Frankensteindator av överblivna delar. Motsvarar Xbox One?

Permalänk
Medlem

Frankensteindator av överblivna delar. Motsvarar Xbox One?

Jag funderar på att bygga ihop en frankensteindator av överblivna delar som kidsen kan spela på vid TV:n.

Jag har:

Mini-ITX-moderkort
i3 3220t low power
4 GB DDR3
GTX 780Ti
Lite diskar, nån SSD.

Om jag nu lyckas gräva fram ett chassi och nåt gammalt nätagg, tror ni den räcker för spelande motsvarande en Xbox One typ? Grafikkortet är ju 3-4 ggr snabbare än GPU:n i en Xbox one S och ungefär motsvarande Xbox One X. MEN processorn är ju sämre och minnesmängden är i lägsta laget.

Utmaningen är alltså att inte lägga några pengar alls.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Det är ju verkligen ingen gaming CPU på långa vägar inte ens på 360-nivå faktiskt. Men kan tänka mig generellt att bilspel kommer funka bra, lika så andra typer av spel där CPU:n inte behöver göra sig allt för mycket besvär. 8 GB RAM brukar vara minikrav för nya spel nuförtiden. Förutsatt att de spelar spel som är bra portade kan det säkert funka men hoppas inte på för mycket bara. De flesta normalkrävande spel som släppts innan 2012 kommer den att tugga och spotta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag funderar på att bygga ihop en frankensteindator av överblivna delar som kidsen kan spela på vid TV:n.

Jag har:

Mini-ITX-moderkort
i3 3220t low power
4 GB DDR3
GTX 780Ti
Lite diskar, nån SSD.

Om jag nu lyckas gräva fram ett chassi och nåt gammalt nätagg, tror ni den räcker för spelande motsvarande en Xbox One typ? Grafikkortet är ju 3-4 ggr snabbare än GPU:n i en Xbox one S och ungefär motsvarande Xbox One X. MEN processorn är ju sämre och minnesmängden är i lägsta laget.

Utmaningen är alltså att inte lägga några pengar alls.

/hulle.

Det är väl bara att bygga ihop om du ändå har grejerna liggande. Om det inte funkar kan du ju alltid installera android på den, borde räcka till spelen som ligger på google play? Eller någon emulator?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon307719:

Det är ju verkligen ingen gaming CPU på långa vägar inte ens på 360-nivå faktiskt. Men kan tänka mig generellt att bilspel kommer funka bra, lika så andra typer av spel där CPU:n inte behöver göra sig allt för mycket besvär. 8 GB RAM brukar vara minikrav för nya spel nuförtiden. Förutsatt att de spelar spel som är bra portade kan det säkert funka men hoppas inte på för mycket bara. De flesta normalkrävande spel som släppts innan 2012 kommer den att tugga och spotta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det är ingen gaming CPU alls. Den är dock rent tekniskt snabbare än Xenon i 360:n som motsvarar ungefär en av de första Core 2 Duo-processorerna.

Minnet är verkligen i underkant, jag vet, det är jag lite orolig för.

Skrivet av Olle78:

Det är väl bara att bygga ihop om du ändå har grejerna liggande. Om det inte funkar kan du ju alltid installera android på den, borde räcka till spelen som ligger på google play? Eller någon emulator?

Jag har inte chassi och nätagg, ska försöka skramla fram det. Alltså det är en del av utmaningen, att göra något med överblivna delar som skulle kastas annars. Klart jag kan köpa en dator bara, men det är ju inte lika kul.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kommer nog fungera, självklart beroende på vad som ska spelas. Rocket League t.ex är väl relativt lättdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon307719:

Det är ju verkligen ingen gaming CPU på långa vägar inte ens på 360-nivå faktiskt. Men kan tänka mig generellt att bilspel kommer funka bra, lika så andra typer av spel där CPU:n inte behöver göra sig allt för mycket besvär. 8 GB RAM brukar vara minikrav för nya spel nuförtiden. Förutsatt att de spelar spel som är bra portade kan det säkert funka men hoppas inte på för mycket bara. De flesta normalkrävande spel som släppts innan 2012 kommer den att tugga och spotta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där stämmer inte, många spel kräver extremt mycket mindre än du tror när du drar ner på inställningarna.
Även nyare spel om än inte de tyngsta AAA titlarna kommer nog funka, jag donera precis en i5 3320m 4GB Intel HD 4000 till ett barn för just spel, den klarar mycket mer än man tror. Inte super bäst med det funkar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nu när du ändå har grejerna tycker jag det definitivt är värt att prova. Jag kan också backa att äldre system ofta klarar mer än man tror, exempelvis kör jag en i5 661 och HD6870 med framgång som enklare speldator just nu. Inga problem med spel som Rocket League, Minecraft, Legospelen, samt diverse source-baserade grejor.

Permalänk
Avstängd

Hur gamla är kidsen? Jag menar ... kidsen brukar hänga på roblox och dom spelen fungerar hur bra som helst med din tänkta burk..
Det är vi gamlingar som har detta som hobby som har krävande spel inte kids..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har inte chassi och nätagg, ska försöka skramla fram det. Alltså det är en del av utmaningen, att göra något med överblivna delar som skulle kastas annars. Klart jag kan köpa en dator bara, men det är ju inte lika kul.

/hulle.

Jag tror du missförstod mig. Du har ju typ allt som behövs för att testa, du behöver egentligen inte chassi för att testköra men möjligtvis saknade du en extra PSU. Du kan ju bara installera t ex windows (om du har möjlighet) eller Android (gratis) och pröva. Jag föreslog inte att du skulle köpa en ny dator, bara att du skulle testa det du hade eftersom att det tar ungefär lika lång tid som att diskutera frågan här. Jag hade en liknande situation för en månad sedan då jag tog lite gamla delar och satte ihop för att sen prova bl a 2 st Linux distros och win xp + win 7. Jag gillar att återanvända grejer och har kopplat mitt gamla skrot till vardagsrums-tv:n för tillfället, laddad med lite mp3 och dvd-spelare, kör media player classic för film och winamp för musik för nostalgins skull!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Det där stämmer inte, många spel kräver extremt mycket mindre än du tror när du drar ner på inställningarna.
Även nyare spel om än inte de tyngsta AAA titlarna kommer nog funka, jag donera precis en i5 3320m 4GB Intel HD 4000 till ett barn för just spel, den klarar mycket mer än man tror. Inte super bäst med det funkar

https://m.youtube.com/watch?v=Wu1-TOEa8to&feature=youtu.be

När ska folk lära sig att läsa klart inläggen innan de börjar tjafsa emot... -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du en annan dator kan du ju låna chassi och agg därifrån och låta ungarna testa några spel så märker du om det fungerar för det dom spelar, har själv återanvänt mycket gamla delar till mina ungars och mina datorer och måste säga att jag blivit trevligt överraskad vid flera tillfällen över hur bra det går att spela på gammalt skrot.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon307719:

När ska folk lära sig att läsa klart inläggen innan de börjar tjafsa emot... -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du?
Du pratade om bilspel och normalkrävande spel innan 2012 vilket i min mening ger en helt fel bild av vad som faktiskt krävs av spel?
Exemplet jag då gav var GTA V som kom mot slutet av 2013 och inte var ett okrävande spel för att ge lite klarare bild av vad som gammal hårdvara faktiskt klarar, hårdvara som i exempelfallet är betydligt svagare än det TS har.

Men visst vi kan titta på vad TS har mer exakt ett 780 Ti, nu är CPUn svagare än vad de kör med här men som man ser på de flesta spel så är CPU usage hyfsat lågt så poängen kvarstår.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood