Hade sönder brorsans grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

@Owatonna: linus tech tips sa att det kan vara riskabelt på grund av att
visa grafikkorts fläktar drar riktigt lite ström.
vet inte om det finns någon sanning i det eller inte.
jag har aldrig stöt på en fan header med mer eller mindre
en 1amp som max som är standarden.

länk Video Card Dead Fan Repair Guide tid 5:29
https://youtu.be/-yQHAMz1v5g?t=329

@Oskar80
ja jag hörde det också. en får väl se när man plockar isär det. annars borde dom två extra anslutningarna som jag nämnde i ett inlägg ovanför fungera, dom är ju gjorda för att styra chassifläktar.

Permalänk
Skrivet av Owatonna:

@lossah @Xyborg
nej den får vi undvika i framtiden
kollade i kabelgömman till mitt agg och hittade fler VGA-kablar. dock har jag ingen 8+6-kabel, men då får jag köra fram två st separata 8 pin (6+2) kablar antar jag?? på kortet sitter alltså en 8 pins och en 6 pins kontakt.

Har för mig att standarden är 6+2pin till ett 8pin uttag för jag har inte någon 8pins på min utan det är en 6 som har en 2 alldeles intill sig å sen kommer ytterligare 6+2 som man får använda sen så kommer ytterligare 2 sektioner fast lite mer mellanrum om det nätagget kan köra sli/(nvlink som det heter nu på20xx serien).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort uppmaning till att undanhålla viktig information i samband med garantiärende (vilket i värsta fall kan rubriceras som bedrägligt beteende). Detta då vi inte tillåter uppmaningar till brott. Passade även på att rensa bort ett bumpinlägg i enlighet med §4.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owatonna:

@SCORPIUS
hittade detta i en review av kortet:

kanske kan man använda de två utgångarna?

Ja men se där. Du har dom.
Då är det fantastiskt lätt att göra denna mod. Jag använder MSI Afterburner för att styra fläktarna och annat.
Med det programmet kommer ett litet program som heter RTSS. Där kan du sätta max fps globalt och för vart spel.
Jag har satt global på max 300 fps för att undvika att fps rusar iväg i menyer i spel osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Har för mig att standarden är 6+2pin till ett 8pin uttag för jag har inte någon 8pins på min utan det är en 6 som har en 2 alldeles intill sig å sen kommer ytterligare 6+2 som man får använda sen så kommer ytterligare 2 sektioner fast lite mer mellanrum om det nätagget kan köra sli/(nvlink som det heter nu på20xx serien).

Skickades från m.sweclockers.com

@Shadow666
det stämmer nog, alla mina vga kablar är 6+2.
brorsans nyare vga kablar har en 6+2 och en 6 på samma kabel.

är det någon som kan bekräfta att man i mitt fall kör med två separata 6+2 kablar? eller måste jag skaffa en sån kabel brorsan har fast som är gjord för mitt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja men se där. Du har dom.
Då är det fantastiskt lätt att göra denna mod. Jag använder MSI Afterburner för att styra fläktarna och annat.
Med det programmet kommer ett litet program som heter RTSS. Där kan du sätta max fps globalt och för vart spel.
Jag har satt global på max 300 fps för att undvika att fps rusar iväg i menyer i spel osv.

@SCORPIUS
jag hoppas i första hand kunna använda samma kontakter som originalfläktarna, men annars kör jag på de två extra. frågan är om de två extra går att styra med msi afterburner...

RTSS får jag kolla in också då, det kände jag inte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tagit bort uppmaning till att undanhålla viktig information i samband med garantiärende (vilket i värsta fall kan rubriceras som bedrägligt beteende). Detta då vi inte tillåter uppmaningar till brott. Passade även på att rensa bort ett bumpinlägg i enlighet med §4.

helt rätt!

Permalänk

Har du eller brorsan allriskförsäkring? Är nog värt självrisken framför buntbandsmetoden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promotion:

Har du eller brorsan allriskförsäkring? Är nog värt självrisken framför buntbandsmetoden...

Skickades från m.sweclockers.com

nej tyvärr

Permalänk
Skrivet av Owatonna:

helt rätt, frågan är fri, skadar ju aldrig att höra efter...

Om du ska prata med non (netonnet) så borde du åka till butik.. dem har som motto snabbt, enkelt och lagerpris. Jag skulle kunna lägga till löser allt (på kundservice utan krångel). 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Om du ska prata med non (netonnet) så borde du åka till butik.. dem har som motto snabbt, enkelt och lagerpris. Jag skulle kunna lägga till löser allt (på kundservice utan krångel). 😆

Skickades från m.sweclockers.com

får åka och se hur väl de lever upp

Permalänk
Medlem

Att du själv har skadat produkten ger dig inte rätt att reklamera den till återförsäljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

UPDATE

var på netonnet idag och det var inget långt besök, för klantar fanns ingen hjälp att få, inte med reparation heller. så imorgon ringer jag asus supporten och ser vad de säger.

en tanke som slog mig igår var att det kanske räcker med två fläktar. tänkte isåfall flytta mittenfläkten (som går långsammare) till platsen för den trasiga. kortet går väldigt svalt och är semipassivt så det borde gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tillverkarna hårdkör fläktarna pass så hårt så de inte kan gå sönder utan yttre påverkan. Så kan man inte bevisa hur de gick sönder så är det bara att byta fläktarna själv.

Alternativt kan TS ju försöka limma fast fläktbladen med lite superlim. Eller smälta dit dem med en lödkolv. Det sistnämnda gjorde jag på en cpu-fläkt som jag råkat peta in en ide-kabel i. Höll datorns livslängd ut så behövde aldrig byta den fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owatonna:

UPDATE

var på netonnet idag och det var inget långt besök, för klantar fanns ingen hjälp att få, inte med reparation heller. så imorgon ringer jag asus supporten och ser vad de säger.

en tanke som slog mig igår var att det kanske räcker med två fläktar. tänkte isåfall flytta mittenfläkten (som går långsammare) till platsen för den trasiga. kortet går väldigt svalt och är semipassivt så det borde gå.

Det låter som att du var ärlig i din beskrivning i alla fall. Bra. Synd att de kunde erbjuda reparation mot en kostnad dock. Har du tur kan ASUS erbjuda det. Annars brukar reservdelar dyka upp på eBay efter några månader. Har sett ersättningsfläktar för andra ASUS-grafikkort säljas där förut.

Det kan kanske fungera med endast två fläktar men då behöver du eventuellt skruva lite på fläktkruvan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Alternativt kan TS ju försöka limma fast fläktbladen med lite superlim. Eller smälta dit dem med en lödkolv. Det sistnämnda gjorde jag på en cpu-fläkt som jag råkat peta in en ide-kabel i. Höll datorns livslängd ut så behövde aldrig byta den fläkten.

Smälta kan man göra om man lyckas få balans på fläktarna annars kan man få räkna med att det kommer att låta som en skördetröska. Limma kan man glömma för det är fet-plast och på det biter inget lim. Det kan sitta för stunden men bladen kommer att flyga så fort det blir belastning.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

jag får tacka för engagemanget och många bra tips/ideer.

mitt nästa move blir att ringa asus imorgon och se vad de säger. kommer jag ingen vart där så blir det nog att försöka hitta en ersättningsfläkt, höra av sig till några återförsäljare/pc-byggare och se om de har något ligger eller hitta något på ebay. annars kan man ju alltid göra hemmasnickarvarianten med chassifläktar/buntband. tror jag funkar fint också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Owatonna: Köp två 120mm fläktar och sätt fast med buntband. Kortet blir svalare och tystare.

