Permalänk

Nytt bygge misslyckas att starta

Jag har precis byggt ihop en dator, i huvudsak av begagnade delar. Nu när jag försöker få igång den så startar den, alla fläktar snurrar och LED lyser som de ska. Dock går det bara någon sekund innan datorn stänger av sig, och sedan försöker den att boota igen. Varje gång går det bara kanske 2 sekunder innan den slår av igen. Har byggt någon dator tidigare, så har ändå en del koll på vad som går att göra åt det, men allt jag har provat är lönlöst. Här kommer spec och vad jag har försökt tidigare, tacksam för all hjälp!

Chassi: NZXT H440 (beg)
Moderkort: Gigabyte GA-Z270P-D3 ATX LGA1151 (nytt)
GPU: Sapphire radeon R9 270X 2GB Dual-x (Beg)
CPU: i5-6500 (nytt)
CPU fan: Coolermaster (beg, men funktionstestad innan)
RAM: Corsair - Vengeance LPX 8GB DDR4 2666 mhz (nytt)
Nätaggregat: EVGA - SuperNOVA G3 750W 80+ GOLD (beg)
Hårddisk: Har en Samsung 850 EVO 120GB M.2 - 2280, men vill starta med en gammal HDD med windows så jag kan flytta. Den funkar senast jag använde den i en annan dator. Har även samma problem när jag kör bara SSD utan HDD:n. Problemet låter ändå inte som ett fel med hårdisk (eller?).

Jag har provat följande:
1. Ta ut och sätta in ram, även i annan slot.
2. Reset:a CMOS
3. Provat med annan fläkt
4. Provat med annat grafikkort
5. Provat med tom SSD
6. Dragit ur och återkopplat alla (jävla) sladdar från Nätagg och moderkort.
7. Provat enbart med 1 stick ram, CPU, GPU och hårddisk.

Tacksam för alla tips jag kan få (eller om det finns en redan existerande tråd, har inte hittat något här än)!

Permalänk
Medlem

kollat så du inte satt fel kabel i CPU? vissa agg har speciella kablar som ska sitta i CPU 8-pin, men som även passar i grafikkortet... ( om det är ett modulärt agg dvs ) kan ju vara värt att kika på iaf

kör du med DP? prova starta med den urkopplad.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat återanvända någon modulär kabel från annat nätagg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@matteengel:

testa starta utan HDD/SSD ?
vet att jag haft liknande problem med en dålig Sata kabel

testat med bild från moderkortet utan GPU?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Så ingen bild alls? Låter som ett trasigt nätaggregat. För även när de är sönder så orkar de skicka ut tillräckligt med ström för att fläktar o led ska starta en stund.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Testa att köra igång utan RAM alls. Datorn borde starta, låta lite från högtalaren om du har en sån på moderkortet, men den kommer inte komma in i BIOS, och inte ge någon bild. Ingen data skrivs eller läs.

Om den fortfarande inte startar så borde det vara strömförsörjningen som inte fungerar.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad Farthinder sade låter relevant att kontrollera.

Jag hade likartade problem när jag byggde ihop min nuvarande dator. Jag vet egentligen inte riktigt vad som var hönan eller ägget men jag hade problem med moderkort eller CPU.

Antingen så fick jag en defekt CPU (begagnad) vilken brände moderkortet eller så var det moderkortet som var defekt och skadade CPU:n.. Jag var i alla fall tvungen att byta båda men innan jag klurat ut var felet satt hann jag bränna ytterligare ett moderkort. Fick alltså köpa ett tredje moderkort samt vänta in en ny CPU från RMA innan jag fick det att funka.

Ett tips jag fick var annars att plocka ur allting ur chassit och försöka starta datorn med minsta möjliga antal komponenter för att utesluta kortslutningar etc. Jag ställde moderkortet på antistatpåsen på golvet och kopplade endast in CPU och ström från PSU (kanske behövde man även ha en ramsticka i?).

Edit. Från övriga svar tolkar jag det som att man inte borde behöva ram för att starta datorn och hålla den levande.

