Kan inte installera drivrutiner

Permalänk
Medlem

Kan inte installera drivrutiner

Har precis stoppat i en GeForce gt1030 I min burk och tidigare drivrutin stöds inte så den bootar upp sjukt långsamt med Microsoft driver.
Den hänger sig hela tiden på preparing to install. Testat flertalet drivers... Hur ska jag göra?

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ePoint:

Har precis stoppat i en GeForce gt1030 I min burk och tidigare drivrutin stöds inte så den bootar upp sjukt långsamt med Microsoft driver.
Den hänger sig hela tiden på preparing to install. Testat flertalet drivers... Hur ska jag göra?

När du är inne i Windows, håll in shift samtidigt som du klickar på starta om. Då får du möjlighet att boota in i felsäkert läge. Ladda ner DDU och använd det för att avinstallera drivrutinen som används och sedan installerar du om den senaste ifrån geforce.com/drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

När du är inne i Windows, håll in shift samtidigt som du klickar på starta om. Då får du möjlighet att boota in i felsäkert läge. Ladda ner DDU och använd det för att avinstallera drivrutinen som används och sedan installerar du om den senaste ifrån geforce.com/drivers

Tack lyckades även om det tog en jävla tid. Dock är datorn något sjukt seg nu. Uppstarten bara den tar minst 5 min. Sen är det segt och hackar i Windows.. Något felmåste jag ju ha gjort för detta tänker jag inte leva med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePoint:

Tack lyckades även om det tog en jävla tid. Dock är datorn något sjukt seg nu. Uppstarten bara den tar minst 5 min. Sen är det segt och hackar i Windows.. Något felmåste jag ju ha gjort för detta tänker jag inte leva med.

Så betedde sig min datorn när AIO-pumpen gick sönder. Det kan vara en av miljarder olika saker som är fel på bara den beskrivningen.

Men kolla temps för att utesluta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Så betedde sig min datorn när AIO-pumpen gick sönder. Det kan vara en av miljarder olika saker som är fel på bara den beskrivningen.

Men kolla temps för att utesluta det.

CPUn ligger mellan 70-90grader. Men det kontiga är att den har typ full load även när den idlar. Vad är normal temp?
Det är en jättekylfläns på och fläkten på den snurrar i nära 3000 rpm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePoint:

CPUn ligger mellan 70-90grader. Men det kontiga är att den har typ full load även när den idlar. Vad är normal temp?

Du har kanske åkt på något skit som gräver kryptovaluta. Kör en riktig sökning genom datorn.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du har kanske åkt på något skit som gräver kryptovaluta. Kör en riktig sökning genom datorn.

Men varför skulle det hända just när jag byter grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePoint:

Men varför skulle det hända just när jag byter grafikkort?

Avinstallera drivrutinerna med DDU och installera senaste efteråt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Avinstallera drivrutinerna med DDU och installera senaste efteråt.

Det gjorde jag. Lite inne på att formatera om datorn. Eller är det något som inte försvinner då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePoint:

Om det är så att processorn inte får ordentlig kylning kommer den klocka ner sig själv. När den gör det ser det ut som att lasten ökar. Exempelvis 10% last vid 4GHz blir 100% last vid 400MHz.

Jag skulle börja med att kolla så det inte är någon process som fullkomligt äter upp processorn. Om det inte är det, skulle jag montera av kylaren, kolla hur kylpastan ser ut (eventuellt byta), montera på kylaren igen och dubbelkolla att den sitter som den ska.

Skrivet av ePoint:

Det gjorde jag. Lite inne på att formatera om datorn. Eller är det något som inte försvinner då?

Väljer du att formatera disken försvinner precis allt.

Men det går att installera över en tidigare installation också, så var noga med att du väljer att formatera disken innan installationen sätts igång, så blir allt som du tänkt.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Har du kollat eventloggarna efter nåt som kan ge en ledtråd till orsak? Istället för att blåsa burken bör du åtminstone testa att boota upp nån linuxdist från usb-sticka för att se om problemen består. Är den fortfarande seg med höga temperaturer är det inte ett mjukvaruproblem och en nyinstallation av Windows gör inget annat än att ta tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Har du kollat eventloggarna efter nåt som kan ge en ledtråd till orsak? Istället för att blåsa burken bör du åtminstone testa att boota upp nån linuxdist från usb-sticka för att se om problemen består. Är den fortfarande seg med höga temperaturer är det inte ett mjukvaruproblem och en nyinstallation av Windows gör inget annat än att ta tid.

Detta blir bara värre. Jag kommer inte in i eventloggarna. Att starta windows nu tar ca 15minuter. Så har jag ett par minuter på mig där jag kan starta ett par aktiviteter. Men CPU-temp håller sig nu runt 50%, även load varierar mellan 10-60% datorn är ändå sjukt seg.

Jag fixade en usb-sticka för att installera om windows - när jag bootar från den kommer windowsloggan upp, sen står det bara och snurrar. Väntat ca 30 minuter - inget händer.

Vad ska jag göra? Stoppa in gamla grafikkortet igen och se hur det går?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan alltså inte ens dra igång windowsinstallation utan att burken knasar? Verkar definitivt hårdvarurelaterat så testa med gamla grafikkortet och se ifall det gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Du kan alltså inte ens dra igång windowsinstallation utan att burken knasar? Verkar definitivt hårdvarurelaterat så testa med gamla grafikkortet och se ifall det gör skillnad.

Satt i gamla nu. Som natt och dag, windows startar nu (alltså utan drivrutiner för gamla kortet) på typ 1 minut.
Kan göra vad som helst nu i Windows utan att den ens funderar. CPU temp ligger tun 35 grader och load på 0-5%

Skicka tillbaka kortet eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePoint:

Satt i gamla nu. Som natt och dag, windows startar nu (alltså utan drivrutiner för gamla kortet) på typ 1 minut.
Kan göra vad som helst nu i Windows utan att den ens funderar. CPU temp ligger tun 35 grader och load på 0-5%

Skicka tillbaka kortet eller?

Har nu snackat med webhallen och fått en fraktsedel för att skicka tillbaka kortet för kontroll. De tyckte det lät märkligt.

Var nära att formatera datorn helt i onödan. Tack ska ni ha alla för tips och hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som att kortet är kasst ja. En sista grej att testa är att, nu när gamla kortet sitter i, ta bort drivrutinerna med DDU och sedan stänga ned burken och sätta i nya kortet.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns nyare bios till moderkortet. Är kanske så att det inte har stöd för grafikkortet med den nuvarande. kan vara värt ett försök om det strular igen när du får tillbaka kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Låter som att kortet är kasst ja. En sista grej att testa är att, nu när gamla kortet sitter i, ta bort drivrutinerna med DDU och sedan stänga ned burken och sätta i nya kortet.

Nu är kortet på posten tyvärr.

Skrivet av Ldarax:

Kolla om det finns nyare bios till moderkortet. Är kanske så att det inte har stöd för grafikkortet med den nuvarande. kan vara värt ett försök om det strular igen när du får tillbaka kortet.

Finns en nyare version, men uppdateringarna där hade inget med gpu att göra enl beskrivningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Om det är så att processorn inte får ordentlig kylning kommer den klocka ner sig själv. När den gör det ser det ut som att lasten ökar. Exempelvis 10% last vid 4GHz blir 100% last vid 400MHz.

Skrivet av Krippa75:

Skrivet av Ldarax:

Nu (med gamla kortet i) så fungerar ju allt som sagt bra, men vid minsta belastning så skenar CPU-tempen uppåt 80-90 grader, kan jag har bränt sönder kylpastan när den fick jobba stenhårt med det felaktiga grafikkortet?

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ePoint:

Nu (med gamla kortet i) så fungerar ju allt som sagt bra, men vid minsta belastning så skenar CPU-tempen uppåt 80-90 grader, kan jag har bränt sönder kylpastan när den fick jobba stenhårt med det felaktiga grafikkortet?

mvh

Bränt sönder är väl tveksamt, men det låter som du ska se över kylningen. Du borde inte nå upp mot 90c direkt.

Intel Extreme Tuning Utility ska kunna visa om din CPU throttlar, men jag tycker ändå du ska dubbelkolla kylningen eftersom CPUn går upp så pass i temperatur.
https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x