Måste jag gå tilbaka till Win?

Permalänk

Måste jag gå tilbaka till Win?

Alltså, jag har gått över till Linux, men jag blir snart skogstokig.
Allvarligt, jag blir ....

Som info, jag har under årens lopp haft ALLT SOM OS, t.om Novell Netware.
Nästan alla kunder hade Netware som server och Winsom klienter. På slutet var det allt fler som använde NT, men det var inga andra än de med Netware som hade en "UPtime" på sina servers som räknades i ÅR, inte dagar ...

Nu jobbar jag inte längre, så jag tänkte använda Linux, Har lagt in Linux Mint på min desktobp & bärbara:...
Har provat en del dist. först, men Mint kändes rätt. Kan ha fel, men ....

Allt är bra, men nu har jag nästan gett upp,
Har försökt använda Kodi, jag ger upp. Den ser inget annat än lokal disk, Nfs, smb & annat går inte. Inget "fastnar", Jag kan skriva allt, //smb ..... inget sparas. Tror inte det är Mint som djävlas, där kommer jag åt allt i nätet. Har provat läsa e-books med Calibre (alltid funkat i win) men den ser inte nätet. inte ens den andra disken, bara "C:" dvs. bootdisken.

Tror inte det är mitt fel, har alltid kunat nå UNC m.m under win.

Fråga 2, Varför i he... måste Linux vara så svårt?
Under win kunde man alltid skriva in sökvägen om man skulle nå något.

//Leffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Nästan alla kunder hade Netware som server och Winsom klienter. På slutet var det allt fler som använde NT, men det var inga andra än de med Netware som hade en "UPtime" på sina servers som räknades i ÅR, inte dagar ...

Nu jobbar jag inte längre, så jag tänkte använda Linux, Har lagt in Linux Mint på min desktobp & bärbara:...

Har försökt använda Kodi, jag ger upp. Den ser inget annat än lokal disk, Nfs, smb & annat går inte. Inget "fastnar", Jag kan skriva allt, //smb ..... inget sparas. Tror inte det är Mint som djävlas, där kommer jag åt allt i nätet. Har provat läsa e-books med Calibre (alltid funkat i win) men den ser inte nätet. inte ens den andra disken, bara "C:" dvs. bootdisken.

//Leffe

Det finns många anledningar till att nästan alla kör Windows, du har hittat några stycken. Varför kämpa i motvind, använd det som funkar bäst för dig.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

@Bascule666:
Visst, så kan jag göra,,,,,,,

Men, det skulle kännas fel. Jag har ALLTID kunnat använda datorer,

Finns det nån distro som inte är så bakåtsträvande? Försökte använda Ubuntu, en annan "lätt" distr, men den är så hemsk (menyer i övre hörnet, bakvända) att den gick bort.

//Leffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

@Bascule666:

Finns det nån distro som inte är så bakåtsträvande? Försökte använda Ubuntu, en annan "lätt" distr, men den är så hemsk (menyer i övre hörnet, bakvända) att den gick bort.

//Leffe

Du måste ju inte köra Ubuntu om du inte gillar skrivbordsmiljön.
Jag väljer först skrivbordsmiljö, sen letar jag efter distributioner som har den jag vill ha.
Nu har jag fastnat för KDE Plasma och kör KDE Neon.
Kör även lite Kubuntu på en annan dator, men den startar jag sällan.
Finns massor med olika skrivbordsmiljöer att välja på, bara testa dom som verkar intressanta för dig.

Kör tyvärr inte Kodi eller Calibre, så jag vet inte vad som går snett för dig.
Har du flera diskar/partitioner borde du kunna ställa in att dom ska monteras vid uppstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Det hade varit enklare om du ser till att montera Samba-utdelningen i Ubuntu och sedan bara lägger till den lokala mappen i kodi.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ta reda på vilken skrivbordsmiljö som passar dig bäst, sen installerar du den bara..

Själv körde jag alltid Xubuntu eller installerade XFCE i vanliga Ubuntu disten.

Finns massor av olika skrivbordsmiljöer och Gnome (Ubuntus standard) har jag aldrig gillat.

Har aldrig testat Mint, men ser ingen anledning och använda nått annat än Ubuntu, Debian, Arch Linux eller liknande större OS..
Alla dom större operativsystemen är olika bleeding edge, så om du vill ha något som "bara funkar" så skulle jag rekommendera dig att köra Debian eller Ubuntu LTS, Arch och Fedora är raka motsatsen till dom två.. Mint byggt väl på Debian så borde vara hyffsat välfungerande paket.. rätta mig om jag har fel

https://xubuntu.org/

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RetroNerd:

//Leffe

Jag kan inte hjälpa dig med problemet, men att du inte gillar ubuntu är ett icke problem. Det finns gott om Ubuntu-distributioner med annat skrivbord som standard. Xubuntu med XFCE, Kubuntu med KDE, Lubuntu med LXDE, Ubuntu Gnome med ... well, Gnome. Det är bara att testa. Installera Virtualbox och testa dom virtuellt innan du installerar skarpt så hittar du nog någon distro du kan leva med.

Detsamma finns för Debian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

@Bascule666:

//Leffe

Saker förändras, ibland till det bättre och ibland till det sämre.
Vad menar du egentligen med att "alltid kunnat använda datorer"? Jag har själv jobbat i över 20 år i IT-svängen men skulle aldrig komma med ett så svepande påstående, ge mig valfritt server-OS från Microsoft så kan jag det utan och innan men sätt mig framför exempelvis ett realtids-OS i tung industri och jag är helt lost. "Datorer" är mer än Novell Netware, Microsoft Windows och Linux.

Permalänk

@Krippa75:
Alltid datorer ....
Sen 1982 har jag repat/installerat system främst under DOS/WIN/Netware,det har varit ALLA versioner sen DOS3.0/Win 1.0 & Netware 2.0.
Dom har varit kopplade till mini/stordatorer & industriella system, så jag kan nog säga att jag har greppet om de flesta .....

Det som STÖR mig i Linuxvärlden är programmerare som inte tror att användare har data på nätverkställen utan TROR att alla lagrar i /home eller i /var, /bin osv.

Mint är helt OK, jag kan nå alla system men t,ex Calibre (E-books) är kortsynt.
Jag har sett program som bara "ser" lagring som finns i OS, eller redan uppmappade.
T.om Filhanteraren i Win ser allt, eller klarar uppkoppling redan i ver. 1.0

Jag är inte så störd att jag tror Win är bäst, men programmerarna av kommersiella pgm. klarar det mesta (OK, det finns idioter..)

//Leffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Det som STÖR mig i Linuxvärlden är programmerare som inte tror att användare har data på nätverkställen utan TROR att alla lagrar i /home eller i /var, /bin osv.

Det är snarare du som inte förstått hur det fungerar eftersom du är så fast i Windows-tänk. Du kan montera nätverksfilsystem var du vill, precis som vilket annat filsystem som helst. Vill du ha /home på en annan server och montera med NFS gör du det. Vill du montera din NAS i /nas med SMB/CIFS gör du det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Sant, eller så programmerar man ett eget program som fungerar för mina egna ändamål. Det är ju open source. Tycker vi blir tillräckligt serverade i Open Source-världen redan. Det är ingen tävling, jag använder det som fungerar bäst för mig och mina behov. Får jag inte till det jag behöver/vill i Linux så skulle jag använda ett annat OS eller se till att lära mig hur jag gör utan whining.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kodi har pga vad det är för program och hur det ofta körs möjligheten att montera nätverksresurer inbyggt i programmet, finns ju inga skäl till att ha det i calibre.

Jag har aldrig haft några som helst problem med att montera nfs eller smb genom kodi, har inte använt calibre särskilt mycket, men installerade det precis, och det har inga som helst problem att se de nätverksresurser jag redan har monterade i filsystemet.

