Permalänk
Avstängd

Portabel spelkonsol med 7.9-tums skärm

God dag!

Jag har byggt en spelkonsol som är ämnad för att emulera retrospel. Den designad och 3D-printad runt en Raspberry Pi 3 Model A+ samt en 7.9-tum stor iPad mini 3-skärm.
Den klarar att emulera i princip allt upp till Playstation och har en batteritid på ungefär 3 till 6 timmar, beroende på skärmens ljusstyrka.

Specifikationer:

  • Mått: Bredd: 277 mm, Höjd: 134 mm, Djup: 21 mm - 25 mm

  • SBC: Raspberry Pi 3 A+

  • Skärm: 7.9-tum i 4:3-format, 60 Hz 2048 × 1536 IPS LCD

  • Ljud: Två 3 W högtalare Ø28.5 mm och 3.5 mm hörlurskontakt

  • Batteri: Li-Po batteri, 8000 mAh (ungefär 3 till 6 timmars speltid)

  • Lagring: 16 GB microSD minneskort(kapacitet för över 6000 spel)

All feedback uppskattas!

För mer info:
https://hackaday.io/project/164930-portable-retro-game-consol...

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt. Själv köpte jag en gamepadhållare till min mobil och gejmar från den.

https://www.maxgaming.se/kontroller-till-mobil/pg-9087-blueto...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

@blade80:
Tack så mycket!

Den där var ju rätt så billig, fungerar den bra? För jag testade en liknande för ett par år sedan, men den tappade kontakten med mobilen lite då och då.

Permalänk
Medlem

"60 Hz 2048 × 1536 IPS LCD"
Damn, är inte det extremt overkill för retro spel eller går det se film eller liknande med ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

"60 Hz 2048 × 1536 IPS LCD"
Damn, är inte det extremt overkill för retro spel eller går det se film eller liknande med ?

Absolut, man kan se på film via Kodi på den. Men jag valde inte den skärmen enbart pga den höga upplösningen, utan snarare för IPS och 4:3-formatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjiniinni:

@blade80:
Tack så mycket!

Den där var ju rätt så billig, fungerar den bra? För jag testade en liknande för ett par år sedan, men den tappade kontakten med mobilen lite då och då.

Ja men det där funkar jättebra. Jag har inte spelat några längre sessioner men när jag spelat så har det funkat fint.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

@blade80:
Ok. Tack för svaret

Permalänk

Snyggt!!

Hur anslöt du skärmen?
//DK

Permalänk
Avstängd

@Da_King79:
Tack! Nu hittar jag inte exakt vilken jag köpte, men det var en sådan här ungefär: www.aliexpress.com/item/32712227012.html

Permalänk
Medlem

Coolt

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Ser läcker ut, antar det var din etsy sida som länkades via kommentarena på din sida?
Får erkänna att man blev sugen och kände nostalgin så fort "SEGA" kom upp på skärmen.

Har kvar mitt Game gear SEGA portable å ta mig fan om inte sonic sitter i den.. Dock slutade skärmen fungera på den en dag RIP!

Men är den skön att spela på och spela längre stunder? Då den är ju relativt stor.

Permalänk
Medlem

Grymt nice! Ser solid ut - hur känns den? & Hur ser det ut när man väljer spel?

Permalänk
Avstängd

@hellix:
Det tackar jag för.
Jag själv tycker den är bekväm. Jag har i alla fall inte haft några problem under alla de timmar jag spelat på den.
Detta jobbade jag mycket på att få till, med många olika designer och prototyper, innan jag kom fram till denna.
Jag tycker att den är bra mycket bekvämare än Switch:en i alla fall

Jag har ingen video på själva konsolen, när man är i menyn.
Men så här ser det ut: https://youtu.be/Ux96QqcZd0A?t=227

Det går även att skräddarsy ganska mycket, om man vill det

Permalänk
Medlem

@cjiniinni: Ah, det ser ju nice ut! Finns det stöd för emulering av scanlines eller "mer fuzz" (oskärpa) för att det ska kännas mer som en gammal tjock-tv?

Permalänk
Avstängd

@hellix:
Absolut! Det finns massor av s.k. "shaders".
Är det typ detta du söker efter: http://filthypants.blogspot.com/2016/03/new-and-updated-shade...

Permalänk
Medlem

Otroligt fint bygge! Hatten av!

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem

@cjiniinni:

Superläckert bygge!

Blir det en uppdatering med RPi4?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aka-tora:

Otroligt fint bygge! Hatten av!

Skrivet av tBiorrith:

@cjiniinni:

Superläckert bygge!

Blir det en uppdatering med RPi4?

Tackar
Just nu är det tveksamt om jag kommer att uppgradera till RPi4. För tillfället har den sämre emulator-stöd än vad 3:an har. Den drar även mer ström och blir varmare än föregångaren.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge. Skulle också vilja se 3D-ritningen så man får en uppfattning hur den ser ut inombords.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nice, sett dussintals "färdiga" produkter som cirkulerat runt i världen, men detta hemmabygge ser riktigt gediget ut. Ljusstark skärm och bra färger.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

@RHWarrior:
Tackar för det

Permalänk

Jävlar vad fin! Hur är delayen med knapparna dock? Har inte RPi alltid lite delay, eller är det bara bluetooth kanske?

Permalänk
Medlem

.

Riktigt läckert!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MisterTipp:

Jävlar vad fin! Hur är delayen med knapparna dock? Har inte RPi alltid lite delay, eller är det bara bluetooth kanske?

Det är inget problem jag märkt av under alla de timmar jag spelat på den
Och det är inget problem som jag har sett någon annan ha heller.