Dator bootar inte upp efter BIOS skärmen.

Permalänk
Medlem

Dator bootar inte upp efter BIOS skärmen.

Jag har har köpt ett RTX 2080 TI och sitter på dessa specs

MOBO : Asus gaming pro z170
CPU : i6700k
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX

Datorn funkade prima med flera spel och när jag skulle testa Metro Exodus och RTX DLSS så fick jag det inte att funka och då googlade jag det.

Det stod då att jag måste uppdatera till Windows 10 1809 versionen.

Med detta gjort och även installerat om grafikkortsdrivrutinerna så bootar datorn upp och efter BIOS skylten händer inget.

Ibland får jag att SCROLL CAPS NUM lyser också.

Om jag sedan stänger av power och bootar igen så funkar det.

Permalänk

Kollat i BIOS hur bootningsprioriteringen ligger?
En uppdatering i mjukvaran bör ju inte pilla med BIOS-inställningarna, men kan vara värt att kika på.
Såklart ska C:disken ligga först i listan. Detta vet du säkert, men ibland kanske man glömmer bort vissa steg

Permalänk

@lybo: Det låter som du har exakt samma problem som jag hade. Testa stäng av "Windows fast boot" i inställningarna. Det borde fixa problemet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma fel med mitt RTX 2080 och precis som för @stefolsson funkade det efter att jag stängde av fast boot.
Frågan är om det bara drabbar vissa kort och om man borde lämna tillbaka det på garantin eller vad det beror på. Är det mjukvarurelaterat borde väl alla rtx drabbas?

Permalänk
Medlem

Hej tack förr era tips men det blev f**n inte bättre.

Helt sjukt detta.

Permalänk

Har du senaste BIOS? Fick samma med mitt nya Asus prime b450 plus
Hände inget efter bios, bara svart skärm. Tryckte jag på reset fungerade allt som det ska. Uppdaterade till senaste bios och har inga problem efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalacticTang:

Har du senaste BIOS? Fick samma med mitt nya Asus prime b450 plus
Hände inget efter bios, bara svart skärm. Tryckte jag på reset fungerade allt som det ska. Uppdaterade till senaste bios och har inga problem efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ta en titt efter jobbet men tror jag har det.

Sitter ju på en lite äldre mobo

MOBO : Asus gaming pro z170

Permalänk
Medlem

Gör en uppdatering här om mitt problem.

Testade att uppgradera min drivrutin för Nvme controllern.

Viola problem borta!

Tack som alltid SC för eran input.