Jag ska köpa ny pc men vilka delar ska jag köpa?

Permalänk

Jag ska köpa ny pc men vilka delar ska jag köpa?

Jag har kommit till en punkt när min pc börjar bli lite gammal. Så jag gick in på PC Part Picker i hopp om att hitta några bra nya delar. Jag har en budget på ungefär 15000 16000kr ungefär.

Om det är någon som kan hjälpa mig med att plocka ihop några bra delar så skulle jag vara tacksam.

jag uppskattar ett snyggt chassi med RGB belysning då jag kommer ha den på mitt skrivbord tillämpad för gaming.

Permalänk

Vilka datordelar ska jag använda?

Jag har en dator hemma som börjar bli lite krånglig nu efter ett tag så nu har jag tänkt lite på att jag kanske ska köpa en ny.
Men jag vet inte riktigt vilka delar som är bra. Jag har en budget på ungefär 15000 till 16000kr/ 1700 till 1800 dollar.

Jag vill gärna ha ett snyggt chassi och RGB belysning då min dator kommer stå på mitt skrivbord tillämpad för gaming. (fönstersida uppskattas)

Jag kommer även kanske streama i framtiden.

Jag hade tänkt bygga min egna dator och vet inte vilka delar som jag ska använda eller vilka som passar. Jag har testat vissa webbsidor som t.ex Inet och PC Part Picker men jag väljer att inte lita fullt på dem och vänder mig därför till er för förslag.

Det skulle verkligen underlätta om jag kunde få lite förslag på olika kombinationer av datordelar och chassi.

Jag har en AOC bildskärm med 1440p upplösning och en uppdateringsfrekvens på 144 Hz. Den är även 32 tum stor och curved.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Du skriver en budget både i USD och i Svenska kronor. Köper du datorn i USA eller i Sverige? Anledningen att jag frågar är att skillnaden mellan svensk moms på 25% och USA-salestax på några procent (beroende på delstat) gör en stor skillnad på hur mycket budget du har.

Förtydliga gärna om du menar något annat än 15000-16000 svenska kronor inkl svensk moms på 25%.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Hej igen, @svantelijan!

Välkommen till Sweclockers. Jag upptäckte att du skapat två trådar om samma ämne. Detta är inte tillåtet (se §3.3 i våra forumregler, då det gör forumet svårnavigerat, och gör att ditt inlägg får oproportionerligt mycket uppmärksamhet.

Därför har jag sammanfogat dina trådar.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk

@pv2b: Jag skrev det endast för att göra det enklare för folk med tanke på att många sidor där man kan välja ut delar är i dollar men jag ska köpa i Sverige.

Permalänk

@Birkus: Tack så mycket det här ser faktiskt bra ut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svantelijan:

@pv2b: Jag skrev det endast för att göra det enklare för folk med tanke på att många sidor där man kan välja ut delar är i dollar men jag ska köpa i Sverige.

Jag kan tipsa om www.komponentkoll.se - det liknar PC Part Picker men använder istället sidor man kan köpa från i Sverige och svenska priser.

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/QxsMw/

Den datorn kostar 1600$
Men köper du den här i sverige så kan du glömma de priserna.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.