Gigabyte släpper BIOS till X470 och B450 med stöd för Ryzen 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte släpper BIOS till X470 och B450 med stöd för Ryzen 3000-serien

Inom kort avtäcks Ryzen 3000-serien med arkitekturen Zen 2 under huven. Inför detta släpper Gigabyte nya BIOS för styrkretsarna X470, B450, X370 samt B350 med stöd för processorerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara en sån här sak får mig att vara helt Ok med en marginellt lägre prestanda mot Intels motsvarigheter.
Så skönt att inte behöva byta plattform direkt kudos AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt för oss konsumenter! Gissar på att AMD säljer ett par extra CPU:er just för att det är så smidigt att uppgradera.

Permalänk
Inaktiv

@Sarky: Tror skillnaden är nog mer än ett "par". Ser man på t.ex. Youtube kommentarerna så rör de sig om hur bra AMD är och alla tycks gå för AMD i år i sina byggen. Sen om det bara är internet-trolls eller AMD-fanboys som kommenterar för att dom inte gillar Intel av nån orsak vet man ju inte.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att uppgradera till en Ryzen 3000 i sommar. Jag antar att de x570 moderkort som lanseras först lär vara betydligt dyrare än b450 och x470.

Vad förlorar jag i prestanda/funktioner om jag väljer ett kompatibelt äldre moderkort istället för x570?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ftb534:

Vad förlorar jag i prestanda/funktioner om jag väljer ett kompatibelt äldre moderkort istället för x570?

X570 ska ha PCIe 4.0, i övrigt vet vi inte så mycket om X570 än. Om du väljer att köpa ett äldre moderkort så måste du också vara medveten om att du måste uppdatera BIOS:et för att det ska fungera med 3000-serien, vilket oftast kräver tillgång till en äldre processor från 1000- eller 2000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

X570 ska ha PCIe 4.0, i övrigt vet vi inte så mycket om X570 än. Om du väljer att köpa ett äldre moderkort så måste du också vara medveten om att du måste uppdatera BIOS:et för att det ska fungera med 3000-serien, vilket oftast kräver tillgång till en äldre processor från 1000- eller 2000-serien.

Okej, jag misstänkte det, då blir detta en dealbreaker för mig då jag fortfarande sitter på en gammal 4670K.

Det kanske blir att köpa en 2700x istället då eller att vänta på att 3000 serien + moderkort sjunker i pris, hade hoppats på release i tidig sommar men nu verkar det ju snarare luta åt Juli-Augusti (och då för de dyrare modellerna)

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att jag som B450 ägare inte kommer att kunna köra 12 samt 16 kärniga processorer ifrån Zen2-serien, då det uttryckligen står "Stöd för processorer upp till 8 kärnor" på mitt moderkort på Asus hemsida.

Det kan ju vara en av de saker man missar med att ha B450/X470 istället för X570.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Någon som uppgraderat till F40?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Inaktiv

Vad gör folk med sin gamla prolle när man uppgraderat? Sälja på swec marknad? Finns det köpare?
Jag bygger alltid ett nytt system när jag uppgraderar!

Permalänk
Medlem

@Ftb534: Behöever absolut inte vara en dealbreaker, jag vet att åtminstone vissa online återförsäljare erbjuder sig att flasha bioset till dig alternativt låna ut en processor till dig så du kan flasha det själv om det skulle vara så att du köper ett äldre mobo, så var iaf fallet när Ryzen 2000 serien släpptes.

Permalänk
Medlem

@anon34034: Jag vill göra en HTPC/Server av min gamla processor när jag uppgraderar.

Jag skulle dock vilja göra om det till ett litet bygge men det är ju i stort sett omöjligt att hitta 1150 moderkort av mindre modell så jag köper nog antagligen det minsta ATX-chassi jag kan hitta eller försöker sälja av delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag gissar på att jag som B450 ägare inte kommer att kunna köra 12 samt 16 kärniga processorer ifrån Zen2-serien, då det uttryckligen står "Stöd för processorer upp till 8 kärnor" på mitt moderkort på Asus hemsida.

Att det står "upp till 8 kärnor" är för att det är max i dagsläget, de kan ju inte skriva t.ex. "upp till 16 kärnor" när det inte finns några såna processorer än. Oftast så uppdateras inte specifikationerna när de lägger till stöd för nya processorer heller, utan endast listorna över kompatibla processorer.

Permalänk
Medlem

@perost: Nej, men samtidigt när man har skrivit upp till 8 kärnor, så behöver man ej heller stödja 16 kärnor när dessa processorer kommer.

Skulle inte bli förvånad om det blir så.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Phew, där försvann lite ångest XD

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Mycket härligt och bra! Att sänka trösklarna för att uppgradera är ju helt underbart och något som säkerligen genererar mer klirr i kassan. Det är en helt fantastisk känsla att bara spendera kvarten och ploppa i den nya prollen, samt kanske en halvtimme för att ställa in saker i UEFI. Man slipper bygga om hela datorn och installera om Windows, ny windowslicens etc. Skulle aldrig kunna tänka mig att bygga om hela systemet igen bara för att uppgradera en enda komponent!

Skrivet av anon34034:

Vad gör folk med sin gamla prolle när man uppgraderat? Sälja på swec marknad? Finns det köpare?
Jag bygger alltid ett nytt system när jag uppgraderar!

Jag sålde min 1700 här på Sweclockers när jag uppgraderade till 2700X. Kylare hade jag ju redan så jag slängde med den som kom till 2700X och satte ett startbud på 500, och du må tro att buden fullkomligt vräkte in och jag fick en OK slant för den tillslut

Säljer man sin gamla så blir ju totalkostnaden inte heller så farlig, så det är väldigt trevligt faktiskt. Jag tror definitivt att Intel skulle sälja mer, och få ett bättre rykte, om de gjorde som AMD och inte höll på med massa artificiella begränsningat och sådant som de gör.

Sen har de väl i och för sig tutat i folk att ny CPU = Nytt system, och folk sväljer och accepterar det där, men det betyder ju inte att det är rätt. Ett moderkort har ju ofta en livslängd på 10-15 år om man vårdar det väl och håller rent i sitt chassi, så att främja en "slit och släng"-kultur för sakens skull tycker jag inte om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@perost: Nej, men samtidigt när man har skrivit upp till 8 kärnor, så behöver man ej heller stödja 16 kärnor när dessa processorer kommer.

Skulle inte bli förvånad om det blir så.

Det finns inga AM4-moderkort som i dagsläget lovar stöd för mer än 8 kärnor, att de skriver upp till 8 kärnor betyder ingenting för framtida stöd. Asus skriver samma sak även på sina X470-moderkort.

De skriver även "En lista med Intel-processorer som stöds finns på www.asus.com" på de flesta av sina X470-moderkort, se t.ex. ROG Strix X470-F Gaming, så du ska kanske inte sätta allt för mycket tilltro till vad de skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Någon som uppgraderat till F40?

Gjorde precis det på mitt gaming 7 rev 1.0 och jag har nu en hel del nya inställningar, där en av dom är PCIE gen 4!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

@perost: Fantastiskt att Asus även stödjer Intel-processorer på sina AM4-moderkort.
Ja, det låter som att de kanske skriver 8 för att det inte finns 16 ute på marknaden, men samtidning om man nu behöver ha en fläkt på styrkretsar etc så kanske det blir max stöd för 8kärniga zen2, men om några veckor vet vi

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Fastie: Hej då är det bara att uppgradera trodde jag men när jag gick in i appcenter och tankade hem ett nytt Bios så blev det F31 igen så hur gjorde du?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

@Pauls711: Jag laddade ner F40 från supportsidan och la över det på en USB-sticka (upp packad från .zipen).
Sen i bios kan du använda Q-Flash verktyget för att flasha om bios till F40!

Jag gör det alltid med flash-verktyget som finns i bios om det är möjligt, en mycket säkrare metod (tror jag iallafall).

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

@Fastie: Hej tack för tipset, jag skal pröva detta så fort jag får ett bra läge

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag gissar på att jag som B450 ägare inte kommer att kunna köra 12 samt 16 kärniga processorer ifrån Zen2-serien, då det uttryckligen står "Stöd för processorer upp till 8 kärnor" på mitt moderkort på Asus hemsida.

Det kan ju vara en av de saker man missar med att ha B450/X470 istället för X570.

Säker på att informationen är uppdaterad? För ibland är företag dåliga på att uppdatera sin information kontinuerligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Ftb534:

Okej, jag misstänkte det, då blir detta en dealbreaker för mig då jag fortfarande sitter på en gammal 4670K.

Det kanske blir att köpa en 2700x istället då eller att vänta på att 3000 serien + moderkort sjunker i pris, hade hoppats på release i tidig sommar men nu verkar det ju snarare luta åt Juli-Augusti (och då för de dyrare modellerna)

När jag gjorde detta (R5 2600X & B350 moderkort) så ville webhallen inte flasha upp moderkortet men inet var väldigt hjälpsamma.
Jag kunde även ringa och förhandla fram detta så allt var klart när jag kom dit.
Sen om det blir som förut så kommer Ryzen 3000 lanserar med X570 moderkort men inte B550. De kommer stöda processorerna från början.
Det är väl bara om du verkligen vill ha ett micro-atx (som jag) så kan du kolla på ett B450 som måste flashas.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Är ni säkra på att Ryzen 3xxx inte kommer kunna köras i någon form av lägre frekvens eller liknande även på oflashade B450 kort för att sedan kunnas flashas upp till full funktion?
Känns ju tråkigt om enda sättet för nya AMD byggare som vill köra nya Ryzen är att skaffa ett dyrt x570 kort när b450 troligen kommer duga fint till de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Känns ju tråkigt om enda sättet för nya AMD byggare som vill köra nya Ryzen är att skaffa ett dyrt x570 kort när b450 troligen kommer duga fint till de flesta.

Varför skulle nytillverkade moderkort inte komma uppdaterade att stödja de senaste processorerna?
När nya Ryzen finns att köpa i butik kommer de flesta moderkorten i butiken också att ha tillräckligt nytt BIOS.

Finns även andra lösningar att ta till, som kunde ses när generation 2 av Ryzen släpptes för drygt ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varför skulle nytillverkade moderkort inte komma uppdaterade att stödja de senaste processorerna?
När nya Ryzen finns att köpa i butik kommer de flesta moderkorten i butiken också att ha tillräckligt nytt BIOS.

Finns även andra lösningar att ta till, som kunde ses när generation 2 av Ryzen släpptes för drygt ett år sedan.

jo men då gäller det att man kan se från butik om just det exet har ny firmware. tror inte man vill dra hem ett som är troligen kompatibelt. om det nu inte är så att de fungerar hjälpligt även på gammal fw med nphon default låg klockfrekvens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

... då gäller det att man kan se från butik om just det exet har ny firmware. ...

Brukar stå på kartongen när det är aktuellt.