Ångrar du din vattenkylning (custom loop)? Varför?

Permalänk
Avstängd

Ja, det är en dyr hobby men det är roligt att bygga och ser snyggt ut tycker jag.

Jag köper grejerna i etapper, men det lönar sig att spara tills man kan dela upp det i två batcher per tillverkare (om man som jag planerar att sätta samman lösa delar från olika tillverkare)
Första batchen det man vet man skall ha (det lönars sig att lägga ned ordentligt med tid här), nästa batch kan man då fylla på med grejer man kanske glömt på samma porto som det andra.

Jag kör en tyst luftkylare just nu och den fungerar väl till det jag använder den till, men tycker fortfarande att den är ful som stryk och tar upp massor med plats, dessutom blockerar den luftflödet något över ett Pci-E minne.

Nödvändigt, nej, roligt, ja!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Dumt val av forum om man vill bli avrådd från vattenkylning. Borde frågat på familjeliv.se istället...

Får tacka så mycket för alla svar. Jag svarar inte på allas inlägg men jag har läst dom och de flesta har haft vettiga saker att säga.

Det blir nog ett köp trots allt, även om det blir i lite mindre skala. Börjar med bara CPU och lägger till GPU när den uppgraderas om något år eller två. Dels så hinner jag känna efter om det är något för mig och dels känns det dumt att lägga 1000-1500 kr på GPU:n som ändå kommer bytas relativt kort. Dessutom har jag en Gigabyte 980 Ti G1 nu och vad jag hittar säljs det inte ens "full cover" till den längre, men visst, dyker det upp en begagnad för ett bra pris kanske det blir ett köp.

Kommer nog lägga upp en köpesannons här inom kort så ni som har lite saker liggandes i källaren kan ju passa på.

Skrivet av Broder Truck:

Är kalasnöjd, burkens fläktar går på tomgång och pumpen på halvfart, vattentemp aldrig över 35, snarare runt 30, och gpu (2080ti) loadar 42-43 grader, cpu'n är en 7700k@5GHz över samtliga kärnor på 1.32V och den gör bortåt 55 grader i load. Allt ljudlöst som sagt.

Det är sådana där kommentarer som gör att det är svårt att låta bli ett köp...

Skrivet av LudvigLindell:

Du som jobbar inom vården borde väl inte ha några problem med att få tag på en njure

Passande nog jobbar jag t.o.m. med njursjuka. Tyvärr så är ju dessa njurar ofta defekta samt att de haft flera tidigare användare. Vet inte hur eftertraktade de är på svarta marknaden...

Skrivet av Ryzer:

Knappast dyrt.

360 fat, pump /tank och fint block ca 1500. för två k har du slangar och fittings med.

Problemet är att då jag tittat är det svårt att hitta något begagnat. Men jag har som sagt bara tittat högst sporadiskt, får försöka ha lite bättre koll.

Skrivet av gabriel15:

Min vattenkylning ligger i källaren.

Den ända fördelen är nog egentligen att det är ganska tyst när man spelar krävande spel men bortsett från det så tar det mer plats med en större dator och är ganska tidskrävande varje gång man byter ut grafikkort eller uppgraderar så man tröttnar efter ett tag.

Säg till om du har något intressant att sälja för en vettig peng.

Angående att det tar mer plats så gjorde jag "misstaget" att köpa en Define S när jag byggde datorn. Så storleken finns redan.

Köper att det är tidskrävande att byta komponenter men samtidigt så gör jag det väldigt sällan. Så länge jag inte blir lottomiljonär så byts inte komponenterna ut oftare än var ≈femte år.

Skrivet av haiPA:

Billigast vore köpa 2 beg AIO. En för cpu å en G12 + AIO för grafikkortet. Då får du vattenkylning utan underhållningsmomentet. Samma resultat som en custom loop till en mkt billigare peng, om bugeden är tight

Samma tanke har slagit mig men jag funderar på om det inte är lite dumsnålt om man tror sig vilja ha en custom loop i framtiden. Många AIO är riktigt bra men de verkar inte vara riktigt så tysta som jag önskar.

