Permalänk

Ny dator "känns" underpresterande

Hej! Som rubriken lyder så har jag uppgraderat (allt utom GPU) och tycker inte att den presterar som den borde. I tillägg får jag bluescreens när jag försöker spela, egentligen allt utom league of legends. XMP profilen i MOBO går inte att boota med.
Finns det någonting jag kan köra för att testa att saker och ting får rätt ström, ligger på rätt frekvens etc etc?
Har vid ett tidigare bygge råkat ut för dåligt PSU som resluterade i att datorn gjorde typ 20%.

Spec:

i5 9600k
MSI z390 gaming pro
GTX 1060 6gb
Corsair vengeance LPX black @ 2133mhz 1.2v (stock)
Samsung 840 1tb SSD
EVGA 750 G3 PSU

Permalänk
Medlem

Trasiga minnen kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Relive:

Trasiga minnen kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, att XMP-profilen inte vill boota kanske kan vara en fingervisare?

Permalänk
Skrivet av Relive:

Trasiga minnen kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska köra memtest på datorn nu, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Kör memstest antar du har senast fw på 840 disken och även gjort diskrefresh. Dem diskarna har haft en del problem

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterat bios?

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Kör memstest antar du har senast fw på 840 disken och även gjort diskrefresh. Dem diskarna har haft en del problem

Har inte gjort FW Update på disken.
Är det reformat som gäller om man ska göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Uppdaterat bios?

Nej, BIOS har inte senaste uppdateringen. Här jag borde börja kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Kör memstest antar du har senast fw på 840 disken och även gjort diskrefresh. Dem diskarna har haft en del problem

Samsung 860 QVO var det visst, ursäkta. Men jag antar att FW även gäller där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kan inte memtest så bra men det verkar som att minnena går i xmp, alltså 2998mhz (16-20-20-38). Än så länge inga errors.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

Samsung 860 QVO var det visst, ursäkta. Men jag antar att FW även gäller där?

Skickades från m.sweclockers.com

qvo vet jag inte om dem har haft problem dock är det inte den bästa disken men kör iallfall en diskrefresh.

Får du fps dropp ? då är det sällan disken men är datorn seg i övrigt kan det mycket väl vara diskproblem
Ditt nätagg är inte problem väldigt bra bygge dock lite aggresiv fläktkurva men annars ett väldigt påkostat nätagg byggt på superflower plattform samt bästa sortens kondensatorer.

Kan nästan garantera att dina blåskärmar beror på minnena eller drivrutin tex grafikkortet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

qvo vet jag inte om dem har haft problem dock är det inte den bästa disken men kör iallfall en diskrefresh.

Får du fps dropp ? då är det sällan disken men är datorn seg i övrigt kan det mycket väl vara diskproblem
Ditt nätagg är inte problem väldigt bra bygge dock lite aggresiv fläktkurva men annars ett väldigt påkostat nätagg byggt på superflower plattform samt bästa sortens kondensatorer.

Okej, så, diskrefresh och bios flash?
Det är inte fpsdrops utan mer att datorn stabilt underpresterar (80fps pubg) och sedan blåskäar 5 minuter efter jag startat ett spel

Har inte kollat när GPU driver släpptes men det är den senaste som går att tanka på nvidia. Borde jag se om jag hittar en tidigare?

Hittar inget på nätet om hur man gör en diskrefresh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har snart gått en pass på memtest med minnena @ 2998mhz (om det är det de körs i och inte bara info) utan errors

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

Okej, så, diskrefresh och bios flash?
Det är inte fpsdrops utan mer att datorn stabilt underpresterar (80fps pubg) och sedan blåskäar 5 minuter efter jag startat ett spel

Har inte kollat när GPU driver släpptes men det är den senaste som går att tanka på nvidia. Borde jag se om jag hittar en tidigare?

Hittar inget på nätet om hur man gör en diskrefresh

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan alltid testa upopdatera men för mig låter det mest som minnes fel eller grafikortsfel kan hjälpa med andra drivrutiner men ibland inte. Testa en ramsticka i taget.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

Okej, så, diskrefresh och bios flash?
Det är inte fpsdrops utan mer att datorn stabilt underpresterar (80fps pubg) och sedan blåskäar 5 minuter efter jag startat ett spel

Har inte kollat när GPU driver släpptes men det är den senaste som går att tanka på nvidia. Borde jag se om jag hittar en tidigare?

Hittar inget på nätet om hur man gör en diskrefresh

Skickades från m.sweclockers.com

diskreresh heter programmet bara googla så hittar du det. Brukar märkas bra skillnad om man kolla benchmark troligtvis inte ditt problem men skadar ju aldrig att testa.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

Har inte gjort FW Update på disken.
Är det reformat som gäller om man ska göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

för FW-uppgradering av SSD

Normalt inte - men i alla sådana sammanhang där man kör in firmware så bör man göra backup på alla filer på disken först - eller kanske enklare - en full diskimage till annan media (läs extern USB-disk med tillräkligt med plats i sitt filsystem) ifall det skulle skita sig senare (clonezilla, macrium reflect (full diskimage!) eller ddrescue i linux) - det brukar också stå så i EULA etc. att man skall göra full backup innan man kör igång sin FW-uppdatering av sin lagringsmedia.

Det är troligen inte nödvändig med att köra "diskrefresh" eller att det ger någon större prestandabättring på en modernare disk än tiden med Samsung 840 EVO med gammal Firmware - då en sådan 'motion' var nödvändig för 840 EVO om det var bråttom att få upp farten igen.

Permalänk
Medlem

Vad får du för felmeddelande vid BSOD? Känns som ett bra ställe att börja. Förr i tiden använde vi 3dmark, osäker om det fortfarande gäller, men annars är ju något sådant verktyg bra för att se om datorn presterar som den ska, men tror det är vettigt att reda ut varför du får BSOD först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Vad får du för felmeddelande vid BSOD? Känns som ett bra ställe att börja. Förr i tiden använde vi 3dmark, osäker om det fortfarande gäller, men annars är ju något sådant verktyg bra för att se om datorn presterar som den ska, men tror det är vettigt att reda ut varför du får BSOD först.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt. Mitt senaste felmeddelande var just "Mem.. någonting"...
Plockade ut ett minne och då gick det prima att köra XMP profilen, MEN - spelar CS nu och FPS:en är ALL OVER THE PLACE.
Fluktuerar mellan 300~130.

Ingen BsoD ännu. Lyckades inte framkalla via unigine valley heller.

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du med operativsystemet, ominstallerade du det efter att du hade uppgraderat?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

@Vangen: Självklart, även disken är ny dessutom.

Permalänk

Ingen som har fler förslag? Är det faktum att XMP går att köra med ett av minnena någon sorts ledtråd att det är de som spökar?

Permalänk
Medlem

gissar på kassa minnen eller kass ssd. testa ett minne åt gången. nollställ bios varje gång. testa annan systemdisk (qvo är budget så det skriker) som du vet funkar. pröva olika slottar på moderkortet, finns oftast rekommenderat i manualen vilka som ska användas.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

@femkantig: Stabil fps med ett RAM/minne @ 3000mhz via XMP. Inga bsod

Permalänk
Medlem

Minnena på rätt plats enligt vad manualen rekommenderar?

Permalänk

@enterthewoid: Minnena var på rätt plats. Jag har en edit dock, testade att sätta det enda minnet jag haft i nu på den andra minnesplatsen, (i enlighet med manualen) och då får jag samma problem med XMP profilen. RAM lampan lyser på mobo och den bootar inte.

Jag insåg efter att ha läst manualen att jag haft GPU på fel port dock, hoppas att PCIe x16 ska göra susen. Hade PCIe x4 innan...