Jag kör med gummiband istället.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Du förvirrar ganska mycket genom att kalla det VGA-kabel. Det är en kabel som man kopplar mellan monitorn och grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har stoppat fingrar och verktyg i ett par fläktar som har varit igång när jag har pillat med mina 3d-skrivare (mycket hemmapul och oskyddade fläktar på tråkiga ställen). Det har gått fint att superlimma tillbaka något blad här och där. I alla fall i mitt (mina) fall.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Owatonna:

jag får tacka för engagemanget och många bra tips/ideer.

mitt nästa move blir att ringa asus imorgon och se vad de säger. kommer jag ingen vart där så blir det nog att försöka hitta en ersättningsfläkt, höra av sig till några återförsäljare/pc-byggare och se om de har något ligger eller hitta något på ebay. annars kan man ju alltid göra hemmasnickarvarianten med chassifläktar/buntband. tror jag funkar fint också.

Lycka till och tack för årets, än så länge, bästa trådrubrik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag kör med gummiband istället.

@frong
haha här blir det ståltråd och eltejp..... not!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Du förvirrar ganska mycket genom att kalla det VGA-kabel. Det är en kabel som man kopplar mellan monitorn och grafikkortet.

@Pake
jaow jo det finns ju monitorkablar som heter VGA också, men jag hoppades av sammanhanget att man förstod vilken det var jag åsyftade. vet inte vad den kabeln kallas annars det står VGA på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag har stoppat fingrar och verktyg i ett par fläktar som har varit igång när jag har pillat med mina 3d-skrivare (mycket hemmapul och oskyddade fläktar på tråkiga ställen). Det har gått fint att superlimma tillbaka något blad här och där. I alla fall i mitt (mina) fall.

@N!klas
värt ett försök kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lycka till och tack för årets, än så länge, bästa trådrubrik.

@Ratatosk

Permalänk
Avstängd

Kollade AliExpress och en av säljarna har den här

https://www.aliexpress.com/store/product/DAPA0815B2UP002-DAPA...

Ställ en fråga om de vet hur den passar till Asus skapelse av 2060.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Underskatta inte bra superlim från Loctite!

Jag har limmat saker för 15 år sedan som håller än idag trots påfrestningar. Nu vet jag inte om du splittrade fläktbladen i 100 bitar, men om de bara släppte med ett rent snitt hade jag börjat med att limma, med det lättflytande varianten. Har du rent snitt så är det limmat på 1 sekund per blad och du kan tuffa på som vanligt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Kollade AliExpress och en av säljarna har den här

https://www.aliexpress.com/store/product/DAPA0815B2UP002-DAPA...

Ställ en fråga om de vet hur den passar till Asus skapelse av 2060.

@plunn
LOL. har suttit ett par timmar å sökt på ebay/amazon/ali efter rätt fläkt men inte hittat riktigt rätt... men efter jag kollade din länk fick jag inspiration till en ny sökfras och hittade detta som verkar ruskigt likt:

[url="https://www.aliexpress.com/item/87mm-T129215SH-T129215SL-3hol..."]

har inte skruvat isär något än och mätt/kollat spec exakt men ser som sagt lovande ut... tack för inspon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Underskatta inte bra superlim från Loctite!

Jag har limmat saker för 15 år sedan som håller än idag trots påfrestningar. Nu vet jag inte om du splittrade fläktbladen i 100 bitar, men om de bara släppte med ett rent snitt hade jag börjat med att limma, med det lättflytande varianten. Har du rent snitt så är det limmat på 1 sekund per blad och du kan tuffa på som vanligt.

@The Kristoffer
ja det blir nog första åtgärd om jag inte får hjälp av supporten på något sätt.

Permalänk
Avstängd

@Owatonna: Jo verkar helt rätt.

Jag kollade på andra reservdelar när jag såg din tråd och kollade.

Din affär heter då Yesido Store och har höga betyg på det jag ser.
https://www.aliexpress.com/store/831928?spm=2114.10010108.100...

Man brukar snabbt få svar från affären om man frågar men många kineser har usel engelska.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y