Permalänk

@LemonIllusion:

Jag har insett att det nog är jag som inte förstår bättre, jag är bara så irriterad.

Jag har t.ex en liten bildskärm som *KRÄVER* att jag ställer in grafiken på bildskärmskortet på skärmens 500x300 punkter i förtid.

Det ska bara funka,,,, eller?
Det är bildkortet som ska fråga skärmen vad den klarar.
Det är alltså programmeraren som inte ids skriva firmware ....

Jag kan bara inte förstå varför varför man inte kan låta mig ange lagring.
Visst, Jag kan konfigurera OS, men varför inte ge mig möjlighet att göra det från programmet?

"Vet dom inte att man SKA göra det, ska dom inte använda mitt pgm"
En kommersiell utvecklare skulle fått sparken direkt.

//Leffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

@LemonIllusion:

Jag har insett att det nog är jag som inte förstår bättre, jag är bara så irriterad.

Om du hade en annan attityd än "jag är bäst och allt som inte fungerar som jag tror det gör är dåliga implementationer av folk som inte är lika bäst som jag" hade du inte behövt bli irriterad. Om du på fullt allvar tror att du kan hoppa in i Linux och allt du kan om Windows går att tillämpa utan vidare behöver du en rejäl verklighetskontroll.

Citat:

Jag har t.ex en liten bildskärm som *KRÄVER* att jag ställer in grafiken på bildskärmskortet på skärmens 500x300 punkter i förtid.

Det ska bara funka,,,, eller?
Det är bildkortet som ska fråga skärmen vad den klarar.
Det är alltså programmeraren som inte ids skriva firmware ....

Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Är du sur på skärmtillverkaren för att skärmen inte har stöd för EDID?

Citat:

Jag kan bara inte förstå varför varför man inte kan låta mig ange lagring.
Visst, Jag kan konfigurera OS, men varför inte ge mig möjlighet att göra det från programmet?

Du behöver inte montera dina nätverksenheter i operativsystemet. Kodi klarar att hantera dem utmärkt själv. Varför du inte klarar av det vet jag inte, men eftersom din instinkt var att gnälla på Linux istället för att försöka lösa ditt Kodi-relaterade problem gör du givetvis inga framsteg.

Citat:

"Vet dom inte att man SKA göra det, ska dom inte använda mitt pgm"
En kommersiell utvecklare skulle fått sparken direkt.

//Leffe

Betalar du någon för någon av mjukvaran du har problem med? Som @Dockland påpekat blir man oerhört serverad i open source-världen, men är man helt ovillig att lära sig lite saker här och där får man vackert hålla sig till de nybörjaralternativ som finns och betala priset.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Är lite svamligt skrivet så hänger kanske inte med riktigt.

Du har alltså en windows share som du vill komma åt med kodi i linux?
Du kommer åt din share i Linux utan problem med SBM, men kodi hittar den inte?
Har jag förstått rätt? Kodi har haft en del problem med smb (oavsett OS), finns en del att läsa på kodi forum.

Försökte häromdagen lägga till en ny mapp i Kodi på min nvidia shield, den totalvägrade, hittade inte, men mina andra smb shares som jag tidigare lagt till fungerade felfritt. Antagligen nån uppdatering de gjort som sabbat nåt. Gav upp och la till den som FTP istället, fungerade fint.

Känns lite knepigt att skälla ut ett helt OS för man har problem med ett program? Lite som att säga BMW är helt värdelösa bilar för när du åkte BMW så spelade de dålig musik på P3 i radion.

Kör själv Mint sen 7-8 år tillbaka och har sällan något problem, allt bara funkar, öven om man köper ny hårdvara etc, bara plugga in. Betydligt mindre strul än med windows i.a.f.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det finns många anledningar till att nästan alla kör Windows, du har hittat några stycken. Varför kämpa i motvind, använd det som funkar bäst för dig.

Om man inte är villig att lära sig nya saker så är det bäst att stanna där man är, där det är tryggt. Det gäller om man vill gå från Windows till Linux, men även om man vill gå från mac os till Windows, Linux till Windows, osv...

Finns skäl till att vissa kör Windows, att andra kör Linux, osv, och det finns för och nackdelar med alla operativsystem.

Permalänk

@filbunke:

Alltså, för att kllargöra lite Linux är min favorit bland OS, Det finns vissa som aldrig borde ha lämnat utvecklarna, Jag är jhelt på det klara med att väja en annan om jag inte gillar den ..,..

Sen har jag aldrig bett någon lösa mitt problem, problemet är MITT.

Anledningen till att jag nämde bildskärmen, tja, har du någonsin varit tvungen att ställa in kortet innan du anslutit skärmen? OK om du har 30000x4000 upplösning och skämen klarar max 800x600. Men då står det nog tydligt i pappersen?
En HDMI skärm frågar innan den sände ut bild. Om skärmen inte klarar bildsignalen lägger den ut ett larm innan. Om man säljer en skärm UTAN att tänka först, då är man nog lite hänsynslös.
Jag fickskärmen i en låda. Helt utan info. Nog om detta ....

Kan vi inte enas om att de som skriver pgm för Linux dist är lite lata? Jag har pgm som finns i båda miljöerna så jag vet... OK,gratis är gott, men som programmerare har man lite stolthet.

Min attityd är kanske lite vass, men jag har 30+ år av nöjda kunder och MYCKET nöjd aŕbetsgivare
jag har dock aldrig fått en missnöjd programmerare. Dom ändrar sitt pgm och är glada.

//Leffe

Permalänk
Medlem

Låter som Kodi inte är inställd på SMB3 eller har problem att ansluta till en äldre SMB2-server, men filservern kör SMB3/SMB2, ställ in detta i Kodi eller mounta katalogen lokalt, de har haft problem med detta på Windows också. Calibre är inte tänkt att köras mot delade kataloger oavsett OS. Mint kan också ha problem med den inkluderade versionen av SAMBA, men det är ju mer om du har problem med filhanteraren.

När det gäller Calibre –

https://manual.calibre-ebook.com/faq.html#i-am-getting-errors...
https://bugs.launchpad.net/calibre/+bug/1760535 (workaround finns där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

@filbunke:

Alltså, för att kllargöra lite Linux är min favorit bland OS, Det finns vissa som aldrig borde ha lämnat utvecklarna, Jag är jhelt på det klara med att väja en annan om jag inte gillar den ..,..

Sen har jag aldrig bett någon lösa mitt problem, problemet är MITT.

Anledningen till att jag nämde bildskärmen, tja, har du någonsin varit tvungen att ställa in kortet innan du anslutit skärmen? OK om du har 30000x4000 upplösning och skämen klarar max 800x600. Men då står det nog tydligt i pappersen?
En HDMI skärm frågar innan den sände ut bild. Om skärmen inte klarar bildsignalen lägger den ut ett larm innan. Om man säljer en skärm UTAN att tänka först, då är man nog lite hänsynslös.

Kan vi inte enas om att de som skriver pgm för Linux dist är lite lata? Jag har pgm som finns i båda miljöerna så jag vet... OK,gratis är gott, men som programmerare har man lite stolthet.

Min attityd är kanske lite vass, men jag har 30+ år av nöjda kunder och MYCKET nöjd aŕbetsgivare
jag har dock aldrig fått en missnöjd programmerare. Dom ändrar sitt pgm och är glada.

//Leffe

Jag förstår inte syftet med tråden?
Du har problem med mjukvara och hårdvara. Och istället för att be om hjälp, vill du klanka ner på Linux???

Dom som skriver program för Linux distributioner är verkligen inte lata. Där håller jag inte med dig.
Vill man ha något ändrat i mjukvaran, tar man kontakt med utvecklarna.
Och vill dom inte lägga till dom sakerna, kanske några andra programmerare vill det och gör en "fork".

