Permalänk
Medlem

Nätverkskort sönder?

Vet inte om detta är rätt kategori!!

Hej! Farsans dator har slutat fungera gällande hans internet. När han startar datorn så snurrar bara en ring nere i högra hörnet som visar om man har internet.

Jag har provat med en annan dator med samma kabel och då funkar det.
Dioderna på baksidan av datorn lyser också(där man stoppar in internetkabeln). Tänker att det är mjukvara då?

När jag försöker gå in på nätverk i datorn så står den bara och tuggar så kan inte komma in överhuvudtaget.
Kanske måste köpa ett nytt moderkort?

Mvh Rickard!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinyti:

Vet inte om detta är rätt kategori!!

Hej! Farsans dator har slutat fungera gällande hans internet. När han startar datorn så snurrar bara en ring nere i högra hörnet som visar om man har internet.

Jag har provat med en annan dator med samma kabel och då funkar det.
Dioderna på baksidan av datorn lyser också(där man stoppar in internetkabeln). Tänker att det är mjukvara då?

När jag försöker gå in på nätverk i datorn så står den bara och tuggar så kan inte komma in överhuvudtaget.
Kanske måste köpa ett nytt moderkort?

Mvh Rickard!

Börja med att uppdatera drivrutinerna

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Testa nya drivrutiner, finns vanligtvis på moderkortstillverkarens hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Börja som sagt med att uppdatera drivrutinen för ditt nätverkskort.

Fungerar det fortfarande inte, så öppnar du upp cmd.exe och skriver in

ping [Routerns IP-adress]

Kopiera sedan in resultatet här i tråden. Då ser vi om du har kontakt med routern överhuvudtaget. Får du ingen kontakt, så är det sannolikt ditt nätverkskort som är pajj eftersom laptopen fungerar med samma kabel. Du har inte ändrat inställningar manuellt för nätverkskortet, främst subnätmask eller DNS?

Får du något svar av routern (Återigen, kopiera och klistra in resultatet av ping kommandot här i tråden) så är det något i routern eller din dator som bråkar.

Det finns lite saker till man kan pröva, men vi börjar där

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem

Ett bra sätt att felsöka är att du skaffar ett usbminne och lägger in en linuxinstallation på det. Linux går bra att köra från usbminnet och behöver inte installeras, funkar nätverket i linux så vet du att det är mjukvarufel i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.