Skrivet av Ebert:

Har en vatten kyld. Ser inga som helst fördelar. Kostar mer. Kräver mer underhåll, låter lika mycket eller mer genomfört med ett genomtänkt luftkylt bygge. Kräver större låda vilket bara känns anrikt. Hela tänket med lådor stora som en garderob är antikt.
Jag lääger hellre pengar på att få en liten dator som har ett rent yttre. Som det är lite nutid över. Inte något som ser ut som en rörmokares bisarra dröm.
Liter, strömsnålt men snabbt. Nutid.

Jag tillhör dom som aldrig förstått varför man ska sitta och glo på burken när man har en skärm

Min dator står under bordet så det är ingenting som syns. Visst, om jag någon gång blir kär i vattenkylning och ska köra snygga rör m.m. kan det ändras men just nu är jag mest intresserad av låg temperatur och ljudnivå.

Storleken på chassit är en legitim nackdel men jag har som sagt redan ett stort chassi (Define S) så det gör ingen skillnad i mitt fall.

Angående ljudnivån så säger i stort sett alla att en custom loop är tystare än det mesta andra som går att hitta, om man inte snålar med radiatorer och/eller överklockar något fruktansvärt.

Jag har en Noctua NH-D15 plus med fem chassifläktar (tre Noctua, två Fractal Design) i nästintill bästa konfiguration (jag törs inte erkänna hur många timmar jag la ner på att jämföra fläktplacering och temperaturmätning) och trots det låter datorn som en jetmotor när man spelar krävande spel. Har visserligen överklockat både CPU och GPU men det är en relativt mild överklockning.

Skrivet av Goofa:

Körde enbart vattenkylning under en tioårsperiod.. visst det är rätt kul att bygga men bekvämligheten med en stor Noctua tornkylare som inte går att höra efter lite trixande på PWM kurvan är svårslagen.

Jag har som sagt en NH-D15 och medan den är knäpptyst vid idle och enklare spel/program så är den långt ifrån tyst vid tyngre spel.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Allt är en fråga om kompromisser. Stor låda har du redan, du behöver inte kompromissa där (Vad du tror i alla fall!)

Jag kan spela så skärmen glöder, grafikkortet går inte över 55 grader. Processorn inte över 65 under ens de vildaste sessioner.
Allt går ljudlöst, eller näst intill, jag har en liten vibration från pumpen jag inte lyckats isolera ännu. Men det är bara en fråga om lite mera kärlek, så är det snart löst.

Komplett skrivbord!

Vad döljer sig bakom skärmen? (Två 280x80mm AlphaCool Monsta radiatorer.)

Jag för alltså ut nästan all värme ut ur chassit, innan jag blåser ur den ur loopen. Vilket jag under surf gör med naturlig konvektion ( =Varmluft stiger) Endast när jag gör något mera strömkrävande, hjälper fläktarna mellan radiatorerna till lite gran. Skärmen hjälper till att isolera från eventuellt fläkt ljud.
Då det mesta av värmen förs ut med vattnet, behövs det bara två fläktar i fronten som går på tomgång för att cirkulera luft över kretskorten. Inget ljud från dem.

Med allt på max. Stresstest för både processor och grafikkortet samtidigt, för att generera max värme (Alla fläktar manuellt ställda på halvfart.) landar vattnet på ca åtta grader över rums temperatur, mycket kallare än så går det inte att få utan att det börjar låta. (Kanske en radiator till på toppen? Sedan ännu en för två tiondelar till?) Som sagt, det handlar om kompromisser.

Jag är nöjd där jag står. Att få ner tempen fem grader till, tio grader till. Allt går, men på bekostnad av någonting annat.
Med 8700K överklockad till 5.2GHz och max temp en varm sommardag på 65c grader är gott nog för mig. Samtidigt som mitt 1080Ti-Poseidon planar ut på drygt 50 grader. (Fläktarna hoppar igång vid 55c, jag ser dem aldrig snurra.)

Här är varför jag inte vill gömma mitt chassi under bordet!

