Hjälp med schemalägga, restriktioner mm. Router?

Permalänk
Medlem

Hjälp med schemalägga, restriktioner mm. Router?

Hejsan ni allvetare.
Kan jag på någotvis. Spärra en viss dator från internet(kabel) och schemalägga den t.ex. att den går enbart att använda mellan 10-21?
Vi har ett litet lätt problem med datoranvändade ungdomar...

Försökte söka men hittade inte riktigt något konkret svar.

Permalänk
Medlem

Spärra MAC-adressen för datorn i fråga mellan tiderna.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Spärra MAC-adressen för datorn i fråga mellan tiderna.

Kan man schemalägga det eller måste jag göra det "manuellt" varje gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adolfo:

Det beror nog på routern i fråga. Vanligast brukar vara att kunna spärra mellan en specifik tid som då gäller alla dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adolfo:

Hejsan ni allvetare.
Kan jag på någotvis. Spärra en viss dator från internet(kabel) och schemalägga den t.ex. att den går enbart att använda mellan 10-21?
Vi har ett litet lätt problem med datoranvändade ungdomar...

Försökte söka men hittade inte riktigt något konkret svar.

Hej, Absolut kan man det
Det du letar efter är något som kallas för " Parental control " eller Föräldrakontroll.
Vet ej vilken router ni avänder er av men för asus routers så kan du gå in här och kolla.
https://www.asus.com/support/FAQ/1008720/

Och du kan ställa in det så det blir individuellt, så om nu sonen / dotterns nät släcks ner vid 21:00
så kommer erat att fortsätta att fungera 😋

Skrivet av Adolfo:

Du ställer in det 1 gång i routern sen så bestämmer du vilka dagar dessa regler skall gälla.
Sen gäller dessa regler så länge alla befinner sig på erat nätverk.
Se även till så ingen annan du kan komma in på routern ^^
Blir jobbigt om du lyckas ställa in allt och sen har du standard userid & pass och son/dotter går in och tar bort det du lagt till 😁😋

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]