Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Den nya kemikalieskatten i siffror – upp till 150 kronor dyrare elektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, måste erkänna att jag inte riktigt hänger med här. Som jag förstod det så skulle utredningen varit klar i början av 2015 och att skatten infördes i mitten av 2017. @lastninja konstaterade att "vänsterblocket ville lägga in 2½ år av eget hokuspokus för att få igenom just detta" vilket jag då tolkar som att det är det är en onormal tidsrymd från det att utredningen är färdig till det att skatten införs.

För att kunna förhålla mig till detta undrar jag då hur långt det normalt tar? Var detta ett onormalt tidsspann då man behövde tid för att "lägga in eget hokuspokus", eller är det ett fullt normalt tidsspann som @lastninja vill att man ska läsa in konspirationer i?

#17832719
#17832714
#17832675

Utredningen lades fram 30 mars 2015, lagrådsremiss gick ut 9 juni 2016, en promemoria gick ut 31 mars 2016 där de gjorde klart för att de ämnade att förslaget skulle ingå i budgetpropositionen för 2017 och beräknas träda i kraft den 1 juli 2017, så skedde också 20 september 2016 när budgeten presenterades. November och december 2016 så beslutades allt i riksdagen. Utredningen kom som sagt till/startades 2013, och är länkad i tidigare inlägg. Ca 3 år från att utredning började tills lagförslag klubbades alltså. Det som justerades var främst att det blev 90 % avdrag istället för 75 % om du klarar de tuffare kraven, det kom regeringen med i samband med att det gick till lagrådsremiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alkoholskatten redovisas inte på kvittot från systemet heller. Ingen punktskatt redovisas på kvitton i handeln.

Det må så vara, men skillnaden är att istället för att 99% inte vet om kemikalieskatten så är det exakt tvärtom med alkoholskatten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det må så vara, men skillnaden är att istället för att 99% inte vet om kemikalieskatten så är det exakt tvärtom med alkoholskatten...

Spelar det någon roll? Det är punktskatter i båda fallen. Att tvinga handeln redovisa för skatter på det sättet vore ett dåligt sätt att undervisa folk om samhället hur som helst och vore bara mer för handeln att hålla reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar det någon roll? Det är punktskatter i båda fallen. Att tvinga handeln redovisa för skatter på det sättet vore ett dåligt sätt att undervisa folk om samhället hur som helst och vore bara mer för handeln att hålla reda på.

Klart det spelar roll, det är en väldigt stor del av totala summan man betalar, något de flesta inte har någon aning om.

Mer att hålla reda på? Är väl bokstavligen bara att programmera in det i kassa och räkna ut skiten så skrivs det ut på kvittot, skatten måste de redan hålla reda på så inget ändras på den fronten.

Från din kommentar så låter det som att det bara är bättre att ingen vet om att skatten ens existerar, det är väl det som politikerna har försökt göra och lyckats väldigt bra med.

Sen är det en helt idiotiskt skatt som bara skadar svensk handel i slutändan så vore bra om det kommer ut på ett bättre sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Klart det spelar roll, det är en väldigt stor del av totala summan man betalar, något de flesta inte har någon aning om.

Mer att hålla reda på? Är väl bokstavligen bara att programmera in det i kassa och räkna ut skiten så skrivs det ut på kvittot, skatten måste de redan hålla reda på så inget ändras på den fronten.

Från din kommentar så låter det som att det bara är bättre att ingen vet om att skatten ens existerar, det är väl det som politikerna har försökt göra och lyckats väldigt bra med.

Sen är det en helt idiotiskt skatt som bara skadar svensk handel i slutändan så vore bra om det kommer ut på ett bättre sätt.

Nej, de flesta handlare kommer inte hålla reda på punktskatter, de köper från en svensk dist som redan betalat punktskatten. Punktskatter betalar inte handlare i samband med försäljning.

Det är inte stor del av den totala summan i de flesta fallen, det är ca 20 kr på en iPhone Xs Max som kostar 13995 kr exempelvis. Samtidigt är det inte som att Apple höjt priset med 20 kr. De skulle inte ta 13975 kr utan kemikalieskatten...

