Problematik med att formatera en hård disk

Permalänk

Problematik med att formatera en hård disk

Jag hittade en gammal hårddisk med 3TB i sig, Hitachi, tror jag. Jag tog ur alla filer som jag ville spara och nu är det bara windows filerna kvar.
dessa går självklart inte att ta bort genom att bara lägga i papperskorgen, så jag gick in i "datorhantering" för att omformatera hårddisken.

Dock var "formatera" utgråad på just den hårdisken, jag läste på nätet att det beror på att det ligger windows (10) filer på den. Så jag tog tips från nätet och testade att omformatera med CMD istället, det fanns två olika alternativ, men både slutade med ett misslyckande, CMD sa nämligen ifrån att det inte gick att formatera om då det låg windows filer på hårdisken, eller något i den principen.

Sedan märker jag att det dessutom fattas 700 GB eftersom att hårdisken verkar vara uppdelad i tre delar, nämligen:

System reserve: 100 mb

(J:) 2047,90 GB

(Namnfri):746,52 GB (inte allokerat)

Vilket jag också försöker trycka ihop dessa tre (om det går).

Jag letar på nätet men får bara samma tre alternativ överallt.

Har ni något förslag?

Permalänk
Rekordmedlem

Radera alla partitioner på den och om det inte går att göra i win så använd Gparted i stället.
https://gparted.org/ när du sedan försöker använda disken i win så kommer du att få frågor om du vill partitionera och formatera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I admin CMD:
diskpart
list disk
select disc ?
clean

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Radera alla partitioner på den och om det inte går att göra i win så använd Gparted i stället.
https://gparted.org/ när du sedan försöker använda disken i win så kommer du att få frågor om du vill partitionera och formatera den.

Det gick inte att göra i windows, men plan B fungerade utmärkt, behövde bara krångla lite med en USB.
Sedan fick jag reda på i ett annat inlägg på nätet att maxkapaciteten för NTSF är runt 2TB, resten av hårddisken som är "unallocated"måste jag formatera i en annan sorts format, nämligen GPT, detta har jag ännu inte testat, men jag får göra det imorgon.

Tack för tillfället.

Permalänk
Medlem

Partition med MBR har max 2TB med 512-bytes sektorer på disken, ja, men du borde inte få upp en sådan alternativ i en modern windows 10 vid partitionering om disken är helt blank i början - låter nästan som att MBR blev kvar på något sätt och då försöker windows använda denna i första hand...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenlaboss:

Det gick inte att göra i windows, men plan B fungerade utmärkt, behövde bara krångla lite med en USB.
Sedan fick jag reda på i ett annat inlägg på nätet att maxkapaciteten för NTSF är runt 2TB, resten av hårddisken som är "unallocated"måste jag formatera i en annan sorts format, nämligen GPT, detta har jag ännu inte testat, men jag får göra det imorgon.

Tack för tillfället.

MBR och GPT har inte med formatering att göra utan är olika system för partitionering, det sker en nivå närmare hårdvaran än formatering.
Men ja MBR har en maxgräns på 2,2 TByte för partitioner sedan behövs GPT eller nån icke standardiserad lösning.
Bios kan inte boota från GPT partitioner utan det krävs EFI för det men annars är det bara storleksbegränsningen på partitioner du kommer märka skillnad på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Partition med MBR har max 2TB med 512-bytes sektorer på disken, ja, men du borde inte få upp en sådan alternativ i en modern windows 10 vid partitionering om disken är helt blank i början - låter nästan som att MBR blev kvar på något sätt och då försöker windows använda denna i första hand...

Det gick trots allt inte att partionera hårddisken i windows, varken heller i Gparted, och då testade jag på olika sätt men vågade inte testa allt för mycket då jag inte är helt kunnig gällande just dessa grejer.

Hårddisken är en ST3000DM001-1CH166 och har sedan 2011 (kanske)suttit i en gammal server tror jag, vilket någon spillde kaffe på vid ett tillfälle, dock har denna hårddisken klarat sig av någon anledning om det nu råkade vara så. Hittade typ 20 stycken hårddiskar på vinden samanlaggt, och denna råkar bara vara en av de största.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

MBR och GPT har inte med formatering att göra utan är olika system för partitionering, det sker en nivå närmare hårdvaran än formatering.
Men ja MBR har en maxgräns på 2,2 TByte för partitioner sedan behövs GPT eller nån icke standardiserad lösning.
Bios kan inte boota från GPT partitioner utan det krävs EFI för det men annars är det bara storleksbegränsningen på partitioner du kommer märka skillnad på.

Om jag vill att det ska vara en enda stor partition, går det att lösa på något sätt? har du något tips isåfall?

Hårddisken heter också tydligen enligt windows:

ST3000DM001-1CH166

Samt är hårddisken tydligen från 2011, om inte senare batch då så att säga, men hårddiskvarianten släpptes det året.

Jag har hört talas om att vissa hårddiskar kan vara låsta på olika sätt, dock kommer jag inte ihåg uttrycket för det. Men skulle det kunna vara något sådant?

Personen som ägde dessa hårddiskar fick dem ursprungligen genom ett företag han jobbade på efter att de lagt ner. Dock vet jag inte om det skulle betyda någon skillnad från privatperson eller företag gällande om den nu skulle vara låst.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enklaste är att du helt enkelt rensar hårddiskens partitionstabell och börjar om.

Tryck på start och kör programmet diskmgmt.msc. Ta fram numret på den disk du vill rensa. (T.ex. "disk 9" i mitt exempel).

Tryck på start och kör programmet diskpart.

Skriv sedan select disk N (där N är numret på den disk du vill rensa helt). OBS JÄTTEVIKTIGT att du koller att du har valt rätt disk...

Skriv sedan clean.

När du gjort detta kan du gå tillbaka in i diskmgmt.msc och initiera om disken. (GPT skulle jag rekommendera idag) och skapa en enda stor paritition.

(Såg precis att @Sinery postat nästan exakt samma instruktioner, men jag hoppas att mina mer explicita instruktioner kan hjälpa dig!)

Permalänk
Medlem

För att ytterligare förtydliga gör så här:

Öppna cmd eller Windows PowerShell i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken du vill rensa) gör inte fel här!!!
skriv: clean
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Som alltid så ter sig att lösa dylika HD-relaterade problem betydligt knepigare att lösa i windows eller via windows än tex. via Linux - och har man den typen av problem att det bråkar med boot-sektorer och/eller partitions-tabeller man inte blir av med hur man än trixar med olika win-program så är det enklast att skriva diskens första GB sektorer med binära '0'

I linux (uppstartad på en USB-sticka) gör man detta snabbt med först en 'lsblk' för att identifiera disken och därefter 'dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=1024k count=1 <enter>' - klar!

[där 'sdx' ersätts med aktuella disken man såg med lsblk, ofta 'sdb' eller 'sdc' - kolla _noga_ att du arbetar på rätt disk och är man ovan så kopplar man ut alla andra diskar vars innehåll man är rädd om innan, detta för att inte ta fel disk av misstag om man slant på tangentbordet]

När man sedan låter Windows åter titta på disken efter detta så ser den bara '0' i början (precis som om disken var fabriks-ny) och i det läget har den ingen val än att starta allt från början, istället för att övertolka det som är skrivet där och gå en annan väg än användaren vill...

1-2 dagars forumskrivande och med olika lirkande av olika partitions program hade kunna reducerat problemet till minuter om man redan hade en boot-bar linux på en USB-sticka och gjort ovanstående på en boot-sektor och partitions-krånglande disk...

---

ST3000DM001 är diskmodellen som drog ned Seagate i skiten när det gäller kvalitetsrykte - så använd den inte till allt för viktiga data - att ha det som brukisdisk för medialagring där innehållet är en kopia från annan lagring är dock OK - men inte att lagra sina original-foton/video utan det bör landa på annan disk först och sedan kopieras över till denna disk (och alltid i minst 2 kopior på olika lagringsmedia/tjänster)

Nu innebär det inte att alla diskarna i serien går garanterat tidig död till mötes - men felutfallet var betydligt större än nivån man var van med på den tiden (normalt 3-4% felutfall/år för WD och Seagate, HGST under 2% - idag är man vid 1-2% och somliga tom. under 1% - det gör att tex WD-RED 6TB med 3.8% felutfall (enl. Blackblaze) nu plötsligt sticker ut när alla andra har höjt kvalitets-nivån till felutfall under 2% )

Om man ser på Seagates stordiskar (> 6TB) så verkar man ha gjort läxan och dessa närmar sig HGST-nivå när det gäller driftsäkerhet.

---

ST3000DM001 är ingen dålig disk prestandamässigt (topp 202 MB/s, 15.6 ms i genomsnittlig söktid) - bland de snabbare snurrdiskarna på marknaden vid tidpunkten och fick en WD-green (2TB) att vara siraps-slö i jämförelse (topp 110 MB/s, 20.5 ms) när det gällde läst och söktider och snarare var väl förbi tom. den tidens WD-Black (2TB) nivå (topp 151 MB/s, 11.6 ms).

Rekordsnurrdisken just nu för min del är Toshibas N300 8TB med över 244 MB/s i topp och 12.26 ms i genomsnittlig söktid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenlaboss:

Det gick trots allt inte att partionera hårddisken i windows, varken heller i Gparted, och då testade jag på olika sätt men vågade inte testa allt för mycket då jag inte är helt kunnig gällande just dessa grejer.

Hårddisken är en ST3000DM001-1CH166 och har sedan 2011 (kanske)suttit i en gammal server tror jag, vilket någon spillde kaffe på vid ett tillfälle, dock har denna hårddisken klarat sig av någon anledning om det nu råkade vara så. Hittade typ 20 stycken hårddiskar på vinden samanlaggt, och denna råkar bara vara en av de största.

Höger klicka på Windows flaggan / Diskhantering

Gå till diskhanteraren igen. Där syns diskar/partitioner på 2-3 ställen. Du för upp olika alternativ i menyn beroende på vilken ruta/bild du höger klicka på.

Använd nedre halvan av diskhanterar fönstret. Ta bort alla partitioner på disken så utrymmet blir svart. Blir den någon annan färg så upprepar du tills den blir svart. Vad färgerna betyder ser du längst ned på ramen.

Höger klicka där det står disk 0,1,2 mm och konvertera disken till GPT. Sen borde du kunna skapa ny partitioner över hela disken.

Permalänk

Tack för alla svaren! Tyvärr var jag dum nog att Ladda ner ungefär 2TB av olika Steam spel under de senaste två dagarna(vilket jag i efterhand nog ska ha den för med tanke på hur gammal den är och riskerna), men då är det bara att börja om antar jag XD. Jag trodde att det gick att låsa upp resten av hårddisken efteråt nämligen. (ingen skada skedd dock)

Jag följde era instruktioner och "cleanade" hårdisken genom cmd, sedan gick jag in på diskmanager och då påminde Windows mig om att hantera hårddisken, vilket jag då fick alternativen MBR och GPT, jag valde givetvis GPT.

Nu blir hela hårdisken som en enda stor limpa och jag blir lycklig igen. Eller, lycklig blir jag nog inte förrän efter att jag löst mitt andra problem, där det spårlöst fattas 190 GB på min SSD, men jag tror jag tar det i en ny tråd istället, om jag inte hittar en lösning så att säga.

Jag tror att mitt första problem dock har löst sig nu, håller på att formatera just i denna stund, och jag vill bara tacka för att ni hjälpte mig(och kanske andra i framtiden), så vitt jag vet är ni datavärldens hjältar.

Permalänk
Medlem

Att lagra filer från Steam är alldeles utmärk användning av denna - kanske något mindre pålitliga disk - blir det strul med disken i framtiden så kan du ladda ned det som behövs igen på annan media.

det är filerna som inte är lätta att ersättas som man skall vara försiktiga med och alltid i minst 2 exemplar på två olika oberoende lagringsmedier och/eller molntjänst