Permalänk
Medlem

Framtidsäker Speldator för ~25k

Nu var det länge sen jag byggde en dator.
Så skulle behöva era åsiker om vad man kan få för ~25k.

Krav:
1. Hög fps
2. Vitt chassi, inte allt för stort. (frun vill att den ska smälta in så mycket som möjligt med inredningen här hemma)
3. Kunna spela i high/ultra i dom nya spelen.

Vad säger ni om denna?

Permalänk

@KayOh:
Jag hade kört på något liknande detta istället!

Här får du Bättre processor, Bättre grafikkort, lite långsammare men dubbla mängd RAM, fläktkylning istället för vattenkylning och ett billigare chassi.

https://www.inet.se/datorbygge/b1094638/datorbygge

Windows 10 kan du köpa på andra ställen för runt 300kr och vill du ha den färdigbyggd hos Inet kostar det 799kr extra.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Om det ska vara framtidsäkert så hade jag plockat bort vattenkylaren och skaffat en Noctua eller Bequite luftkylare. Tydligen så har dom all in one kylarna inte ha den bästa livslängden och dom klarar tydligen bara ca 2~3 år. Äger dock ingen själv och har bara hört detta ifrån diverse dator folk på Youtube, kanske finns folk här med en annan uppfattning.

Had också tagit ett 3700x istället för 3800x pga den extremt minimalla prestanda skillnaden. Annars så ser det bra ut.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

@KayOh:
Jag hade kört på något liknande detta istället!

Här får du Bättre processor, Bättre grafikkort, lite långsammare men dubbla mängd RAM, fläktkylning istället för vattenkylning och ett billigare chassi.

https://www.inet.se/datorbygge/b1094638/datorbygge

Windows 10 kan du köpa på andra ställen för runt 300kr och vill du ha den färdigbyggd hos Inet kostar det 799kr extra.

Tack. Men varför inte ett 2070 super?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Om det ska vara framtidsäkert så hade jag plockat bort vattenkylaren och skaffat en Noctua eller Bequite luftkylare. Tydligen så har dom all in one kylarna inte ha den bästa livslängden och dom klarar tydligen bara ca 2~3 år. Äger dock ingen själv och har bara hört detta ifrån diverse dator folk på Youtube, kanske finns folk här med en annan uppfattning.
Had också tagit ett 3700x istället för 3800x pga den extremt minimalla prestanda skillnaden. Annars så ser det bra ut.

Okej, tack för infon:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag kör wifi, så ett moderkort med wifi hade varit bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Webhallen har allt hemma.
Wifi på moderkortet.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@KayOh:
Lite tankar
- Andra har ju tipsat om billigare nycklar även OEM brukar tipsas om jag föredrar RETAIL pg av tidigare strul, tycker du ska sitta kvar på det.
- Vattenkylt på CPU om det behövs, om liten burk där plats är premium. Stor burk kan man lika gärna skaffa ett vettigt kylarblock+fläkt och skippa pump/slangar/matning
- Andra har tipsat om Intel och om jag inte minns fel så byter intel socket rätt ofta, jag tror att AMD stannar på samma socket längre, går du på AMD borde det gå att sitta kvar på moderkort och enbart byta ut CPU'n i framtiden (förutsatt att det inte är en brytperiod snart, vet inte när dom bytte socket senast men om det ligger mellan intel och amd kan det vara värt att kolla upp)
- Gällande M2, jag hade problem med att det blev rätt varmt, skaffade ett litet kylarblock och fick ner tempen en del (kanske inte behövs för din del men det är bara någon hundring)

Permalänk
Medlem

Han ville ha en framtidssäker dator, då är det enda valet Ryzen..

Själv köpte jag Ryzen 3600 pga att inga andra fanns i lager då. Men det gör mig inget för jag vet att jag kan uppgradera till 8, 12 eller 16 kärnor. Och speciellt intressant blir det nästa år med Ryzen 4000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av KayOh:

Nu var det länge sen jag byggde en dator.
Så skulle behöva era åsiker om vad man kan få för ~25k.

Krav:
1. Hög fps
2. Vitt chassi, inte allt för stort. (frun vill att den ska smälta in så mycket som möjligt med inredningen här hemma)
3. Kunna spela i high/ultra i dom nya spelen.

Vad säger ni om denna?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/296105,302706,303166,272609,283852,281296,236123,292378,280948,303896

Om du kan bygga själv så har du nedanför ett bygge som kommer ge betydligt högre FPS. Chassit du valt är förövrigt väldigt stort - även om det är ett bra sådant.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Han ville ha en framtidssäker dator, då är det enda valet Ryzen..

Själv köpte jag Ryzen 3600 pga att inga andra fanns i lager då. Men det gör mig inget för jag vet att jag kan uppgradera till 8, 12 eller 16 kärnor. Och speciellt intressant blir det nästa år med Ryzen 4000

Skickades från m.sweclockers.com

9900k är en framtidsdator då endast 6 kärnor används vid spel och det kommer att ta år och dar innan man använder 8 kärnor och den har hyperthreading. Sen så ska han spela då får han mer fps med intel och inte med amd.
Sen alla barnsjukdomar amd har.
9900k 5++ år kommer den att hålla lätt.
Sen byter man dator och system so who cares då mycket nytt har kommit.
3600 för att nästa år byta till 4000 serien så kan man inte tänka för då måste man uppgradera hela tiden sälja gammalt köpa nytt osv osv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

https://komponentkoll.se/bild/ravpf.png

Webhallen har allt hemma.
Wifi på moderkortet.

Ser bra ut! skulle helst vilja slippa montera datorn själv.
Så vill köpa alla komponenter från en och samma återförsäljare

Permalänk

Som jag skrev webhallen har allt hemma dom kan montera datorn åt dig.
Iallafall sist jag gjorde korgen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har läst vad ni har skrivit och det råder ju delade meningar mellan amd och intel. Amd är ju helt klart intressant, men det lutar åt intel.
Såhär ser det ut förnävarande.
Vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@SUMITOMO
Okej, fick för mig att FE är the real deal.
Varför inte FE?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KayOh:
FE=referenskylare.

3:e partstillverkarna har som regel alltid bättre kylning och OC.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Okej, då vet jag. Tack!

Permalänk

Som de skrev angående gpu kortet och noctua d15 monterar de inte pga vikten.vatten kylning h150i kanske är ett alternativ.
Visste inte att du ville ha den färdigmonterad.
Windows kan du köpa för under 50kr på ebay så skickar de en nyckel till din e mail. Har funkat klockrent alla ggr jag har köpt windows från ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_:
Hur ser det här ut?
Jag vill ha datorn monterad, då det var säkert 12 år sen jag monterade en själv.

Permalänk
Skrivet av KayOh:

@_F1GHT3R_:
Hur ser det här ut?
Jag vill ha datorn monterad, då det var säkert 12 år sen jag monterade en själv.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/290954,293245,296108,236943,281265,283852,280948,236123,281296,303896

Ser bra ut hade dock valt ett 2080 gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@KayOh

Skrivet av _F1GHT3R_:

9900k är en framtidsdator då endast 6 kärnor används vid spel och det kommer att ta år och dar innan man använder 8 kärnor och den har hyperthreading. Sen så ska han spela då får han mer fps med intel och inte med amd.
Sen alla barnsjukdomar amd har.
9900k 5++ år kommer den att hålla lätt.
Sen byter man dator och system so who cares då mycket nytt har kommit.
3600 för att nästa år byta till 4000 serien så kan man inte tänka för då måste man uppgradera hela tiden sälja gammalt köpa nytt osv osv.

Okej

Innan 9900k släpptes sa intel förespråkare att man inte behövde mer än 4kärnor vad har förändrats varför 6 och inte 8 om han nu kan spara lite pengar och köpa en billigare intel cpu med 4kärnor förutsatt att det måste vara intel? AMD motsvarighet till HT är CMT, rekommendationen tidigare (har inte koll på den senaste statusen, har ju varit att hyperhtreading ska stängas av för datacenter och liknande så vidare TS bryr sig om det får ju han ta ställning till), AMD påverkas inte av detta i dagsläget såvitt jag vet.

