Nvidia släpper Quake II med ray tracing och gratis testversion

Permalänk

Har aldrig spelat Quake, har inte gillat något FPS sedan Perfect Dark, men känner genast att det här ser kul ut, just p.g.a. att det är gammalt. Har svårt att sätta fingret på vad det är med nya FPS som är dåligt. Tror det har att göra med att miljöerna nu för tiden har så otydliga kanter.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

God mode ON !

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Tycker nya ser lite tomt å tråkigt ut med höga kontrastet. Org ser fortv mkt trevligare ut Big no för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Har aldrig spelat Quake, har inte gillat något FPS sedan Perfect Dark, men känner genast att det här ser kul ut, just p.g.a. att det är gammalt. Har svårt att sätta fingret på vad det är med nya FPS som är dåligt. Tror det har att göra med att miljöerna nu för tiden har så otydliga kanter.

Gamla FPS är korridorskjutare, moderna utvecklare underskattar behovet av hjärndöda korridorskjutare. Se på populariteten för "operation locker" i BF4, vad kan det bero på? Sedan har det inte hänt mycket med AI:n på motståndare sedan HL1. Man förlitar sig på att onlinespel ska fylla denna luckan antar jag.

Permalänk
Medlem

Speciellt partikeleffekterna är nästan kusligt snygga. Dock kan jag kanske tycka att spelets ljussättning har blivit lite för ljust.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

But can it run Crysis?

Håller med tidigare skrivare att de gjorde det för ljust. Annars så tycker jag det ser fantastiskt ut, på sitt sätt! Förstår äntligen varför det känns sån skillnad när något är supersnyggt och renderat(fotorealism) och verklighet, men det ändå känns fel. Ljussättningen m.h.a raytracing är verkligen det svaret (eller snarare lösningen?)!

Som rubriken antyder så är min undring om det fungerar på crysis? Var det inte så att Crysis renderade även det som spelare ej såg t.ex vatten bakom texturer etc och om detta skulle innebära en SUPERtung rendering? Frågan är mer för att jag ska förstå hur detta fungerar.

de, dem, det och stavning
Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk

@NodCommander: ENB shaders hade nog löst de

Permalänk

Att sminka en gris.

Permalänk
Medlem

But does it run Quake II?
- GPU-branschen 2019

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att det släpps. Det kostar ju inget och jag gillade Q2 skarpt, fast bara multiplayer dock vilket detta ju troligtvis inte kommer bli något av.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tycker det är kul att det släpps. Det kostar ju inget och jag gillade Q2 skarpt, fast bara multiplayer dock vilket detta ju troligtvis inte kommer bli något av.

Står ju i artikeln att MP kommer stödjas om du har fullversionen av Q2?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Så det är så där många polygoner spelen ska ha för RTX, klart värt det........

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Står ju i artikeln att MP kommer stödjas om du har fullversionen av Q2?

Läste inte så noga. Sedan om folk kommer börja lira Q2 igen är en annan sak. Jag hade gärna spelat det. Få spel idag som har känslan som fanns i både Q1, Q2 och Q3.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Så det är så där många polygoner spelen ska ha för RTX, klart värt det........

Nja, raytracing går ju att använda till olika saker, detta är vad som är typ max för ett spel som använder raytracing som renderingsmetod. Det är alltså inte så att ljuset är raytracing och under rendera spelet vanligt, hela bilden är raytracing (i Quake 2) , allt rendera så.
Det finns jätte mycket som går att göra med RTX kärnorna, men nej det kommer nog inte vara värt förrän om 1-2 gen när spelutvecklarna lärt sig vad som är bra att köra raytracing och tekniken är mer sprid.

Skickades från m.sweclockers.com

klargjorde vad jag menade
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Så det är så där många polygoner spelen ska ha för RTX, klart värt det........

Fast Battlefield har ju ray-tracing.

Dock tycker jag inte det räcker där heller. Valet är ju i princip en högupplöst bild (4K) med relativt hög FPS vs. en något oklar bild med knappa 60fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Fast Battlefield har ju ray-tracing.

Dock tycker jag inte det räcker där heller. Valet är ju i princip en högupplöst bild (4K) med relativt hög FPS vs. en något oklar bild med knappa 60fps.

Idag ja. Men status quo kommer inte att vara. Tekniken går framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Idag ja. Men status quo kommer inte att vara. Tekniken går framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem har sagt något annat? Mitt svar var till att någon tyckte det var dåligt att vi fick lågpolyspel (Quake2) där det är godtagbar FPS med RT påslaget.

Det dåliga är att ett 2080ti som primärt är ett 4K kort (Nvidia slog på trumman redan med 1080ti för 4K) och det kan knappt driva Battlefield i 60fps med RT påslaget i 1080p. Nu kanske det har ändrats något efter diverse patchar. För mig är det inte ett alternativt mot att köra Ultra med 4K i mycket högre fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Och det här betyder såklart att SWC måste införa Quake2 i benchmarks listan igen !
Har "Crusher.dm2" och "Massive1.dm2" ligger nånstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbanbeach:

Att sminka en gris.

Right on spot. Skit ful grafik kombinerat med Ray tracing. Men det blir ändå så att jag måste testa det, var ju ett stort fan av Quake.

Permalänk
Medlem

ok.. 6:e juni nu.. hur får jag tag i testversionen
kanske är blind men hittar inte på sidan det ska finnas...

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/campaigns/quake-II-rtx/

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av d3rrty:

ok.. 6:e juni nu.. hur får jag tag i testversionen
kanske är blind men hittar inte på sidan det ska finnas...

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/campaigns/quake-II-rtx/

Gissar att det inte blir tillgängligt förrän ikväll

Permalänk
Inaktiv

Finns ute nu iallafall: https://steamcommunity.com/games/1089130/announcements/detail...

Installern går inte ladda ner på den usla svenska Nvidia-sidan. Länkas om från internationella sidan. Går att få tag i via Steam om man nu vill det också: https://store.steampowered.com/app/1089130/Quake_II_RTX/

Edit: Via denna får jag tag i den: https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/20-series/rtx/

Permalänk
Medlem

Kan man inte sätta invert mouse?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

nVIdias länkar på sidan verkar vara trasiga.
Så här är en som fungerar:
https://international.download.nvidia.com/downloads/quake-2-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Kan man inte sätta invert mouse?

Letat länge och väl men det verkar inte så.
Ett mindre problem i sammanhanget dock.

Nåja, stabilt över 60FPS. 640*480 förvisso...

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |