World Wide Web fyller 30 år

Permalänk
Melding Plague

World Wide Web fyller 30 år

För 30 år sedan föddes den första idén om World Wide Web av den engelska forskaren Tim Berners-Lee. Syftet då var ett system för att dela information mellan universitet världen över.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Grattis!

Permalänk
Inaktiv

30 års senare. . . WWW håller på att förstöras av censur och girighet.

Permalänk
Medlem

Synd att den bara blir/blev 30 år + några månader.. R.I.P

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Hedersmedlem

World wide web alltså! Får mig att tänka på den här
(1min 9 sek in - går ej att länka embedded med tidsangivelse)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, det har ju underlättat livet avsevärt.
Så den tackar vi för.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem

Edit: Fan, du hann före @Söderbäck. Great minds osv.?

Coolt ändå med 30 år, svårt att tänka sig livet utan internet/webben.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk

Grattis!

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

30 års senare, WWW håller på att förstöras av censur och girighet.

Globalism är härlig

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Epic:

Edit: Fan, du hann före @Söderbäck. Great minds osv.?

Coolt ändå med 30 år. Har ju onekligen utvecklats en del genom åren.

Jajjemän! Inte första gången heller hehe. Var väl overkills walking dead och ekobrottsmyndigheten sist
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539985-ekobrottsmyndi...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Jupp, först Gopher sedan Mosaic för W3 började man med
Kom online 1994

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

30 års senare, WWW håller på att förstöras av censur och girighet.

Girighet vet jag inte men censur däremot pga PK-maffian, snowflakes, sjw och andra ideologiska krafter utan rationell förankring, ja.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Webben som idag är så självklar för alla. Minns att jag tyckte att folk som hade egen hemsida var riktigt coola Sen att det vara var typ gubbar som grävde och hoppande älgar spelade mindre roll. Kvaliteten var liksom helt oviktigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Webben som idag är så självklar för alla. Minns att jag tyckte att folk som hade egen hemsida var riktigt coola Sen att det vara var typ gubbar som grävde och hoppande älgar spelade mindre roll. Kvaliteten var liksom helt oviktigt

Ha ha, minns jag gjorde en också, men vi hade inte internet så det dröjde flera år innan jag kunde se hur den såg ut på nätet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

World wide web alltså! Får mig att tänka på den här
(1min 9 sek in - går ej att länka embedded med tidsangivelse)

https://youtu.be/kDnNHNpH4gM?t=71

Usch vad pinsamt, melodifestivalen var ju lika dålig då som nu och den borde lagts ner för länge sen

Jag var 10år vid den tiden och fick första datorn.

Vi tankade ner ett demospel på 8mb med 56k modem, det tog 6timmar. farsan vart orolig för hur dyrt det skulle bli, han gick runt och jämra sig och klaga på att detta är sista gången jag får ladda ner ett spel.

Internet har annars funnits där och varit helt fantastiskt, speciellt när man var med innan bredband slog igenom. Jag minns när polarn uppgradera sitt modem från 28,8k till snabba 56k som vi hade, då gick det undan tyckte han!

Permalänk
Medlem

30 år och för tillfället tänker jag om det ens var bra att internätet uppfanns.

Så mycket dåliga saker finns det där ute.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Trevligt.
Men var hittade ni.
"Tre år senare, år 1994, hade webben 10 miljoner användare och över 10 000 servrar."
Hur räknade de då?
Trumpet winsock FTW.

Edit:
Ja det var 28.8k då jag började surfa. Det fanns tidningar i matbutiker med skivor så man kunde tor surfa på www.
Men irc användare slängde upp så många servrar så ja över 10 000 stämer ifs. BBS nissarna tyckte det var kul även om ftp lever.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jupp, först Gopher sedan Mosaic för W3 började man med

Samma här! Jag var länge skeptisk till Netscape eftersom den t ex visade sidorna allt eftersom de laddades in, vilket jag inte tyckte om. Om jag minns rätt så blev jag till slut övertygad att byta eftersom Netscape hade en mängd nya finesser som animerade gif:ar.