Vad dina kunder och arbetsgivare tycker, vet jag inte heller vad det ska tillföra?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Det är tyvärr inte helt ovanligt med skärmar som har felaktig EDID-data. Om skärmen är så dålig att den lägger av om man ger den fel upplösning (vilket jag tolkar det som eftersom du säger att den kräver att man ställer in upplösningen innan man ansluter den), så är nog felaktig EDID det minsta man kan förvänta sig.

Då får du konfigurera upplösningen manuellt, istället för att förlita dig på att det fungerar automatiskt. Exakt hur man gör det varierar tyvärr beroende på vilken drivrutin du använder, d.v.s. beroende på om du har ett NVIDIA, AMD eller Intel-grafikkort.

Skrivet av RetroNerd:

Det är lite otydligt vad du egentligen förväntar dig. Det verkar som att du förväntar dig att du ska kunna konfigurera dina nätverksdiskar via Calibre, men det vore ju helt vansinnigt. Nätverksfilsystem monterar man som sagt i mappar i Linux, sen kan alla program komma åt filerna där utan att behöva bry sig om vart filerna ligger rent fysiskt. Om varje enskilt program skulle behöva hantera nätverk själva så skulle det bli rena kaoset.

Kodi är förstås ett specialfall, eftersom Kodi ofta används som om det vore ett OS även fast det egentligen inte är det.

Permalänk
Medlem

@perost: Att mount:a kataloger med GVFS (t.ex. med filhanteraren) och köra Calibre är vad som inte fungerar. Finns dock en workaround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Kan vi inte enas om att de som skriver pgm för Linux dist är lite lata?

Hur aktiv är du i applikationsutvecklingen, mer än att du gnäller att folk inte serverar dig något som dessutom inte kostar ett öre. Utveckla ett eget program som klarar allt du efterfrågar utan någon tankeverksamhet. Jisses.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

//Leffe

Nja, skulle säga att många är windows-skadade framför allt de yngre. En av de stora fördelarna med Linux/Unix och X är att man kan tex SSH-a in på en server/annan maskin med X-forwarding och sen köra GUI program på den som det var på ens egen maskin. Verkar som om många utvecklare inte ens testar om programmet fungerar om man kör det remote. Tex firefox för ett antal versioner sen (runt 50 om jag minns rätt) gick inte att köra från en annan maskin utan spammade X-servern med ca 500 mbit/sek för att visa en statisk sida, tex google sök-resultat. Men total hängning som resultat.

I Wayland som är tänkt att ersätta X/Xorg så tänker man inte stödja att köra program remote så det går bort för min del.

Jag vet att man kan köra VNC eller motsvarande för att lösa detta men tycker det är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om man inte är villig att lära sig nya saker så är det bäst att stanna där man är, där det är tryggt. Det gäller om man vill gå från Windows till Linux, men även om man vill gå från mac os till Windows, Linux till Windows, osv...

Finns skäl till att vissa kör Windows, att andra kör Linux, osv, och det finns för och nackdelar med alla operativsystem.

Jag är väldigt villig att lära mig nya saker om det ger något. Att lära mig samma saker som redan funkar utmärkt (Windows) ger mig noll.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Skrivet av RetroNerd:

Varför krångla? Gå till Windows 10 version 1903 och det du vill använda funkar kanon. Jag dualbootar Mint 19 på min laptop bara för att ha lite koll men i mitt fall funkar det inte till dagligt bruk.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Ja du måste gå tillbaka till Windows. Ingen blir gladare än jag om du gör det. ju fler som går över till Linux, ju större risk är det att de vill göra virus och annat skit till Linux. Så alla Windows users, håll er borta från Linux! Linux är skit och funkar inte för er!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Försöker du använda Linux som Windows är det klart det är lite mekande involverat. Försök att använda Windows som Linux så ska du se att det inte ens fungerar.