Minimikrav för Fortnite? Vad måste bytas?

Permalänk

Minimikrav för Fortnite? Vad måste bytas?

Hej, har en gammal dator som grabben skulle få ta över för att kunna lira Fortnite. Skaffade ett GTX 1060 6gb, i förhoppning om att det skulle funka, men det gjorde det inte.

AMD Phenom II x3 2800Mhz
ddr2 1066 2*2GB
ssd 120gb
Corsair vx450w
windows 7

Vad behöver jag mer byta föra att Fortnite ska fungera? Han är 10 år och ingen van spelare så kraven är inte så höga.
Mvh

Permalänk
Medlem

Den där datorn är alldelles för gammal, minnen och processorn är för svag för att klara fortnite, du behöver byta allt.
Vad har du för budget? Corsair vx450w är ett lågkvalitativt nätagg tror jag, kan vara ok jag är osäker, i bästa fall kan du behålla det och chassit.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Den där datorn är alldelles för gammal, minnen och processorn är för svag för att klara fortnite, du behöver byta allt.
Vad har du för budget? Corsair vx450w är ett lågkvalitativt nätagg tror jag, kan vara ok jag är osäker, i bästa fall kan du behålla det och chassit.

Budget? Så lite som möjligt, då det "bara" blir en leksak åt grabben.
Men beställde just processor och mobo som jag hoppas ska funka?
Så i dagsläget har jag:
*GTX1060
*AMD Ryzen 7 2700 + ASUS PRIME B450-P
*Corsair vx450w

Och behöver:
*minne
*hårddisk
*mus och tangentbord
*skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Phantooon: Eftersom jag köpte samma 2700 paket hoppas jag att du uppfyllt kraven på den fronten med råge ett par år framöver.

Är det bara fortnite det handlar om så fungerar nog 8GB minne och 120Gb SSD som bootdisk.
Skärm och tangentbord begagnat till att börja med.

Minnet är väl det jag ska undersöka om 16 Gb och rätt frekvenser är värt det så man inte blir stående med 8Gb om man ändå uppgradera senare eller vill klocka upp processorn.
För dina behov funkar det nog att köpa 8 GB inom spec och kanske 8 GB till senare då det får plats på moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Phantooon:

Detta borde duga om du vill komma undan billigt, du kan utöka med ytterligare 8GB minnen i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Phantooon:

Detta borde duga om du vill komma undan billigt, du kan utöka med ytterligare 8GB minnen i framtiden

https://komponentkoll.se/bild/tgJXi.png

Du får en 144hz skärm för 100kr mer, annars håller jag med.

Permalänk

Tack för input! Avvaktar Inet och ser om cpu/mobo-beställningen går igenom, innan jag beställer resten

Permalänk
Medlem

@Phantooon: förstår att du vill komma undan billigt men jag skulle råda dig att köpa ett nytt nätagg. Synd att införskaffa fina komponenter som du gjort och inte ha ett tillförlitligt nätagg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem

Den där datorn borde klara att köra Fortnite. Ja, den är gammal som gatan, men Fortnite är inte särskilt tungdrivet.

Var fastnar det när du försöker köra Fortnite?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Var fastnar det när du försöker köra Fortnite?

Det går hackigt. Vapen och kläder laddas inte fram förens det har gått en minut efter landning. Miljö och byggnader är suddiga och "mjuka"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phantooon:

Det går hackigt. Vapen och kläder laddas inte fram förens det har gått en minut efter landning. Miljö och byggnader är suddiga och "mjuka"

Några grejer att dubbelkolla:

- Har du kollat att du anslutit bildskärmen faktiskt till grafikkortet och inte till bildskärmskontakten på moderkortet?
- Har du installerat senaste drivrutinerna från Nvidia för ditt GTX 1060?
- Har du ställt ner grafikinställningarna?

Utan att själv ha kört Fortnite så tyder en googling på att det ska gå betydligt bättre än du beskriver att köra Fortnite på din dator (även om en ny skulle funka betydligt bättre ändå), så det är bara bra att kolla att din dator går som den ska.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Några grejer att dubbelkolla:
- Har du kollat att du anslutit bildskärmen faktiskt till grafikkortet och inte till bildskärmskontakten på moderkortet?
- Har du installerat senaste drivrutinerna från Nvidia för ditt GTX 1060?
- Har du ställt ner grafikinställningarna?

Skärmen är rätt inkopplad och kortet är nyinstallerat. Grafikinställningarna är på Low.