Dator startar inte - ingen signal till skärm Gigabyte + GTX1060

Permalänk
Medlem

Dator startar inte - ingen signal till skärm Gigabyte + GTX1060

Hej,

Idag när man skulle boota datorn efter jobbet blev det svart skärm. Jag behöver hjälp att felsöka i det här läget, då jag inte riktigt förstår hur jag ska ta nästa steg.

Datorn är runt 2 år gammal med följande delar:

AMD Ryzen 5 1600X 3,6GHz Socket AM4 (2300 kr) Be Quiet! Pure Rock (350 kr) Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 2x8GB (CMK16GX4M2A2400C14) (2000 kr) MSI GeForce GTX 1060 Dual Fans OC V1 HDMI DP 6GB (3000 kr) Intel 540 120GB (850 kr) Samsung 960 EVO 250GB (1300 kr) Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 (850 kr) AOC Q2775PQU 3600 kr

Symtom

  • När man trycker på startknappen så lyser datorn upp, alla fläktar går igång

  • Keyboard och mus får el en kort stund (via USB) sen släcks dem båda

  • Skärmen är helt svart

Detta har jag prövat, utan att ens fått en signal till skärmen

  • Reset av CMOS

  • Startat utan grafikkort (och använt HDMI-porten på moderkortet)

  • Startat utan hårddiskar

  • Startat utan RAM-minne

Några förslag på vad jag borde testa? Några idéer om vad som kan vara fel?

Permalänk
Inaktiv

Du har listat allt inkl cpufläkt UTOM PSU vad jag kan se. Kan det vara boven kanske?
Antar att det kan vara moderkortet som lagt av, GPUn kan vi utesluta efter kontrollen du redan gjort. MÅNGA år sedan den enda gång jag råkade ut för dött moderkort men då var det stendött och började inte ens starta.
Det är bökigt att testa med nytt PSU om du har ett annat liggande men kan vara värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon307719:

Du har listat allt inkl cpufläkt UTOM PSU vad jag kan se. Kan det vara boven kanske?
Antar att det kan vara moderkortet som lagt av, GPUn kan vi utesluta efter kontrollen du redan gjort. MÅNGA år sedan den enda gång jag råkade ut för dött moderkort men då var det stendött och började inte ens starta.
Det är bökigt att testa med nytt PSU om du har ett annat liggande men kan vara värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Jag lutar också åt antingen defekt psu eller defekt moderkort 🤔. Nån som vet hur jag kan testa det ena eller andra?

Permalänk
Medlem

Löst
Det var ett defekt moderkort som låg bakom. Jag prövade med ett EVGA 650W nätaggregat och fick exakt samma symptom som innan. Det fick mig att misstänka moderkort.

Webhallen felsökte moderkortet från Gigabyte och bekräftade fel.

Symptomen var exakt: 1. dator bootar fläktar går igång. 2. USB-devices (keyboard osv) får el 5 sekunder 3. USB-devices tappar el men flätkar fortsätter köra . Under hela processen syns ej bild eller bios.

Så om ni får liknande problem är det troligen moderkort.