Permalänk
Avstängd

Pi hole ad block list

Tjenixen Sweclockers.

Investerade i en raspberry senaste ich kan väl säga at det är det bästa man gjort för nätverket. Men jag har en liten fråga. Någon som har tips på hur man blockerar reklamen på så som aftonbladet , expressen mm. Vissa reklamer blockeras men inte alla. Besitter någon med tips och kunskap ang dett vore det hjärtligt tacksamt. Alt block listor har en jäkla massa ca 1,8 miljoner blockeras för tillfälligt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av RICKARDW30:

Tjenixen Sweclockers.

Investerade i en raspberry senaste ich kan väl säga at det är det bästa man gjort för nätverket. Men jag har en liten fråga. Någon som har tips på hur man blockerar reklamen på så som aftonbladet , expressen mm. Vissa reklamer blockeras men inte alla. Besitter någon med tips och kunskap ang dett vore det hjärtligt tacksamt. Alt block listor har en jäkla massa ca 1,8 miljoner blockeras för tillfälligt.

Tack på förhand

Prövade med Pi Hole under en period. Men som du fick jag inte riktigt ordning på all reklam. Hade större problem med youtube-reklamen. Fick bort större delen men kopplade senare ur den och återgick till Chrome då den fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Snubblade också över PiHole igår. Installerat och det fungerar mkt bra. Dock är det som dom säger, mycket svensk reklam blir inte blockat. håller på att undersöka

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benz0187:

Snubblade också över PiHole igår. Installerat och det fungerar mkt bra. Dock är det som dom säger, mycket svensk reklam blir inte blockat. håller på att undersöka

Återkom gärna med svar om du finner någon lösning på youtube ads verkar vara svår nötat att knäcka hur man går förbi dessa ads.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RICKARDW30:
Jag använder 2 st piholes i mitt nätverk, för backup, och de rensar bort det mesta. Jag använder dem för att rensa överlag på alla enheter och inte bara min main pc. Där kompletterar jag med ad blocker/flash blocker i ff. Man kan lägga till egna svartlistade domäner om man loggar in i guit. Så får du kolla vart länkarna går på den typ av reklam du ser på ex aftonbladet och lägga till den domänen. Tips är att lägga till wildcards på dem.
Har inte testat själv, men det bör gå att skapa en egen lista där man bygger på manuellt. Sedan kan man dela med andra. Inget jag gjort själv dock men det blir ju lite jobb att blockera allt.
Tror att den stora orsaken är att pi-hole är ju mer internationellt och om aftonbladet använder "svenskadomäner" så är inte det uppmärksammat på samma sätt som något mer globalt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt till denna lista i min pi-hole: https://someonewhocares.org/hosts/hosts - bl.a. aftonbladet finns med i den ser jag

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

@RICKARDW30:
Jag använder 2 st piholes i mitt nätverk, för backup, och de rensar bort det mesta. Jag använder dem för att rensa överlag på alla enheter och inte bara min main pc. Där kompletterar jag med ad blocker/flash blocker i ff. Man kan lägga till egna svartlistade domäner om man loggar in i guit. Så får du kolla vart länkarna går på den typ av reklam du ser på ex aftonbladet och lägga till den domänen. Tips är att lägga till wildcards på dem.
Har inte testat själv, men det bör gå att skapa en egen lista där man bygger på manuellt. Sedan kan man dela med andra. Inget jag gjort själv dock men det blir ju lite jobb att blockera allt.
Tror att den stora orsaken är att pi-hole är ju mer internationellt och om aftonbladet använder "svenskadomäner" så är inte det uppmärksammat på samma sätt som något mer globalt.

Ja precis exakt lika kör jag. Wildcard och regex filtrering funkar väldigt bra. Men som sagt dessa youtube vill få ads blockerat i deras själva app. verkar vara kluring gick för något år sedan att peka om deras manifest.google.com då 2 ip addresser syntes vid ping var ena den för ads den andra för videos. Men det har dem korrigerat. Än så länge ligger dem steget före men hoppas på lösning. Att köra ad blocker i webbläsaren fungerar ju bra tänker nu på typ tv och mobilen😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hela poängen med pihole är ju att blocka ads innan de blivit nedladdade = mindre belastning på uppkoppling och nätverk.
Hittade massa blacklist-listor som jag la till tidigare idag, blockar mycket med svårt med svensk fittcasionoreklamhelvete.
Men går ju att kombinera adblock i webbläsaren och pihole för att få det hyfsat vattentätt. Blir nog svårt att få pihole att ta allt.

Det ja tyck är svårt är att veta vad att whitelista och blacklista.
Man kan ju testa sig fram och fungerar något inte så får man väl ”blocka-av”

Sjukt bra med pihole iaf!

Skrivet av RICKARDW30:

Ja precis exakt lika kör jag. Wildcard och regex filtrering funkar väldigt bra. Men som sagt dessa youtube vill få ads blockerat i deras själva app. verkar vara kluring gick för något år sedan att peka om deras manifest.google.com då 2 ip addresser syntes vid ping var ena den för ads den andra för videos. Men det har dem korrigerat. Än så länge ligger dem steget före men hoppas på lösning. Att köra ad blocker i webbläsaren fungerar ju bra tänker nu på typ tv och mobilen😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

@RICKARDW30:
Där kompletterar adblocker i FF väldigt bra. Nästan 100%

Visa signatur

.

Permalänk

SWE: Frellwit's Swedish Filter​​​​​​​​​

Direktlänk till hostfile för pihole:

https://raw.githubusercontent.com/lassekongo83/Frellwits-filter-lists/master/Frellwits-Swedish-Hosts-File.txt

Används som det "officiella" filtret för svenska sidor i uBlock Origin.

Permalänk

Jag har problem med att vissa sidor inte går att ansluta till när PI-hole står som DNS.

Kjell.com ger t.ex ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE
https://www.cloudflare.com/ ger ERR_CONNECTION_RESET

Samma dator och webläsare funkade innan Pi-hole.
Kör jag thether via telefonen fungerar sidorna. Så något lär va off med min setup.

I övrigt funkar de flesta sidor och reklam blockeras.
Jag har Google som DNS i Pi-hole.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Avstängd

Regex filtreringar som ja kör jag kör på pihole'n. Dom gör ett helt ok jobb.

^(.+[-_.])??adse?rv(er?|ice)?s?[0-9]*[-.]
^(.+[-_.])??m?ad[sxv]?[0-9]*[-_.]
^adim(age|g)s?[0-9]*[-_.]
^adtrack(er|ing)?[0-9]*[-.]
^advert(s|is(ing|ements?))?[0-9]*[-_.]
^aff(iliat(es?|ion))?[-.]
^analytics?[-.]
^banners?[-.]
^beacons?[0-9]*[-.]
^count(ers?)?[0-9]*[-.]
^pixels?[-.]
^stat(s|istics)?[0-9]*[-.]
^telemetry[-.]
^track(ers?|ing)?[0-9]*[-.]
^traff(ic)?[-.]

Permalänk
Medlem

@RICKARDW30: Intressant! Ska testa detta

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RICKARDW30:

Regex filtreringar som ja kör jag kör på pihole'n. Dom gör ett helt ok jobb.

^(.+[-_.])??adse?rv(er?|ice)?s?[0-9]*[-.]
^(.+[-_.])??m?ad[sxv]?[0-9]*[-_.]
^adim(age|g)s?[0-9]*[-_.]
^adtrack(er|ing)?[0-9]*[-.]
^advert(s|is(ing|ements?))?[0-9]*[-_.]
^aff(iliat(es?|ion))?[-.]
^analytics?[-.]
^banners?[-.]
^beacons?[0-9]*[-.]
^count(ers?)?[0-9]*[-.]
^pixels?[-.]
^stat(s|istics)?[0-9]*[-.]
^telemetry[-.]
^track(ers?|ing)?[0-9]*[-.]
^traff(ic)?[-.]

Fick ta bort trackers, kunde inte hämta hem debian på torrent efter det. Kändes onödigt