Permalänk
Medlem

Linux slackware för stort

Jag har lite problem att få in Linux slackware 9 på en 500mb hdd vilka paket ska jag ha och jag vill ha grafiskt interface???

Permalänk
Medlem

a/ d/ ap/ l/ n/ är väl dom du ska tänka på, men ta bort allt som du absolut _inte_ behöver.

Permalänk
Inaktiv

vad är det du skall ha datorn till?

Permalänk
Medlem

Antar att du inte har en särskilt kraftfull och då blir nog X jävligt slött. Skulle dock om du nu står ut med farten köra tex. fluxbox som är en lite och snabbt, men som sagt Xfree86 är ganska så stort och kräver endel minne och CPU kraft

Permalänk
Medlem

Du kan kör X på en 486, så det borde inte vara något problem.

Visa signatur

printk("<0>Sorry, your computer just sucks\n");

Permalänk
Medlem

det är en 75mhz:are inte så snabbt men ska bara köra liten HL server bara för att testa

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en varning, det var ospelbart på min 166MMX med 128MB när jag också lekte lite. Jag provade även på min 90MHz förut, 100-600 i ping och fryslagg var 5:e sekund (stannade 3-4 sek) i 100Mbps-LAN.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ärligt, du kan inte ha X på en spelserver och VERKLIGEN inte på en sådan "gammal" dator , om den ska agera server, kör bara med console och försök hålla dig med lite paket (desto mindre ram som används desto bättre), tror faktiskt inte att du kommer få någon stabil CS-server med en 75mhz:are

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

har kört en hl server på en 200Mhz och det funkade ok med sju spelare
sen klockades den till 83 fsb > 250Mhz och då funkade det med tio spelare.
Men.. det var förr i tiden.. vet inte om det är mer krävande nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Ja.. ska du ha server så skippa X helt.. det e så onödigt bara

Permalänk
Medlem

okej men jag kan inte så mycket om linux det är därför jag vill ha x

Permalänk
Medlem

X kommer ändå inte hjälpa dig även om du inte kan så mycket....

Permalänk
Medlem

verkligen menlöst med x för en spelserver jao.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget som hidrar dig att ha tex fluxbox installerat men kör det inte parrarelt med spelservern i såna fall.

Visa signatur

printk("<0>Sorry, your computer just sucks\n");

Permalänk
Medlem

du kan kanske ska köra freebsd istället. det går och trycka ner till 200mb ungefär med minimal installtion. vet inte om det går att jämföra såhär men jag körde en q3/ra3 server på en 166MHz med 32Mb ram och och hade cirka 4ms (3 spelare). glöm grafiskt...