Nvidia: "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon2110:

Ny teknik i all ära, men spelen måste gå hand i hand med hårdvaran. För er som säger att man kan stänga av raytracing på ett RTX2080Ti så stämmer det ju, men tänk vad man kunnat använda kretsytan till istället? Kanske 30-40 % fler Cudakärnor istället för Tensorkärnor och kan användas för att få högre beräkningskraft. Frågan är om Raytracing släpptes för tidigt. Bara för att man har spenderat massor på R,&D så betyder inte att tekniken var redo för att släppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast släpptes verkligen Nvidia RT- och Tensor-kärnor för tidigt? Peka i så fall på någon annan lika stor teknikförändring inom GPU (och även CPU) som på mindre än ett år (RTX-serien lanserades 20 september 2018) fått det stöd som framförallt Tensor-kärnorna fått, men även RT-kärnorna.

Samma tid efter att HW T&L släpptes (1999. Geforce 256) var ju den tekniken fortfarande i praktiken helt oanvänd.

Detta är vad RTX redan gjort:

“For artists, getting different texture maps prepared and baked for 3D painting is time-consuming. RTX-accelerated bakers in Substance Painter deliver up to 192x faster performance than CPU for ambient occlusion and 10-15x overall performance gain when baking all maps,” said Sébastien Deguy, vice president of 3D and Immersive at Adobe. “We believe NVIDIA RTX ray tracing performance is a game-changer, significantly reducing the time for baking, so artists can quickly iterate between modeling and painting, and bring better designs to life faster.”

Fundera vad ovan betyder i praktiken, var enda spelstudio sitter med väldigt stor sannolikhet med maskiner där RTX-kortet är en självklarhet. Det ger Nvidia fördelar även om man inte implementerar DXR då Turing testas rejält. Att "baka ljus" är ju något man kommer slippa när GPUer kan göra motsvarande i realtid via t.ex. DXR, men för nu är det ett nödvändigt ont som äter mycket tid/resurser. Vad är inte då x10-15 prestandaförbättring värt!?!

På mindre än ett år har RTX-korten gjort CPUer helt irrelevanta för rendering. De var på väg ut redan innan p.g.a. GPGPU, men RTX-korten har lagt ribban på en helt ny nivå (Turing är klart snabbare än Pascal på saker som ray tracing även utan att använda RT-kärnor, Turing har en mer effektiv mikroarkitektur för GPGPU).

Många sa att öppna projekt som Blender nog skulle få vänta på RTX-stöd under väldigt lång tid. Nog sant om Nvidia lämnat det till "community", men de inser både marknadsvärde och PR-värde från att lägga in ett sådan stöd så det dök upp på mindre än ett år.

Folk verkar ha totalt orealistiska förväntningar på hur lång tid det tar för ny teknik att etablera sig. Alla insåg potentialen i GPGPU, ändå tog det över ett decennium för det att ta fart. HW-T&L var också en teknik som alla insåg var framtiden, möjligen höll inte Intel med då SSE initialt var riktat mot just det (i senare versioner breddades användningsområdena rätt ordentligt och idag är SSE/AVX välanvänt, men även där tog det många många år).

Flera CPU-kärnor kunde de första åren lika gärna ge sämre prestanda som en förbättring, idag är användningen mycket utbredd och i princip inget ser längre en försämring av prestanda när antalet kärnor ökar (förutsatt att frekvensen är densamma).

Ovan betyder däremot inte att Turing med RTX är en självklarhet för spel. Vore nästan konstigt om man lyckas få till något som faktiskt är användbart i någon större skala i något så pass krävande som RTRT i spel i ett första försök! Vad man kan hoppas på är lite smakprov, eller "gimmicks" om man tycker det känns bättre att lägga fram det på det sättet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du fick inte rtx på köpet, du betalade en premium för rtx

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt konstig kommentar, vad är alternativet? Betala lika mycket för ett kort från AMD som är sämre UTAN RT.

Ska du köpa ett high end card från Nvidia idag så är det RTX som gäller. (Då det inte finns något annat)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Jag håller med om allt, men en rättelse: Mig veterligen har Sony aldrig sagt att de har hårdvaruaccelererad RT.
De har sagt att de har RT ljud, men för detta behöver man inga RT cores. Där är det baking som tar lång tid, men själva exekveringen verkar snabb. Enda RT (path tracing) exemplet som de visat upp är Gran Turismo 5 på okänd hårdvara. Av denna anledning gissar jag att en landar någonstans från under RTX upp till RTX.

Scarlett placerar jag förmodligen som lika bra som RTX eller bättre. Anledningen till att jag gör det är för att, baserat på de uttalanden som gjorts, så arbetar AMD med spelutvecklare för att få en försumbar prestandapåverkan . De finns många trick som de möjligtvis kan använda, allt från att köra denosing parallelt , uppskalning, ha en bättre synergi mellan CPU och GPU, etc etc. Svårt att veta vid det här laget, men om de lyckas blir jag imponerad iallafall.

Det har även bildats en Vulkan Ray Tracing Task SubGroup för att efterlikna DXR (finns även en för att efterlikna DirectML).

Detta är vad jag läst om Sonys kommande konsol

"Sony told Wired that the custom AMD Navi graphics chip will support "ray tracing." Ray tracing is a technology that improves lighting effects in video games and computer-generated movies and TV shows, which helps things look more realistic. "

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Kan förstå om du menar rent prismässigt. Men det är ju fortfarande ett jävligt bra kort hur man än ser på det.

Ja, det var lite väl mycket pengar. Kortet i sig är ju grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Är absolut ingen Titan-kännare men de flesta släpptes för 999$???
Och 2080Ti är en light version av Titan RTX som släpptes för 2500$.
Release för 2080TI är 999$ (och då får man RTX på köpet )

Andra gången jag läser att Nvidia slungar på dubbla prislappen.
Ge exempel, kanske ni har rätt men ge exempel hur ni jämför.

MSRP för Titan X låg på $1200 när det släpptes i augusti 2016. Ersattes av XP med samma MSRP i april 2017.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series

FE av RTX 2080 Ti lanserades för $1119. Det kan jämföras med GTX 1080 Ti som lanserades för $699 så inte fullt det dubbla priset men nära nog.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_20_series

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

MSRP för Titan X låg på $1200 när det släpptes i augusti 2016. Ersattes av XP med samma MSRP i april 2017.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_10_series

Ok. Håller med. Rtx Titan är 100% dyrare än förra Titan. Men själva TUA-102 på 2080TI och Titan RTX är helt enorma.
Smakar det så kostar det.

Problemet var att 1080Ti var för bra kort (sett till historien) och nu jämför alla med den.
Och 2080TI var både 999$ och 1199$.

EDIT: Såg hur mycket 1080TI korten kostar. Så det är ju långt ifrån dubbla priset som man måste betala för 2080Ti.

Permalänk
Medlem

Till viss del förstår jag då RTRT är väldigt häftigt. Jag gissar på att RTRT dock kommer som först om några år blir standard i spel. Dock kommer det vara Nvidia att tacka för att det blir en standard och att dom pushar tekniken framåt. Ja korten kostar mycket, men det är föga förvånande med tanke på kostnaden för forskning och utveckling garanterat inte är en liten summa. Jag behöver inte RTRT för mina spel, men visst skulle jag vilja ha det, bara att det är för kostsamt för min plånbok som det är nu samt att mitt 1080 GTX räcker gott och väl till de spel som jag spelar just nu.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Du gör flera jämförelser med förhållandevis öppna tekniker som adopterades ganska ordentligt, på olika sätt. Men just nVidias implementering av RTRT (RTX på deras "tensor cores") är för det första proprietär, och för det andra inte särskilt effektiv i dagsläget. RTRT rent generellt är säkert en teknik vi kommer se mer av (och som säkerligen legat på önskelistan hos många), men förhoppningsvis inte rakt av i den form nVidia pushar. Personligen hoppas jag så väl Khronos som Microsoft samarbetar med samtliga tre av de stora GPU-tillverkarna (samt även vice versa!) på marknaden för att få fram bredare tillämpningsmöjligheter.

