Permalänk

Ersättning av hårddisk HP Folio 9740m

Hej!

Då jag snabbt fyller minnet på laptopen med tunga filer vid arbete så har jag börjat se över vad jag har för komponenter och minne i den.

I den sitter nu en SSD 2.5" 128gb (Sandisk x100).

Utökat RAM till 2 x 4 gb från 1 x 4 gb.

Men jag har även en HDD 2.5" 500gb liggandes hemma, (Originaldisken från mitt PS4).

Nackdelen är att jag inte har två platser för 2.5" i chassit. Däremot har jag en tom plats för mSATA. Min fråga är nu:

1. Kombinera mSATA och SSD (128gb)
2. Kombinera mSATA och HDD (500gb)
3. Vad blir följderna på hastighet etc vid arbete i PS, SketchUp, Revit, AutoCad?
4. Vilken mSATA rekommenderar ni?

5. Kan man välja att ha en hårddisk till att köra program och system ifrån (den snabba), och lagra på den andra?
Om 5... är det då bäst att köra enligt alternativ 2 ovan och köra OS samt installera program på mSATA och sköta lagring på HDD. Eller är det billigare att satsa på en mSATA med större kapacitet så att OS och program körs via befintlig 2.5" SSD?

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

mmm....9740m, hade en som skoldator.... 720p och förfärliga färger för 12K...

ONT: Kör på en stor 2,5" SSD som du kan ta med dig till en senare dator. Om du har programmen på SSD så blir det inte snabbare om man sätter på en annan, skillnaden i hastigheten på SATA-SSDer är relativt liten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

du kan ju alltid sätta din 2.5" disk i ett usbchassi och köra den externt

t.ex.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3822787

kräver ingen extern strömförsörjning och USB 3 har tillräcklig bandbredd för att inte bromsa en mekanisk disk knappt så den bromsar 2.5" SSD enheter (usb3 5Gbps vs SATA3 6Gbps).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Blev ett köp av en Kingston msata 480gb SSD som lagringshårddisk för filer och behåller 2.5" SSD som program och OS hårddisk.
Eventuellt köper jag ett chassi till 500gb å kör den externt. Om det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Giddelito:

Blev ett köp av en Kingston msata 480gb SSD som lagringshårddisk för filer och behåller 2.5" SSD som program och OS hårddisk.
Eventuellt köper jag ett chassi till 500gb å kör den externt. Om det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

tbh, när/om msata SSD blir full så ta ut 128 GB SSD istället och kör på en större 2,5" internt som du klonar över windows från bootSSDn. Då slipper du tänka på att alltid behöva vara säker på att din externa SSD är med dig hela tiden och det blir ett föremål mindre som är löst.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

tbh, när/om msata SSD blir full så ta ut 128 GB SSD istället och kör på en större 2,5" internt som du klonar över windows från bootSSDn. Då slipper du tänka på att alltid behöva vara säker på att din externa SSD är med dig hela tiden och det blir ett föremål mindre som är löst.

Förstår inte riktigt hur du menar. Jag har ingen extern SSD i dagsläget. Både min msata ssd på 480gb som jag köpte nu och den 2.5" ssd på 128gb är interna.
Vilket gör att jag får två platser på datorn att lagra på.

Msata (480gb) kommer gå åt till lagring av filer.
2.5" SSD boota windows och program igenom.

Skickades från m.sweclockers.com