Går han på 9900k får han 4% mer FPS i stock i snitt när han spelar förutsatt att hyperthreading inte stängs av. Ja i snitt, ska TS spela ett enda spel kan han titta på grafen för det spelet https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9... , om han ska hålla på med programvara så får han hälften antal kärnor/trådar jämfört med ryzen och ett avsevärt prestandatapp "If you plan to use your PC for a multitude of tasks and not only to play games, but also create videos, 3D models or do anything that can take advantage of a 12-core processor, the Ryzen 9 3900X is going to be a significantly better investment. For productivity tasks in general, Ryzen is considerably faster than the Core i9 as shown in our full review.
Altså båda processorerna är prissatta liknande men man får inte med en stockkylare, i snitt minimalt bättre prestanda i spel men avsevärt prestandatapp för det övriga förutsatt att hyperthreading är påslaget. Vill streama samtidigt och inte enbart spela så är fler kärnor till fördel.

Vilka barnsjukdomar då?
https://gizmodo.com/intel-is-trying-to-fix-the-biggest-proble...
https://www.zdnet.com/article/all-intel-chips-open-to-new-spo...
https://hosting.review/gb/news/intel-meltdown-spectre/

Om den håller 5+++++ år lätt varför ska man byta varje år

Notera att jag varken är för eller emot AMD eller Intel jag har alltså noll koll på det mesta bara korta googlingar, det är bra att ge jämförelser och förklarar varför du anser någonting

Permalänk
Medlem

Du skrev att ni (dvs frugan) ville ha ett någorlunda litet chassi. Det rimmar väldigt illa med ett R6 i mina ögon...

Permalänk
Skrivet av lappen81:

@KayOh
Okej

Innan 9900k släpptes sa intel förespråkare att man inte behövde mer än 4kärnor vad har förändrats varför 6 och inte 8 om han nu kan spara lite pengar och köpa en billigare intel cpu med 4kärnor förutsatt att det måste vara intel? AMD motsvarighet till HT är CMT, rekommendationen tidigare (har inte koll på den senaste statusen, har ju varit att hyperhtreading ska stängas av för datacenter och liknande så vidare TS bryr sig om det får ju han ta ställning till), AMD påverkas inte av detta i dagsläget såvitt jag vet.

Går han på 9900k får han 4% mer FPS i stock i snitt när han spelar förutsatt att hyperthreading inte stängs av. Ja i snitt, ska TS spela ett enda spel kan han titta på grafen för det spelet https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9... , om han ska hålla på med programvara så får han hälften antal kärnor/trådar jämfört med ryzen och ett avsevärt prestandatapp "If you plan to use your PC for a multitude of tasks and not only to play games, but also create videos, 3D models or do anything that can take advantage of a 12-core processor, the Ryzen 9 3900X is going to be a significantly better investment. For productivity tasks in general, Ryzen is considerably faster than the Core i9 as shown in our full review.
Altså båda processorerna är prissatta liknande men man får inte med en stockkylare, i snitt minimalt bättre prestanda i spel men avsevärt prestandatapp för det övriga förutsatt att hyperthreading är påslaget. Vill streama samtidigt och inte enbart spela så är fler kärnor till fördel.

Vilka barnsjukdomar då?
https://gizmodo.com/intel-is-trying-to-fix-the-biggest-proble...
https://www.zdnet.com/article/all-intel-chips-open-to-new-spo...
https://hosting.review/gb/news/intel-meltdown-spectre/

Om den håller 5+++++ år lätt varför ska man byta varje år

Notera att jag varken är för eller emot AMD eller Intel jag har alltså noll koll på det mesta bara korta googlingar, det är bra att ge jämförelser och förklarar varför du anser någonting

Byta varje år då menar jag det som han skrev ovan bygga idag för att nästa år byta mobo. Så går man back och ts vill ha den färdig alltså inte pilla innuti datorn. 9700k visst ingen skillnad i fps mellan dessa 2 men 2 mer kärnor kan qöra datorn så mycket mer framtidssäker.
Budgeten finns och han vill ha hög fps då slår intel ryzen tom 9600k matchar ryzens nya serie.
Barnsjukdomar har de nya ryzen xpuerna men som kommer att fixas såklart. Destiny gick tex inte att spela för bara en vecka sedan.
Streama beror helt och hållet hur du streamar tror att det inte var nån skillnad i x264 eller vad det hette det som de flesta använder sig ut av och båda hade för och nackdelar.
Det är enkelt spelar man och vill ha det bästa 9900k vill man spara 9700k vill man spara mer men då få mindre fps ryzen. Så emkelt är det. Finns budgeten kan jag inte rekommendera ryzen i nuläget sålänge man kan få in 9700k el 9900k. Ska man redigera osv då är ju självklara valet ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Byta varje år då menar jag det som han skrev ovan bygga idag för att nästa år byta mobo. Så går man back och ts vill ha den färdig alltså inte pilla innuti datorn. 9700k visst ingen skillnad i fps mellan dessa 2 men 2 mer kärnor kan qöra datorn så mycket mer framtidssäker.
Budgeten finns och han vill ha hög fps då slår intel ryzen tom 9600k matchar ryzens nya serie.
Barnsjukdomar har de nya ryzen xpuerna men som kommer att fixas såklart. Destiny gick tex inte att spela för bara en vecka sedan.
Streama beror helt och hållet hur du streamar tror att det inte var nån skillnad i x264 eller vad det hette det som de flesta använder sig ut av och båda hade för och nackdelar.
Det är enkelt spelar man och vill ha det bästa 9900k vill man spara 9700k vill man spara mer men då få mindre fps ryzen. Så emkelt är det. Finns budgeten kan jag inte rekommendera ryzen i nuläget sålänge man kan få in 9700k el 9900k. Ska man redigera osv då är ju självklara valet ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men du måste ju se fördelarna som AMD har och nackdelarna som Intel har också , tänker typ

Det förutsätter att man enbart kollar på Intel, AMD byter ju inte sockets lika ofta du behöver alltså inte byta moderkortet bara för att du byter CPU. Beroende på när man köper jag hoppas på att kunna sitta kvar på min AM4 och byta till Ryzen 4000 när det kommer (finns ju dock inga garantier då den har funnits med 3 år nu, förhoppningsvis blir det ett år till innan dom byter isf blir det då 4år på samma socket då behöver jag enbart byta CPU'n ingenting annat). I TS perspektiv försvinner ju detta då det är väldigt sent att hoppa på AM4 men en stor anledning att sitta kvar på AMD enl mig , kommer det andra tekniker som mobo't inte stödjer sitter man ju kvar på dom så det är ju beroende på vad man vill.

Om fler kärnor är mer framtidssäkert exvis 6kärnor som du rekommenderar borde ju 8kärnor vara ännu mer framtidssäkert. AMD

Yes men det går ju att pacha, intel har eller hade ju problem med specter/meltdown på den tiden pratades det om 15% prestandatapp för intel när/om det går att patcha (nu vet jag inte hur det ser ut idag eller vad som har hänt). Gissar att dom flesta testerna är med HT och utan några fixar delvis när det är fixat borde det inte vara någon skillnad mellan AMD/Intel, worst case för Intel blir väll då att AMD i snitt får lite bättre FPS men nu gissar jag mycket då jag inte har varit påläst sedan 1-2år tillbaka. Tycker alltså att FPS jämförelsen inte riktigt håller men jag kan ha helt fel. Som dom skriver i recensionen "The only reason we’d invest in the 9900K right now would be if we played games such as StarCraft II full time. There's a few titles that do play noticeably better with the Intel CPU, in StarCraft's case in complex late game 4v4 battles. Likewise, you’d go Intel if you needed every last frame possible, but short of that the 3900X is the better choice." det framgår inte i testerna om man har tagit hänsyn till specter och meltdown antagligen har man inte gjort det delvis det dom skriver kan komma att förändras till intels nackdel. Sen skriver man ju every frame possible så det kan ju inte vara några magiska siffror vi pratar om

Den ryzen i jämföresle har i USD ungefär samma prissättning, det som gör den mer prisvärd enl mig är ovanstående, + då fler kärnor/bättre prestanda i flertrådade applikationer. Alltså den håller oavsett vad man vill använda den till sen finns det ju säkert andra aspekter att ta hänsyn till som jag inte är insatt i.

Permalänk

Jag hade gått på 3600Mhz minnen om jag köpt ryzen. Tech nissarna på youtube snackar en del om det här numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk

@lappen81:
Jo men när TS ska bygga en dator så är det för att den ska hålla, och den kommer att hålla mer än 5 år lätt med 9900k.
Man behöver inte tänka på uppgraderingar mobo osv osv det ända är grafikkort efter x antal år.
De som köper billigare cpuer måsta ta hänsyn till sådana saker.
9700k mot ryzen 10-20 fps bättre i spel på 1080p
1440p mindre fps skillnad där kan ryzen vara ett altervativ.
Var i samma sits för 6 år sen när folk här rekommenderade mig att köpa 4690K men valde den bättre i7an 4790K.
Den höll i 5-6 år och den presterar väldigt bra fortfarande.
Man får det man betalar för.
Köper man en dator som man ska ha i flera år då går man all in och köper det bästa, gpu är en komponent man byter 2-3 ggr innan hela systemet måste bytas ut så där skulle jag inte lägga allt typ 2080 TI utan hade nöjt mig med 2080.
Allt beror också på utvecklingen.
Allt kanske måste slängas om 3 år om det går fruktansvärt snabbt framåt något som det självklart inte kommer att göra.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

@lappen81:
Jo men när TS ska bygga en dator så är det för att den ska hålla, och den kommer att hålla mer än 5 år lätt med 9900k.
Man behöver inte tänka på uppgraderingar mobo osv osv det ända är grafikkort efter x antal år.
De som köper billigare cpuer måsta ta hänsyn till sådana saker.
9700k mot ryzen 10-20 fps bättre i spel på 1080p
1440p mindre fps skillnad där kan ryzen vara ett altervativ.
Var i samma sits för 6 år sen när folk här rekommenderade mig att köpa 4690K men valde den bättre i7an 4790K.
Den höll i 5-6 år och den presterar väldigt bra fortfarande.
Man får det man betalar för.
Köper man en dator som man ska ha i flera år då går man all in och köper det bästa, gpu är en komponent man byter 2-3 ggr innan hela systemet måste bytas ut så där skulle jag inte lägga allt typ 2080 TI utan hade nöjt mig med 2080.
Allt beror också på utvecklingen.
Allt kanske måste slängas om 3 år om det går fruktansvärt snabbt framåt något som det självklart inte kommer att göra.

1. Ja och den kommer att hålla minst lika länge om inte längre med 3900x då du har fler kärnor.
2. CPU'n är inte billigare men mer kapabel du kan inte jämföra en billigare eller sämre CPU mot en dyrare oavsett vilket märke.
3. Enligt recensionen pratar vi om 4-5fps i snitt inte 10-20 fps i 1080 p och det kan ju komma att förändras till intels nackdel som jag tidigare har skrivit, nu vill jag tro att man inte uppgraderar för att spela i 1080 p heller. Men ja förutsatt att han enbart ska spela det eller dom spelen du tänker på i 1080p och ingenting förändras till intels nackdel amd's fördel framöver så visst. Ska man tro dessa tester så är det en 28% hit på 9900k och 5% på 3900x i specifika scenarios, det skulle vara intressant att se fler jämförelser i spel "If looking at the geometric mean for these various mitigation-sensitive benchmarks, the default mitigations on the Core i9 9900K amounted to a 28% hit while the Ryzen 7 2700X saw a 5% hit with its default Spectre mitigations and the new Ryzen 7 3700X came in at 6% and the Ryzen 9 3900X at just over 5%. Keep in mind these benchmarks ran for this article were a good portion of synthetic tests and focused on workloads affected by Spectre/Meltdown/L1TF/Zombieload. Many of these particular tests aren't multi-threaded and that's why you don't see as much of a difference between these HEDT and desktop CPUs as in our more normal benchmarks."
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-zen2-...
4. Ja enligt mig så är 3900x mer kapapel och prisvärd än 9700k

Permalänk
Medlem

När jag tänker "framtidssäker" så tänker jag mest på de stora delarna, alltså att man ska lägga mycket pengar på de stora delarna nu för det är mycket lättare att uppgradera de små delarna i framtiden.

- Moderkort, lägga några hundra extra och få ett highend moderkort med alla finesser man kan tänkas behöva.
- Processor, tex gå på i7 istället för att "sneaka" till det med en i5a.
- Nätagg, köpa ett guld/platinum nätagg gärna med modulära kablar.
- Chassi, köpa ett bra chassi direkt.
Detta är delar som är jobbigast att byta ut/uppgradera vid ett senare tillfälle.

Småsaker som hårddiskar, ssd, m2, ramminnen, fläktar, cpukylare, grafikkort är väldigt väldigt lätta att byta. Så snåla in på rätt saker nu och köp bättre sen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