Permalänk
Medlem

Corsair h100i konstigt ljud

Hej! Som rubriken lyder så har jag denna aio kylare.. nu är det som så att jag upptäckt att den gör ifrån sig detta ljudet: https://youtu.be/Cxm3rdjl5dE

Detta är inte ifrån min daror utan någon annans men ljudet är nästan identiskt. Värt att nämna är att kylaren nästan är ny. Bör jag oroa mig?

Permalänk
Avstängd

låter som pumpen tyvärr har get upp lite

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är pumpen, kontakta din återförsäljare om den är mindre än 5 år då corsair har 5års garanti på deras AIOs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Alright tack grabbar, hade mina föraningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har det kommit nyligen eller har det alltid funnits där? Testat att köra i extreme läget ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Har det kommit nyligen eller har det alltid funnits där? Testat att köra i extreme läget ett tag?

Började tänka på det nyligen, tror det är nytt. Den är 2 veckor gammal. Kan det fixa till det? Måste koppla in usb headern, aldrig kört med programvaran och hur säkert är det att använda den om den nu låter såhär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trick2j:

Började tänka på det nyligen, tror det är nytt. Den är 2 veckor gammal. Kan det fixa till det? Måste koppla in usb headern, aldrig kört med programvaran och hur säkert är det att använda den om den nu låter såhär?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken version är det, typ PRO eller Platinum?

Testa att göra det och kör i extremläge ett tag. Testa sen att byta mellan de olika lägena. Det är nog rätt säkert att använda den även om den låter. Skulle dock be om att få en ny om den låter allt för mycket. Pumpen ska på sin höjd ha ett dovt hummande ljud som kan låta högre om man tex kör i extremläge men inte så det knarrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vilken version är det, typ PRO eller Platinum?

Testa att göra det och kör i extremläge ett tag. Testa sen att byta mellan de olika lägena. Det är nog rätt säkert att använda den även om den låter. Skulle dock be om att få en ny om den låter allt för mycket. Pumpen ska på sin höjd ha ett dovt hummande ljud som kan låta högre om man tex kör i extremläge men inte så det knarrar.

Pro är den. Ja ska testa imorron. Be om en ny som i att det är för att du stör dig på ljudet eller att det är skadligt? Kan höra ljudet när man lägger huvudet ovanföe chassit väldigt tydligt.

Och säkert att använda den som i att det är säkert för att testa detta eller säkert som i att bruka den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Update: Nu verkar det inte låta alls som i videon. Nu låter det mer som en "mygga" vilket jag antar är normalt. Och lite "vattnigt". Kan man köra på detta eller bör man byta ut?

EDIT: låter nästan som i videon fast mer milt när den är på extreme.

EDIT 2: på quiet låter det enbart som en mygga nu och inget vattnigt surr.

Permalänk
Medlem

Den ska humma rätt dovt och fint som sagt.

Låter som problemet är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Den ska humma rätt dovt och fint som sagt.

Låter som problemet är löst.

Japp, tack så mycket! När jag kör upp den i extreme låter den men den hummar dovt i den lägasta settingen iallafall! Puss!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av trick2j:

Hej! Som rubriken lyder så har jag denna aio kylare.. nu är det som så att jag upptäckt att den gör ifrån sig detta ljudet: https://youtu.be/Cxm3rdjl5dE

Detta är inte ifrån min daror utan någon annans men ljudet är nästan identiskt. Värt att nämna är att kylaren nästan är ny. Bör jag oroa mig?

Hejsan,

Det låter som luftbubblor, vad du kan göra är att ha datorn igång över natten och prova lägga ner chassit åt sidan, då brukar luftbubblorna åka upp i radiatorn där de inte för väsen. Funkar de inte så hör av dig.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Det låter som luftbubblor, vad du kan göra är att ha datorn igång över natten och prova lägga ner chassit åt sidan, då brukar luftbubblorna åka upp i radiatorn där de inte för väsen. Funkar de inte så hör av dig.

Med vänliga hälsningar,
CORSAIR Johan

Det låter enbart när den är på maxläget i icue, annars låter den som den skall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!

Jag har köpt en likadan kylare som dig och har samma problem, ska dock prova det Johan skrev tidigare om att lägga chassiet på sidan och köra över natten :>

Edit: Har kört datorn igång medans den låg ner under natten, och när datorn ligger på sidan låter det ingenting alls, däremot när jag tippa upp datorn igen så började det låta igen :/

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80