Jämför med tekniker som PhysX (som förvisso existerar på marknaden, men är långt från en branschstandard - både vad gäller vad APIn i praktiken utför, och hur) i stället. Eller CUDA kontra ex. OpenCL när det kommer till GPGPU. Själva tanken att skapa en proprietär implementering av förhållandevis grundläggande funktioner och sedan hoppas att den ska bli branschstandard... då vill det till väldigt mycket. nVidia försöker ibland (och vad jag vet är det sällan de lyckas till den grad som förespråkarna eller hype-folket hävdar), men till syvende och sist brukar det vara de mer öppna standarderna (DX är ju ändå hårdvaruagnostiskt, om än inte plattformsagnostiskt) som faktiskt slår igenom och blir de standarder som verkligen får genomslag. AMD prövade med Mantle, men det lades ju också på is till förmån för mer öppna APIer.

Förr fanns det lite mer exempel på när det faktiskt gick, 3DFX Glide-API hade ju exempelvis ganska stor marknadsandel.

Detta gäller givetvis främst spel, precis som du säger. I mer specifika tillämpningar kan proprietära lösningar vara den enda rimliga vägen framåt, då mer arbete kan läggas på specifika optimeringar för en enskild tillämpning.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot

Tack för tipset men jag tror att jag kommer fortsätta köpa det som ger mig mest värde för pengarna. Om det är hål i huvudet att inte köpa kort med Nvidias teknik för hårdvaru-accelerering för Ray Tracing kommer marknaden avgöra. Ingen fara, det visar sig tids nog om det är ett behov eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett Titan Xp för 12 000:- för snart 2 år sedan. Tyckte det var stört dyrt men det hade ju åtminstone en Star Wars-kylare. Idag får det väl anses vara en deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Väldigt konstig kommentar, vad är alternativet? Betala lika mycket för ett kort från AMD som är sämre UTAN RT.

Ska du köpa ett high end card från Nvidia idag så är det RTX som gäller. (Då det inte finns något annat)

Känsligt ämne detta. Det enda jag besvarade var att rtx inte alls är något som hen fick med gratis till sitt 2080 grafikkort, utan det är något som nvidia prissatt produkten efter. Dvs ett premium på priset.

Vad är konstigt med det
Företag A sätter in en funktion i en produkt, till en extra kostnad av X kr. Detta ökar kostnaden i heja ledet till återförsäljaren.
Person A köper produkten utan att använda den nya funktionen. Har hen fått funktionaliteten gratis eller har hen betalt för en funktion som hen inte använder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Köp bara våra grafikkort"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta med detta skitsnack om Nvidias "proprietära" lösning? Om man inte vill använda det så är det bara att använda Vulkan's (vet inte om den är implementerad ännu) eller DX12s implementering som INTE är låst till Nvidias hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

Finns det ens spel som stödjer RT fullt ut?

Typ Quake 2 RTX. Men när ett mer än 20 år gammalt spel går på RTX och knappt kan behålla stabila 60 FPS så börjar man förstå var teknologin ligger just nu.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av knkg:

Kan folk sluta med detta skitsnack om Nvidias "proprietära" lösning? Om man inte vill använda det så är det bara att använda Vulkan's (vet inte om den är implementerad ännu) eller DX12s implementering som INTE är låst till Nvidias hårdvara.

Så det du säger är att en annan hårdvaruteknik för Ray Tracing kan köra Nvidia RTX kapabla titlar out-of-the-box helt utan involvering av utvecklaren av spelet eftersom det då bygger på en öppen standard?

Det är inte hur jag har förstått hur det ligger till. Även om det i grunden bygger på DXR så är det styrt via OptiX som är ett API i Designworks-portföljen.