Permalänk

Vill man minnas hur det såg ut så gå in på http://sagabio.com/, det är Härnösands biograf som har samma utseende fortfarande.
Nu hoppas man inte dom kommer ändra det, härlig nostalgi helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Grattis! Otrolig utveckling det blev med WWW.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hur klarade man sig egentligen på webben utan dagens betalväggar, cookie announcements, GDPR-info samt alla ads och trackers från Google och Facebook?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

1993-1994 så fick jag mitt första internet uppkoppling hemma och på jobbet var det förbjudet att använda internet. På den tiden så körde jag Slackware Linux och OS/2 Warp, det var rätt mycket gopher och irc som användes innan Mosaic dök upp på scenen.

Permalänk
Avstängd

Nu är det Internet som avgör presidentvalen och inte bara kampanjerna/donationerna och det ser man runt om i hela västvärlden.

Igår bannade Facebook ZeroHedge och även högt uppsatta politiker har blivit "shadowbannade" så någon lämplig lösning att fixa de stora internetföretagens inflytande skulle nog behövas.

Något jag aldrig förstod mig på var varför modemet skulle leva helvete förr när man kopplade upp sig till internet, kanske varna föräldrarna för interneträkningen :D?

Permalänk
Medlem

Samma dag som text-tv firar 40 år!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Kul! Var för liten när internet var helt nytt. Men även när man var gammal nog att börja använda det var det RÄTT basic om vi jämför med dagens infrastruktur så att säga.

Missade ju inte upplevelsen att ringa upp tex....Haha, var ju värsta grejen när man bestämde med polaren att vi skulle hem för att sitta med MSN och chatta lite!

Så fram till 2006 ca var vi egentligen helt offline hemma pga man fick ringa upp. Då vi skaffade bredband nämligen och det var enbart pga jag ville lira Wow, haha. Så var många månaders tjat där innan det till sist blev något!

Spola fram tiden 13 år och hela familjen är typ helt beroende av internet för allt vi gör på fritiden mer eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag introducerades för internet. Det var 1995 och en klasskompis som skulle visa mig hur man gjorde för att koppla upp sig.
Min spontana reaktion var "Va f*n ska jag med internet till!?", varpå han svarade "Man kan söka på vad som helst." Jag bara satt där och tänkte för mig själv, "Vill jag veta nåt så kollar jag upp det i en bok!".

Idag är man ju uppkopplad nästan hela tiden. Lite skrämmande hur beroende man har blivit av internet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190792:

Usch vad pinsamt, melodifestivalen var ju lika dålig då som nu och den borde lagts ner för länge sen

Hahaha! Det här klippet är ju guld nu 20 år senare

Skrivet av anon190792:

Jag var 10år vid den tiden och fick första datorn.

Vi tankade ner ett demospel på 8mb med 56k modem, det tog 6timmar. farsan vart orolig för hur dyrt det skulle bli, han gick runt och jämra sig och klaga på att detta är sista gången jag får ladda ner ett spel.

Internet har annars funnits där och varit helt fantastiskt, speciellt när man var med innan bredband slog igenom. Jag minns när polarn uppgradera sitt modem från 28,8k till snabba 56k som vi hade, då gick det undan tyckte han!

Ja visst var det så! Var ju minuttaxa istället för datamängdstaxa då. Servrarna begränsade ofta uppladdningshastigheten på filer because reasons. Själv använde jag programmet getright under modemtiden och det hade som uppgift att upprätta flertalet sessioner från servern vilket då alltså kringgick uppladdningsbegränsnigarna så att man kunde maxa linan när man hämtade hem grejer och väl var uppkopplad ;). Känns som en aning daterad mjukvara i dagsläget hehe.
Minns att jag gav mig på att hämta ett spel som var 107 megabyte stort! Alltså way to much hehe. Men vi var några stycken i klassen som delade upp att hämta olika delar under en vecka och sedan lade över allt på zipdisk för att kunna samla upp slutmaterialet. Trix trix trix hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har för mig att vi skaffade uppringt Internet hemma först 1996 när jag var 16 år. Det blev ännu roligare när man kom på att man kunde muta modemet med en 3.5mm hörlurskontakt. Då kunde man koppla upp sig i "stealth mode" sent på natten. Modemet hade inget reglage för volym annars.

Dröjde ända till år 2000 innan jag hade tillgång till fast lina. Så nästa år blir mitt egna jubileum med 20 års fast lina.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

56k det var så det startade för mig Algonet var mitt första internet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

56k det var så det startade för mig Algonet var mitt första internet
https://www.youtube.com/watch?v=aV8DEJ8ydJQ

Haha, just ja Algonet var det många vänner som hade. Vi hade Telia... och bara 33.6K-modem...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO