Uppgradering gamingdator (Budget max 15k)

Permalänk
Medlem

Uppgradering gamingdator (Budget max 15k)

Tjenare! Nu har jag tröttnat på den nuvarande hårdvaran och tänkte landa på vad som kan ge bäst bang for the buck!

Nuvarande setup:

Processor: Intel I5 2500k
Moderkort: Asus P8Z68-V LX
Grafikkort: GTX 970
PSU: Bitfenix Whisper BWG750M
1440p-skärm 60hz

Här är komponenterna jag överväger att köpa:

Vet ej om det jag har plockat ihop kan vara lite overkill för mig eftersom att jag vill ha mest pris för prestanda. Användningsområdet är att jag vill kunna spela moderna spel på bra grafik utan att frameraten dippar under 60, och jag är väldigt sugen på att införskaffa VR inom snar framtid. Övriga användningsområden är CAD och slicing för 3d-printing, men det funkar ju på min nuvarande dator. 15k är dock absoluta smärtgränsen för dator och jag är villig att få sämre prestanda till bättre prislapp då jag kan tänka mig att uppgradera om ca 2 år när jag har examen och fast anställning.
Specifik önskan gällande moderkortet är att det gärna får ha bra ljud!

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vill du ha bra ljud så är det värt att investera i en extern AMP/DAC. Vad har du för lurar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Railon:

Tjenare! Nu har jag tröttnat på den nuvarande hårdvaran och tänkte landa på vad som kan ge bäst bang for the buck!

Nuvarande setup:

Processor: Intel I5 2500k
Moderkort: Asus P8Z68-V LX
Grafikkort: GTX 970
PSU: Bitfenix Whisper BWG750M
1440p-skärm 60hz

Här är komponenterna jag överväger att köpa:
https://komponentkoll.se/bild/fOkfW.png

Vet ej om det jag har plockat ihop kan vara lite overkill för mig eftersom att jag vill ha mest pris för prestanda. Användningsområdet är att jag vill kunna spela moderna spel på bra grafik utan att frameraten dippar under 60, och jag är väldigt sugen på att införskaffa VR inom snar framtid. Övriga användningsområden är CAD och slicing för 3d-printing, men det funkar ju på min nuvarande dator. 15k är dock absoluta smärtgränsen för dator och jag är villig att få sämre prestanda till bättre prislapp då jag kan tänka mig att uppgradera om ca 2 år när jag har examen och fast anställning.
Specifik önskan gällande moderkortet är att det gärna får ha bra ljud!

Tack på förhand!

Ett Ryzen 3600 alternativ SSD är sämre men normal användare märker ingen skillnad gick också upp till ATX då det är svårt att hitta Realtek ALC1220 ljudkort på matx moderkort för AM4 i övrigt så är grafikkortet bättre och CPU kylare.

Ifall du vill spara pengar så rekommendera jag RTX 2070 eller 5700XT istället för RTX 2080.

Ifall du vill köra Intel rekommenderar jag i7 9700K + RTX 2070 eller 5700XT istället för i5 9600K + RTX 2070 Super CPU brukar hålla mycket längre och en i7 9700K kanske håller i 5-7 år utan problem grafikkort brukar inte vara relevanta längre än 3-4 år.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vill du ge lite info om varför ditt val om komponenter passar bättre? Efter lite jämförelse verkar 5700XT absolut passar mitt case bättre, och det kanske inte blir någon märbar skillnad mellan likvärdiga AMD och Intel i detta fall? Jag är inte heller allt för rädd för att köpa begagnade delar, så är det värt att jaga efter ett 1080TI?

AMP/DAC är absolut det ultimata, men jag har känt mig nöjd nog med med att köra mina DT770 Pro 80 ohm i min sansui högtalarförstärkare att jag inte riktigt har tagit steget än.

Edit: Såg inte @Anders9110 svar innan! Jag är införstådd med att grafikkkort behöver uppgraderas oftare, och CPU har väl också mindre inverkan vid högre upplösning då grafikkortet oftast agerar flaskhals först i det läget?
M-atx formfaktor har högre prio än ljudkvalitet i detta läge då jag flyttar på datorn mellan bostäder in i mellanåt (borde ha skrivit det från start)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Railon:

Vill du ge lite info om varför ditt val om komponenter passar bättre? Efter lite jämförelse verkar 5700XT absolut passar mitt case bättre, och det kanske inte blir någon märbar skillnad mellan likvärdiga AMD och Intel i detta fall? Jag är inte heller allt för rädd för att köpa begagnade delar, så är det värt att jaga efter ett 1080TI?

AMP/DAC är absolut det ultimata, men jag har känt mig nöjd nog med med att köra mina DT770 Pro 80 ohm i min sansui högtalarförstärkare att jag inte riktigt har tagit steget än.

