Permalänk
Medlem

Dockningsstation med start-knapp

Hej!

Jag har en laptop från HP som står i min tv-bänk kopplad till min tv. Jag skulle vilja hitta en lösning som gör att jag kan starta den utan att behöva öppna locket.

Därför har jag kollat på lite olika varianter av dockningsstationer, exempelvis denna: HP USB-C-docka G4

Såvitt jag kan se har den en knapp som jag kan starta datorn ifrån istället för att behöva öppna datorlocket (laptopen står i en ganska låg hylla så det är lite omständigt att behöva öppna den varje gång). Vet även att min förra jobbdator hade en dockningsstation med en startknapp. När jag kollar på dockningsstationer överlag verkar det dock vara undantag att en sådan knapp finns.

Så min fråga: Någon som kan rekommendera en lämplig dockningsstation till mig?

Jag har inget behov av att kunna koppla flera skärmar, det räcker med ett hdmi-uttag så jag kan koppla till min tv. Några USB-portar kan ju vara bra att ha, annars är det inget speciellt jag behöver. Varianten jag länkar till kanske skulle säkert funka, men det kanske finns någon billigare variant som täcker mina behov?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Ja, jag kanske borde testa det istället. Har en HP Pavillion, så jag antar att det går att ställa in i BIOS så att det aktiveras.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Rekordmedlem

Många datorer kan ju startas via tangenttryck eller usbaktivitet när den funktionen aktiverats i bios, att starta via lan och en app känns ju som en ännu mer komplicerad metod än att öppna locket på datorn. Dockor brukar ha en knapp men om det är en usb hub eller liknande som nån misstagit för docka så saknar den ju säkert en startknapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: "laptopen står i en ganska låg hylla så det är lite omständigt att behöva öppna den varje gång". Nu tycker jag ju inte det är speciellt krångligt och avancerat att sitta i en soffa och trycka på en "app/ikon" på mobilen för att få igång datorn då, men men, vi är ju alla olika.