Permalänk
Medlem

Råd om uppgradering av dator

Hej alla glada!

Nu går jag i funderingar på att uppdatera eller rent av att sälja av och köpa nytt system eftersom jag inte är riktigt nöjd med min nuvarande setup, mestadels pga spelen inte flyter på fullt så bra som jag vill de ska göra.
Så jag tänkte, precis som många andra, att varför inte lägga upp en fråga till er som är lite mer kunniga om vad som är bäst att göra i min situation med de komponenter som jag har?
Så hur hade ni gjort i min situation? Uppgradera eller sälja och köpa nytt?
Om uppgradering; vad bör jag uppgradera till vad och i vilken ordning?
Om sälja och köpa nytt; vad rekommenderar ni att jag köper? Och vad är ett ok pris på nuvarande burk?

Jag har nuvarande setup:
Chassi: Fractal Design Arc vit
Moderkort: ASRock Z77 Extreme4
Nätagg: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze
CPU: Intel Core i5 3570k 3,4Ghz (Ivy Bridge)
CPU Fläkt: be quiet! Pure Rock
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz
GPU: ASUS GeForce GTX 1060 OC 6GB DUAL
HD1: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
HD2: 2TB WD Caviar Green
Skärm 1: AOC AGON AG271QG / 27" / HDMI,DP / 4ms / 165Hz / G-Sync V / IPS
Skärm 2: Acer 24'' TFT S242HLCbid LED

Jag har tänkt mig att kunna lägga absolut max 10k utöver utrustningen jag då alltså redan har, men desto mindre desto bättre såklart, så länge det möter mina behov.
Den mesta tiden jag sitter vid datorn JUST NU spenderas på att spela CS, Apex och ibland streama på andra skärmen. Annars bara slösurfning. Men vill såklart framtidssäkra ett par år åtminstone för möjlighet att spela de flesta spelen med så bra flyt som möjligt. (Jag föredrar hellre att spelen flyter på bra med så hög fps som möjligt än en super bra grafik, men grafik är självklart också ett plus)

Hoppas någon har tid och ork att komma med förslag. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@fillch: Nätagget, chassit och hårddiskarna/SSD kan du ju såklart ha kvar. Sen är frågan om du verkligen vill uppgradera grafikkortet. Ett 1060 kommer flyta på bra i CS och Apex Legends. Men de flesta nya grafikintensiva spelen behöver man köra på medium/high. Kommer ju antagligen behöva uppgradera det snart ändå. Men om man vill ha det billigare just nu så är det ju ett +. Sälja din dator skulle inte jag göra. Du kommer nog få ut 5-6k max vilket inte är värt det.

Jag skulle antingen

1. Uppgradera processorn och med det moderkort och minnen. Eller
2. Uppgradera processor, moderkort, minnena och grafikkortet.

Om du ska ha ett nytt grafikkort hade jag starkt rekommenderat ett begagnat 1080 eller RX Vega 64/56. De presterar som ett RTX 2070 skulle man kunna säga. Men då är det är ju mer frågan om hur mycket pengar du vill lägga än annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idde123:

@fillch: Nätagget, chassit och hårddiskarna/SSD kan du ju såklart ha kvar. Sen är frågan om du verkligen vill uppgradera grafikkortet. Ett 1060 kommer flyta på bra i CS och Apex Legends. Men de flesta nya grafikintensiva spelen behöver man köra på medium/high. Kommer ju antagligen behöva uppgradera det snart ändå. Men om man vill ha det billigare just nu så är det ju ett +. Sälja din dator skulle inte jag göra. Du kommer nog få ut 5-6k max vilket inte är värt det.

Jag skulle antingen

1. Uppgradera processorn och med det moderkort och minnen. Eller
2. Uppgradera processor, moderkort, minnena och grafikkortet.

Om du ska ha ett nytt grafikkort hade jag starkt rekommenderat ett begagnat 1080 eller RX Vega 64/56. De presterar som ett RTX 2070 skulle man kunna säga. Men då är det är ju mer frågan om hur mycket pengar du vill lägga än annat.

Tack för svar! Jag har faktiskt gått och tänkt i exakt dom banorna, att just uppgradera moderkort, processor och minnen. Eftersom det inte va längesedan jag köpte detta grafikkortet så tänkte jag att det hade varit gött att slippa lägga pengar på det i detta skedet och bara uppgradera processorn, minnen och moderkort till att börja med. Men frågan är då vilken processor bör jag rikta in mig på? Har tittat på i7 9700k och i9 9900k, men vet inte om det är överdrivet eller rätt val?

Har tittat på dessa alternativen eftersom de verkar prisvärda i paketpris:

i9 9900k
https://www.dustinhome.se/product/5011123514/uppgraderingspak...

i7 9700k
https://www.dustinhome.se/product/5011082330/uppgraderingspak...

Men vet inte om det är överdrivet som sagt och kanske borde satsa på något lite billigare och spara till ett bättre grafikkort i framtiden istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fillch:

Tack för svar! Jag har faktiskt gått och tänkt i exakt dom banorna, att just uppgradera moderkort, processor och minnen. Eftersom det inte va längesedan jag köpte detta grafikkortet så tänkte jag att det hade varit gött att slippa lägga pengar på det i detta skedet och bara uppgradera processorn, minnen och moderkort till att börja med. Men frågan är då vilken processor bör jag rikta in mig på? Har tittat på i7 9700k och i9 9900k, men vet inte om det är överdrivet eller rätt val?

Har tittat på dessa alternativen eftersom de verkar prisvärda i paketpris:

i9 9900k
https://www.dustinhome.se/product/5011123514/uppgraderingspak...

i7 9700k
https://www.dustinhome.se/product/5011082330/uppgraderingspak...

Men vet inte om det är överdrivet som sagt och kanske borde satsa på något lite billigare och spara till ett bättre grafikkort i framtiden istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte ett paket med i5 9600k och asus moderkort på webhallen samt 16GB 3000 MHz minnen för runt 6,3k och det är ju ändå 6x kärnor i en i5 så det räcker gott och väl
Kör min i5 på 5 Ghz också

Permalänk
Medlem

@fillch: Du skulle ju kunna gå på nya AMD:s processorer om du vill göra det lite billigare. Mer cores och threads men sämre single core prestanda. Om du ska streama är ju mer cores bättre för just det. De ska också tydligen släppa en ny Ryzen generation som har samma socket-typ. Så inget byte av moderkort och minne. Samtidigt så är de du har länkat bra, men om du ska köpa någon utav dem så får du köpa till en kylare eftersom de processorerna inte tar med någon.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12373896

Gjorde ett paket här också om du vill ha AMD :). Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idde123:

@fillch: Du skulle ju kunna gå på nya AMD:s processorer om du vill göra det lite billigare. Mer cores och threads men sämre single core prestanda. Om du ska streama är ju mer cores bättre för just det. De ska också tydligen släppa en ny Ryzen generation som har samma socket-typ. Så inget byte av moderkort och minne. Samtidigt så är de du har länkat bra, men om du ska köpa någon utav dem så får du köpa till en kylare eftersom de processorerna inte tar med någon.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12373896

Gjorde ett paket här också om du vill ha AMD :). Lycka till!

Ja okej. Är inte så insatt i AMD och har någon slags förkärlek till intel av någon oförklarlig anledning. Men är dom likvärdiga i prestanda så kanske det är något att tänka på.. men du säger att AMD processorn har samma socket typ som jag har nu, eller du menar som nästa generation?

Angående kylare så har jag redan en be quiet pure rock kylare, funkar det inte med denna om jag köper en nyare intel processor?

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Jag köpte ett paket med i5 9600k och asus moderkort på webhallen samt 16GB 3000 MHz minnen för runt 6,3k och det är ju ändå 6x kärnor i en i5 så det räcker gott och väl
Kör min i5 på 5 Ghz också

Okej! Men jag tänker då att det är inte värt att lägga till 1-2k för att få snäppet vassare nu när man ändå ska lägga pengar på det? Eller det kanske är overkill?

Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fillch: Jodå den funkar såg den bara inte hehe. Jag menade att om du upgraderade till en Ryzen så skulle nästa generation supporta det moderkortet du skaffar dig nu. Men om du har pengarna så kör på en i7:a :). En i9:a är rätt overkill om du endast ska spela och streama.

Permalänk
Medlem

Jag är lite i samma sits och har bestämt mig för att först uppgradera CPU etc. innan GPU. Detta för att det idag krävs lite för dyra GPU för att uppnå hög FPS i 4K och att jag vill kunna köra med raytracing och ev. VR om ett par år.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Idde123: Ja okej då förstår jag hur du menar Nu börjar jag även fundera på om inte tom en i7:a är overkill om man ser till pris kontra behov.. Så jävla velig man är, men det är ändå så att man vill göra ett bra val för sen sitter man med dessa komponenterna i förhoppningsvis ett par år

@nanne ja okej! Vad tänker du uppgradera till för processor då?

@svampobbe kort och koncis där. du får gärna utveckla LIITE mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fillch:

@nanne ja okej! Vad tänker du uppgradera till för processor då?

Jag är inne på att inte ha en stor kloss på golvet utan ha det så stilrent så möjligt. Mitt skrivbord har en liten hylla där en fractal design node 202 passar perfekt efter man borrat lite hål för sladdar och ökat luftflöde. Så jag kommer sätta en Intel i5 9400 på moderkortet. Den är enligt benchmarks dubbel så snabb som min nuvarande i5 2500 fast energisnålare. Överklockning är inget jag tänker syssla med heller så luftflödet kommer nog inte vara ett problem.

Blir nog ett galleri här på det när det är klart.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202