Edit: Såg inte @Anders9110 svar innan! Jag är införstådd med att grafikkkort behöver uppgraderas oftare, och CPU har väl också mindre inverkan vid högre upplösning då grafikkortet oftast agerar flaskhals först i det läget?
M-atx formfaktor har högre prio än ljudkvalitet i detta läge då jag flyttar på datorn mellan bostäder in i mellanåt (borde ha skrivit det från start)

Det är sant att grafikkortet oftast sätter begränsning vid högre upplösningar.

Ryzen 3600 är helt enkelt mer prisvärd än en i5 9600K samt att CPU är viktig ifall du vill köra höga uppdatering frekvenser oavsett vilken upplösning du kör CPU sätter en max gräns för uppdatering frekvenserna.

Samt att 6 kärnor börjar bli för lite för vissa spel så man kan behöva uppgradera CPU efter några år Ryzen 3600 har 6c/12t så bättre rustade för framtiden ifall du vill köra Intel så är 9700K eller 9700 (ifall du ej överklockar) bättre alternativ.

Jag är tveksamt till Tempered Glass Chassin ifall du behöver flytta datorn ofta risken att det spricker ifall du har otur men ifall du tycker det är hanterbart så kör på Tempered Glass.

SSD Kingston A2000 är likvärdig för en vanlig användare jämfört med 970 EVO Plus det är främst ifall man jobbar med content creation som en snabbare SSD kan vara värt det.

Grafikkort står mellan RTX 2070 och 5700XT ifall du vill ha prisvärda grafikkort idag 5700XT presterar ca 5% bättre men går ej att hitta i lager just nu för runt 5000 kr med en tredje part kylare.

Kylaren är bättre än Hyper EVO 212 för samma pris.

Lite mer prisvärt alternativ än den datorn jag länkade tidigare dock är GPU

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Det är sant att grafikkortet oftast sätter begränsning vid högre upplösningar.

Ryzen 3600 är helt enkelt mer prisvärd än en i5 9600K samt att CPU är viktig ifall du vill köra höga uppdatering frekvenser oavsett vilken upplösning du kör CPU sätter en max gräns för uppdatering frekvenserna.

Samt att 6 kärnor börjar bli för lite för vissa spel så man kan behöva uppgradera CPU efter några år Ryzen 3600 har 6c/12t så bättre rustade för framtiden ifall du vill köra Intel så är 9700K eller 9700 (ifall du ej överklockar) bättre alternativ.

Jag är tveksamt till Tempered Glass Chassin ifall du behöver flytta datorn ofta risken att det spricker ifall du har otur men ifall du tycker det är hanterbart så kör på Tempered Glass.

SSD Kingston A2000 är likvärdig för en vanlig användare jämfört med 970 EVO Plus det är främst ifall man jobbar med content creation som en snabbare SSD kan vara värt det.

Grafikkort står mellan RTX 2070 och 5700XT ifall du vill ha prisvärda grafikkort idag 5700XT presterar ca 5% bättre men går ej att hitta i lager just nu för runt 5000 kr med en tredje part kylare.

Kylaren är bättre än Hyper EVO 212 för samma pris.

Lite mer prisvärt alternativ än den datorn jag länkade tidigare dock är GPU
https://komponentkoll.se/bild/IYJvt.png

Tack för infon! Det är verkligen uppskattat då det var några år sedan jag grottade ned mig i datorbyggandet!

Oron gällande tempered glass är absolut befogad! Jag hade det inte i åtanke när jag valde chassit från början, men efter övervägande så chansar jag på att det håller då det ser så otroligt läckert ut.

Det är taget. Jag insåg dock att lagring kändes värt att lägga ut lite extra för så jag gick upp en storlek där.

Jag är ju såklart otroligt köpsugen och skulle vilja ha hem allt så fort som möjligt, men jag ser att 5700X-kort med tredjepartskylare verkar vara en bit bort varav 2070 får prio. Jag ser dock att det valda moderkortet inte förväntas vara i lager förrän nästa vecka, men finns det några andra M-ATX-moderkort med stöd för ryzen 3000 i lager än, eller är det väntan som gäller?

Permalänk
Medlem

@Railon:MSI B450M GAMING PLUS finns för 990 kr och i lager dock så kan du behöva uppdatera BIOS själv ska dock gå att göra på MSI moderkort utan CPU.

En nackdel med AM4 är att AMD inte har släppt något budget serie moderkort till sina nya CPU så vissa B450 moderkort kan komma med BIOS som ej stödjer Ryzen 3000 serien out of the box.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/amdsoc...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Anders9110 Jag dubbelcheckade manualen och det kortet ska ha ett beta-BIOS ute som stödjer 3000-serien samt att det ska kunna flashas utan CPU via USB. Superstort tack för all hjälp