Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Bra Walkingskor eller Löparskor

Det är så att jag går en hel del både till och från jobbet men även ute och promenerar samt powerwalkar.

Har nu ett tag försök köpa nya skor haft hemma 3 par hittills och gått runt hemma brukar alltid testa varje par minst 30min hemma och funkar det inte så byter jag på öppet köp.

Det är otroligt svårt att hitta bra skor som inte antingen trycker eller skaver efter testperioden på 30min.

Säljare och andra har sagt man går in skon förvisso stämmer det till en viss del men nu senast har jag haft skor som inte varit 100% utan kanske bara delvis sköna till 80% och en sko är så pass viktig då den lyfter upp hela kroppen.

Har kollat på allt ifrån Ecco , Asics , Adidas, Nike, Reebok, Puma.
De som varit bäst hittills är Ecco samt Reebok, Ecco Terracruise är riktigt bra och sköna men vill ha något annat par eller gärna 2 andra par också.

Nån som har tips på sköna Walkingskor alt Löparskor?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a:

Jag köpte ett par Walkingskor av märket Salomon för två år sedan och har varit väldigt nöjd med dom.
Spenderar ca 10 timmar per vecka gåendes i skorna och dom är fortfarande i bra skick. Skorna är väldigt stabila och sköna att gå i men dom lämpar sig inte för löpning. Tror jag köpte dom på XXL eller stadium, men just den modellen jag har verkar inte finnas längre.

Man brukar ju prova skor i butik, men eftersom du behöver 30 min för att utvärdera skorna så blir det lite svårt

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Gällande löparskor kan det vara en tanke att röra dig upp en storlek för att ge tårna lite utrymme. Ett märke att kolla på annars är Hoka One One för deras överlag dunderdämpade design. Eller så kliver du på förra årets modell av Nike Pegasus för att få en neutral asfaltsko som förvisso inte kapslar in och dämpar foten lika väl som Ecco Terracruise.

Om det bara är promenadfart som gäller är nog en vandringssko bättre än löparsko. Passar bättre för fler väder. Glöm för all del inte att strumpa upp rätt också. Helst två par strumpor, ett tunt och ett tjockt, så ska du se att skavet minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@Grabben_83a:

Jag köpte ett par Walkingskor av märket Salomon för två år sedan och har varit väldigt nöjd med dom.
Spenderar ca 10 timmar per vecka gåendes i skorna och dom är fortfarande i bra skick. Skorna är väldigt stabila och sköna att gå i men dom lämpar sig inte för löpning. Tror jag köpte dom på XXL eller stadium, men just den modellen jag har verkar inte finnas längre.

Man brukar ju prova skor i butik, men eftersom du behöver 30 min för att utvärdera skorna så blir det lite svårt

Jo jag provar givetvis i butik men utvärderar hemma då jag inte har lust att springa runt i butiken i 30min för då lär de undra vad tusan jag håller på med.
Det är för promenad / powerwalk gång i snabb takt inte löpa.

Skrivet av Yonie:

Gällande löparskor kan det vara en tanke att röra dig upp en storlek för att ge tårna lite utrymme. Ett märke att kolla på annars är Hoka One One för deras överlag dunderdämpade design. Eller så kliver du på förra årets modell av Nike Pegasus för att få en neutral asfaltsko som förvisso inte kapslar in och dämpar foten lika väl som Ecco Terracruise.

Om det bara är promenadfart som gäller är nog en vandringssko bättre än löparsko. Passar bättre för fler väder. Glöm för all del inte att strumpa upp rätt också. Helst två par strumpor, ett tunt och ett tjockt, så ska du se att skavet minskar.

Nej det är inte löpning som gäller i mitt fall utan längre promenader och emellanåt powerwalk.
Jag upplever att jag blir väldigt varm om fötterna om jag har fler än 1 par strumpor och jag vet att det tidigare har funkat med en annan Reebok sko men den är tagen ur sortimentet sen är det kul att hitta nått nytt eller rättare sagt förnya sig.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

Har själv extremt breda fötter och efter att köpt för stora storlekar för att det skulle passa så har jag nästan exklusivt gått över till New Balance som har upp till 5 olika lästbredder. Nu har jag ju provat mig fram så jag vet vilken som funkar för mig så jag beställer online. 880v8 skon är en personlig favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Har själv extremt breda fötter och efter att köpt för stora storlekar för att det skulle passa så har jag nästan exklusivt gått över till New Balance som har upp till 5 olika lästbredder. Nu har jag ju provat mig fram så jag vet vilken som funkar för mig så jag beställer online. 880v8 skon är en personlig favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall ta och kolla på dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a:

Ett aningen okänt märke att kolla in är OnRunning

OnRunning Hemsida
Har gått ut/löpt ett par av deras Cloud skor.

Överlag skönaste skorna jag har ägt, förutom när det regnar.... Snabba att stiga i, och sitter bra på foten...
De där gummi kuddarna har en tendens att plocka upp stenar.. Löper annars i ett par Asics Gel kayano under sommaren och på de flesta tävlingar, Onrunning Cloud ibland beroende på banan och typen.. Vintertid blir det ett par Salomon dubbskor..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hedersmedlem

Jag chansade och köpte ett par vandringskängor av märket Tenson som jag inte hade hört talas om innan. Tycker de är väldigt bekväma och tänker att jag ska kolla om de har vanliga vandringsskor också. Har även en vinterjacka från dem som jag tycker mycket om. Kan rekommendera. Svenskt märke dessutom.

Permalänk
Medlem

Om du främst ska gå så rekar jag INTE att köpa löparskor då de är byggda för att springa i. När du löptränar så landar du främst på framfoten och när du är ute och går så landar du främst på hälen.

Vet inte riktigt vad det ska rekas för promenadskor men du ska iaf undvika löpskor då du mest troligt kommer att få skavsår runt hälen pga att löpskor är strama där (i förhållande till t.ex inomhusdojjor).

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3