Sålt beg laptop, köparen vill lämna tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004

Sålt beg laptop, köparen vill lämna tillbaka

Vet att det finns liknande trådar men skulle verkligen uppskatta synpunkter från en tredjepart då jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det nu när köparen vill lämna tillbaka laptop som strular.

Sålde alltså en laptop på blocket, vi möttes upp, startade och såg att den fungerade, allt ok och fick betalt.
Ett par dagar senare hör köparen av sig och säger att wifi inte fungerar efter att ha testat på flera olika nätverk samma fel, ingen internetanslutning, och vill nu lämna tillbaka den.

Dagen innan jag la ut datorn till försäljning så installerade jag windows, sedan uppdateringar och program via wifi.

Jag vill vara rättvis men inte ta tillbaka något där köparen själv kan ha orsakat detta efter ett par dagar.
Tycker nog att det hade varit skillnad om köparen meddelade felet inom 1 dag.

Hur hade ni gjort/tänkt i min situation? Finns det någon lag som säger vad som är rätt och fel?
Känner mig lite paff.. Det handlar om några tusenlappar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Om personen har testat den samt att du precis innan försäljning uppdaterat m.m. över WiFi skulle jag skita i det helt.

Vill du vara extremt snäll kan du säga att du kan kolla på vad som är fel och om det är samma serienummer och allt annat är orört samt att du inte kan se någon åverkan etc skulle du kunna häva det. Men i grund och botten skulle jag skita i det, du har ingen skyldighet att ge tillbaka pengar m.m.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Hade sagt att allt är testat och fungerade vid försäljning, dock erbjudit han att kika på felet och avhjälpa det åt honom.

Han kan ju installerat något skit som gör att det inte fungerar.
Dra om hela datorn till att börja med.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av xprt:

Vet att det finns liknande trådar men skulle verkligen uppskatta synpunkter från en tredjepart då jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det nu när köparen vill lämna tillbaka laptop som strular.

Sålde alltså en laptop på blocket, vi möttes upp, startade och såg att den fungerade, allt ok och fick betalt.
Ett par dagar senare hör köparen av sig och säger att wifi inte fungerar efter att ha testat på flera olika nätverk samma fel, ingen internetanslutning, och vill nu lämna tillbaka den.

Dagen innan jag la ut datorn till försäljning så installerade jag windows, sedan uppdateringar och program via wifi.

Jag vill vara rättvis men inte ta tillbaka något där köparen själv kan ha orsakat detta efter ett par dagar.

Hur hade ni gjort/tänkt i min situation? Finns det någon lag som säger vad som är rätt och fel?

Kan ni inte mötas någonstans och kolla så Wifi fungerar? Vad har du för Wifi där du körde, var det 2,4ghz eller 5ghz?

Om han kan ansluta men ej får Internetanslutning låter det ju som det är statisk IP eller något annat som ställer till det!

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | Palit GTX1070 Dual Fan 8GB | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2011

Om du vet att wifi fungerade när du hade den någon dag innan är det ganska uppenbart att köparen gjort något. Kan vara så enkelt att köparen fått uppdatering till wifi som gjorde att enheten slutade fungera. Syns lätt i enhetshanteraren om någon enhet har drivrutinsproblem.

Jag skulle därav inte ta tillbaka den.

CPU:Intel core i7 8700k @ 4.8 ghz all cores, 1.275v (Noctua NH-D15) GPU: ASUS GTX 1080 TI STRIX OC @ 2088 / 12006mhz MINNE:16gb G.Skill Ripjaws V 3600mhz @ 15-15-15-32, 1.37v MODERKORT:MSI z370 Gaming M5 NÄTAGG:Antec High Current Gamer 900w SSD: Samsung 860 EVO 500GB Samsung SM843 480GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: ASUS Xonar Essence STX HÖRLURAR: QPAD QH-90 OS: Windows 10 PRO

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Såvida du inte sålt datorn som företag så gäller Köplagen.

Rent rättsligt så får köparen gilla läget även om det skulle vara så att WiFi:n gick sönder dagen efter. Du ska inte heller behöva vara någon "support" får honom för att lösa problemet.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2006

Skulle iaf erbjudit mig titta på den (om ni bor i närheten av varandra). Ha senaste wifi drivers redo på ett usb minne, och ev prova med extern wifi dongel om du har.

Även om lagen säger man inte har nått ansvar så vill man väll båda ska vara nöjda efter affären.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Håller inte med alla som säger att du inte har något ansvar - enligt KöpL gäller inte att köparen ska göra en undersökning innan köp, som vid köp av fast egendom, utan det är istället fråga om att göra en undersökning efteråt (om undersökning däremot har gjorts innan köp tillräknas det köparens insikt).

Om köparen upplevt problem med WiFi från dag 1, och sedan försökt att få problemet åtgärdat själv, för att därefter kontakta dig, menar jag att han har gjort rätt. Han har meddelat dig som säljare inom skälig tid efter att felet uppstod, och är därför fortfarande inom reklamationsfristen. Skulle därför rekommendera dig att höra om när felet uppstod o.s.v., för att sedan göra en bedömning efter det. Du har alltid rätt som säljare att avhjälpa felet.

Värt att poängtera att han inte har någon rätt att lämna tillbaka datorn, d.v.s. få köpet att gå åter - det går endast vid hävning som förutsätter ett väsentligt kontraktsbrott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Hazelberg:

Du har inga skyldigheter

Köplagen (om denna inte avtalats bort) ger både köpare och säljare en hel del skyldigheter.

Skrivet av Hazelberg:

vid begagnatköp mellan privatpersoner har köparen plikt att själv undersöka varan.

Det finns ingen generell undersökningsplikt före köpet, det som gäller är att köparen skall undersöka varan så snart som möjligt efter att den avlämnats. Har säljaren däremot uppmanat köparen att göra en undersökning före köp eller köparen på eget bevåg gör detta kan köparen inte senare reklamera för fel som upptäckts eller borde upptäckts under denna undersökning.

Skrivet av Hazelberg:

Köparen har ingen som helst rätt till ersättning/retur i det här fallet. Inte ens om wifi var trasigt från början egentligen.

Säljaren är ansvarig för alla fel som fanns då varan avlämnades, även om dessa fel visar sig först senare.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Hanrax:

Håller inte med alla som säger att du inte har något ansvar - enligt KöpL gäller inte att köparen ska göra en undersökning innan köp, som vid köp av fast egendom, utan det är istället fråga om att göra en undersökning efteråt (om undersökning däremot har gjorts innan köp tillräknas det köparens insikt).

Om köparen upplevt problem med WiFi från dag 1, och sedan försökt att få problemet åtgärdat själv, för att därefter kontakta dig, menar jag att han har gjort rätt. Han har meddelat dig som säljare inom skälig tid efter att felet uppstod, och är därför fortfarande inom reklamationsfristen. Skulle därför rekommendera dig att höra om när felet uppstod o.s.v., för att sedan göra en bedömning efter det. Du har alltid rätt som säljare att avhjälpa felet.

Värt att poängtera att han inte har någon rätt att lämna tillbaka datorn, d.v.s. få köpet att gå åter - det går endast vid hävning som förutsätter en hävning vilket endast händer vid väsentligt kontraktsbrott.

Kan dock vara värt att nämnas att köplagen inte tvingande utan kan förhandlas bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Han har inte bara tryckt in ngn wifi av/på knapp på tangentbordet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@Joppis: Självklart, men känns inte som troligt att två privatpersoner tänker på att avtala bort KöpL, utgick därför att KöpL gäller. Men absolut, kan vara värt att poängtera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av twit:

Köplagen (om denna inte avtalats bort) ger både köpare och säljare en hel del skyldigheter.
Det finns ingen generell undersökningsplikt före köpet, det som gäller är att köparen skall undersöka varan så snart som möjligt efter att den avlämnats. Har säljaren däremot uppmanat köparen att göra en undersökning före köp eller köparen på eget bevåg gör detta kan köparen inte senare reklamera för fel som upptäckts eller borde upptäckts under denna undersökning.
Säljaren är ansvarig för alla fel som fanns då varan avlämnades, även om dessa fel visar sig först senare.

Han testade och startade datorn själv och såg att den fungerade, fanns dock ingen möjlighet till wifi där vi möttes.

Problemet så här i efterhand är att han använt den ett par dagar och dessutom hunnit ominstallera datorn på eget bevåg.
Den är inte som jag överlämnade den.

@Joppis
@Hanrax

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Han har ingen rätt att lämna tillbaks den, däremot skulle det vara schysst om du försökte hjälpa honom med problemet om du är kunnig inom det området.

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | HyperX Cloud II | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@xprt: Eftersom att han inte kunde testa WiFi vid avlämnandet har inte en undersökning gjorts innan avlämnandet, vilket betyder att köparen ska ha möjlighet att snarast undersöka efteråt. Kan ju iof ha varit bättre om köparen meddelat dig på direkten att WiFi inte funkar, men tycker ändå inte att det ska ligga honom till last att han föröskt att lösa problemet själv. Skulle säga att bästa steg för dig är att erbjuda avhjälpande, d.v.s. att du kollar på den och förösker få WiFi att fungera (då du menar att den funkade dagen innan). Om det inte funkar, får du ett val - gå med på en hävning och köpet går åter, eller inte gå med på hävning och se om köparen drar det till domstol. Kan inte svara på om en TR kommer bedöma det som ett väsentligt avtalsbrott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Joppis:

Kan dock vara värt att nämnas att köplagen inte tvingande utan kan förhandlas bort.

har för mig att köplagen gäller endast vid skriftlig överenskommelse/kontrakt? annars finns det väl ingen redovisning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av xprt:

Om du vet att Wi-Fi fungerade när du sålde den ska du inte göra ett skit.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@Buulaa: Om inget kan redovisas gäller KöpL - är inget formkrav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Har han installerat om den själv efteråt kan d u ju fråga om det är ett legitim windows och inte ett pirat, uppvisat kvitto, vart ifrån det är nerladdat. Är det piratat så kan du bara säga att du inte kan stå ansvarig för osäker mjukvara och problemen den kan ha skapat.
Personen i fråga kan ju ha bytt wifi kort i datorn till ett trasigt , vet jag inte vilken dator det gäller, men på många är der nästan barnsligt enkelt att byta.

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013

Har han installerat om den så är det högst troligt att det kan vara något som han har gjort eller alternativt glömt gällande drivrutiner eller liknande.
Köparen borde ha märkt att detta inte fungerade relativt omgående med wi-fi.
Alternativt så finns möjligheten att han försöker lura dig med att han kan en exakt likadan dator som inte fungerar, och har nu "gjort ett byte" utav denna.
Han testar nu att häva köpet så att du får tillbaka hans icke fungerande dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Hanrax:

@xprt: Eftersom att han inte kunde testa WiFi vid avlämnandet har inte en undersökning gjorts innan avlämnandet, vilket betyder att köparen ska ha möjlighet att snarast undersöka efteråt. Kan ju iof ha varit bättre om köparen meddelat dig på direkten att WiFi inte funkar, men tycker ändå inte att det ska ligga honom till last att han föröskt att lösa problemet själv. Skulle säga att bästa steg för dig är att erbjuda avhjälpande, d.v.s. att du kollar på den och förösker få WiFi att fungera (då du menar att den funkade dagen innan). Om det inte funkar, får du ett val - gå med på en hävning och köpet går åter, eller inte gå med på hävning och se om köparen drar det till domstol. Kan inte svara på om en TR kommer bedöma det som ett väsentligt avtalsbrott.

Nu ser jag ju detta enklast från mitt perspektiv, men ska man hård-dra det så hade han iofs kunna testa wifi om han kört hotspot mot mobilen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2006

Aldrig i livet att jag träffat en person jag sålt något till som försökt häva ett köp i efterhand. Finns noll att vinna på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@xprt: Absolut skulle han kunna ha gjort det. Men som sagt är huvudregeln att undersökning ska göras snarast möjliga efter köp vid lös egendom. Spelar med andra ord ingen roll för situationen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

@xprt: Håll inte på hjälp han som många rekommenderar. Skulle wifi visa sig inte fungera (han kanske körde den i micron för hans polare sa att han kunde klocka den så)

Så får han ytterligare skäl att häva köpet och du står där och kan inte neka till att det är trasigt. Du får bara nån gnällig sur tomte (in ur face) som inte kan ta ansvar för det han köper och är inte heller medveten om riskerna och behandlar dig som en återförsäljare.

Om du är en ärlig person och vet att det inte var nå knas med detta, så säg som det är. Du uppdatera allt via wifi och det fungerade när du sålde den. Hänvisa till någon datorbutik i närheten som kan hjälpa honom.

Blir han jobbig och inte släpper detta efter du varit trevlig, så trolla lite. Säg att du har läst att man inte kan ha strumpor på sig och använda datorn samtidigt, då det kan bildas Statisk elektricitet som pajar komponenterna där i om man tar i den. Vilket kan förstört datorns wifi t.ex.

Han kan inte neka att han varit barfota hela tiden... Och då är det inte ditt fel.

If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.

George Orwell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av thomson:

Har han installerat om den så är det högst troligt att det kan vara något som han har gjort eller alternativt glömt gällande drivrutiner eller liknande.
Köparen borde ha märkt att detta inte fungerade relativt omgående med wi-fi.
Alternativt så finns möjligheten att han försöker lura dig med att han kan en exakt likadan dator som inte fungerar, och har nu "gjort ett byte" utav denna.
Han testar nu att häva köpet så att du får tillbaka hans icke fungerande dator.

This.

När det gäller laptops så brukar det vara ett vanligt problem, framför allt om det är Windows 7. Jag skulle ta fram produktsidan för drivrutiner och skicka länkarna, kan ge mig fan på att problemet är avsaknade drivrutiner. Finns säkert fler saker som inte fungerar. Om han själv väljer att formatera datorn och installera om Windows och sedan inte lyckas få med alla drivrutiner är det hans egna fel.

Jag hade ställt upp och hjälp till att försöka åtgärda problemet, men jag hade inte tagit tillbaka datorn.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av trickeh2k:

This.

När det gäller laptops så brukar det vara ett vanligt problem, framför allt om det är Windows 7. Jag skulle ta fram produktsidan för drivrutiner och skicka länkarna, kan ge mig fan på att problemet är avsaknade drivrutiner. Finns säkert fler saker som inte fungerar. Om han själv väljer att formatera datorn och installera om Windows och sedan inte lyckas få med alla drivrutiner är det hans egna fel.

Jag hade ställt upp och hjälp till att försöka åtgärda problemet, men jag hade inte tagit tillbaka datorn.

man sätter sig i en jobbig position om man träffar personen igen. Finns inget värde alls i att göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

han kan ju ha kommit åt wifi knappen på bärbara datorn vissa har en knapp o stänga av den. jag sålde också en bärbar o han påstod inte wifi funkade, vilket den gjorde jag hade den i min ägo. men jag fixade problemet åt han o talade om för fel sedan funkade allt igen. en miss från hans sida och var detta en äldre gubbe o han var inte så insatt i datorer tur han bodde inom mitt samhälle

hoppas ni löser detta utan du behöver ge han tillbaka pengar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

@xprt:

Låter mera som att personen har installerat om dator och inte installerat alla drivers, så be personen installera Teamviewer så kan du kolla vad som kan vara orsaken till problemet via RJ45.

Skulle gissa på att personen kanske installera en annan version av Windows och då dyker inte alla drivers upp på tillverkas hemsida.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Nej.

Köparen hade full möjlighet att testa datorn och kontrollera möjliga fel. Du har ingen skyldighet att ta tillbaka datorn efter ett par dagar, och du är absolut inte skyldig att agera support.

Släpp ditt samvete. Du har gjort vad du kunnat, och om du tar tillbaka datorn nu kommer den möjligtvis aldrig bli såld.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av xprt:

Han testade och startade datorn själv och såg att den fungerade, fanns dock ingen möjlighet till wifi där vi möttes.

Problemet så här i efterhand är att han använt den ett par dagar och dessutom hunnit ominstallera datorn på eget bevåg.
Den är inte som jag överlämnade den.

@Joppis
@Hanrax

Men då är det nästan garanterat ett drivrutinsproblem. Vet du var du hittar drivirutinerna för wifi? Peka honom dit först och främst.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier