Mitt tredje ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390

Permalänk
Medlem

Mitt tredje ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390

Hej.

Jag köpte ett ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 där jag har G.Skill 16GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z och en Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB samt ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED installerat.

Jag fick först fel med mina minnen där moderkortet byttes på garanti pga fel på Dimm slottarna.
Det nya kortet jag fick hade fel på LAN porten vilket även det byttes på garantin.
Och det kortet jag nu har vägrar att acceptera nyare bios än 0602 utan att slänga upp blåskärmar och tala om för mig att datorn behöver repareras. Inte heller bluetooth verkar fungera korrekt då min tv inte kan kopplas vilket den har kunnat på dom 2 tidigare korten och min Denon bluetooth högtalare krasslar och hackar vid musik streaming och flyttar jag högtalaren mer än 1 meter från datorn försvinner ljudet helt och hållet.

Jag vägrar ju att tro att jag är den enda som har sån otur med korten och undrar nu om detta kort har nån exceptionell hög fel frekvens.
Jag är nu vid den gräns där jag allvarligt funderar på att kasta ut detta kort och ta förlusten av kostnaden bara för att köpa ett av annat märke som faktiskt fungerar.
Då återförsäljaren inte verkar kunna leverera ett fungerande kort utan ideligen ger mig ett nytt trasigt vad skall man göra?
När får man rätten på sin sida att kräva pengarna tillbaka och skaffa ett annat kort? Jag menar att fortsätter detta på samma sätt är min dator gammal innan jag ens kan använda den för det jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

Då återförsäljaren inte verkar kunna leverera ett fungerande kort utan ideligen ger mig ett nytt trasigt vad skall man göra?
När får man rätten på sin sida att kräva pengarna tillbaka och skaffa ett annat kort? Jag menar att fortsätter detta på samma sätt är min dator gammal innan jag ens kan använda den för det jag vill.

Enligt Konsumentköplag har man rätt att häva köpet om ett fel inte har avhjälpts/åtgärdats efter två försök, notera dock att detta gällar om det är samma fel.
Så i ditt fall då det har varit olika fel, så kan du inte häva det enligt lagen, utan det är helt upp till butik/företag hur de vill gå tillväga.

Du kan dock prata med butik/företag och mena på att du har bara haft problem med just denna model och be om att få en annan model.
Observera dock att det lönar sig alltid att vara trevlig i kommunikationen, är man otrevlig kan man räkna med att man får minsta möjliga hjälp.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.