Permalänk

Tack alla för grymma svar!

1. Det är GPU-kablar i GPU (står VGA på dem, 2 stycken 6pin)
2. Både CPU och Moderkort var nya i förpackning, så hoppas verkligen inte att det är någon av dem, har inte pengar nu att köpa båda nytt så ska försöka utgå ifrån att de funkar.
3. Har inte provat att starta helt utan ram eller hårddisk, det får bli nästa experiment att göra då! Trodde inte att datorn kunde boota utan Ram, men smart att man då kan se om nätagget är paj. Nätagg är beg, så ska också prova med ett annat agg.
4. Har inte provat att plocka ut allt ur datorn, men har kollat alla distanser, och kopplat ur allt förutom CPU, ram och hårddisk. Det var samma problem.

Ytterliggare förklaring, den hinner alltså inte få någon bild, alla fläktar hinner precis komma igång innan den stängs av, så tror inte att jag hade hunnit se om det kom bild.

Troligast låter nu som strömförsörjning, jag återkommer efter fler experiment, om ni har andra idéer så skriv gärna!

Permalänk
Skrivet av matteengel:

Tack alla för grymma svar!

1. Det är GPU-kablar i GPU (står VGA på dem, 2 stycken 6pin)
2. Både CPU och Moderkort var nya i förpackning, så hoppas verkligen inte att det är någon av dem, har inte pengar nu att köpa båda nytt så ska försöka utgå ifrån att de funkar.
3. Har inte provat att starta helt utan ram eller hårddisk, det får bli nästa experiment att göra då! Trodde inte att datorn kunde boota utan Ram, men smart att man då kan se om nätagget är paj. Nätagg är beg, så ska också prova med ett annat agg.
4. Har inte provat att plocka ut allt ur datorn, men har kollat alla distanser, och kopplat ur allt förutom CPU, ram och hårddisk. Det var samma problem.

Ytterliggare förklaring, den hinner alltså inte få någon bild, alla fläktar hinner precis komma igång innan den stängs av, så tror inte att jag hade hunnit se om det kom bild.

Troligast låter nu som strömförsörjning, jag återkommer efter fler experiment, om ni har andra idéer så skriv gärna!

De låter exakt som ett defekt nätaggregat tyvärr testa med något annat

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@matteengel: låter onekligen som det, drog mig till minnes att jag hade ett liknande problem. Det som var felet för mig ( inte min dator dock ) var att det var en eftermarknads DP kabel som strula till det! ( då den skickade 5v tillbaka till grafikkortet via signalen i DP kabeln :/ ) Happy hunting!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man ibland läre uppdatera UEFI (BIOS) för att få Z270 kort att lira med skylake (gen6) processorer?

Permalänk
Inaktiv

Tryck ned ramminena ordentligt om det inte är gjort 😊

Permalänk
Medlem

Kontrollerat så att moderkortet ligger korrekt mot alla distanser?

Permalänk
Medlem

Varför låter det mer som ett PSU-fel än ett RAM-fel? Fel på RAM kan visa sig på exakt detta sätt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Det är det man får för att man hugger till på ett chassi + 750W modulärt guld agg, för 500kr tillsammans... Återkommer om det skulle sluta så, kan det ha skadat resten av datorn på något vis om det skulle vara nätagget? antagligen inte gissar jag, då för lite ström sällan gör någon skada, men jag vet ju inte!

@farthinder tack för hjälpen än så länge, Nätagg är ju just en sån sak som inte riktigt går att felsöka sig till (annat än att utesluta allt annat)

@MaxDS Om det skulle vara så får du väldigt gärna återkomma!

Permalänk
Medlem

@matteengel
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z270P-D3-rev-10#suppo...

Du verkar inte behöva uppdatera bios iallafall, din CPU supportas på F1 versionen.

Tror mer det var 170 styrkretsen som behövde nytt bios för att kunna köra 7 generationen.

Permalänk
Medlem

@matteengel: finns ju power supply testers, men dem är ju säkert inte gratis, själv hade jag turen att min bror hade köpt en så jag kunde testa mitt förra... och ja, då är det svårt att avstå en sån deal

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Testpilot
Skrivet av frong:

Varför låter det mer som ett PSU-fel än ett RAM-fel? Fel på RAM kan visa sig på exakt detta sätt.

Även böjda stift i processor-sockeln kan ge det beteendet så jag förstår inte heller varför man snabbt skulle kunna lokalisera problemet till nätagget.

Processorn och moderkortet har inbyggd stöd för grafik så grafikkortet behövs inte för att få igång datorn, ännu en felkälla du eventuellt kan utesluta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@matteengel: Om du provkör moderkortet utanför chassi med minimalt antal komponenter för att felsöka, lägg moderkortet på en tjock papperskartong-bit eller något annat material som inte leder ström.

Lägg det absolut inte på något som kan kortsluta baksidan av moderkortet, som en antistatpåsen eller bänkskiva i plåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lägg det absolut inte på något som kan kortsluta baksidan av moderkortet, som en antistatpåsen eller bänkskiva i plåt.

En antistatpåse är ett ypperligt underlag för sånt här. Påsen har så hög impedans att du inte kommer att kortsluta något.
Det har samma effekt som att lägga elektronik på en ESD-matta.

Bänkskivan i plåt avråder jag däremot starkt från

Permalänk

Uppdatering på denna gamla tråd

Hej alla, tack för grymma svar. Plockar upp detta bygge igen nu, då jag inte hade tid eller pengar att hålla på med för tillfället.

Jag känner nu att jag egentligen har provat utan alla delar som går att skippa. Har provat att starta (med exakt samma effekt) utan:
Ram
Hårddisk
Grafikkort

Har också:
Plockat ut i princip varje del var för sig, stoppad tillbaks, kollat kablar osv.

Känner att det enda som jag inte testat utan är PCU, då det inte hade varit mycket till test, så nu blir det till att köpa ett nytt och prova det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteengel:

Hej alla, tack för grymma svar. Plockar upp detta bygge igen nu, då jag inte hade tid eller pengar att hålla på med för tillfället.

Jag känner nu att jag egentligen har provat utan alla delar som går att skippa. Har provat att starta (med exakt samma effekt) utan:
Ram
Hårddisk
Grafikkort

Har också:
Plockat ut i princip varje del var för sig, stoppad tillbaks, kollat kablar osv.

Känner att det enda som jag inte testat utan är PCU, då det inte hade varit mycket till test, så nu blir det till att köpa ett nytt och prova det!

Vet inte om jag missförstod dig men så länge som du ser/hör på fläktar osv att felet är kvar behöver du 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Viktigt att du tar bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, chassifläktar, fläktkontroller, ALLA kablar till diskar/DVD, ALLA diskar/DVD mm. Dom och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Samma sak gäller alla kablar som går från chassit till moderkortet som du också ska ta bort. Power Sw som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power Sw var trasig, glapp, satt på fel plats mm.

Grafikkortet hoppas jag att du tog bort HELT. Vissa trodde att det räckte att bara ta bort strömkablarna som bra grafikkort behöver och då kan den fortsätta orsaka fel.

Minnen och platsen den satt på kan orsaka fel. Testa 1 i taget i alla platser. Upprepa med nästa minnen tills du gått igenom alla innan du eventuellt testar med flera samtidigt. Det har varierar mellan olika generationer om det behövt minnen. Tex var det ett tag som ett fungerande minne behövde sitta på en viss plats för att datorn skulle starta eller få bild.

Nollställ bios (CMOS) medan strömkabeln är utdragen. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. När något (tex trasig mus) orsakade såna här fel behövde vissa ta bort den OCH nollställa efteråt innan datorn startade normalt igen.

Det är allt jag kommer på som man kan göra gratis innan man lånar/köper ett nätagg att testa med.

Permalänk
Inaktiv

Kan som tidigare nämnt vara böjda pins på moderkortet, har du tagit ur CPU och kollat?

Permalänk

Tack!!

Skrivet av panpo98:

Vet inte om jag missförstod dig men så länge som du ser/hör på fläktar osv att felet är kvar behöver du 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Viktigt att du tar bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, chassifläktar, fläktkontroller, ALLA kablar till diskar/DVD, ALLA diskar/DVD mm. Dom och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Samma sak gäller alla kablar som går från chassit till moderkortet som du också ska ta bort. Power Sw som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power Sw var trasig, glapp, satt på fel plats mm.

Grafikkortet hoppas jag att du tog bort HELT. Vissa trodde att det räckte att bara ta bort strömkablarna som bra grafikkort behöver och då kan den fortsätta orsaka fel.

Minnen och platsen den satt på kan orsaka fel. Testa 1 i taget i alla platser. Upprepa med nästa minnen tills du gått igenom alla innan du eventuellt testar med flera samtidigt. Det har varierar mellan olika generationer om det behövt minnen. Tex var det ett tag som ett fungerande minne behövde sitta på en viss plats för att datorn skulle starta eller få bild.

Nollställ bios (CMOS) medan strömkabeln är utdragen. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. När något (tex trasig mus) orsakade såna här fel behövde vissa ta bort den OCH nollställa efteråt innan datorn startade normalt igen.

Det är allt jag kommer på som man kan göra gratis innan man lånar/köper ett nätagg att testa med.

Tack för sjukt bra svar, så otroligt hjälpsamt! Kan rapportera att den nya pcu:n orsakade samma fel, fick dock köpa till ett bra pris av en vän, så kan bara sälja den vidare utan förlust! Har provat cmos, har absolut dragit ur hela grafikkortet, har provat alla variationer av ramminnet, inklusive helt utan! Jag ska nu köra en till omgång av att testa moderkortet utanför chasi, utan någonting annat än de saker du listadr, men kan inte annat än att anta att moderkort, cpu, cpu-fläkt eller ram är kaputt, trots att de alla var ny-köpta från butik!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vet inte om jag missförstod dig men så länge som du ser/hör på fläktar osv att felet är kvar behöver du 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Viktigt att du tar bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, chassifläktar, fläktkontroller, ALLA kablar till diskar/DVD, ALLA diskar/DVD mm. Dom och porten de kopplats till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Samma sak gäller alla kablar som går från chassit till moderkortet som du också ska ta bort. Power Sw som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power Sw var trasig, glapp, satt på fel plats mm.

Grafikkortet hoppas jag att du tog bort HELT. Vissa trodde att det räckte att bara ta bort strömkablarna som bra grafikkort behöver och då kan den fortsätta orsaka fel.

Minnen och platsen den satt på kan orsaka fel. Testa 1 i taget i alla platser. Upprepa med nästa minnen tills du gått igenom alla innan du eventuellt testar med flera samtidigt. Det har varierar mellan olika generationer om det behövt minnen. Tex var det ett tag som ett fungerande minne behövde sitta på en viss plats för att datorn skulle starta eller få bild.

Nollställ bios (CMOS) medan strömkabeln är utdragen. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. När något (tex trasig mus) orsakade såna här fel behövde vissa ta bort den OCH nollställa efteråt innan datorn startade normalt igen.

Det är allt jag kommer på som man kan göra gratis innan man lånar/köper ett nätagg att testa med.

Skrivet av anon239600:

Kan som tidigare nämnt vara böjda pins på moderkortet, har du tagit ur CPU och kollat?

Har nu kört lite extra felsökningar. Har provat att starta med enbart moderkort, cpu + fläkt och Ram, alla kablar utdragna förutom kabel till moderkort och CPU. Felet uppstår precis på samma sätt som tidigare. Felet är alltså att den startar igång, cpu fläkt snurrar och moderkortet lyser upp. Detta håller dock bara i någon sekund innan allt slocknar. Efter det är det som att datorn försöker starta igen men misslyckas, så den tänder igång och slocknar med någon sekund mellan varje. Jag har öppnat CPU, ser inga böjda pins och inga märken på cpu heller. Har provat med en ny fläkt, men då fläkten faktiskt drar igång är jag tveksam till att den är problemet. Även att starta datorn HELT utan ram uppvisar samma problem. Jag gissar alltså att det är CPU eller moderkort, för jag vet inte vad annars det kan vara?? Hur kan jag avgöra detta?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteengel:

Har nu kört lite extra felsökningar. Har provat att starta med enbart moderkort, cpu + fläkt och Ram, alla kablar utdragna förutom kabel till moderkort och CPU. Felet uppstår precis på samma sätt som tidigare. Felet är alltså att den startar igång, cpu fläkt snurrar och moderkortet lyser upp. Detta håller dock bara i någon sekund innan allt slocknar. Efter det är det som att datorn försöker starta igen men misslyckas, så den tänder igång och slocknar med någon sekund mellan varje. Jag har öppnat CPU, ser inga böjda pins och inga märken på cpu heller. Har provat med en ny fläkt, men då fläkten faktiskt drar igång är jag tveksam till att den är problemet. Även att starta datorn HELT utan ram uppvisar samma problem. Jag gissar alltså att det är CPU eller moderkort, för jag vet inte vad annars det kan vara?? Hur kan jag avgöra detta?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Då hade jag försökt testa med en anna RAM sticka, helst en som finns listad hos moderkortstillverkaren som kompatibel.

Om burken beteer sig likadant med och utan RAM låter det ju som att den inte detekterar nåt RAM?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Skrivet av RetarDeD:

Då hade jag försökt testa med en anna RAM sticka, helst en som finns listad hos moderkortstillverkaren som kompatibel.

Om burken beteer sig likadant med och utan RAM låter det ju som att den inte detekterar nåt RAM?

Joo sant, men det kan också helt enkelt betyda att den inte orsakar felet, att det redan är problem med CPU:n till exempel. Hur beter sig en dator som startar utan CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteengel:

Joo sant, men det kan också helt enkelt betyda att den inte orsakar felet, att det redan är problem med CPU:n till exempel. Hur beter sig en dator som startar utan CPU?

Absolut.
Men under mina 17år med meckande med datorer så har RAM minnen orsakat klart fler fel än CPU'er.
En enda spontandöd C2D på alla år mot en näve RAM, även splitter nya ram från fabrik som har varit DOA.
Lättare att testa en annan RAM sticka i tillägg än att plocka ut CPU.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteengel:

Joo sant, men det kan också helt enkelt betyda att den inte orsakar felet, att det redan är problem med CPU:n till exempel. Hur beter sig en dator som startar utan CPU?

Du kommer behöva CPUn installerad på moderkortet för att kunna göra något. Den behövs för att BIOS ska starta igång.

Som andra har sagt så är RAM stickan en möjlig bov i detta. Bor du i en stad eller i närheten, det kanske finns någon swecloockare i närområdet som kan låna ut en sticka för felsökningen Det blir snabbt dyrt, krångligt och drar ut på tiden om du ska yta delar med affären.

Permalänk
Skrivet av RetarDeD:

Absolut.
Men under mina 17år med meckande med datorer så har RAM minnen orsakat klart fler fel än CPU'er.
En enda spontandöd C2D på alla år mot en näve RAM, även splitter nya ram från fabrik som har varit DOA.
Lättare att testa en annan RAM sticka i tillägg än att plocka ut CPU.

Det kan nog stämma, har inte riktigt varit med om det förut, det jag är rädd för är väl att det har glidit in lite kylpasta innanför cpu eller något i den stilen. Jag har varit mycket noggrann med det, men är symtomet något som kan stämma överens med det problemet?

Har tyvärr ingen annan dator med ddr4, finns det någon I Stockholmsområdet som kan låna ut en sådan så vore ju det såklart fantastiskt, annars blir det väl till att köpa en ny sådan. Funderar starkt på att bara sälja delarna jag har och köpa något färdigbyggt istället! Om någon I Stockholmsområdet annars är sugen på att försöka lösa problemet så är jag villig att betala för det också, har inte riktigt erfarenheten av att lösa hårdvarubiten av datorbygge!

Skickades från m.sweclockers.com