Som skrivits tidigare. Köp inte allt i svenska datorbutiker. Jag förstår att man måste ha prispåslag för att kunna lagerhålla produkter. Men det mesta har de inte ens på hyllan, utan man måste vänta tills de får hem grejerna, ändå tar de duktigt betalt. Det är OK för en komponent som en vatten pump. (Köper mina hos svenska handlare.) men när man behöver +20 anslutningar och de lägger på en femtilapp på varje? Det sticker iväg snabbt! Så jag handlar allt sådant direkt från asien, eller som senast från UK innan de går ur EU.
Betalade 28kr/st för 12mm anslutningarna för rören. En svensk handlare ligger på en hundring styck.

Nu behöver man inte gå lika extremt som jag gjort. Men man behöver ändå +10 nipplar för att ansluta loopen. Gärna en kulventil och lite fler anslutningar så man får med en avtappning också. Det finns lite alternativ om man är händig. Skall man inte visa loopen igenom plexi/glas, fungerar en kulventil från Biltema för 60kr lika bra som en kromad från datorbutiken för 300. Osv...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Skulle jag bygga något special så kommer nog vatten sist.. Däremot så bygga ett helt passivt kylt system skulle vara kul Inga fläktar alls alltså 0 db. Inte en rörlig del datorn. Billigare än vattenkylning, garanterat tyst inget, underhållsbehov. Lite meck blir det men delar finns på marknaden och funktionen är fullgod.
Vad gäller vatten ser jag inge fördelar alls. Lägre temperatur? Jag tittar varken på temp mätaren eller på rören, vill nog helst inte ens se datorn. Extremt låga temareturer .. visit .. kul.. men till noll nytta mer än skryt. Så länge cpu och gpu håller sin inom de gränser dom är tillverkade för ser jag inget som helst skäl till att sänka temperaturen mer.. Inget blir bättre av det.. Tyst... nje.. vackert.. NEJ ser bara ålderdomligt ut..
Sedan ställer jag kostnaden mot annat.. mer minne, bättre skärm, snabbare lagring osv.. allt annat går före i vilket fall...
Eller ett akvarium om jag vill söla med vatten.
Jag var med sugen på vatten kylning tills det stod en dator med det i vardagsrummet.. fullständigt värdelöst, inget är signifikant bättre, stort klumpigt och fult bara. Fullständigt bortkastade pengar. Så för funktionen.. oo skit vilket bedrägeri .
Men som alltid med en hobby är det värderingar.

Permalänk
Medlem

@Ebert: Smaken är som baken.
Jag är själv inne på att byta min äldre dator mot en precis sådan du beskrev, helt fläktlös. Den driver ändå bara en "TV" idag, behövs inga muskler i den. Tänkte en pytte burk som man hänger upp i VESA fästet bak på skärmen.
"Out of site, out of mind!"

Där emot har vattenkylningen sin givna plats i ett värsting system. Man kan med svalare temperaturer dra ur några frames till. Ställa inställningarna ett snäpp högre i spelet, få en bättre upplevelse!
Eller i brist av plats, där många inte kan ha datorn i annat rum, kan den ena sitta vid datorn, medans den andra tittar på TV (Vardagsrum alternativet) eller sova. (Sovrums alternativet)

EDIT:
Ett annat cenario där costumloop har en naturlig plats, är när man bygger trångt, eller SLI där ena kortet knappast kan få optimal kylning med ett andra grafikkort 5mm från fläktens intag.
Eller bara vill klämma in allt i ett Louqe Ghost S1 utan att grafikkortet throtlar under spelande.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Ebert: Hur sjutton har du byggt om det är din erfarenhet av vattenkylning, kört på någon budget lösning?
då kan jag köpa ditt resonemang
Men en välplanerad custom loop är garanterat väldigt mycket tystare och svalare. (bara tex gpu låter väldigt mycket vid tung load med original kylare)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@ebert Lycka till att passivt kyla 2st överklockade 290 och en överklockad 4790k. Tar säkert dubbelt så mycket plats i beslag än vattenkylt dito.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Behöver det verkligen bli så dyrt? När jag körde vatten för ca 17-18 år sedan så gick man till skroten och köpte en radiator från en Golf eller Micra. Tanken byggdes av plaströr och nipplar i mässing från Jula. Pumpen köptes begagnat eller från akvariebutik, Eheim 1260 eller så körde jag med. Den fungerar fortfarande och har sedan 15 år tillbaka suttit i akvarium.
Vattenblock! Det som var roligast av allt att fixa. Låna fräsmaskiner, leta överblivna kopparbitar som man kunde få till materialpris. Så hiskeligt dyrt behöver det inte bli och gillar du att pyssla finns det inget bättre än att ha bygga lösningar för hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Den ny generationen vill ha färdiga produkter. De är inga "makers"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