Rätt mig gärna om jag har fel så skall jag också rätta mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av femkantig:

låt oss stoppa all utveckling och ligga på dx12 för all framtid

Han betalade fortfarande en premium för RTX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Så det du säger är att en annan hårdvaruteknik för Ray Tracing kan köra Nvidia RTX kapabla titlar out-of-the-box helt utan involvering av utvecklaren av spelet eftersom det då bygger på en öppen standard?

Det är inte hur jag har förstått hur det ligger till. Även om det i grunden bygger på DXR så är det styrt via OptiX som är ett API i Designworks-portföljen.

Rätt mig gärna om jag har fel så skall jag också rätta mitt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag förstår saken rätt ligget RTX under Vulkan och DirectX DXR:s API:er och använder grafikkortets hårdvara för att accelerera strålspårningen.
När AMD får hårdvarustöd för RT, borde det alltså gå att köra RT även på AMD i BF, Metro och liknande titlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Känsligt ämne detta. Det enda jag besvarade var att rtx inte alls är något som hen fick med gratis till sitt 2080 grafikkort, utan det är något som nvidia prissatt produkten efter. Dvs ett premium på priset.

Vad är konstigt med det
Företag A sätter in en funktion i en produkt, till en extra kostnad av X kr. Detta ökar kostnaden i heja ledet till återförsäljaren.
Person A köper produkten utan att använda den nya funktionen. Har hen fått funktionaliteten gratis eller har hen betalt för en funktion som hen inte använder?

Skickades från m.sweclockers.com

Det implementeras ny teknik hela tiden? I alla saker. Sen om du använder det eller inte är en ickefråga.
Nu har du inget val, du kan inte köpa ett ''bra'' kort utan RTX.

Jag tycker det är bra att vi bli påtvingade nya saker, annars hade aldrig utvecklingen gått framåt.

Hade du kunnat köpa ''samma'' kort med och utan rtx så hade utvecklingen inte gått lika fort fram då många hade valt det billigare kortet utan. Sen försvarar jag absolut inte dagens priser, men det är en annan diskussion.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Om jag förstår saken rätt ligget RTX under Vulkan och DirectX DXR:s API:er och använder grafikkortets hårdvara för att accelerera strålspårningen.
När AMD får hårdvarustöd för RT, borde det alltså gå att köra RT även på AMD i BF, Metro och liknande titlar.

Så hur spelar OptiX in i allt detta? Enbart ett API för att översätta Vulkan och DXR Ray Tracing till Nvidia hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

“For artists, getting different texture maps prepared and baked for 3D painting is time-consuming. RTX-accelerated bakers in Substance Painter deliver up to 192x faster performance than CPU for ambient occlusion and 10-15x overall performance gain when baking all maps,” said Sébastien Deguy, vice president of 3D and Immersive at Adobe. “We believe NVIDIA RTX ray tracing performance is a game-changer, significantly reducing the time for baking, so artists can quickly iterate between modeling and painting, and bring better designs to life faster.”

Fundera vad ovan betyder i praktiken, var enda spelstudio sitter med väldigt stor sannolikhet med maskiner där RTX-kortet är en självklarhet. Det ger Nvidia fördelar även om man inte implementerar DXR då Turing testas rejält. Att "baka ljus" är ju något man kommer slippa när GPUer kan göra motsvarande i realtid via t.ex. DXR, men för nu är det ett nödvändigt ont som äter mycket tid/resurser. Vad är inte då x10-15 prestandaförbättring värt!?!

Vad det betyder i praktiken är att spel fortfarande kommer att ha med förbakade texturer för ljussättning. Det kommer fortfarande finnas en stor majoritet som inte har någon möjlighet att förbaka texturerna inom en rimlig tid. Att det skulle kunna göras i realtid stämmer väl inte alls heller? Det tar flera minuter att baka en hel scen. Det beror så klar på komplexiteten och storleken på en scen. Det är väl okej när man sitter och jobbar med det att texturerna bakas om i bakgrunden och visas några sekunder senare när det är klara (med RTX), men jag tror inte att det konsumenter skulle uppskatta det. Man bakar framför allt statiska ljuskällor, inte dynamiska. Jag tror inte att den prestandan som finns i RTX kommer att revolutionera någonting förutom för utvecklarna.

Skrivet av Yoshman:

Flera CPU-kärnor kunde de första åren lika gärna ge sämre prestanda som en förbättring, idag är användningen mycket utbredd och i princip inget ser längre en försämring av prestanda när antalet kärnor ökar (förutsatt att frekvensen är densamma).

Ovan betyder däremot inte att Turing med RTX är en självklarhet för spel. Vore nästan konstigt om man lyckas få till något som faktiskt är användbart i någon större skala i något så pass krävande som RTRT i spel i ett första försök! Vad man kan hoppas på är lite smakprov, eller "gimmicks" om man tycker det känns bättre att lägga fram det på det sättet.

Ja, som du säger, RTRT drar ned FPS så mycket att det för vissa/många är helt oanvändbart. Jag tycker att de mest har gjort det för att vilseleda konsumenterna med att de har en fantastisk feature som konkurrenterna inte har, men som faktiskt är skit för gamers i sitt nuvarande utförande. Men det är däremot bra för de som använder sina kort professionellt, bl.a med ML och tidigare nämnt exempel. I sig själv är inte funktionen dålig, men den är det i detta utförande.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Så hur spelar OptiX in i allt detta? Enbart ett API för att översätta Vulkan och DXR Ray Tracing till Nvidia hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är osäker, men OptiX verkar vara en miljö för att rendera strålspårade bilder, alltså inget för RT i realtid än så länge.
Det fungerar ju också på Maxwell som inte har RTX.

https://developer.nvidia.com/optix

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det implementeras ny teknik hela tiden? I alla saker. Sen om du använder det eller inte är en ickefråga.
Nu har du inget val, du kan inte köpa ett ''bra'' kort utan RTX.

Jag tycker det är bra att vi bli påtvingade nya saker, annars hade aldrig utvecklingen gått framåt.

Hade du kunnat köpa ''samma'' kort med och utan rtx så hade utvecklingen inte gått lika fort fram då många hade valt det billigare kortet utan. Sen försvarar jag absolut inte dagens priser, men det är en annan diskussion.

Jaha? Jag har aldrig sagt nått om att ny teknik inte ska komma. Jag har sagt att ny teknik som kommer i en produkt inte är "gratis" som hen påstod.
Hur nvidia fanboy är du eg? Hugger på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nogon anvant RTX for 3D rendering och 3D design?

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem

Får lov att säga att RT är ett riktigt stort framsteg när det kommer till spel.
nVidia har sett till att bli de första som erbjuder den produkten och det är riktigt bra.

Att säga att tekniken inte är mogen är dock lite fel, för om alla skulle gå på den åsikten, så hade vi förmodligen fortfarande bott i grottor, och förmodligen inte haft eld ens en gång.

Världen drivs fram av de som vågar helt enkelt.

Vad gäller priset på korten, så är alla fria att köpa det de vill.

Därför förstår jag heller inte riktigt de som klagar på priset, för med handen på hjärtat, ingen tvingar er att köpa, varken Jen Hsun Huang eller någon annan.

All teknik som är ny kostar mer i början, kolla på både datorer, TV, och övriga elektroniska produkter.
När DVD var nytt så kunde en spelare utan större problem kosta 30,000:- på den tiden.
När Plasma-TV kom så var de också oerhört dyra.

Att RT ger t.ex 60 fps i 1080P är ju inte RT´s fel, det är ju snarare GPU-erna som inte har tillräcklig styrka än.

Med tanke på hur revolutionerande detta snart lär bli så tycker jag snarare att vi bör tacka nVidia för att de på egen hand drivit på detta och fått det att bli verklighet.

Och innan någon tjatar om konsoltillverkarna eller AMD´s version av RT, så kan jag säga att vad jag vet, så sade ingen av dem ett knyst om det innan nVidia lanserade sin Geforce RTX serie.

Och att lansera en lika stark men billigare GTX serie vid sidan om RTX serien, kanske inte hade varit det smartaste, då folk hade tänkt att "då tar jag ett GTX kort istället" och då hade inte heller spelutvecklarna funderat på RT överhuvudtaget.

nVidia tror på RT och då visar de det också, för det går inte att lansera något där fler måste vara med på tåget om man inte tror på sin egna produkt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vad gäller priset på korten, så är alla fria att köpa det de vill.

Därför förstår jag heller inte riktigt de som klagar på priset, för med handen på hjärtat, ingen tvingar er att köpa, varken Jen Hsun Huang eller någon annan.

Ok, men då kan jag förklara för dig varför folk klagar på priset. Vissa vill ha det snabbaste kortet, men vill absolut inte ha RT/TC eller betala för de extra transistorer som är lagt på det. Eftersom Nvidia har släppt t.ex 1650 - 1660 Ti, så är det uppenbart att de gör det för att kunna hålla sina positioner mot AMD, men utnyttjar sin dominans i prestanda för att pressa ut extra kronor. Hade de varit på konsumenternas sida så hade de släppt upp till 1680 Ti, för att ge konsumenterna ett val. Nu har vi inte fått ett val. Vill vi ha det snabbaste, måste vi slänga ut extra pengar för något som vi inte vill ha.

Ingen tvingar oss att köpa förutom vårt eget behov av att maxa våra datorer och vi behöver lägga ut extra pengar på något som vi inte vill ha, som vi hade kunnat lägga på något annat.

Nvidia kanske har kanske konspirerat med nudel-tillverkarna, för entusiasterna som inte har hur mycket pengar som helst i kassan kanske måste leva på sådana ett tag som konsekvens.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ok, men då kan jag förklara för dig varför folk klagar på priset. Vissa vill ha det snabbaste kortet, men vill absolut inte ha RT/TC eller betala för de extra transistorer som är lagt på det. Eftersom Nvidia har släppt t.ex 1650 - 1660 Ti, så är det uppenbart att de gör det för att kunna hålla sina positioner mot AMD, men utnyttjar sin dominans i prestanda för att pressa ut extra kronor. Hade de varit på konsumenternas sida så hade de släppt upp till 1680 Ti, för att ge konsumenterna ett val. Nu har vi inte fått ett val. Vill vi ha det snabbaste, måste vi slänga ut extra pengar för något som vi inte vill ha.

Ingen tvingar oss att köpa förutom vårt eget behov av att maxa våra datorer och vi behöver lägga ut extra pengar på något som vi inte vill ha, som vi hade kunnat lägga på något annat.

Nvidia kanske har kanske konspirerat med nudel-tillverkarna, för entusiasterna som inte har hur mycket pengar som helst i kassan kanske måste leva på sådana ett tag som konsekvens.

Korten hade inte varit billigare utan RT. Dels för att de hade konkurrerat med deras RTX-kort, och dels för att de siktar på att få in RTX som standard. Att göra vad du säger hade varit kontraproduktivt, och att bredda utbudet med än mer kretsar hade inte varit givande för någon.

Vi har ett val, antingen köper man kortet eller så gör man inte det. Korten presterar bra utanför RT trots allt. Vill du inte lägga ut extra pengar på RT, köp ett AMD-kort innan de själva hakar på tåget... Där betalar du inte för de 'extra' transistorerna. Var istället glad att tekniken går framåt och att det pushas i utvecklingen ännu. Du får ändå mer för pengarna nu än när 10x0 serien var på tapeten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Korten hade inte varit billigare utan RT. Dels för att de hade konkurrerat med deras RTX-kort, och dels för att de siktar på att få in RTX som standard. Att göra vad du säger hade varit kontraproduktivt, och att bredda utbudet med än mer kretsar hade inte varit givande för någon.

Vi har ett val, antingen köper man kortet eller så gör man inte det. Korten presterar bra utanför RT trots allt. Vill du inte lägga ut extra pengar på RT, köp ett AMD-kort innan de själva hakar på tåget... Där betalar du inte för de 'extra' transistorerna. Var istället glad att tekniken går framåt och att det pushas i utvecklingen ännu. Du får ändå mer för pengarna nu än när 10x0 serien var på tapeten.

Dessto fler transistorer du stoppar in i en monolitisk krets, dessto mer kostar den. Bl.a p.g.a att det finns större chans till söndriga kretsar, men även för att de wafers som de tillverkas av inte kostar 0kr. Att lägga till 10% flera transistorer ökar priset med mer än 10%. Jag kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att det innebär någonstans mellan 10 till 15 procent extra transistorer, beroende på vilket kort. Så det där är skitsnack och jag tar gärna emot bevis för att en krets utan RT/TC kostar lika mycket som en som har det.

Att slänga in något som i praktiken är oanvändbart för de flesta och därmed markant höja priset är vill i sig själv kontraproduktivt. De som köper de bästa korten vill ha den bästa prestandan och med RTX ON så är det så långt ifrån det som man kan komma. Hade det gått att köra i några vettiga FPS så hade det varit annorlunda, men nu är det ju inte så, eller hur?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Dessto fler transistorer du stoppar in i en monolitisk krets, dessto mer kostar den. Bl.a p.g.a att det finns större chans till söndriga kretsar, men även för att de wafers som de tillverkas av inte kostar 0kr. Att lägga till 10% flera transistorer ökar priset med mer än 10%. Jag kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att det innebär någonstans mellan 10 till 15 procent extra transistorer, beroende på vilket kort. Så det där är skitsnack och jag tar gärna emot bevis för att en krets utan RT/TC kostar lika mycket som en som har det.

Att slänga in något som i praktiken är oanvändbart för de flesta och därmed markant höja priset är vill i sig själv kontraproduktivt. De som köper de bästa korten vill ha den bästa prestandan och med RTX ON så är det så långt ifrån det som man kan komma. Hade det gått att köra i några vettiga FPS så hade det varit annorlunda, men nu är det ju inte så, eller hur?

Då du pratar om annat är det inte riktigt relevant, de skulle inte prissätta något lägre i denna sits även fast kostnaden för tillverkning vore lägre av tidigare nämnda anledningar. Vad en krets kostar att tillverka är inte alltid direkt relaterat till vad den kostar för kund. Bara för att kretsen vore 20% billigare innebär det inte att korten blir 20% billigare till kund, det kan lika gärna innebära större marginaler för tillverkaren.

Nej, vid större 'skiften' i teknik har det ofta kommit en merkostnad fösta generationerna. Samma sak denna gång, inte alltid tekniken tar sig vid första generationen eller ens andra. Detta är inte kontraproduktivt, detta är att introducera något till marknaden som man vill ska bli standard. Det tar tid för utvecklare att anpassa och optimera, likväl som det tar tid för tillverkarna att finslipa tekniken i sig. Du kan inte begära att första generationen av något nytt och på flera sätt banbrytande ska vara 300% klart, optimerat och fulländat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vad en krets kostar att tillverka är inte alltid direkt relaterat till vad den kostar för kund.

Du kanske ska läsa lite om hur storleken på dies påverkar pris utifrån denna personens estimat. De påverkar mycket:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/99r2x3/attempting_to...

Skrivet av roxkz:

Du kan inte begära att första generationen av något nytt och på flera sätt banbrytande ska vara 300% klart, optimerat och fulländat.

Varför inte, det finns många exempel på saker inom grafikkort som var fantastiska när de kom. Kolla Yoshmans inlägg längre upp. Det är för få transistorer till RT för att det skall vara viable.

De borde slängt in det på sina Titans och riktat dem mot folk som vill använda det i sina arbetsprocesser.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Lite som att säga att "Det är helt galet att inte alla är höginkomsttagare".

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju faktiskt galet. Framförallt i Sverige där utbildning är gratis.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850