Jag förväntar mig att folk tar reda på saker själva, det är ingen annans ansvar, men ska man utbilda allmänheten om något så finns det bättre sätt än att lägga till en rad på kvitton. Vill elektronikhandeln göra det är det däremot fritt fram, det är nog inte lämpligt att beblanda det med den vanliga delen som redovisar moms och pris, men att lägga till det på annan plats i kvittot är det inget förbud på. Utöver det kan de ju skriva det i alla produkttexter, vid hyllkanten och överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, de flesta handlare kommer inte hålla reda på punktskatter, de köper från en svensk dist som redan betalat punktskatten. Punktskatter betalar inte handlare i samband med försäljning.

Det är inte stor del av den totala summan i de flesta fallen, det är ca 20 kr på en iPhone Xs Max som kostar 13995 kr exempelvis. Samtidigt är det inte som att Apple höjt priset med 20 kr. De skulle inte ta 13975 kr utan kemikalieskatten...

Jag förväntar mig att folk tar reda på saker själva, det är ingen annans ansvar, men ska man utbilda allmänheten om något så finns det bättre sätt än att lägga till en rad på kvitton. Vill elektronikhandeln göra det är det däremot fritt fram, det är nog inte lämpligt att beblanda det med den vanliga delen som redovisar moms och pris, men att lägga till det på annan plats i kvittot är det inget förbud på. Utöver det kan de ju skriva det i alla produkttexter, vid hyllkanten och överallt.

Det är upp till 50% i vissa fall, du tog sämsta exemplet som finns och som drabbas minst men vill man handplocka så blir det ju världens bästa skatt som inte drabbar någon speciellt hårt.

Resten orkar jag inte ens argumentera om, lätt att säga massa saker man själv är insatt i och tro att resten av världen sitter och F5:ar teknikforum/siter hela dagarna och det är egentligen bara på dem som saken får någon uppmärksamhet som också var min poäng...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

#17832719
#17832714
#17832675

Utredningen lades fram 30 mars 2015, lagrådsremiss gick ut 9 juni 2016, en promemoria gick ut 31 mars 2016 där de gjorde klart för att de ämnade att förslaget skulle ingå i budgetpropositionen för 2017 och beräknas träda i kraft den 1 juli 2017, så skedde också 20 september 2016 när budgeten presenterades. November och december 2016 så beslutades allt i riksdagen. Utredningen kom som sagt till/startades 2013, och är länkad i tidigare inlägg. Ca 3 år från att utredning började tills lagförslag klubbades alltså. Det som justerades var främst att det blev 90 % avdrag istället för 75 % om du klarar de tuffare kraven, det kom regeringen med i samband med att det gick till lagrådsremiss.

...jo, jag har läst inläggen i tråden...vilket fortfarande inte svarar på min fråga. @lastninja vill påskina att det tog två år mellan färdig utredning till skatten ifördes för att man behövde lägga in "eget hokuspokus för att få igenom just detta" - är två år onormalt lång tid, eller är det ungefär så låg tid som det brukar ta? Vad är normalt?

Det jag inte hängde med på var alltså att jag inte upplevde att ditt ursprungliga svar till mig var kopplat till min frågeställning

---- EDIT ----

Skrivet av filbunke:

Sett till att betänkandet och lagen inte verkar skilja sig alls när det gäller de viktigare punkterna, så verkar det iallafall inte handla om att "vänsterblocket la in sitt egna hokuspokus".

Det kan ju spela roll, sett till tiden det tog, att det var en annan regering som satte igång utredningen än den som klubbade igenom lagen, den var nog inte särskilt prioriterad.

Gissar också att mängder av utredningar inte slutar med en lag när regeringen byts ut, främst då mer idiologiska sådana.

Såg just detta, jag tolkar det som att detta egentligen är en rätt normal tidsrymd för att få saker implementerade helt enkelt

---- SLUT EDIT ----

Skrivet av GuuFi:

Det är upp till 50% i vissa fall, du tog sämsta exemplet som finns och som drabbas minst men vill man handplocka så blir det ju världens bästa skatt som inte drabbar någon speciellt hårt.

Resten orkar jag inte ens argumentera om, lätt att säga massa saker man själv är insatt i och tro att resten av världen sitter och F5:ar teknikforum/siter hela dagarna och det är egentligen bara på dem som saken får någon uppmärksamhet som också var min poäng...

Så hur tycker du att man ska göra? Ska man tvinga handeln att redovisa bara just denna skatt? Eller ska man tvinga handeln att redovisa alla punktskatter? Hur bör man generellt göra för att informera om denna typ av saker? Vilket ansvar ska individen ha för att sätta sig in i hur saker fungerar och vilket ansvar har staten?

Permalänk
Medlem

Angående om punktskatter ska redovisas på kvittot så görs det väl idag redan det på till exempel på din elräkning där energiskatten finns med.
Samma på räkningen för flygresan där flygskatt står med.

Båda dessa är ju punktskatter vad jag har förstått.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är upp till 50% i vissa fall, du tog sämsta exemplet som finns och som drabbas minst men vill man handplocka så blir det ju världens bästa skatt som inte drabbar någon speciellt hårt.

Resten orkar jag inte ens argumentera om, lätt att säga massa saker man själv är insatt i och tro att resten av världen sitter och F5:ar teknikforum/siter hela dagarna och det är egentligen bara på dem som saken får någon uppmärksamhet som också var min poäng...

Nej, ingen produkt blir dubbelt så dyr.

Vad har teknikforum med saken att göra? Sweclockers egna artikel har inte rimliga exempel utan tar inte någon hänsyn till avdragen. Du får läsa lagarna själv, ingen kommer förklarar dem i minsta detalj i media och det är ingen skillnad här.

Skrivet av CubaCola:

Angående om punktskatter ska redovisas på kvittot så görs det väl idag redan det på till exempel på din elräkning där energiskatten finns med.
Samma på räkningen för flygresan där flygskatt står med.

Båda dessa är ju punktskatter vad jag har förstått.

De får också ha reklam för McDonalds på räkningen. Energiskatten står inte på ditt bensinkvitto exempelvis, för de behöver inte skriva det. Elen prissätts utan alla skatter, bensin i handeln gör det inte för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

...jo, jag har läst inläggen i tråden...vilket fortfarande inte svarar på min fråga. @lastninja vill påskina att det tog två år mellan färdig utredning till skatten ifördes för att man behövde lägga in "eget hokuspokus för att få igenom just detta" - är två år onormalt lång tid, eller är det ungefär så låg tid som det brukar ta? Vad är normalt?

Det jag inte hängde med på var alltså att jag inte upplevde att ditt ursprungliga svar till mig var kopplat till min frågeställning

Tycker det framgår att de fick utredningen och sen skickade iväg sitt förslag till lagrådet drygt ett år senare och sedan lade detta förslag i budgetpropositionen. Mellan utredningen presenterades och budgetpropositionen var det 18 månader, och det får anses normalt. Mellan utredningens förslag och regeringens höjning av avdraget var det ca 14 månader, men det var efter det gick på remiss. Lagen kom på plats 18 månader efter utredaren föreslog att den skulle börja gälla, men med tanke på att utredningen hade förlängts drygt tre månader så var det knappast någon prioritet att begära in remissvar och skicka ut förslaget till lagrådet redan 2015 för att införa lagen 1 januari 2016.

Man vill normalt ge branschen en chans att förbereda sig. Tre år från start av utredning till klubbat lagförslag får anses normalt.

De höll inte på och arbeta med sin egen variant i 2,5 år hur som helst. De flesta ändringar från regeringens sida kom nog till mellan 31 mars 2016 och 9 juni 2016, det var ju 9 juni 2016 de lämnade in ett förslag till lagrådet där de hade höjt (det tuffare) avdraget från 75 till 90 procent. Våren 2016 tog de in remisserna, det är normalt tre månader de har på sig att lämna in remissvaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, ingen produkt blir dubbelt så dyr.

Vad har teknikforum med saken att göra? Sweclockers egna artikel har inte rimliga exempel utan tar inte någon hänsyn till avdragen. Du får läsa lagarna själv, ingen kommer förklarar dem i minsta detalj i media och det är ingen skillnad här.

De får också ha reklam för McDonalds på räkningen. Energiskatten står inte på ditt bensinkvitto exempelvis, för de behöver inte skriva det. Elen prissätts utan alla skatter, bensin i handeln gör det inte för den delen.

Var har jag skrivit produkten blir dubbelt så dyr? Jämförde inte ens före/efter.

Alkoholskatt, moms och det som numera kallas koldixiod-/energiskatter på bränsle är allmän kännedom, för de har nötts ut på media i åratal/livstider... Äpplen och päron.

Och du har väl aldrig betalat för el verkar det som, finns inget annat som har lika mycket detaljer om skatter/avgifter som en elräkning.

Sjukt många orelaterade jämförelser har du i alla fall i bagaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Var har jag skrivit produkten blir dubbelt så dyr? Jämförde inte ens före/efter.

Alkoholskatt, moms och det som numera kallas koldixiod-/energiskatter på bränsle är allmän kännedom, för de har nötts ut på media i åratal/livstider... Äpplen och päron.

Och du har väl aldrig betalat för el verkar det som, finns inget annat som har lika mycket detaljer om skatter/avgifter som en elräkning.

Sjukt många orelaterade jämförelser har du i alla fall i bagaget.

Om kemikalieskatten vore 50 % av en produkts pris vore det en fördubbling av varans pris.

En elräkning är inget kvitto och elhandelsföretag vill såklart redovisa för elpriset för sig. Bensinpumpen redovisar inte för energiskatten däremot som sagt, inte heller marknadsförs priset innan skatt där. Om din el råkar komma från Rya kraftvärmeverk i Göteborg så redovisar inte din elhandlare för energiskatten på kraftverkets naturgas eller för utsläppsrätter. Att begära handlare redovisa för kostnader de inte har kommer vi aldrig kunna göra, de kommer precis som elhandelsbolaget när det gäller kraftverkets skatter och avgifter inte ha några exakta siffror.

Moms är det krav på att det ska stå på kvitton, därför det alltid står med. I övrigt är det fritt för hemelektroniksäljarna att skriva vad de vill på kvittot, de kan redovisa importtull där det finns, punktskatter, privatkopieringsersättning, eller vogonpoesi.

Skrivet av GuuFi:

Det är upp till 50% i vissa fall, du tog sämsta exemplet som finns och som drabbas minst men vill man handplocka så blir det ju världens bästa skatt som inte drabbar någon speciellt hårt.

Resten orkar jag inte ens argumentera om, lätt att säga massa saker man själv är insatt i och tro att resten av världen sitter och F5:ar teknikforum/siter hela dagarna och det är egentligen bara på dem som saken får någon uppmärksamhet som också var min poäng...

Skrivet av GuuFi:

Klart det spelar roll, det är en väldigt stor del av totala summan man betalar, något de flesta inte har någon aning om. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om kemikalieskatten vore 50 % av en produkts pris vore det en fördubbling av varans pris.

En elräkning är inget kvitto och elhandelsföretag vill såklart redovisa för elpriset för sig. Bensinpumpen redovisar inte för energiskatten däremot som sagt, inte heller marknadsförs priset innan skatt där. Om din el råkar komma från Rya kraftvärmeverk i Göteborg så redovisar inte din elhandlare för energiskatten på kraftverkets naturgas eller för utsläppsrätter. Att begära handlare redovisa för kostnader de inte har kommer vi aldrig kunna göra, de kommer precis som elhandelsbolaget när det gäller kraftverkets skatter och avgifter inte ha några exakta siffror.

Moms är det krav på att det ska stå på kvitton, därför det alltid står med. I övrigt är det fritt för hemelektroniksäljarna att skriva vad de vill på kvittot, de kan redovisa importtull där det finns, punktskatter, privatkopieringsersättning, eller vogonpoesi.

Sa fortfarande inte att det dubblar priset, sa att det var upp till 50% av priset, skillnad då man antagligen justerar marginalerna pga skatten och för att kunna konkurrera, fast du kanske köper allt till inköpspris.

Du blandar fortfarande äpplen och päron med dina exempel, detta är något som konsumenten betalar, blanda inte i alla andra utgifter som ett företag har.

Min elhandlare redovisar alltid de skatter som jag betalar.

För övrigt tycker jag att privatkopieringsavgiften också ska finnas med, det är absolut bästa sättet att informera allmänheten om det existerar precis som denna skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Sa fortfarande inte att det dubblar priset, sa att det var upp till 50% av priset, skillnad då man antagligen justerar marginalerna pga skatten och för att kunna konkurrera, fast du kanske köper allt till inköpspris.

Du blandar fortfarande äpplen och päron med dina exempel, detta är något som konsumenten betalar, blanda inte i alla andra utgifter som ett företag har.

Min elhandlare redovisar alltid de skatter som jag betalar.

För övrigt tycker jag att privatkopieringsavgiften också ska finnas med, det är absolut bästa sättet att informera allmänheten om det existerar precis som denna skatt.

Ditt elhandelsbolag redovisar för de skatter de betalar för att sälja el, de redovisar inte för alla skatter för att producera el. Du efterfrågar något som inte är rimligt när handlare inte betalar för kemikalieskatten i majoriteten av fallen. De kan inte redovisa för några kostnader de själva inte har. Du verkar inte vilja lyssna på denna punkt så det blir bara absurt.

Har inte sett några produkter där kemikalieskatten är 1/3 av priset heller. 50 % av varans slutpris är fortfarande vad du påstod däremot, därav att jag citerade och fetade dina tidigare inlägg. De flesta produkter som såldes innan kemikalieskatten är billigare idag, vilket inte hade varit möjligt om de var tvungen att lägga till 50 % på försäljningspriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns ingen konstant fart som en valuta försvagas eller stärks, och OT. Fast nej, alla varor och tjänster vi säljer prissätts inte i SEK.

??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast nu får vi nog hålla isär saker och ting.
Svenska börsens värde är inte samma sak som svenska valutan. De två är olika saker inom ekonomin och de kan röra sig i samma rikning nen de kan också röra sig i olika riktningar vilket nuläget är ett bra exempel på.
Hur svenska börsen går mäts i hur mycket svenska bolag värderas till. Svenska börsen står högre än någonsin (eller ja, möjligt att det var högre king oktober men svensk börsvärdering är fortfarande högt värderad. Ta själv en titt på OMXSPI om du inte tror mig :). Det i sig är inte är så konstigt då det konstant stoppas in mer pengar i börsen i de flesta länder över tid (snabbare än inflationstakten).

Svenska kronan däremot. Ja den är ovanligt svag just nu. Det är i sig trist att se och det hår mer långtgående konsekvenser än att det bara blir dyrare för oss att åka utomlands. Här finns mer att säga och jag pratar gärna mer om kronfallet.

Men först och främst vill jag hålla isär begreppen. Svenska börsen är alltså fortfarande högt värderad jämfört med tidigare år och den sticker inte ut på något negativt sätt. Så ligger det till.

Aja. Se det från den ljusa sidan. Läget är mycket bättre än du trodde gällande svenska börsen :).

Det går att jämföra börsvärdena också men de är lite mer nedslående.

Plockat lite siffror från den 2018 04 26
1 år 5 år
NASDAQ 14.44 99.88 (USA)
Nikkiei -0.27 54.28 (Japan)
OMX PI 8.31 42.09 (Sverige)

Skulle tro att Japan fortfarande har sviter efter sina reaktorhaverier annars skulle de ligat bättre till.
Varför Sverige ligger så dåligt till beror nog på vår beskattning. Kan tänka mig att politiker tål inte att vissa kan tjäna pengar, de tar hellre vinsterna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Slängde upp dessa i en annan tråd, men de passar bra här också.

https://i.imgur.com/NOj6zsR.png
https://i.imgur.com/L4ueRpK.png
https://i.imgur.com/wjGKmik.png
https://i.imgur.com/PxOmklX.png
https://i.imgur.com/f3NyZkV.png

Det är en hemlighet, men vi är i en ekonomisk union med Norge.

Vill vi ha en starkare valuta så är lösningen att skaffa euron, eller så gör vi det som danskarna gjort och knyter valutan till euron (något de gjort trots att de och Storbritannien är de enda länderna som har rätt att vägra gå över till euron, Sverige har inte det.)

Och gällande Storbritannien, Brexit kan vara mindre än två veckor bort, investerare brukar inte precis söka sig till skvalpvalutor som de norska och svenska kronorna när det råder ekonomisk oro. Så vill man köpa saker så kanske man inte bör vänta...

För Norges del så är det problem med oljans värde. Före oljans intåg så kostade ne norsk krona ca 70 - 75 öre.
England har fått sina försvagning på brexit, hur det blir i slutändan får man se framöver.
Vår försvagning kan jag bara se som politisk stöld eller om någon annan har en bra förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du kan inte extrapolera från siffrorna du tog upp. Allt vi säljer som land som inte prissätts i SEK kommer vi givetvis inte rabattera ut heller när valutan är svagare.

Skrivet av abki:

*
Så fortsätter det så här i t.ex. 5 år till så får vi betala ca 13.30 för USA-dollar eller 12.30 för euron. Så vi tappar en hel del över tiden.

Permalänk
Medlem

Känns bara som det läggs till för att slå sig på bröstet å visa att man kämpar för miljö även om det inte betyder något 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

För Norges del så är det problem med oljans värde.

Nej.

Citat:

England

Citat:

Vår försvagning kan jag bara se som politisk stöld eller om någon annan har en bra förklaring.

Har redan givit min förklaring. Men du har all rätt att tro vad du vill, försök gärna att hitta något att stödja din uppfattning på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan inte extrapolera från siffrorna du tog upp. Allt vi säljer som land som inte prissätts i SEK kommer vi givetvis inte rabattera ut heller när valutan är svagare.

Du kanske kan ge en rimlig kurs på valutorna i framtiden då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej.

https://i.imgur.com/CnjE8wl.png

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-41e28a912b09e15be008887dc3fa9941.webp

Har redan givit min förklaring. Men du har all rätt att tro vad du vill, försök gärna att hitta något att stödja din uppfattning på...

Jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du kanske kan ge en rimlig kurs på valutorna i framtiden då.

Om fem år? På fem år lär det inte hända så mycket så det lär vara det vanliga 7-10 kr dollarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om fem år? På fem år lär det inte hända så mycket så det lär vara det vanliga 7-10 kr dollarn.

Så du tror att kronan ska gå upp i framtiden.
Varför skulle trenden vända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Så du tror att kronan ska gå upp i framtiden.
Varför skulle trenden vända.

För att det är så valuta som styrs av marknaden brukar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att det är så valuta som styrs av marknaden brukar fungera.

VCad är det som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

VCad är det som gör det.

Spekulation? Penningpolitik i utlandet? Marknader har inga trender som fortsätter för evigt, det är många faktorer som gör att värdet ökar och minskar över tid. Det har inte skett några förändringar som gör att vår valutahistorik skulle bli betydelselös, det är normalt med ganska stora förändringar i kurs, 1-2 kr mellan minsta och högsta kurs under ett år är fullt normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spekulation? Penningpolitik i utlandet? Marknader har inga trender som fortsätter för evigt, det är många faktorer som gör att värdet ökar och minskar över tid. Det har inte skett några förändringar som gör att vår valutahistorik skulle bli betydelselös, det är normalt med ganska stora förändringar i kurs, 1-2 kr mellan minsta och högsta kurs under ett år är fullt normalt.

Vad du menar med 1 - 2 kr vet inte jag.
Men svenska kronan har gått ner stadigt under några år.
30 - 40% mot t.ex. Kina, USA och Japan under 5 år
Not EU har vi tappat ca 20% under 5 år.
Det är inte små variationer utan en markant trend. Det rör sig inte 1 - 2 kr mot något okänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vad du menar med 1 - 2 kr vet inte jag.
Men svenska kronan har gått ner stadigt under några år.
30 - 40% mot t.ex. Kina, USA och Japan under 5 år
Not EU har vi tappat ca 20% under 5 år.
Det är inte små variationer utan en markant trend. Det rör sig inte 1 - 2 kr mot något okänt.

1-2 kr över ett år i upp och nergång är vanligt.

Skrivet av Petterk:

Spekulation? Penningpolitik i utlandet? Marknader har inga trender som fortsätter för evigt, det är många faktorer som gör att värdet ökar och minskar över tid. Det har inte skett några förändringar som gör att vår valutahistorik skulle bli betydelselös, det är normalt med ganska stora förändringar i kurs, 1-2 kr mellan minsta och högsta kurs under ett år är fullt normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Vad du menar med 1 - 2 kr vet inte jag.
Men svenska kronan har gått ner stadigt under några år.
30 - 40% mot t.ex. Kina, USA och Japan under 5 år
Not EU har vi tappat ca 20% under 5 år.
Det är inte små variationer utan en markant trend. Det rör sig inte 1 - 2 kr mot något okänt.

Går vi längre tillbaka så:
1880: USD: 3:78, D-marken: 0:89, Schweizerfrangen CHF: 0:73
1950: USD: 5:18, D-marken: 1:23, CHF: 1:19
1960: USD: 5:18, D-marken: 1:24, CHF: 1:19
1970: USD: 5:18, D-marken: 1:41, CHF: 1:19
1980: USD: 4:23, D-marken: 2:33, CHF: 2:53
1990: USD: 5:93, D-marken: 3:66, CHF: 4:27
2000: USD: 9:17, D-marken: 4:31, CHF: 5:42

Källa: www.historia.se/Exchangerates.xls