@ebert Lycka till att passivt kyla 2st överklockade 290 och en överklockad 4790k. Tar säkert dubbelt så mycket plats i beslag än vattenkylt dito.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skapar ett problem (som inte finns för 99,99% av alla användare) för att din lösning ska passa.
Dvs du gör det vanliga.. du har en lösning du är kär i och konstruerar ett problem som ska passa lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Ebert: Smaken är som baken.
Man kan med svalare temperaturer dra ur några frames till. Ställa inställningarna ett snäpp högre i spelet, få en bättre upplevelse!

Eller i brist av plats, där många inte kan ha datorn i annat rum, kan den ena sitta vid datorn, medans den andra tittar på TV (Vardagsrum alternativet) eller sova. (Sovrums alternativet)

EDIT:
Ett annat cenario där costumloop har en naturlig plats, är när man bygger trångt, eller SLI där ena kortet knappast kan få optimal kylning med ett andra grafikkort 5mm från fläktens intag.

Några frames till... få en bättre upplevelse.. eventuella skillnader i frams å så försvinade små så det finns ingen som helst möjlighet att upptäcka dom utan mätning.

I övrig så går du bakvägen... du har en lösning.. en lösning du gillar.. och så konstruerar du några påhittade fall där du tror lösningen fungerar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

@Ebert: Hur sjutton har du byggt om det är din erfarenhet av vattenkylning, kört på någon budget lösning?
då kan jag köpa ditt resonemang
Men en välplanerad custom loop är garanterat väldigt mycket tystare och svalare. (bara tex gpu låter väldigt mycket vid tung load med original kylare)

Hur många BRA luftkylda system finns där ute att jämföra med ... där man lagt ner 10 tusen på att förbättra kylningen UTAN att blanda in vatten.. Inte många. I dagsläget finns väldigt få BRA lådor för lufkylning. Helt enkelt för vad som säljer är lådor med plats för radiatorer. Men det gör dom mindre bra till med enbart fläktar. Nej jag ser ingen som helst faktiskt fördel med vatten kylare. Någon grad lägre temp.. jag sitter liksom inte och stirrar på en tempmätare, jag tittar på skärmen. Varken GBU elle CPU behöver kylningen av tekniska skäl så det handlar ju bara om egeo och tempmätar gloende. Tystare.. då har men ett föga genomtänkt luftkylt system att jämföra med.
Monterar man vattenkyling för det är kul och en hobby.. kul om man finner nöje i det.. En fantastisk hobby på så sätt..
Men kom inte dragande på påhittade tekniska skäl.. Se det som det är, en ego post och tempmätar gloende.

Permalänk
Avstängd

@Turbonisse:
Imponerande mycket intresse för att bygga ett dylikt system bara för att..
Själv blir jag spyfärdig av att se eländet. Stor ful låda, en jäkla massa plats och slangar runt halva rummet.
Ser så ... ålderdomligt ut så man tror man är på pensionersboende där någon dement gamling som varit rörmokare hamnat i psykos och gett sig på datorn.. Men har man utbyte av det så.. själv går jag omvägar ofta när jag ser dylikt för satt slippa höra svamlet från ägaren om vad bra det är.. Om man kan hålla sig till att det är en hobby, att det är kul, att det är ett intresse.. ja så länge kan man stå ut att lyssna och fascineras av individen.. men när dravlet kommer om vad bra det är ... gudars vad dumt och vilket självbedrägeri..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

Du skapar ett problem (som inte finns för 99,99% av alla användare) för att din lösning ska passa.
Dvs du gör det vanliga.. du har en lösning du är kär i och konstruerar ett problem som ska passa lösning.

Skrivet av Ebert:

Några frames till... få en bättre upplevelse.. eventuella skillnader i frams å så försvinade små så det finns ingen som helst möjlighet att upptäcka dom utan mätning.

I övrig så går du bakvägen... du har en lösning.. en lösning du gillar.. och så konstruerar du några påhittade fall där du tror lösningen fungerar..

Ja du har sagt det ett par gånger nu! Vi kan väl vända på retoriken?
- Du har bestämt dig att vattenkylning inte är för dig och nu går du hårt åt alla som tycker vattenkylning är kul.
Det finns ingen här inne som kommer kunna vända din åsikt åt andra hållet. Jag tänker inte ens försöka.

En fråga, om du har två grafikkort som alstrar ca 300W/st i värme, 5mm från varandra, hur kyler du dem effektivast?
Jag vet vad din lösning är. Ta bort ena kortet och låt den andra värmethrotla, problemet löst!
Men om man nu har behov av att använda två, hur kyler man?

Nu skall du veta att detta inte är ett påhittat cenario. Själv kör jag bara ett grafikkort och har gott om plats i chassit, men det finns folk som behöver köra två kort, och jag menar inte för gaming, eller mining.
Jag erkänner, jag vatten kyler för att det är kul. Men det finns folk som faktiskt behöver köra SLI, då blir det genast lite jobbigare att få bort värmen.
Vattenkylning handlar inte bara om att kyla komponenter, det handlar ännu mer om var man gör av värmen. Att sätta en stor fläkt att blåsa på en komponent är effektivt bara så länge som luften man blåser på den är sval. Om man har många watt värme att kyla ner, handlar det lika mycket om att få bort värmen ur chassit, som att kyla komponenten i sig själv.

Jag tror jag bryter här, för du har hittat en lösning du gillar och du verkar inte acceptera att det finns andra cenarior som kräver en annan lösning.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Trunk:

konverterade till vattenkylning för ca 2.5 år sen då jag tyckte det såg intressant ut och kände att jag måste testat iallafall
sagt och gjort började man kolla videos och en massa ''how to videos'' och börja fixa ihop en lista med saker som behövdes
och tror att allt som alt kostade 8-9k

ekonomiskt är det inte försvarbart men är lite som med alla hobbies där intresset tillåter det att kosta
ångrar mig gör jag inte men kan hålla med att underhållet är lite mer avancerat mot ifall man kört på luft
men är skönt med ett tyst system

hjälpte en polare att konvertera med begränsad budget å då tror ja vi landa på 3-4k för allt som allt där 50% va nytt å 50% va begagnat
så går att fixa billigare om man vet vad man ska leta efter

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Har aldrig ångrat min vattenloop. Se det som en längre investering. Jag köpte min 2003/2004 och använder fortfarande samma pump, slang, radiator och reservoar. Vattenblocken behöver heller inte bytas vid varje uppgradering (undantaget GPU)...

Har du lite skralt med pengar så är ju ghetto-vattenloop ett acceptabelt alternativ.

https://www.sweclockers.com/galleri/13243-ghetto-vattenkylnin...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Master of Overkill

Skulle aldrig ångra någonsin, har en luftburk brevid mig nu och låter som jävla ångvält vs min VK dator.

Så fort hög belastning så RIP på med hörlurar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Administrativ avgift

@Trunk: Köpte resterna av @timpelay bygge och det var bara skaffa block till cpu + båda grafikkorten, så vart relativt billigt. Är 100% nöjd med min vattenkylning , tyst , snyggt och inte allt för kostsamt

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Ebert: jag har byggt både och väldigt många gånger, säger det igen luft har ingen chans mot ett bra system med vatten. jag använder vatten av anledning jag vill överklocka men inte höra datorn samtidigt som jag vill ha en sval dator dessa 3 saker var helt omöjligt att uppnå samtidigt oavsett vilken kylare/antal fläktar som sattes. Om du nu på något magiskt sätt lyckats med detta får du väldigt gärna säga vilka kylare och fläktar som man skulle använda för tex mitt system

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Med jämna mellanrum får jag ett sug att snickra ihop vattenkylning till CPU+GPU och det brukar sluta med att jag lite snabbt slänger ihop en varukorg på ekwb. Sen ser jag slutsumman och går gråtandes till sängs med frågan varför i helvete jag jobbar inom vården.

Det här är bokstavligen mitt liv, eller iaf att jag jobbar inom vården och inte har råd till det jag vill köpa...

Köpte EKs 360 RGB-kit för ungefär en månad sen, och pga jobb, tjej och annat har jag inte hunnit bygga ihop allt. Är ny på custom vattenkylning så det hjälper ju inte heller.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Kul att tråden genererar lite diskussion, uppskattar alla svar som trillar in.

Jag har lagt upp en köpesannons för delar till vattenkylning, ni kan ju ta en titt ifall ni har lite saker liggandes: https://www.sweclockers.com/marknad/166961-soker-delar-till-e...

Skrivet av Turbonisse:

text m.m.

Ska bygga en ny skrivbordshörna där datorn står och jag har faktiskt lekt lite med tanken att ha en liknande kyllösning utanför lådan. Men i ärlighetens namn är det nog lite väl mycket för mig. Åtminstone till en början. Om jag får tummen ur någon gång så tänker jag bygga ett bord med datorn inbyggd och då kanske det blir något liknande.

Skrivet av Opatagio:

Behöver det verkligen bli så dyrt? När jag körde vatten för ca 17-18 år sedan så gick man till skroten och köpte en radiator från en Golf eller Micra. Tanken byggdes av plaströr och nipplar i mässing från Jula. Pumpen köptes begagnat eller från akvariebutik, Eheim 1260 eller så körde jag med. Den fungerar fortfarande och har sedan 15 år tillbaka suttit i akvarium.
Vattenblock! Det som var roligast av allt att fixa. Låna fräsmaskiner, leta överblivna kopparbitar som man kunde få till materialpris. Så hiskeligt dyrt behöver det inte bli och gillar du att pyssla finns det inget bättre än att ha bygga lösningar för hand.

Nja, mjo... Frågan är hur mycket billigare det blir jämfört med att köpa "riktiga" komponenter begagnat. Säkert en märkbar summa men även om jag är på en budget så betalar jag gärna lite premium för att slippa den typen av komponentjagande samt att det känns lugnare att veta att man t.ex. har en pump som är väl beprövad med gott om recensioner från datorfolk. Sen har man har ju hört historier om slangar från biltema som släpper partiklar efter något år m.m.

Vissa saker kan jag dock tänka mig att köpa från andra ställen. När jag var inne på Jula senast tittade jag lite efter fittings (=nipplar?) men då visste jag inte riktigt vad jag letade efter så jag blev mindre klok efter besöket än innan. Får väl göra ett nytt försök nu när jag har lite mer kött på benen.

Sen är det den där detaljen att jag är lite bekväm av mig också, betalar hellre ett par hundralappar extra för ett block av god kvalitet istället för att behöva lära mig hur man bäst designar ett block samt leta rätt på material och maskiner. Men jag förstår absolut charmen att göra allt från scratch och jag gillar när andra gör det. Även om jag har lite svårt för Youtube-Linus och co. så är några av deras scrapyard wars väldigt underhållande.

Skrivet av Spidey:

@Opatagio: Den ny generationen vill ha färdiga produkter. De är inga "makers"

Nu talar du förstås ganska allmänt men jag tänker ändå ta det väldigt personligt. Även om jag är ganska ung så kan jag inte minnas när jag senast blev kallad den nya/yngre generationen. Bättre än att få visa leg på bolaget! (Som jag inte heller kan minnas när jag fick göra senast.)

Men men... Det finns nog många anledningar till att folk var mer DYI förr (om det ens stämmer) som inte bara beror på lathet. Dels finns det fler produkter nu att köpa direkt från butik och jag antar att de också är billigare. Det plus att den genomsnittliga nörden säkert har det bättre ställt idag gör att de gärna betalar lite extra för att slippa meck.

Skrivet av Ebert:

Hur många BRA luftkylda system finns där ute att jämföra med ... där man lagt ner 10 tusen på att förbättra kylningen UTAN att blanda in vatten.. Inte många. I dagsläget finns väldigt få BRA lådor för lufkylning.

Om du har några på lager så får du gärna länka till påkostade/genomtänka luftkylsystem. Jag misstror dig inte utan jag är bara nyfiken på hur ett sådant skiljer mot vanliga luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

Du skapar ett problem (som inte finns för 99,99% av alla användare) för att din lösning ska passa.
Dvs du gör det vanliga.. du har en lösning du är kär i och konstruerar ett problem som ska passa lösning.

Du har lite förutfattade meningar om folk som vattenkyler sin PC. Någon som sårat dig och tyckt om vattenkylning?

Problemet kom i mitt fall före lösningen (vattenkylningen). Ett ensamt 290 med referenskylare ligger på 95*c load och därefter throttlar det ner. Jag insåg problemet med värmen och köpte sen vattenkylningen. Vem är du att säga emot det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

@Trunk:
Ena delen är ju såklart ljudnivå och prestanda - spela hyfsat tyst och veta att grafikkortet man köpt faktiskt når den klockfrekvensen man betalat för och till och med kan överklocka lite. Den andra är byggandet, pillandet, grejandet (och köpandet men en vill ju inte erkänna att en får en kick av att köpa nya prylar) och jag är fan grymt sugen. Jag vill anse att jag har resurserna att spendera men det tar ändå emot för jag har redan fruktansvärt bra prestanda på vattenkylning på budget.

Kör en halvgammal coolermaster 240 AIO med Noctuas NF-A12x25 på en Ryzen 5 1600X @4.0 Ghz och landar på 55 grader efter en stunds spelande. Fläktarna kan höras när dom närmar sig 900 rpm för att hålla det hela i schack men det är knappt något alls.

För att hantera mitt EVGA 1080ti SC2 har jag slängt på en NZXT Kraken G10 (beggad såklart) med en Corsair H75 AIO, även där med Noctuas NF-A12x25 för tyst drift och en Noctua 92mm för att kyla VRM/minnen då kortet är helt naket. Fick komplettera med några roliga fläktkontrolleradaptrar för grafikkortets fläktkontakter så grafikkortet får styra fläkten på AIO och fläkten till VRM/minne. Har överklockat rätt ordentligt på både minnen och GPU och landar på 62 grader GPU och 80 på VRM/minnen.

Det här ser ut som stryk - på riktigt. Men satan vad jag är nöjd...
Spelar med högtalare och låg volym för jag behöver kunna höra om ungarna vaknar. Förut hade jag inte kunnat höra dom enbart p.g.a. grafikkortsfläktarna. Nu är datorn tyst. Helt jävla tyst.

Chassit är ett FD Define C med fler Noctuafläktar i fronten.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

@Turbonisse:
Imponerande mycket intresse för att bygga ett dylikt system bara för att..
Själv blir jag spyfärdig av att se eländet. Stor ful låda, en jäkla massa plats och slangar runt halva rummet.
Ser så ... ålderdomligt ut så man tror man är på pensionersboende där någon dement gamling som varit rörmokare hamnat i psykos och gett sig på datorn.. Men har man utbyte av det så.. själv går jag omvägar ofta när jag ser dylikt för satt slippa höra svamlet från ägaren om vad bra det är.. Om man kan hålla sig till att det är en hobby, att det är kul, att det är ett intresse.. ja så länge kan man stå ut att lyssna och fascineras av individen.. men när dravlet kommer om vad bra det är ... gudars vad dumt och vilket självbedrägeri..

Jag vet inte riktigt var din gräns för spyfärdig går? Du verkar vara lite känslig?
Jag ser inte en enda slang, över huvud taget? Inga slangar som hänger, inga kablar som hänger, pga lag på trådlösa prylar, så JA det går två sladdar i bild, till mus och tangentbord. Idag bortrationaliserat till en kabel till T-bordet, och musen ansluten till T-bordet.
Men så är det ju för avstängda troll!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Ingen rolig tråd. Har precis plockat ihop ett kit för 5K. Kylaren kommer dock den 17/4 så allt ligger i varukorgen t.v.

Jag skulle snarare vilja ha tips. Något speciellt man ska tänka på vid soft tubing? Räcker det att dra allt med handkraft? Kommer nog fega och köra med urtagen GPU första dagarna då jag har pump/res sittandes ovanför och hittade inget kylmedel hos Inet som ej leder ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att dom flesta kör med det för att det låter lite tuffare att säga att man har en fet vattenkylning i datorn xD

Rent praktiskt skulle jag aldrig se poängen då ett välvalt chassi och vettiga fläktar och inställningar fortfarande matchar dom flesta vattenkylda setups! (dock är jag ingen extrem överklockare eller så)

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Min uppfattning är att dom flesta kör med det för att det låter lite tuffare att säga att man har en fet vattenkylning i datorn xD

Rent praktiskt skulle jag aldrig se poängen då ett välvalt chassi och vettiga fläktar och inställningar fortfarande matchar dom flesta vattenkylda setups! (dock är jag ingen extrem överklockare eller så)

Möjligen AIO. Custom loops klår nog samtliga luftkyldare. Ska återkomma när jag bytt. Nytt chassi sänkte 12 grader. Efter ökad clock ligger tempen nu på 86 grader. Jag hoppas på att sänka minst 12 till iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

den ultimata kyllösningen är att ta en radiator och pump och montera den i ett annat rum.
dra sedan bara in två slangar med quick disconnects till datorn.
du får effektivt bort all värme både ifrån dig själv och datorn samtidigt
som du inte hör det minsta lila oväsen!

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ingen rolig tråd. Har precis plockat ihop ett kit för 5K. Kylaren kommer dock den 17/4 så allt ligger i varukorgen t.v.

Jag skulle snarare vilja ha tips. Något speciellt man ska tänka på vid soft tubing? Räcker det att dra allt med handkraft? Kommer nog fega och köra med urtagen GPU första dagarna då jag har pump/res sittandes ovanför och hittade inget kylmedel hos Inet som ej leder ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp batterivatten på närmsta mack. Batterivatten är destillerat, alltså leder ingen ström.

Har börjat göra om min loop lite.. Eller allt egentligen. Och jag har minst sagt ett jäkla problem att få till loopen, men tror jag lyckats komma på hur jag vill ha allt.

(ursäkta röran)
En till radiator i toppen, pumpen ska sitta där till höger, ska bara tillverka ett eget mount for den. Reservoaren hamnar till vänster, man kan se hållaren på bilden.

Loopen blir såhär är tanken:
Reservoar bort till pumpen på höger sida som går ner med en 90° mot radiatorn i botten, som sedan leder tillbaka till grafikkortet underifrån, som leder upp till processorn som sedan går vidare upp till radiatorn i toppen(kopplingen längst in) som sedan går ner till reservoaren igen.

Jag har beställt lite grejer nu från Aquatuning som förhoppningsvis kommer till imorgon.
Kommer dra alla rör med Alupex. Tanken var först kopparrör men tyvärr finns bara 15mm rör och kopplingarna är 16. Alupex finns i 16mm och silverfärgade så det i alla fall ser ut som kromade kopparrör.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Ok. Jag har pump och res. i samma enhet och kommer ej kyla GPU. Kommer köra front radiator med anslutningar i toppen.

Hur fyller och luftar du? Kollar man på jaytwocents fyller han bara på res. och startar datorn. När behållaren är tom slår han av den och upprepar tills systemet är fyllt. Sen kör han stress och släpper en av täcklocken i kylaren tills det bara kommer vatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS