ikonisk logga, och det slutade med en grupp ankor?

#neverforget

https://pbs.twimg.com/media/DxEcUymUcAA74BC.png

Min poäng är: Ge fan i att laga det som inte är trasigt.

Kommer ni ihåg gamla Arla-kossan?

Hur fan ser den nya logotypen ut?! Ingen aning utan att gå ut i köket.

Kommer ni ihåg gamla Arla-kossan utan att fuska?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb:
Bra poäng, men jag kommer ihåg kossan! Den kanske var trasig på nåt sätt? Kan det ha att göra med att de utökade produktportföljen bortom mjölkbaserade produkter?

Brukar annars ta Apple som ett intressant exempel. Hur såg Apples första logga ut? Alla som gissar på regnbågsäpplet har fel.
Regnbågen hängde bara kvar väldigt länge, i 22 år. Därefter har de lekt och duttat med olika varianter av en "monokrom" logga, ibland vit, ibland svart, ibland metallblänkande och inte minst den plastiga Aqua-inspirerade varianten. Men äpplet går fortfarande tack och lov att känna igen. Genom att leka varsamt med märket och igenkänningsfaktorn gav de sig svängrum att förnya utan att traditionalister (som jag?) spyr galla över dem. De har dessutom lyckats byta typsnitt minst två gånger utan någon särskild kalabalik, fast det är kanske lugnt så länge man undviker Comic Sans (eller Chalkboard i Apples fall)...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag gillar gubben! Tycker han ser mycket sympatisk ut. Nu är han dessutom så starkt förknippad med SweC att jag inte ens reflekterat över om han är tidsenlig eller inte.

Behåll!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dajms:

På tiden! Det är 2019 nu, kom med i matchen!

https://i.imgur.com/hPWnoY9.png

Se där. En tidsenlig logotyp precis som alla andra svenska företag och organisationer.
Du kan lätt begära ett par tre miljoner kronor för desingen. Plus återkommande royalty-avgift. Du har det gott för resten av livet.

Skämt åsido.

Logotypen är helt perfekt så som den är enligt min mening. Som många andra säger. Ändra inte i ett koncept som fungerar.
Är det inte dags att ge swec-gubben ett namn, och framträda lite mer? (Någon gav förslag om en seriestripp. Nått i Dilbert-anda kanske?)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Aaa om ni inte ta bort han så ge han en liten historia och identitet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den är härlig och retro! Behåll!

Skrivet av Måttband:

Vi som är intresserade av ny teknik borde ha lätt att tänka i nya banor men är ofta väldigt konservativa. Det ska gärna vara som förr med: spel av och för killar; avklädda och sexualiserade storbystade kvinnor; hatstormar mot kvinnliga spelrecensenter (oavsett kvaliteten på deras artiklar); och som här en gubbe vars självklarhet enbart handlar om att den har varit med ett långt tag (det liknar inte ens en nördig kille).

Jag märker samma trend inom sci-fi genren, där det hänt ganska mycket, men där varje nymodighet (läs jämställda idéer) motarbetas med argument som ”låt det vara som det alltid har varit”. Det finns såklart undantag som Le Guin, men hatet mot att öppna upp världen så att tjejer/kvinnor också ska känna igen sig är genomgående.

Embrace the future och lämna sunkigt gubbtrams!

Fast, att ha en man eller kvinna där kvittar väl? Eller hur är det nu? Hade det varit en kvinna där så hade det varit okej, men inte en man? Eller är det viktigt att man visar upp alla olika identiteter så fort man har med en människa någonstant? Glöm inte bort att den potentiellt kan vara rasistisk också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Syftet med tråden var alltså att bjuda in alla att ha en åsikt om SweClockers logotyp inför en eventuell förändring framöver, som en del i det pågående 20-årsfirandet. Det var alltså inte en genusdebatt. Tog därför bort en handfull inlägg vars enda syfte var att försöka dra igång en sådan diskussion utan att ens göra ett försök att bidra med något konstruktivt.

Nu håller vi oss till ämnet och den ursprungliga frågeställningen; Ska gubben moderniseras, görs om helt och hållet, eller ska han se ut som han alltid gjort? -> Till enkäten!

Till alla er andra tackar jag och @Gurt hjärtligt så här långt!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner